Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

En portabel AC i 12000 BTU och uppåt blåser 400-500 m³ hetluft genom slangen per timme - trycker man upp det i en frånluftsdon så kan det bli problem i hela huset eller portabla AC stannar för att luftkapaciteten ändå är för liten i frånluftsdonet.

Det finns (fanns) alternativa vattenskylda maskiner som för kyla värmer kranvatten med kompressor som sedan i pinkjummen nivå går ut i avloppet, förutom elströmmen tillkommer då vattenkostnad och dom behöver en hel del per timme.

Vid snabb sökning verka modellerna man hittade för några år sedan vara borta
(förmodligen för att man inte gjort någon R290-modell av dem och det är saluförbud på sådana med R410A/R407C inom EU) men man kan hitta inomhusdelar (frikyle-enheter) som matas direkt med kranvatten - men då är vattenförbrukningen _mycket_ högre och betalas det typ 12:- m³ vatten så blir det många kronor i timmen. förutsätter att vattnet som kommer in i fastigheten också är kall.

Okej. Finns det risk för att mängden luft blir för lite om jag leder den varma luften upp i takplattorna? Det finns minst en (kanske två, minns inte nu) tilluftsdon i rummet (fler i lokalen) men jag vet inte hur bra de reglerar. Det har varit en kontorslokal innan och har mycket tilluftsdon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag ska sälja verksamheten så vill inte göra dyrare investeringar. Jag har funderat på kontakta hyresvärden och fråga om de kan hjälpa mig annars. Det finns inget jag själv kan göra för att sänka temperaturen? Vad händer om jag avleder värmen uppåt?

Takplattorna är i samma rum och förutom att rummet överlag blir varmare så kan det bildas mögel om du kör upp massor fuktig luft där.

Fastighetsägaren kan inte göra mer än att be dig kontakta kyltekniker.

Du måste växla värmen till utsidan, fast installation som gäller. Portabla maskiner är inte till för att kyla dina maskiner/rum med maskiner, de är till för att ge tillfällig kyla i mindre rum som inte har några maskiner. Stor risk att du behöver mer kyleffekt än de portabla har.

Permalänk
Medlem

Det är bara att prova, dock en 9000 BTU maskin och även en 12000 BTU-maskin kommer vara på tok för liten för dig, om det är en ugn eller liknande som du behöver förbättra miljön kring, så behöver du troligen ha kylkapacitet på uppemot 10 -12 kW och då blir det stora grejor även för riktiga split-maskiner och halv storm inne i lokalen och inte en hemmafjös på 3.5 kW (12000 BTU).

Du kan ju alltid prova - men räkna med att bli besviken på kylkapaciteten med en portabel AC... då om det är kök/pizzeria så är din kylbehov mycket mer innan det märks som komforthöjning.

en portabel AC kallas också spotkylare och det inte utan anledning - det är lite kallare när du står precis framför i utblåset - och det är inte mycket mer än så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Takplattorna är i samma rum och förutom att rummet överlag blir varmare så kan det bildas mögel om du kör upp massor fuktig luft där.

Fastighetsägaren kan inte göra mer än att be dig kontakta kyltekniker.

Du måste växla värmen till utsidan, fast installation som gäller. Portabla maskiner är inte till för att kyla dina maskiner/rum med maskiner, de är till för att ge tillfällig kyla i mindre rum som inte har några maskiner. Stor risk att du behöver mer kyleffekt än de portabla har.

Det är fri yta mellan alla rum mellan taket och takplattorna, därav min idé. Tack för dina kommentarer, får se hur jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är bara att prova, dock en 9000 BTU maskin och även en 12000 BTU-maskin kommer vara på tok för liten för dig, om det är en ugn eller liknande som du behöver förbättra miljön kring, så behöver du troligen ha kylkapacitet på uppemot 10 -12 kW och då blir det stora grejor även för riktiga split-maskiner och halv storm inne i lokalen och inte en hemmafjös på 3.5 kW (12000 BTU).

Du kan ju alltid prova - men räkna med att bli besviken på kylkapaciteten med en portabel AC... då om det är kök/pizzeria så är din kylbehov mycket mer innan det märks som komforthöjning.

Det är bara lite kylskåp det rör sig om. Så här ser rummet och taket ut:

Vi har 23-24 grader just nu i lokalen vid kylskåpen, det är visserligen varmt i Skåne men snart blir det mycket, mycket varmare.

