Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Inte lika kraftfull väl som tidigare nämnda modell? Om man lägger på en tusenlapp, går det att finna något riktigt kraftigt då? Vill gärna ha något för lite större yta. Många AC:n jag sett verkar ha just 35m2 som angiven maxyta. Med tanke på att lägenhetesytan redan ligger på maxgränsen för de AC:n lär den behöva gå i högvarv. Smartfunktioner vore bekvämt att ha, men bara ifall det inte innebär att priset skjuter iväg allt för mycket (hellre mer kraft än smartfunktioner).

Denna ligger väl nånstans mellan?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099669

Ny på detta så förstår inte riktigt varför den är billigare än tidigare länkad modell?

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk

Fick hem denna idag, kom på pall med Postnord får hoppas den funkar bra att styra via Deltaco appen som jag även använder till mina IP-kameror.

https://www.dustinhome.se/product/5011200772/smart-home-ac-ky...

Permalänk
Medlem

Finns det någon ac där man inte behöver använda en slang genom fönstret? Har en övervåning med 4 rum som jag vill kyla och lägga den typ i mitten av hallen (en väldigt kort hall på typ 1-1,5m) som ska kyla alla rum och då blir det svårt att hitta plats för slangen. Om man inte använder förlängare?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Finns det någon ac där man inte behöver använda en slang genom fönstret? Har en övervåning med 4 rum som jag vill kyla och lägga den typ i mitten av hallen (en väldigt kort hall på typ 1-1,5m) som ska kyla alla rum och då blir det svårt att hitta plats för slangen. Om man inte använder förlängare?

Du kan inte placera en portabel mitt i, du måste ha den nära fönster eller dörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan inte placera en portabel mitt i, du måste ha den nära fönster eller dörr.

Jo förstod nästan det, blir dyrt om man ska köpa en till varje rum 🤯

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jo förstod nästan det, blir dyrt om man ska köpa en till varje rum 🤯

Tror inte du behöver en i varje rum, då har du något fel på fastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jo förstod nästan det, blir dyrt om man ska köpa en till varje rum 🤯

Om du pratar över-/undervåning så låter det som att du har hus? Om så är fallet så är det inte en ineffektiv portabel-AC du ska, utan en riktig split-enhet (luftvärmepump) som både är tystare (närmast ljudlös på insidan) och betydligt effektivare. En sådan har ofta kapacitet att kyla en hel villa på sommaren och kan även värma på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Finns det någon ac där man inte behöver använda en slang genom fönstret? Har en övervåning med 4 rum som jag vill kyla och lägga den typ i mitten av hallen (en väldigt kort hall på typ 1-1,5m) som ska kyla alla rum och då blir det svårt att hitta plats för slangen. Om man inte använder förlängare?

Vill du kunna kyla alla rum så hade jag rekommenderat luftvärmepump. Dvs fast installation. Om du hyr får du då fråga hyresvärden. Äger du lägenheten får du kolla med styrelsen, borde gå om du sköter det snyggt.

Portabel AC kyler oftast rummet den är i och om du kör fläkt(ar) för att sprida vidare kan det fungera sådär beroende på vad för undertryck du får.

Är det ett hus ska du inte ens titta åt portabel AC. Lägg engångssumman på en fast installation.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om du pratar över-/undervåning så låter det som att du har hus? Om så är fallet så är det inte en ineffektiv portabel-AC du ska, utan en riktig split-enhet (luftvärmepump) som både är tystare (närmast ljudlös på insidan) och betydligt effektivare. En sådan har ofta kapacitet att kyla en hel villa på sommaren och kan även värma på vintern.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vill du kunna kyla alla rum så hade jag rekommenderat luftvärmepump. Dvs fast installation. Om du hyr får du då fråga hyresvärden. Äger du lägenheten får du kolla med styrelsen, borde gå om du sköter det snyggt.

Portabel AC kyler oftast rummet den är i och om du kör fläkt(ar) för att sprida vidare kan det fungera sådär beroende på vad för undertryck du får.

Är det ett hus ska du inte ens titta åt portabel AC. Lägg engångssumman på en fast installation.

Jo det är hus jag bor i och äger inte den tyvärr, det blir extremt varmt på övervåningen under sommaren och rummen på övervåningen är ganska små. Kan inte installera luftvärmepump eller dylikt och därför tänkte jag om det finns någon portabel ac som kan kyla alla rum. Annars får vi lägga madrasser och sova i nedervåningen

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Finns det någon ac där man inte behöver använda en slang genom fönstret? Har en övervåning med 4 rum som jag vill kyla och lägga den typ i mitten av hallen (en väldigt kort hall på typ 1-1,5m) som ska kyla alla rum och då blir det svårt att hitta plats för slangen. Om man inte använder förlängare?

