Krönika: Är detta början på slutet för PC Master Race?

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte AAA så mycket utan varit mer av en indiegamer. Men jag spelade nyligen klart Hogwarts Legacy och lät eftertexten rulla på medan jag scrollade på mobilen. Det slog mig då hur sjukt många människor som varit inblandade, och hur många arbetstimmar det måste inneburit för att skapa kod, storyline, design, orkesterscore, dialog, etc. Ett monsterprojekt. Att man då släpper spelet i det skick det initialt var i är lite av ett hån mot alla inblandade utom de i toppen.

Jag håller helt med att studios måste kunna senarelägga release. Konsoll är inte ett alternativ, iaf inte så länge studios först siktar på sketna 30 fps och eventuellt ett performanceläge längre fram om man har tur. Spelar ingen roll hur bra det ser ut, 30 fps går helt bort.

Permalänk

Jag har aktivt valt att inte köpa ett enda spel vid release på flera år då i princip alla har haft någon form av massiv bugg samling som det skrivits om innan release och som senior gamer har jag vare sig ork eller lust att lägga tid på att "uppleva" ofärdiga spel...
Kan lätt vänta tills det värsta är fixat och allt är spelbart och inte helt sällan till ett bättre pris.

Ställer mig mycket tveksam till ryktet om PCMRs nära bortgång skulle vara förstående, PC kommer alltid att vara the Gold Standard när det kommer till ren kontroll och funktioner i spel.

Inte direkt så att tanken på world of warcraft på konsol känns särskilt tilltalande eller ett par rundor CS...

Konsol är lite som en rullator för folk med behov av hjälpmedel för att ta sig fram, handkontrollen är så fruktansvärt
begränsande att utvecklarna tvingas bygga in lättare auto aim etc för att den genomsnittlige spelaren ens ska orka ta sig igenom spel och grova förenklingar av de flesta funktioner.

Så glöm alla former av simulatorer/simuleringar på konsol...

Dock älskar jag att köra fighting spel som Tekken/virtua fighter, Forza horizon och liknande på konsol, men då är det mest för det sociala och slå ihjäl lite tid.
Vill jag spela på riktigt är det datorn som gäller, precis plockat upp Ghost recon breakpoint delux Ed för 159:- och kommer köra det tills Starfield är stabilt 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Jag spelar inte AAA så mycket utan varit mer av en indiegamer. Men jag spelade nyligen klart Hogwarts Legacy och lät eftertexten rulla på medan jag scrollade på mobilen. Det slog mig då hur sjukt många människor som varit inblandade, och hur många arbetstimmar det måste inneburit för att skapa kod, storyline, design, orkesterscore, dialog, etc. Ett monsterprojekt. Att man då släpper spelet i det skick det initialt var i är lite av ett hån mot alla inblandade utom de i toppen.

Jag håller helt med att studios måste kunna senarelägga release. Konsoll är inte ett alternativ, iaf inte så länge studios först siktar på sketna 30 fps och eventuellt ett performanceläge längre fram om man har tur. Spelar ingen roll hur bra det ser ut, 30 fps går helt bort.

30 FPS tycker jag kan funka för ett sånt här spel om det alltid håller sig på 30 FPS och aldrig droppar under det. Tar mycket hellre konstanta 30 FPS än 60 FPS som droppar ner till 15-20 då och då som jag upplevt i spelet.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Även om det inte är strikt PC vs konsol så känns det som överdriven Aim-assist i spel som warzone 2 t.ex bör nämnas också.

Gör ont att se controller baserade FPS med en extrem aim assist spel vinna mark över MnK.

Skrivet av Generationfloppy:

Inte direkt så att tanken på world of warcraft på konsol känns särskilt tilltalande eller ett par rundor CS...

Konsol är lite som en rullator för folk med behov av hjälpmedel för att ta sig fram, handkontrollen är så fruktansvärt
begränsande att utvecklarna tvingas bygga in lättare auto aim etc för att den genomsnittlige spelaren ens ska orka ta sig igenom spel och grova förenklingar av de flesta funktioner.

Så glöm alla former av simulatorer/simuleringar på konsol...

Jag tänker exakt likadant, men uppenbarligen älskar vissa controller FPS spel med rullator som du säger. För mig är det helt obegripligt när att det överhuvudtaget är en grej att spela "competive" FPS spel med en rullator. Men aja.