Ok, tack. I värsta fall får den bli lite komfortkyla för oss arbetare även om den inte kan kyla lokalen.

Permalänk
Medlem

sprang på...

https://luftmiljobutiken.se/produkt/parkair-fi18-m/

något sådant kanske och är kompressordriven (med R32) och kyls med vatten eller att man skapar en egen vattenslinga med radiatorer. - 5 kW är nog närmare din riktiga behov än en 12000 BTU-maskin

dock inga 3000:- maskiner men är det i företagsregi så har man ofta annan budget.

kolla vattenkostnaden bara - det kan vara minst lika stor som elströmmen den drar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

sprang på...

https://luftmiljobutiken.se/produkt/parkair-fi18-m/

något sådant kanske och är kompressordriven (med R32) och kyls med vatten eller att man skapar en egen vattenslinga med radiatorer. - 5 kW är nog närmare din riktiga behov än en 12000 BTU-maskin

dock inga 3000:- maskiner men är det i företagsregi så har man ofta annan budget.

kolla vattenkostnaden bara - det kan vara minst lika stor som elströmmen den drar.

Jag betalar inte för vatten men de har nog inte heller avsett annat än normal förbrukning. Det är i en affärslokal med många och större verksamheter så tror inte det hade märkts men ändå.

I och med lokalen är uthyrd som restaurang borde hyresvärden kunna ordna bättre kyla. Det är upp till de att ordna permanenta lösningar. Eftersom jag behöver deras godkännande vid en försäljning vill jag dock inte riskera göra de sura med en sån förfrågan och kanske krav kring kyllösning plus det går snabbare om jag lyckas hitta en egen lösning.

Just nu lutar det åt att skicka ut luften på taket, kanske gör jag det mot förrummet där taket är lägre ner och precis vid entréen (där det är kallare).

Skulle jag avsett att fortsätta bedriva verksamheten så hade jag kontaktat fastighetsägaren för en bättre, permanent lösning från det ni föreslagit. Byggtekniskt vore det enkelt sett till hur lokalen är utformad (nära utsidan framförallt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

sprang på...

https://luftmiljobutiken.se/produkt/parkair-fi18-m/

något sådant kanske och är kompressordriven (med R32) och kyls med vatten eller att man skapar en egen vattenslinga med radiatorer. - 5 kW är nog närmare din riktiga behov än en 12000 BTU-maskin

dock inga 3000:- maskiner men är det i företagsregi så har man ofta annan budget.

kolla vattenkostnaden bara - det kan vara minst lika stor som elströmmen den drar.

Huh? Tror inte fastigheten har cirkulerande kylvatten.

Inomhusenhet i det sänkta taket eller ett par vanliga väggmonterade och vanlig utomhusenhet gäller nog där.

Ser ut att vara öppet till köket så förutom salladsbar och kylar, samt gäster så kommer köket värma upp.

Självklart måste installation vara godkänt från fastighetsägare, men vill de sälja får väl nästa krögare fixa.

Edit: Hur varmt det är nu, när kanske värmen är på är inte så intressant. Har de upplevt en sommar i lokalen? För varmt för gäster? För varmt för att arbeta i köket? Ja det kommer inte fastighetsägaren stå för i regel utan det är ju i regel hyresgästen som får göra förbättringar och anpassningar. Finns säkert ventilation, men har fastigheten inte kyla så ser jag inte varför de skulle lägga 50-100k på lokalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Huh? Tror inte fastigheten har cirkulerande kylvatten.

Inomhusenhet i det sänkta taket eller ett par vanliga väggmonterade och vanlig utomhusenhet gäller nog där.

Ser ut att vara öppet till köket så förutom salladsbar och kylar, samt gäster så kommer köket värma upp.

Självklart måste installation vara godkänt från fastighetsägare, men vill de sälja får väl nästa krögare fixa.

Edit: Hur varmt det är nu, när kanske värmen är på är inte så intressant. Har de upplevt en sommar i lokalen? För varmt för gäster? För varmt för att arbeta i köket? Ja det kommer inte fastighetsägaren stå för i regel utan det är ju i regel hyresgästen som får göra förbättringar och anpassningar. Finns säkert ventilation, men har fastigheten inte kyla så ser jag inte varför de skulle lägga 50-100k på lokalen.