En AC är precis som ett kylskåp, en sida blir varm, den andra blir kall. I kylskåp stänger man in kylan i ett isolerat skåp, i fallet med AC placerar man den varma delen utomhus för att inte värma upp huset/rummet

Men generellt vill du skapa en separation mellan varm och kall sida, så att sätta båda delarna på samma plats ger ingen effekt alls utom att värma upp. Därför slangen finns (den dumpar ut varmluften utomhus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jo det är hus jag bor i och äger inte den tyvärr, det blir extremt varmt på övervåningen under sommaren och rummen på övervåningen är ganska små. Kan inte installera luftvärmepump eller dylikt och därför tänkte jag om det finns någon portabel ac som kan kyla alla rum. Annars får vi lägga madrasser och sova i nedervåningen

Det blir svårt. De flesta portabla AC kyler 1 stort, kanske 2 små rum. Det skapar undertryck då den måste dra in luft i ACn för att kyla ned. Den varma luften skjuts ut genom fönstret/dörren/ventilationshålet. Annars blir det inte mycket effekt. Då kan du lika gärna köpa ett par vanliga fläktar på Jula och köpa glass för resten av budgeten tyvärr.

Men du ska såklart ha så hög kyleffekt som möjligt isåfall. Tex 12 eller helst 15000+ BTU tex https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/l...
Men då pratar vi också 2kWh (2000W) strömförbrukning.

Jag hittade denna dock som jag inte sett innan. Två hål i väggen och färdig AC utan utedel (in och utslang)? Den verkar ju sjukt bra, blir typ som en portabel AC då man inte behöver en behörig kyltekniker.
https://www.polarpumpen.se/ac-och-luftkonditionering/ac-utan-...
https://www.polarpumpen.se/ac-och-luftkonditionering/ac-utan-...

Fråga din hyresvärd om de vill ha AC i framtiden. Kan vara bra investering för dem också.
https://www.polarpumpen.se/ac-och-luftkonditionering/fast-ins...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jo det är hus jag bor i och äger inte den tyvärr, det blir extremt varmt på övervåningen under sommaren och rummen på övervåningen är ganska små. Kan inte installera luftvärmepump eller dylikt och därför tänkte jag om det finns någon portabel ac som kan kyla alla rum. Annars får vi lägga madrasser och sova i nedervåningen

Kolla med hyresvärden om de godkänner en fast installation. Har du ett långt kontrakt kanske det till och med är värt att bekosta själv, annars kanske hyresvärden är beredd att betala en andel (eller rent av hela mot en något högre hyra eller dylikt). Att i hus titta på en portabel AC för att kyla en hel våning är nog tyvärr dödfött. Som sagt så ger en luftvärmepump också fördelar på vintern då det är betydligt effektivare en direktverkande el (om det nu är vad man har). Så man kan tycka att det vore attraktivt för den som bekostar uppvärmningen av den anledningen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Har fått den nu men hur i hela friden fyller man på tanken? Det står inte ens refill tank eller likhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Har fått den nu men hur i hela friden fyller man på tanken? Det står inte ens refill tank eller likhet.

Fyller på? Vad dillar du om?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Har fått den nu men hur i hela friden fyller man på tanken? Det står inte ens refill tank eller likhet.

Vi får hoppas att den är fylld med köldmedia från fabrik 😅 Vatten fyller man bara i den värdelösa(ste) varianten av kylare.
Däremot kan du behöva tömma tanken nån gång, beroende på hur pass den fyller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Vi får hoppas att den är fylld med köldmedia från fabrik 😅 Vatten fyller man bara i den värdelösa(ste) varianten av kylare.
Däremot kan du behöva tömma tanken nån gång, beroende på hur pass den fyller.

Whaa, jag visste inte. Jag trodde att man måste fylla på med vatten men aja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Whaa, jag visste inte. Jag trodde att man måste fylla på med vatten men aja.