Permalänk
Medlem

Krönika: Göra en höna av en fjäder.

Permalänk
Medlem

överpriser på hårdvara och värdelösa utvecklare.. Det går över även om det är en svacka nu

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har tyckt vissa personer har tjatat som fan tidigare med kommentarer såsom ”Jag plockar upp det på en rea” osv. Men det är bara att rätta sig in i ledet. Om fler och fler tänker så då är nog spelbranschen hyfsat illa ute. Inte kraschnivå men vi kanske får färre nya IPn.

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt ett AAA spel efter SimCity 5. Battlefield 3 var okej spel efter 1 års patcher, hade då bland annat lagt in så man såg ping och flesta buggarna är fixade.

Ett problem jag ser är att bland annat EA konstant köper små studios och lägger ner dessa när dom släpper ett "kass" spel eller snarare säljer dåligt. Det kan orsak viss stagnation, när det inte finns några mindre kreativa studios kvar.

Sen har vi den bjässen Activision och Blizzard, släppts det några kvalitativa spel från dem längre?

Personligen har jag inte intresset och tiden med spel. Spelar bara enklare spel som minecraft om man får någon tid till övers, något nytt AAA spel lär det inte bli snarare inde spel (finns ju flera stycken bra jag sett på youtube). Till exempel stray var ju nytänkande spel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Har tyckt vissa personer har tjatat som fan tidigare med kommentarer såsom ”Jag plockar upp det på en rea” osv. Men det är bara att rätta sig in i ledet. Om fler och fler tänker så då är nog spelbranschen hyfsat illa ute. Inte kraschnivå men vi kanske får färre nya IPn.

Behövs det så mycket nya spel dock? Känns uppenbart att det är en inflation på nya releaser och man dödar gamla spel alldeles för snabbt. Gamla spel dör i förmån till ett sönderbuggat nysläpp gång på gång och storkonsumenterna skriker konstant efter ny content (skins i många fall).

Spelutvecklarna följer pengarna helt enkelt, men jag hade förbannat roligt i min ungdom spelandes CS 1.3-1.6 i nästan 10 år och spel som SC BW är odödliga i mina ögon. Så jag är riktigt skeptiskt till den här eran där mer automatiskt är bättre. Hade nog varit bra om jävligt många spelföretag dog, branschen drar i handbromsen och börjar fokusera på kvalité snarare än att trycka ut nästa snabba money grab.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dix_xib:

Har tyckt vissa personer har tjatat som fan tidigare med kommentarer såsom ”Jag plockar upp det på en rea” osv. Men det är bara att rätta sig in i ledet. Om fler och fler tänker så då är nog spelbranschen hyfsat illa ute. Inte kraschnivå men vi kanske får färre nya IPn.

Eller så börjar de släppa färdiga spel igen, de får helt enkelt anpassa sig till vad kunderna vill ha.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Moddar... nuff said. Konsoller och telefonspel har ingen chans.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan spelutgivare tycka det är ok att släppa spel med en massa buggar för fullpris?

Det är faktiskt inte jättekonstigt; dom tjänar pengar på det.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar mer konsolifiering av interface i D4 som slutet för PC Master Race.

Permalänk
Medlem

Att spela på PC suger. Konsol är det vettigare alternativet.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte varför folk är så anti handkontroller. Det är en kontrollmetod utvecklad för spel, till skillnad från mus och tangentbord som är utvecklat för att hantera kontorssaker liksom. Man har förstås inte samma precision i siktet som med en mus, men man har å andra sidan två analoga spakar vilket underlättar många saker. Analoga triggers, rumble och liknande har ju också sina fördelar.

Personligen spenderar jag minst åtta timmar varje dag vid ett skrivbord med mus och tangentbord och då är det inte så lockande att komma hem och sätta sig vid skrivbordet där liksom. Handkontrollen gör att jag kan luta mig tillbaka och spela, inte sitta framåtlutad, vilket för mig är en enorm fördel. Sen är jag förstås medveten om att jag inte kommer att vinna några CS-matcher med den uppsättningen, men jag spelar heller inte för att hamna på någon topplista eller liknande utan för att det är avslappning och tidsfördriv som jag gillar, och det är trevligare med kontrollen helt enkelt. Sen funkar det förstås inte så bra för typ strategispel eller liknande, men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Enkel lösning på problemet: köp och spela inte spel på releasedagen. Funkar alldeles ypperligt, det är väldigt sällan jag väntar mindre än 6 månader, men självklart skulle det bli lite jobbigt för spelbolagen om ALLA gjorde så.