Värmen är inte längre på. Det var varmt förra sommaren. Sen vet jag inte hur det kommer vara nu med maskiner och allt annat på. Återstår att se.

En fast AC borde väl ordna det och kosta mycket mindre. Om det nu skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Värmen är inte längre på. Det var varmt förra sommaren. Sen vet jag inte hur det kommer vara nu med maskiner och allt annat på. Återstår att se.

En fast AC borde väl ordna det och kosta mycket mindre. Om det nu skulle behövas.

Varför skulle det kosta mindre? Installation kostar en hel del. Installation här kommer vara dyrare än för en villa.

Det kommer handla om enheter där köldmedium behöver fyllas, så du har inget annat alternativ än att du kontaktar kylmontör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför skulle det kosta mindre? Installation kostar en hel del. Installation här kommer vara dyrare än för en villa.

Det kommer handla om enheter där köldmedium behöver fyllas, så du har inget annat alternativ än att du kontaktar kylmontör.

Okej, då vet jag, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Fick hem min eeese Kaya idag som jag köpte via cdon för att frakten var billigare, ovanligt snabb leverans för att vara cdon ändå. Tänkte väl packa upp och testköra den lite men än så länge är det lite kallt för att låta den stå på dygnet runt.

Testade nu, måste säga att jag är väl varken imponerad eller missnöjd, har en liknande portabel ac som säkert har 15 år på nacken och prestandan är väldigt snarlik, den här är kanske gör rummet lite svalare. En punkt som däremot är en liten besvikelse är Sleep-läget som bara verkar vara samma sak som den lägre fläkthastigheten, den ligger då på 60db med kylning på vilket jag tycker är lite för mycket för att kunna ha den i sovrummet. För 2000 spänn måste man nog ändå säga att den är väldigt prisvärd, och skenan som man sätter i fönstret tror jag gör skillnad än att bara ha röret ut genom fönstret.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk

Woods Venezia för 5050 kr, prisvärt? https://www.lyreco.se/p/wood-s-aircondition-venezia-white-18k...
Sett återförsäljaren fått lite blandade omdömen.

Permalänk
Medlem

Någon som har ett bra tips till en liten/billig enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Woods Venezia för 5050 kr, prisvärt? https://www.lyreco.se/p/wood-s-aircondition-venezia-white-18k...
Sett återförsäljaren fått lite blandade omdömen.

Bra skit!

Skrivet av medbor:

Någon som har ett bra tips till en liten/billig enhet?

Tyvärr missade du extremt prisvärd AC för några veckor sedan. Eesee kan jag inget om men har diskuterats ovan lite, nykommare i mina ögon

https://www.prisjakt.nu/c/portabel-ac?5918=29198
Sorterade på R290 kylmedia (R410 är äldre och inte miljövänligt osv)

Valfri AC från 9000 BTU och upp, ju högre BTU ju bättre kyleffekt. De mest kända är Woods, Electrolux, Andersson, Nedis, Delonghi i princip.
Kan även gå efter kyleffekt vilket är runt 2600W och uppåt som är rimligt.

Min Electrolux står fortfarande i hörnet och samlar damm. Blir en rengöring på den innan uppstart faktiskt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bra skit!

Tyvärr missade du extremt prisvärd AC för några veckor sedan. Eesee kan jag inget om men har diskuterats ovan lite, nykommare i mina ögon

https://www.prisjakt.nu/c/portabel-ac?5918=29198
Sorterade på R290 kylmedia (R410 är äldre och inte miljövänligt osv)

Valfri AC från 9000 BTU och upp, ju högre BTU ju bättre kyleffekt. De mest kända är Woods, Electrolux, Andersson, Nedis, Delonghi i princip.
Kan även gå efter kyleffekt vilket är runt 2600W och uppåt som är rimligt.

Min Electrolux står fortfarande i hörnet och samlar damm. Blir en rengöring på den innan uppstart faktiskt.

Ja, jag såg den där eeeease för under 3000kr nu, låter ändå ganska ok i sammanhanget

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, jag såg den där eeeease för under 3000kr nu, låter ändå ganska ok i sammanhanget

Jag personligen har för lite information för att jag ska kunna rekommendera eller avråda. De verkar "fungera" vilket räcker för de flesta men jag vågar inte svara på hur bra, vad man får med och hur enkelt det är att använda.