Fläkt. En pinne med snurrande blad som kyler. 10/10 för priset.
Luftkylare. En "AC" med kylklampar eller vattenbehållare som snurrande blad blåser mot så det träffar dig. 0/10 undvik som pesten.
Portabel AC. Kompressor som kyler ned luften och skapar kondens och ännu varmare luft. Den varma luften(och kondensen) leds ut genom fönstret med luftslangen. 10/10 om du inte får installera fast AC 2/10 annars.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bara att plugga in allt och köra 😁 När det väl börjar bli så varmt att det behövs förstås, dröjer nog ett par månader fortfarande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jo det är hus jag bor i och äger inte den tyvärr, det blir extremt varmt på övervåningen under sommaren och rummen på övervåningen är ganska små. Kan inte installera luftvärmepump eller dylikt och därför tänkte jag om det finns någon portabel ac som kan kyla alla rum. Annars får vi lägga madrasser och sova i nedervåningen

Be ägaren installera markiser, kör en eller två portabla om du vill ha lite extra.

Annars får de installera luftvärmepump med två eller tre innedelar så kan du kyla hela huset.

Permalänk
Medlem

Letar efter en AC och väljer mellan Electrolux ChillFlex Pro och Woods AC Cortina Silent 12K.
Någon som har erfarenhet av någon av dessa och kan rekommendera?

Rätt saftigt pris men antar att det kan vara värt att lägga lite extra på en kraftfullare AC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drajkon:

Letar efter en AC och väljer mellan Electrolux ChillFlex Pro och Woods AC Cortina Silent 12K.
Någon som har erfarenhet av någon av dessa och kan rekommendera?

Rätt saftigt pris men antar att det kan vara värt att lägga lite extra på en kraftfullare AC?

Fick nyligen hem min Chillflex pro. Endast dragit igång den och visst låter den, även på lägsta inställningen. Skulle nog inte kunna sova med den i samma rum om den är på. Men jäklar vad det blåser kallt. Dock känns det inte som att den låter "onödigt" mycket, och kan inte säga att kompressorn varit så värst hemsk heller. Det är mer att det är drag i den, och då följer ljudet med. Ser inte att nån annan modell skulle vara så mycket tystare än denna på den fronten.

Kan inte tala om någon prestanda än, och troligtvis inte på ett tag då vi inte haft värmen att testa med. Kommer modda den med 2 slang som snackats om tidigare här i tråden. Så kan följa upp med lite siffror efter det är fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Fick nyligen hem min Chillflex pro. Endast dragit igång den och visst låter den, även på lägsta inställningen. Skulle nog inte kunna sova med den i samma rum om den är på. Men jäklar vad det blåser kallt. Dock känns det inte som att den låter "onödigt" mycket, och kan inte säga att kompressorn varit så värst hemsk heller. Det är mer att det är drag i den, och då följer ljudet med. Ser inte att nån annan modell skulle vara så mycket tystare än denna på den fronten.

Kan inte tala om någon prestanda än, och troligtvis inte på ett tag då vi inte haft värmen att testa med. Kommer modda den med 2 slang som snackats om tidigare här i tråden. Så kan följa upp med lite siffror efter det är fixat.

Vad är fördelen med att modda den? Blir det effektivare utsug eller hur fungerar det?

Har inte haft AC tidigare utan bara en luftfuktare så har dålig koll på hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drajkon:

Vad är fördelen med att modda den? Blir det effektivare utsug eller hur fungerar det?

Har inte haft AC tidigare utan bara en luftfuktare så har dålig koll på hur det fungerar.

Det är väl omdiskutabelt i denna tråd, men tanken med tvåslang är att genom att koppla insuget till utsidan så skapar man inte ett undertryck i lägenheten som gör att varmluft dras in från ventiler och fönster in i bostaden. Jag är själv ingen expert utan läste på mig bara här i veckan, så låter mer kunniga ta den diskussionen. Men det finns lite interssanta tankar på sida 143 i denna tråden. Såg även tidigare i tråden folk som som hade bättre resultat, men kan inte hitta det just nu.

Kommer i vilket fall som helst testa med båda lösningarna, så kan dela med mig av resultatet när det är aktuellt

Permalänk
Medlem

Premiärköp av AC till soldränkt lägenhet om 52m2

Bortredigerat inlägg då mitt brådskande ärende blev löst på egen hand.

Bild infogad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drajkon:

Vad är fördelen med att modda den? Blir det effektivare utsug eller hur fungerar det?

Har inte haft AC tidigare utan bara en luftfuktare så har dålig koll på hur det fungerar.

Kan lösa problem med lukt, samt problem med luft som går fel håll i ventilationskanaler om du har sådana.