Ja då skulle dom behöva börja leverera färdiga produkter, stackarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Sant. Men inget säger att samma sak kommer hända PC-gaming. Mycket dyrare hårdvara, fokus från hårdvarutillverkarna flyttad från gaming-segmentet till AI/server eller nästa fluga, lök på laxen en radda kassa AAA-släpp på PC. Jag skulle aldrig lämna min Amiga, men sen såg jag hur mycket grönare gräset började se ut på PC-sidan. Nu har ju som tur är konsollerna liknande problem med AAA-släppen. Än så länge.

Problemet är som vanligt att en konsollerna har acceptabel prestanda i 2-3 år, sedan är de omkörda igen. Ofta är de iofs nästan redan omkörda redan vid släpp, men jag menar av mid/low-tier hårdvara.

Senaste generationerna xbox/ps så var det ca 7 år mellan konsollerna.

Härligt om man inte vill uppgradera, men sorgligt om man vill ha det bästa.

Skrivet av TraXx:

Att spela på PC suger. Konsol är det vettigare alternativet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Problemet är som vanligt att en konsollerna har acceptabel prestanda i 2-3 år, sedan är de omkörda igen. Ofta är de iofs nästan redan omkörda redan vid släpp, men jag menar av mid/low-tier hårdvara.

Senaste generationerna xbox/ps så var det ca 7 år mellan konsollerna.

Härligt om man inte vill uppgradera, men sorgligt om man vill ha det bästa.

Jo, men det handlar ju om perspektiv. Spelar man på konsol och köper PS5 eller Series X så vet man att man har den bästa prestandan tillgänglig på konsol fram tills nästa generation, eller om det nu blir någon halv-generation med Pro-varianter eller så. Man vet att man kan spela alla spel som släpps (till plattformen) fram tills dess, med bra prestanda och snygg grafik, om än kanske inte den absolut bästa prestandan eller den absolut snyggaste grafiken, och sannolikt ett antal år till med sämre prestanda. Investeringen är gjord liksom, det kommer inte komma ett nytt spel som plötsligt gör dina grejer föråldrade, tvingar dig att köpa någon ny komponent eller som gör att du måste sänka kvaliteten (även om de förstås kan ha sänkt kvaliteten åt dig i inställningarna som gäller på konsolen, relativt PC).

Allt detta till ett förhållandevis lågt pris. 6-7000 för 6-7 års spelande av alla AAA-titlar är ju inte så mycket pengar jämfört med bara grafikkortet som krävs för att kunna hantera alla nya PC-spel. Sen tillkommer förstås en merkostnad för spelen, som kan vända kalkylen för en del som köper mycket spel, när de är nya, men det finns också prenumerationer och reor på konsolerna så det behöver inte bli så mycket dyrare att skaffa spel egentligen.

Ser man historiskt så har ju de mer prestandainriktade konsolerna legat på ungefär samma pris som ett grafikkort i "övre mellanklass". Grafikkortens prisbild det senaste har dock stuckit ut en del av diverse anledningar, men nu verkar vi hamna ungefär där igen. Ett 4070 kostar lite mer än konsolerna, och det finns inget 4060 att jämföra med, men ett 3070 ligger väl ungefär på samma pris som en Series X nu. Och de lär hålla för att spela om inte alla så i alla fall de flesta spel fram tills nästa generations konsoler, men om ett par-tre år kanske ett 3070 inte känns så kul längre, man kommer att behöva börja dra ned på saker och spelar man i 4K så är det redan idag det läget liksom. Men jämför man med när konsolerna släpptes så hade det krävts extrem tur för att hitta ett 3070 för samma pris som konsolerna hade, sannolikt hade man fått köra på ett 2070, och det håller ju inte superbra idag direkt.

Eller för att säga det på ett annat sätt: En PC blir relativt sämre över tid, gradvis, gentemot andra PC eller snittet. Konsolerna blir inte det på samma sätt, däremot blir de plötsligt rätt mycket sämre när ersättaren kommer istället. Så längre tid utan avundsjuka eller köpångest.

Konsolerna har bra stöd för HDR i spel, de fixar 4K och viss RT, dock sällan samtidigt, lagringen ger fördelar när det gäller laddningstider och så, men framför allt i växlingen mellan spel (på XB i alla fall). PS kontroll är ganska imponerande när det gäller "force feedback". De är tysta och små (well...) jämfört med en normal PC. Enklare att hantera. Och så vidare. Det finns fördelar med konsol likväl som med PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det handlar ju om perspektiv. Spelar man på konsol och köper PS5 eller Series X så vet man att man har den bästa prestandan tillgänglig på konsol fram tills nästa generation, eller om det nu blir någon halv-generation med Pro-varianter eller så. Man vet att man kan spela alla spel som släpps (till plattformen) fram tills dess, med bra prestanda och snygg grafik, om än kanske inte den absolut bästa prestandan eller den absolut snyggaste grafiken, och sannolikt ett antal år till med sämre prestanda. Investeringen är gjord liksom, det kommer inte komma ett nytt spel som plötsligt gör dina grejer föråldrade, tvingar dig att köpa någon ny komponent eller som gör att du måste sänka kvaliteten (även om de förstås kan ha sänkt kvaliteten åt dig i inställningarna som gäller på konsolen, relativt PC).

Allt detta till ett förhållandevis lågt pris. 6-7000 för 6-7 års spelande av alla AAA-titlar är ju inte så mycket pengar jämfört med bara grafikkortet som krävs för att kunna hantera alla nya PC-spel. Sen tillkommer förstås en merkostnad för spelen, som kan vända kalkylen för en del som köper mycket spel, när de är nya, men det finns också prenumerationer och reor på konsolerna så det behöver inte bli så mycket dyrare att skaffa spel egentligen.

Ser man historiskt så har ju de mer prestandainriktade konsolerna legat på ungefär samma pris som ett grafikkort i "övre mellanklass". Grafikkortens prisbild det senaste har dock stuckit ut en del av diverse anledningar, men nu verkar vi hamna ungefär där igen. Ett 4070 kostar lite mer än konsolerna, och det finns inget 4060 att jämföra med, men ett 3070 ligger väl ungefär på samma pris som en Series X nu. Och de lär hålla för att spela om inte alla så i alla fall de flesta spel fram tills nästa generations konsoler, men om ett par-tre år kanske ett 3070 inte känns så kul längre, man kommer att behöva börja dra ned på saker och spelar man i 4K så är det redan idag det läget liksom. Men jämför man med när konsolerna släpptes så hade det krävts extrem tur för att hitta ett 3070 för samma pris som konsolerna hade, sannolikt hade man fått köra på ett 2070, och det håller ju inte superbra idag direkt.

Eller för att säga det på ett annat sätt: En PC blir relativt sämre över tid, gradvis, gentemot andra PC eller snittet. Konsolerna blir inte det på samma sätt, däremot blir de plötsligt rätt mycket sämre när ersättaren kommer istället. Så längre tid utan avundsjuka eller köpångest.

Konsolerna har bra stöd för HDR i spel, de fixar 4K och viss RT, dock sällan samtidigt, lagringen ger fördelar när det gäller laddningstider och så, men framför allt i växlingen mellan spel (på XB i alla fall). PS kontroll är ganska imponerande när det gäller "force feedback". De är tysta och små (well...) jämfört med en normal PC. Enklare att hantera. Och så vidare. Det finns fördelar med konsol likväl som med PC.

När man köper en konsol så lever man med begränsningarna som någon annan bestämt och det är så det är.

När man bygger en dator så lever man med de begränsningarna som man själv har bestämt och man kan ändra sitt beslut när det passar en.

Men man kan inte pressa vatten ur en sten. Spelen kommer aldrig se bättre ut än de som kom när hårdvaran släpptes. Man kanske kan klämma ut några procent till med optimeringar under åren, men sen är det stopp. Det blir aldrig bättre än vad det var när hårdvaran släpptes. Om det nu är ett grafikkort i datorn eller det som finns i konsollen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

När man köper en konsol så lever man med begränsningarna som någon annan bestämt och det är så det är.

När man bygger en dator så lever man med de begränsningarna som man själv har bestämt och man kan ändra sitt beslut när det passar en.

Men man kan inte pressa vatten ur en sten. Spelen kommer aldrig se bättre ut än de som kom när hårdvaran släpptes. Man kanske kan klämma ut några procent till med optimeringar under åren, men sen är det stopp. Det blir aldrig bättre än vad det var när hårdvaran släpptes. Om det nu är ett grafikkort i datorn eller det som finns i konsollen.

Dock var ps3 trevligt undantag, där dom efter par år lärde sig hur dom kunde få ut mer prestanda från konsolen. Men det häftigaste med den var just möjligheten köra Linux (dock viss modell som rätt snart inte gick att få tag i).

För övrigt med moderna ps och xbox konsoler i alla fall, så är det inte lika udda cpu design. Blir det lättare redan från första början att få ut det mesta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Ibland känns det som att utvecklarna av konsolspel, som sedan portats till PC, är ute efter att få inbitna PC spelare att bli nyfikna på att testa spelet på konsol av ren frustration för att se om det är bättre och lättare att spela...

Hela Darksiders-serien har betytt väldig knöligt tangentbordsspelande, i början i alla fall, och Elden Ring följer samma spår, men värre. Man lär sig, men när man ser hur erfarna konolspelare både enkelt och självklart manövrerar och fajtas med sin jefla handkontroll och enkelt växlar spel med samma självklarhet, då kan man ibland undra hur det hade varit. Tyvärr.

Jag spelar majoriteten av mina PC-spel på en TV med en xbox-kontroll. Tänker inte överge PC-plattformen, men det utesluter inte en bra spelupplevelse i tex Elden Ring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Att man då släpper spelet i det skick det initialt var i är lite av ett hån mot alla inblandade utom de i toppen.

Hmm, jag hade inga problem alls med det spelet. Det flöt på riktigt bra och jag har inget minne av några buggar som störde upplevelsen. Det enda jag saknade var betydelsefulla val i dialog och handling, men det har ju inget med PC-versionen att göra 🙂 Minns att det surrades om dålig prestanda och buggar i Horizon Zero Dawn också vid release. Det var nästan samma visa där för egen del, förutom att spelet kraschade acceptabelt få gånger.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag spelar majoriteten av mina PC-spel på en TV med en xbox-kontroll. Tänker inte överge PC-plattformen, men det utesluter inte en bra spelupplevelse i tex Elden Ring!

Ja och det går precis lika bra framför datorskärmen. Det är väl minst 15år sedan det blev vanligt att använda handkontroll på PC för spel där det passar bättre.

Lite grottmänniska-varning om man sitter och spelar precis allt med tangentbord och mus idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

När man köper en konsol så lever man med begränsningarna som någon annan bestämt och det är så det är.

När man bygger en dator så lever man med de begränsningarna som man själv har bestämt och man kan ändra sitt beslut när det passar en.

Jo visst är det så. Men begränsningar utanför ens egen kontroll finns ju oavsett. Begränsningar i vad som finns tillgängligt, i vad du har råd med eller begränsningar i vad som tillverkas.

Sen är det nog många som inte ser den begränsningen som så negativ. Köper man en konsol så kan man spela alla spel på den generationen utan att fundera på att köpa nya komponenter, tweaka saker eller "framtidssäkra". Andra gillar denna komplexitet förstås, jag brukade göra det men sen kom jag på mig själv med att jag la mer tid på att fundera på och diskutera komponenter och liknande än på att spela, och då blev konsolspelande mer aktuellt för då kunde jag lägga tiden på att spela och inte bencha liksom. Samtidigt känner jag ju "suget" emellanåt. Mitt Vega-kort är inte så imponerande längre exempelvis och jag har länge varit sugen på att byta upp mig, men jag har ju inget behov av det utan det handlar mer om känslan av att hamna på efterkälken än att jag faktiskt saknar något.

Men även PC-marknaden har ju tagit några steg åt det hållet med allt mer gaming-laptops och liknande, och SteamDeck och andra "svagare" enheter har ju också kommit med i matchen det senaste.

Citat:

Men man kan inte pressa vatten ur en sten. Spelen kommer aldrig se bättre ut än de som kom när hårdvaran släpptes. Man kanske kan klämma ut några procent till med optimeringar under åren, men sen är det stopp. Det blir aldrig bättre än vad det var när hårdvaran släpptes. Om det nu är ett grafikkort i datorn eller det som finns i konsollen.

Det är lite mer komplicerat än så, men visst har du en poäng också. Förr har det ju alltid tagit tid för spelutvecklarna att lära sig de nya plattformarna och spelen har faktiskt blivit märkbart bättre under generationen (det gällde på NES (SMB vs SMB3 exempelvis) och det gällde fortfarande på PS3/XB360). Men denna generationen, och förra, är ju mycket mer PC-lika än någonsin tidigare så utvecklarna borde redan vara ganska inkörda på verktygen och så. Samtidigt gällde det som sagt även förra generationen, i alla fall när det gäller XB, men likväl blev ju spelen rätt mycket bättre under den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Lite grottmänniska-varning om man sitter och spelar precis allt med tangentbord och mus idag.

Är väl snarare tvärtom. Handkontroller har använts sedan de tidigaste spelkonsollerna, Pong t.ex. Visst, de var väldigt enkla men likväl handkontroller. Tangentbordsspelandet blev inte vanligt förrän X86-baserade datorer letade sig ut bland allmänheten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är väl snarare tvärtom. Handkontroller har använts sedan de tidigaste spelkonsollerna, Pong t.ex. Visst, de var väldigt enkla men likväl handkontroller. Tangentbordsspelandet blev inte vanligt förrän X86-baserade datorer letade sig ut bland allmänheten.

Jo sant det var väl så från början. Men det var ett långt tag där emellan som det inte togs för givet att en som spelar på dator har en handkontroll, men idag är det så.

Varför spela ett spel utvecklat för handkontroll med något annat än en handkontroll?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Är väl snarare tvärtom. Handkontroller har använts sedan de tidigaste spelkonsollerna, Pong t.ex. Visst, de var väldigt enkla men likväl handkontroller. Tangentbordsspelandet blev inte vanligt förrän X86-baserade datorer letade sig ut bland allmänheten.

Samtidigt är det ju absolut så att man har spelat med tangentbord ganska länge. Sen hade Pong inte handkontroller från början utan det satt vred monterade på själva konsolen som man styrde med.

Samtidigt är väl inte ålder ett bra mått att avgöra huruvida en kontrollmetod är bra liksom. Vi har haft rattar i bilar i många år exempelvis, för att vi hittade något bra där.

Edit: Skrev visst två svar på samma inlägg, jobbigt när man växlar datorer.

Andra inlägget:
Problemet är ju att en mus är väldigt bra för precisionspekande på en skärm, vi har inte kommit på något bättre trots en hel del försök. En del menar att exempelvis Macbooks touchpads slår en mus, men så är det ju inte. Deras touchpad har en del smarta funktioner som ger mervärde över en mus, och de är väldigt bra på många sätt för att vara touchpads, men precisionen och hastigheten är ju inte i nivå med en mus ändå. Touchskärmar har också sina fördelar, men nackdelarna är ju desto större, och så vidare.

Spelkontrollernas analoga spakar har inte alls samma precision som en mus heller, men de har ju också fördelar. Som att man har två av dem som går att kontrollera samtidigt som man använder andra fingrar till andra funktioner.

Tangentbord däremot är ju bra att skriva på, men långt ifrån ideala för att spela med. Det har gjorts försök att göra "enhandskontroller" för att köra med vänsterhanden tillsammans med musen i högerhanden, men inga har blivit några större succéer direkt. Jag vet inte varför men en tänkbar anledning är att de ofta är designade för att typ vara ett tangentbord som inte funkar som tangentbord, och då lägger man väl hellre pengarna på ett bra tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt är det ju absolut så att man har spelat med tangentbord ganska länge. Sen hade Pong inte handkontroller från början utan det satt vred monterade på själva konsolen som man styrde med.

Samtidigt är väl inte ålder ett bra mått att avgöra huruvida en kontrollmetod är bra liksom. Vi har haft rattar i bilar i många år exempelvis, för att vi hittade något bra där.

Edit: Skrev visst två svar på samma inlägg, jobbigt när man växlar datorer.

Andra inlägget:
Problemet är ju att en mus är väldigt bra för precisionspekande på en skärm, vi har inte kommit på något bättre trots en hel del försök. En del menar att exempelvis Macbooks touchpads slår en mus, men så är det ju inte. Deras touchpad har en del smarta funktioner som ger mervärde över en mus, och de är väldigt bra på många sätt för att vara touchpads, men precisionen och hastigheten är ju inte i nivå med en mus ändå. Touchskärmar har också sina fördelar, men nackdelarna är ju desto större, och så vidare.

Spelkontrollernas analoga spakar har inte alls samma precision som en mus heller, men de har ju också fördelar. Som att man har två av dem som går att kontrollera samtidigt som man använder andra fingrar till andra funktioner.

Tangentbord däremot är ju bra att skriva på, men långt ifrån ideala för att spela med. Det har gjorts försök att göra "enhandskontroller" för att köra med vänsterhanden tillsammans med musen i högerhanden, men inga har blivit några större succéer direkt. Jag vet inte varför men en tänkbar anledning är att de ofta är designade för att typ vara ett tangentbord som inte funkar som tangentbord, och då lägger man väl hellre pengarna på ett bra tangentbord.

Även om den satt fast på konsolen så var det ju en kontroll. Frågan är vad man ska definiera som en kontroll egentligen.

Har bara använt handkontroll när jag spelat något på PS4. Tycker jag klarat mig bra utan sådan till datorn. Jag har ratt/pedaler och sticka/trottel till de spel som har stöd för det. Resten fungerar utmärkt med tangentbord och mus, bortsett från Detroit: Become Human som kändes väldigt bakvänt. Har inte känts värt det att skaffa adapter och dylikt för att kunna använda PS4-kontrollen till datorn för ett enda spel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Även om den satt fast på konsolen så var det ju en kontroll. Frågan är vad man ska definiera som en kontroll egentligen.

Har bara använt handkontroll när jag spelat något på PS4. Tycker jag klarat mig bra utan sådan till datorn. Jag har ratt/pedaler och sticka/trottel till de spel som har stöd för det. Resten fungerar utmärkt med tangentbord och mus, bortsett från Detroit: Become Human som kändes väldigt bakvänt. Har inte känts värt det att skaffa adapter och dylikt för att kunna använda PS4-kontrollen till datorn för ett enda spel.

Det har ju såklart väldigt mycket att göra med vad man spelar. Själv är jag helt ointresserad av bilspel så har 0 intresse av att ha en ratt, även om jag kan tänka mig att det ger bäst upplevelse för den typen av spel.

Det finns många spel där handkontroll ger bäst upplevelse (enligt mig) tex. Bastion/Transistor/Hades, hollow knight, ori, hellblade, a plague tale, horizon, elden ring, etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Även om den satt fast på konsolen så var det ju en kontroll. Frågan är vad man ska definiera som en kontroll egentligen.

Kontroll är det förstås, men inte handkontroll :

Citat:

Har bara använt handkontroll när jag spelat något på PS4. Tycker jag klarat mig bra utan sådan till datorn. Jag har ratt/pedaler och sticka/trottel till de spel som har stöd för det. Resten fungerar utmärkt med tangentbord och mus, bortsett från Detroit: Become Human som kändes väldigt bakvänt. Har inte känts värt det att skaffa adapter och dylikt för att kunna använda PS4-kontrollen till datorn för ett enda spel.

Det beror förstås på vad för spel man spelar, och vad man är van vid. Det är ju ingen som spelar Civ med handkontroll exempelvis, men ska man spela "twin stick shooters" (exempelvis Geometry Wars, Shadow Complex eller The Ascent för att nämna tre helt olika typer av sådana spel) så är det svårt utan två spakar. Det går förstås att spela dem med mus och tangentbord men det är jobbigt och känns inte bra.

Musen är grym när det gäller precision för att peka på saker på skärmen, men den kan ju inte peka i en riktning och hålla den liksom. Alltså är mus bra för FPS för på en hög abstrakt nivå så handlar de ju egentligen om att peka och klicka på saker på skärmen liksom.