Får man inte med ett fönsterkit behövs det köpas separat. Exempel nedan, kan köpas från Kina om man vill superbilligt... Det som brukar skilja är limmet mellan kardborrbandet och fönsterkarm. Billigt lim smälter i solen vilket jag fått märka med mina. Det blir en del återställningsjobb vid flytt sen tänker jag.
OBS, storleken på kit skiljer åt lite så man kan behöva fundera på det om man har ett fönster med udda storlek.

https://www.bauhaus.se/fonster-kit-nedis-till-ac
https://www.24.se/hemelektronik/flaktar-luftkylare/fonstertat...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag personligen har för lite information för att jag ska kunna rekommendera eller avråda. De verkar "fungera" vilket räcker för de flesta men jag vågar inte svara på hur bra, vad man får med och hur enkelt det är att använda.

Får man inte med ett fönsterkit behövs det köpas separat. Exempel nedan, kan köpas från Kina om man vill superbilligt... Det som brukar skilja är limmet mellan kardborrbandet och fönsterkarm. Billigt lim smälter i solen vilket jag fått märka med mina. Det blir en del återställningsjobb vid flytt sen tänker jag.
OBS, storleken på kit skiljer åt lite så man kan behöva fundera på det om man har ett fönster med udda storlek.

https://www.bauhaus.se/fonster-kit-nedis-till-ac
https://www.24.se/hemelektronik/flaktar-luftkylare/fonstertat...

Tänkte främst kyla sovrummet (ca 10 kvm) så tror det borde räcka, och då kanske man till och med kan köra reducerad effekt eller något. Vi får se, i värsta fall får jag skicka tillbaka eller något

Har vädringsfönster, stort fönster och altandörr i det rummet. Får se hur jag monterar när den anländer. Antagligen en plywoodskiva eller något sånt skulle jag gissa

Permalänk
Medlem

Ok, med rådande omständigheter (talar givetvis om höga elpriser) Hur pass mycket drar en sådan AC? Vad kan man räkna med på ungefär mer i månadskostnaden? Jag avskyr hetta, och jag betalar 66,39 öre/kWh. Någon med erfarenhet och bra matte?

Tack på förhand

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Ok, med rådande omständigheter (talar givetvis om höga elpriser) Hur pass mycket drar en sådan AC? Vad kan man räkna med på ungefär mer i månadskostnaden? Jag avskyr hetta, och jag betalar 66,39 öre/kWh. Någon med erfarenhet och bra matte?

Tack på förhand

De flesta ligger runt 1kwh ungefär men mer exakt står på varje modell. Tror min är 1.2kwh. Kör bara när det är som värst.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

De flesta ligger runt 1kwh ungefär men mer exakt står på varje modell. Tror min är 1.2kwh. Kör bara när det är som värst.

Hur mycket mer betalar du i månaden? Snackar vi om hundring, eller flera hundra? Nu som du skrev, så verkar du köra den "passivt" till o från så det kanske inte är så jätte mycket dyrare elpris eller?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Ok, med rådande omständigheter (talar givetvis om höga elpriser) Hur pass mycket drar en sådan AC? Vad kan man räkna med på ungefär mer i månadskostnaden? Jag avskyr hetta, och jag betalar 66,39 öre/kWh. Någon med erfarenhet och bra matte?

Tack på förhand

Det går mellan 100-200kWh mer varje månad här. Så det är inte gratis.

Snittar runt 350kWh en vanlig månad och under sommaren har det någon månad senaste åren nosat på 600kWh men ligger runt 450-550.

Har Electrolux EXP34U338CW och den står i sovrummet och körs från eftermiddag till läggdags för att få ner temp till ok runt 20. Sovrum mot söder med ständig sol så de varma dagarna är det kaos. Typ lite extremscenario här, en av de lägenheter jag varit i i mitt liv som blivit varmast pga all solexponering. Värms också upp bra på vintern såklart så det är positivt. Sovrum typ 12kvm. Lägenhet 80.

Har haft ACn några år nu och tänkt göra någon mer effektiv tvåslangshack men inte blivit så det är inte mest effektiva setupen.

Hur som lätt värt priset för att kunna sova några timmar i ok temp innan det går upp igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Det går mellan 100-200kWh mer varje månad här. Så det är inte gratis.

Snittar runt 350kWh en vanlig månad och under sommaren har det någon månad senaste åren nosat på 600kWh men ligger runt 450-550.

Har Electrolux EXP34U338CW och den står i sovrummet och körs från eftermiddag till läggdags för att få ner temp till ok runt 20. Sovrum mot söder med ständig sol så de varma dagarna är det kaos. Typ lite extremscenario här, en av de lägenheter jag varit i i mitt liv som blivit varmast pga all solexponering. Värms också upp bra på vintern såklart så det är positivt. Sovrum typ 12kvm. Lägenhet 80.

Har haft ACn några år nu och tänkt göra någon mer effektiv tvåslangshack men inte blivit så det är inte mest effektiva setupen.

Hur som lätt värt priset för att kunna sova några timmar i ok temp innan det går upp igen

Tack för svar!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Har sedan tre år denna rackare. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099669 Någon som har en liknande och lyckats konvertera den till att ta in/ut luft utifrån? Tycker den mest står och brummar när man bara skickar ut luften.

Visa signatur
Permalänk

Har någon tips på dörrtätning för balkongdörr med höjd på ca 240 cm och bredd på runt 90 cm? Hittar endast för 210 cm höga dörrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Ok, med rådande omständigheter (talar givetvis om höga elpriser) Hur pass mycket drar en sådan AC? Vad kan man räkna med på ungefär mer i månadskostnaden? Jag avskyr hetta, och jag betalar 66,39 öre/kWh. Någon med erfarenhet och bra matte?

Tack på förhand

Det är lite svårt att säga men i runda slängar minns jag att jag betalade ungefär 300kr extra i månaden för att kyla ner min 40kvm lägenhet. (60öre/månad) dånar jag hade fastpris.

Det hade ärligt talat varit värt om det så kostade det dubbla.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag personligen har för lite information för att jag ska kunna rekommendera eller avråda. De verkar "fungera" vilket räcker för de flesta men jag vågar inte svara på hur bra, vad man får med och hur enkelt det är att använda.

Får man inte med ett fönsterkit behövs det köpas separat. Exempel nedan, kan köpas från Kina om man vill superbilligt... Det som brukar skilja är limmet mellan kardborrbandet och fönsterkarm. Billigt lim smälter i solen vilket jag fått märka med mina. Det blir en del återställningsjobb vid flytt sen tänker jag.
OBS, storleken på kit skiljer åt lite så man kan behöva fundera på det om man har ett fönster med udda storlek.

https://www.bauhaus.se/fonster-kit-nedis-till-ac
https://www.24.se/hemelektronik/flaktar-luftkylare/fonstertat...

Ja, klistret på kittet jag köpte smälte. Helt galet. Tyckte att det blev så varmt helt plötsligt i lägenheten, visade sig att slangen hade rasat in lol

Dessutom var dragkedjan så dålig att den till slut gick av, så man får dra med fingertopparna lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Har sedan tre år denna rackare. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099669 Någon som har en liknande och lyckats konvertera den till att ta in/ut luft utifrån? Tycker den mest står och brummar när man bara skickar ut luften.

Det finns tvåslangsmoddar för Electrolux Chillflex tidigare här i tråden.

Enkel box av cellplast/trä/kartong och lim/tejp går att göra på många olika portabla AC.
#18454067
#18454368

Nytt bakstycke och slangfästen med 3d-skrivare. Denna https://www.printables.com/model/232831-electrolux-dual-hose-... är skapad av någon som bor i Sverige. En nyare remix finns också https://www.printables.com/model/473661-electrolux-aeg-air-co...

Upprepar ett förslag till swecredaktionen: Gör en jämförande recension av några portabla AC-produkter inför sommaren! Ordentlig mätning av ljudnivåer, kyleffekter, strömförbrukning och liknande. Er expertis på test av datorkomponenter kommer till användning där. Ingen svensk tidning eller sida verkar göra ett noggrannt test av det slaget så rätt utfört får det nog många läsare. Det kan sen uppdateras varje vår för att se hur nya produkter står sig mot gamla.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Kollade in detta företag på Trustpilot, tur att jag gjorde det då omdömena inte övertygade mej att handla från Polarpumpen.

Synd 25kM passa + priset men jag är feg.

Annars tack för tipset