Har du inte sådana problem så betyder det t.ex. att det fungerar bättre att kyla ett sovrum (som i snabbare) då du verkligen kan stänga dörren medan du kör maskinen, med enslangs får du ofta öppna upp och öppna fönster i annat rum för att det ska fungera bra. Står den i ett vardagsrum är det mer tveksamt att du vinner något. Rent praktiskt kan det bli lite billigare i drift då den inte behöver kyla lika mycket luft, men de är marginellt.

Den extra slangen om du modifierar den är för att kyla kondensorn – den varma delen – med luft utifrån istället för att den suger ur och blåser ut luften från rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det suger att återställa, jag fick själv göra det när jag flyttade förra sommaren. Även med typ "label off" och alla olika husmorsknep fick jag skrapa bort det på vissa ställen och göra rent i omgångar innan det var helt borta. Rekommenderar att investera i bättre kardborreband och vara försiktig med vilken yta man sätter det på. I mitt fall tror jag det främst var värmen från själva utblåset/luften som smälte det, men solen var säkerligen bidragande.

I år tänkte jag prova att bygga en ram och häfta fast fönsterkittet i istället. Kan man bara kila fast den borde det funka, tänker jag.

Köp en billig skumgummimadrass, klipp till den så att du kan mosa in den i aktuellt fönster. Gör hål för antalet slangar. Njut av ljud- och ljudisolerad lösning utan påverkan på fönster etc.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Köp en billig skumgummimadrass, klipp till den så att du kan mosa in den i aktuellt fönster. Gör hål för antalet slangar. Njut av ljud- och ljudisolerad lösning utan påverkan på fönster etc.

Så smart idé! Gillar även att det blir en ljudisolerande funktion. Nu ska jag bara försöka välja rätt AC...

Permalänk
Medlem

Bollande av köp till lägenhet på 88kvm

Hej! Har läst större av senare inläggen här och märkt att det finnas mycket erfarenheter och expertis kring inköp.
Jag bort högst upp på ett berg i en lägenhet som i princip blir ett växthus på sommaren - jag har markiser, men det blåser rätt ofta för mycket för att ha dom, och de dagarna behöver jag nog extra push.

Jag funderar på om ni skulle kunna hjälpa mig att komma fram till vilken som hade passat i min lägenhet? Jag har rätt nybyggt med (vad jag vet) rätt bra luftflöde, där jag också har en "forceringsknapp" att trycka på för att få ytterligare lite sprutt på rotationen.
I taket i alla rum + justering av luftflöde:

Det står även i manualen följande kring fläktsystemet:
"Kylåtervinning
På sommaren, om frånluften är kallare än uteluften, startar den roterande värmeväxlaren för att återvinna kylan i den kallare frånluften. Detta är framför allt aktuellt när det finns någon form av kylmaskin i huset"

Här har jag en bild på lägenheten (det röda krysset är där jag tänkt ställa AC:n vid fönstret):

Så då till frågorna:

  1. Visst borde väl detta innebära att om jag har en hyfsat nerkylande AC så kan mitt inbyggda fläktsystem hjälpa med själva "runtskyfflandet" av den nerkylda luften i de andra rummen längre ifrån själva AC:n?

  2. Jag har ganska höga fönster - 140cm. Tror ni man behöver något extra utöver det som står som fönsterutblåsningssats som man får med?

  3. förslag på vilken att köpa? Funderar på vad som vore bäst här med min lägenhet. Den är ju på 88kvm, men själva rummet som AC:n har direkt kontakt med är ju ca 40kvm (om man inte räknar med hall (sitter ihop) + sovrom (skjutdörr)). Vet inte om man kan gå fel med "överdimensionerad" mer än att det kan kosta mer än vad man behöver?

    1. Woods Venezia 18k Smart home: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/kli
      mat-varme/luftkonditionering/woods-venezia-18k-smart-home/1027807.9404/

    2. Electrolux Chiliflex Pro EXP26U338CW: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

    3. Woods Cortina A+ 12k WiFi: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

Spontant känns det som att 18k är det jag behöver?

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Har fått den nu men hur i hela friden fyller man på tanken? Det står inte ens refill tank eller likhet.

Fyller på gör man inte, men det behövs dränering vid avfuktningsläget. Att läsa manualen är alltid bra att göra, och den kan du ladda ned här.

Permalänk
Skrivet av Calavera:

Denna ligger väl nånstans mellan?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099669

Ny på detta så förstår inte riktigt varför den är billigare än tidigare länkad modell?

Tack. Någon som provat denna på 35m2 och kan uttrycka sig om den fungerar väl eller inte?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |