Krönika: Är detta början på slutet för PC Master Race?

Permalänk
Skrivet av ElyziuM:

Har primärt spelat på PS5 sedan den släpptes.
Uppgraderade datorn till AM5 och 4080 för nån månad sedan men den står mest och dammar.
Så länge spel har ett 60fps läge på konsol väljer jag det över spela på datorn.
Att spel är trasiga på release gör att man väntar typ ett halvår innan man köper det och spelar.
Kör just nu Horizon DLC Burning Shores, buggfritt och snyggt 👌🏻

Horizon är ett otroligt bra franchise, saknar min ps5, ångrar mig lite nu när forbidden west är ute men förhoppningsvis kommer den till PC snart.

Permalänk
Medlem

Det tas bara upp single player spel, medans majoriteten av alla större tävlingar i spel som körs på pc, dota/csgo, osv. CS GO 2 släpps till pc, visserligen nämner ja bara fps spel, men utbudet på konsol är som en droppe i havet i jämförelse även om de har en hel del bra titlar. Kan inte hålla med här. Utvecklingen av hårdvara sker primärt på pc, för att därefter utvecklas en konsol som är 2 generationer efter pc i prestanda. Att det är bedrövligt att inte spelen är färdiga när de släpps...Ja de är det, men som med allt annat handlar det mesta om pengar numera.

Permalänk
Medlem

Det uppmuntras så mycket till att förboka spel idag med alla förbaskade hypetåg Inte konstigt att spel inte levereras färdiga när de täckt alla kostnader 1 år innan lansering. Förbokar man digitala licenser så ska man inte klaga.

(Säger inte att krönikörn gör de)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Lite historielöst perspektiv. Skulle säga att PC-portarna är sanslöst mycket bättre idag än under Xbox 360 och PS3-eran. Snarare ett sundhetstecken att det blir liv när spel släpps i ett uselt skick till PC!

Detta här.
Jag upplevde Xbox 360 och PS3 tiden som the dark ages utav PC portar. Jag minns verkligen hur GTA4, Fallout 3 Mass Effect 2 och liknande spel ifrån 2006 - 2009 hade helt urusla portar jämfört med sina konsol alternativ. Det blev ju visserligen bättre med åren för de flesta spelen, men det kändes som om det var ett klart större problem då än idag.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag har ärligt talat noll intresse för trasiga portar av gamla konsolspel till PC, så den biten bryr jag mig inte om. Lusten att äga en xbox eller playstation är ärligt talat ännu lägre än det första alternativet...

PC som spelplattform är för mig är precis lika relevant som innan, prislappen på grafikkort är ju tråkig men ingen dealbreaker... Jag måste inte ha det senaste och bästa. Spel på releasedagen händer för min del ibland, men då ska det vara något väldigt speciellt.

Exakt min inställning till spelande,vem bryr sej om sketna,trasiga o dåligt optimerade konsol-portar när utbudet av riktiga pc-titlar är gigantiskt.Om den dagen kommer då riktiga pc-titlar slutar släppas så slutar jag att spela.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Ibland känns det som att utvecklarna av konsolspel, som sedan portats till PC, är ute efter att få inbitna PC spelare att bli nyfikna på att testa spelet på konsol av ren frustration för att se om det är bättre och lättare att spela...

Hela Darksiders-serien har betytt väldig knöligt tangentbordsspelande, i början i alla fall, och Elden Ring följer samma spår, men värre. Man lär sig, men när man ser hur erfarna konolspelare både enkelt och självklart manövrerar och fajtas med sin jefla handkontroll och enkelt växlar spel med samma självklarhet, då kan man ibland undra hur det hade varit. Tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av deja:

Det tas bara upp single player spel, medans majoriteten av alla större tävlingar i spel som körs på pc, dota/csgo, osv. CS GO 2 släpps till pc, visserligen nämner ja bara fps spel, men utbudet på konsol är som en droppe i havet i jämförelse även om de har en hel del bra titlar. Kan inte hålla med här. Utvecklingen av hårdvara sker primärt på pc, för att därefter utvecklas en konsol som är 2 generationer efter pc i prestanda. Att det är bedrövligt att inte spelen är färdiga när de släpps...Ja de är det, men som med allt annat handlar det mesta om pengar numera.

Men det är många som inte är intresserade av multiplayer och vill ha bra aaa single player spel till pc.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tror jag knappast. Beror på hur man räknar dock. Påverkar inte mig iaf.

Själv kör jag endast på iPad numera (kan knappt tro det själv) då Hearthstone och Blizzards kommande Clash Royale är multiplatformsspel.
Jag tror MP multiplatform är framtiden (mobil måste inkluderas).

Skrivet av medbor:

Det är väl knappast spelreleaser som kommer döda pc-spelande, det är priserna på hårdvara och stagnerande utveckling (pris per prestanda)

Tänkte jag också.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så NVIDIAs tredje bästa grafikkort är "ynka" numer? Ett kort som släpptes för några månader sen och kostar över 10 000 kr?
Hade du kört samma inställningar på ett 3070 hade det varit OK men inte jätteimponerande.

Säger mer om Nvidia eller konsumenterna än spelen. Tänk på att båda konsolerna har 16 GB VRAM. Allt under det är ju såklart oacceptabelt skulle jag säga. Hur kan man som konsument ens köpa ett grafikkort idag med mindre? Konsumenternas fel skulle jag säga ändå, det är de som väljer vad Nvidia ska tillverka.

Tänk på att på PC vill man uppnå bättre grafik eller högre upplösning, än konsolerna. Då köper man inte ett grafikkort med MINDRE VRAM än konsolerna har. Alla vet att spelen utvecklas för konsol mestadels. Köp rätt grejer! Och om nu man tycker att ett 4080/4090 är först dyrt så finns det alldeles utmärka AMD-kort för ändamålet, nej just det. Inga gamers köper ju AMD. Kanske borde gamers köpa AMD i större utsträckning, släpp sargen och sluta vara så rädd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

En genomsnittlig lön i Indien motsvarar 3200 sek, så tror knappast gaming pc är speciellt stort där med så låg köpkraft.

Tänker mest på var växten bland datorspelare finns, medelklassen ökar mest i Indien sägs det (i rena numerär), och även om indisk medelklass även framöver inte kommer att ha råd med 4090-kort liksom (det kan nog bara någon enstaka % ha råd med), så gissar jag att det i ett medellklasshem kommer att ingå någon slags spelmojäng. Blir det Nintendo, PS, XBox, PC eller kanske mobilen? Baserat på hur industrin växer i Indien så måste det trots allt finnas en hel del datorer i landet.

Marknaden i västeuropa och USA är nog mättad, kan inte se framför mig att speldatorer kommer att öka i antal significant. Men jag kan ha fel såklart (och marknaden är redan stor, Hogwarts drar väl in mer än de flesta Harry Potter-filmer).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Moderator
Testpilot

Först av allt. Bra krönika. Vidare så skulle jag hävda att detta tyvärr inte är något nytt. Det är nog bara att bajsmackorna varit lite väl frekventa i år med många tunga släpp helt enkelt.

Dåliga PC-portar är vad jag är stöpt i. Jag avvaktar alltid och köper extremt sällan spel på releasedagen.

Fördelen med PC är dels att det allt som oftast faktiskt blir fixat med tiden men också att modd-scenen inte sällan ser till att fixa problemen som utvecklingshusen gett upp.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iRonNuke:

Säger mer om Nvidia eller konsumenterna än spelen. Tänk på att båda konsolerna har 16 GB VRAM. Allt under det är ju såklart oacceptabelt skulle jag säga. Hur kan man som konsument ens köpa ett grafikkort idag med mindre? Konsumenternas fel skulle jag säga ändå, det är de som väljer vad Nvidia ska tillverka.

Nja, ingen av dem har ju 16 GB VRAM, de har 16 GB minne som delas mellan CPU och GPU.
Operativsystemet körs i "VRAM", allt i spelet utöver grafik ligger också i "VRAM" osv.

Series X till exempel har upp till 13.5 GB som inte används av OS:et men de flesta säger att det i regel är mindre som är ledigt för spel, och en del av det går ju som sagt till sånt som på en PC ligger i vanligt RAM.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av iRonNuke:

Säger mer om Nvidia eller konsumenterna än spelen. Tänk på att båda konsolerna har 16 GB VRAM. Allt under det är ju såklart oacceptabelt skulle jag säga. Hur kan man som konsument ens köpa ett grafikkort idag med mindre? Konsumenternas fel skulle jag säga ändå, det är de som väljer vad Nvidia ska tillverka.

Tänk på att på PC vill man uppnå bättre grafik eller högre upplösning, än konsolerna. Då köper man inte ett grafikkort med MINDRE VRAM än konsolerna har. Alla vet att spelen utvecklas för konsol mestadels. Köp rätt grejer! Och om nu man tycker att ett 4080/4090 är först dyrt så finns det alldeles utmärka AMD-kort för ändamålet, nej just det. Inga gamers köper ju AMD. Kanske borde gamers köpa AMD i större utsträckning, släpp sargen och sluta vara så rädd!

Både PS5 och XSX har 16 GB RAM (well, PS5 har en extra pool med 0,5 GB RAM som har lägre hastighet och används för en del bakgrundsjobb).

En del av detta RAM, ca 2-3 GB, tas upp av systemresurser och resten delas mellan CPU och GPU.

Hur mycket som förväntas användas av GPU får man en vink av i XSX, där är 16 GB RAM är uppdelad på två pool:er som från CPUn är helt identiska, men för GPUn är 10 GB betydligt snabbare. Är det senare man ska se som "VRAM".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alltså.. Storspel vid release har väl varit trasiga i alla fall under tio års tid vid det här laget känns det som. Tycker det är ett herrans liv vid varenda storsläpp av spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deja:

Det tas bara upp single player spel, medans majoriteten av alla större tävlingar i spel som körs på pc, dota/csgo, osv. CS GO 2 släpps till pc, visserligen nämner ja bara fps spel, men utbudet på konsol är som en droppe i havet i jämförelse även om de har en hel del bra titlar. Kan inte hålla med här. Utvecklingen av hårdvara sker primärt på pc, för att därefter utvecklas en konsol som är 2 generationer efter pc i prestanda. Att det är bedrövligt att inte spelen är färdiga när de släpps...Ja de är det, men som med allt annat handlar det mesta om pengar numera.

Problemet med andra online shooters är: autoaim med handkontroll och cronus som helt eliminerar recoil. Går som PC spelare knappt stå sig emot dem.

Permalänk
Medlem

Det är därför jag tackar scenen för alla olovliga releaser. Kan man testa många skitprodukter på riktigt innan man slår till. Refund på Steam är också bra men tiden på tok för kort för många spel.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Sötast
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan spelutgivare tycka det är ok att släppa spel med en massa buggar för fullpris?

Lyssnade på podcasten där man intervjuade Phil Spencer och han menade att telemetrin de använder sig av inte visade på en abnormal mängd buggar när Redfall skulle släppas. Man väljer alltså att släppa ett spel för 70 dollar i ett bedrövligt skick för man tycker det är "tillräckligt bra" inte konstigt att de som köpt det blir förbannade.

Hela industrin behöver nyktra till och inte använda sina potentiella kunder som beta spelare till deras ofärdiga spel som de kränger till fullpris.

Haha! På riktigt? Deras telemetri?

Menar du att han i princip sa att de testar spelen - inser att de är i ett uselt skick - men då det statistiskt sett är OK, så släpps det ändå?

Fuck me isåfall. Alltså, spela ert eget spel och om det ej är bra så lös skitet för helvete.
Är så glad att jag endast spelar Indie numera... herregud alltså.

Skrivet av Goedendag:

Frågan är hur stor gruppen som spelar "AAA"-titlar på releasedagen med nya mid-high-end grafikkort med höga förväntningar är? Är det bara en väldigt högljudd minoritet som råkar ha många utvecklare och folk i media som är i den gruppen?

Är målgruppen stor nog för att det är värt besväret för utvecklare att bry sig om vad de tycker?

Bryr man sig om The last of us 2 har man väl redan spelat det på PS4 eller PS5. Har man råd med en fet PC har man väl råd med en PS4 (kanske begagnad) eller PS5.

Finns väl inget roligare än biljämförelser, men du pratar om att det är OK att släppa lyxbilar med sämre kvalitet än en gammal ford då eller?

Jag har ännu inte spelat Last of us eller last of us 2, det skulle jag gärna göra, det skall vara helt fantastiskt.. Men finns ingen chans i helvetet att jag spelar ett skjutspel med en spak? Lite som att se en film man väntat på, på en mobilskärm.

Permalänk
Medlem

GPU priserna och dåliga portningar kommer troligen få mig att inte uppgradera PCn så ofta och mer gå över till att spela på konsol. Nuvarande konsoler är ändå så pass kraftfulla och har snabb lagring att det känns mer ok jämfört med föregående generation. Kommer dock inte att överge PC då många strategispel, indiespel och mmo endast går att spela på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har spelat 1/3 av Last of Us på PC med ynka 12GB på ett 4070ti i 1440p allt maxat i botten utan besvär.
Allokerat minne var 10.5GB medans faktisk användning var under 10.

Antingen har de patchat spelet eller så var det mycket hysteri över ingenting.

Jag såg en video där det bl.a. pratades om att Last of Us PC version har blivit patchad.
Spelet är en konsol portning från Play Station 5.
PlayStation 5 har 16GB som är delat mellan CPU och GPU.
Detta minne ska räcka till allt.

Så 20% av grafikminnet (3,2GB) är reserverat för systemet.
Att det är satt som en procentuell gräns och inte specifikt antal MB eller GB).

8GB 20% = 1,6GB
12GB 20% = 2,4GB
16GB 20% = 3,2GB

Det innebär att om du spelar den ursprungliga PC versionen innan patching.
Då har du på ditt 12GB grafikkort 2,4GB som reserveras för PlayStation OS (Orbis OS ?).

Kanske mindre användbart om du kör Windows eller Linux eller något annat än PlayStation 5.
Jag minns inte versionsnumret,
Men det kom sen en patch så att om man kör PC versionen så släpper den dessa 20% reserverad VRAM.

Sen kan det ju vara andra uppdateringar som också påverkar.
Men att 'betala en 20% PlayStation VRAM skatt' kanske är mindre kul om man kör spelet på PC.

Permalänk
Medlem

Slutat köpa spel vid lansering, mest moderna spelet jag lirar just nu är Red Dead Redemption 2

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Ekonomin och energipolitiken är det som kommer knäcka PC-spelandet, konsolspelandet också för den delen. Mobilspel kommer vara framtiden inom kort. Inte för att mobilspel är vad folk föredrar, utan för att det kommer vara det enda man har råd med. I Kina och Ryssland kommer folk fortfarande ha råd att köpa speldatorer, men i Kina är man ju i full färd med att döda spelandet med hjälp av förbud. Ryssland kommer säkert gå samma väg. I väst tror jag man nöjer sig med att förbjuda spel som inte passar agendan.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Både PS5 och XSX har 16 GB RAM (well, PS5 har en extra pool med 0,5 GB RAM som har lägre hastighet och används för en del bakgrundsjobb).

En del av detta RAM, ca 2-3 GB, tas upp av systemresurser och resten delas mellan CPU och GPU.

Hur mycket som förväntas användas av GPU får man en vink av i XSX, där är 16 GB RAM är uppdelad på två pool:er som från CPUn är helt identiska, men för GPUn är 10 GB betydligt snabbare. Är det senare man ska se som "VRAM".

Är inte konsoler mycket mer effektiva gällande att använda sig av sitt minne också? Sen verkar många glömma att konsoler skalar upp från typ 1080p medium när det går som tyngst.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

CS2 kommer väl enbart på PC så konsoler är bekräftat döda sommaren 2023.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Citat:

André börjar undra om vågen av trasiga spelreleaser är ett tecken på förfallet av PC Master Race.

Dessa krönikor... suck!

PC var doomed på 80-talet, sedan 90-talet, sedan 00-talet, sedan 10-talet och nu 20-talet. Nej, PC är inte doomed bara för att några spelutvecklare väljer att släppa sina spel i allt annat än 100-procentigt skick. Ta en lugnande tablett eller två, och ett par djupa andetag, så blir nog allt bra.

Permalänk
Medlem

För mig är PC och spelkonsoler helt olika kategorier av spelande. Precis som telefonspelande är en egen kategori av spelande.
så länge det inte är designat för att spela på samma sätt på de olika plattformarna har båda en given plats

Datorbord med mus och tangentbord eller tv och handkontroll. Prestanda, grafik och buggar är alla de minst viktiga faktorerna mellan dem i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pun:

Dessa krönikor... suck!

PC var doomed på 80-talet, sedan 90-talet, sedan 00-talet, sedan 10-talet och nu 20-talet. Nej, PC är inte doomed bara för att några spelutvecklare väljer att släppa sina spel i allt annat än 100-procentigt skick. Ta en lugnande tablett eller två, och ett par djupa andetag, så blir nog allt bra.

Det du skrev nu skrev folk om spel på Amiga också när det begav sig. Inget är beständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det du skrev nu skrev folk om spel på Amiga också när det begav sig. Inget är beständigt.

Och vad berodde undergången av Amiga (Commodore) på? Det hade inget med spel att göra, utan handlade om att man inte satsade tillräckligt på att utveckla kommande modeller och att man knappt marknadsförde sig efter Amiga 500. Detta gjorde att inkomsterna minskade så kraftigt att man till slut gick i konkurs. Sedan har det varit känt sedan tidigt 80-tal att Commodore behandlade sina återförsäljare annat än väl.

Permalänk
Medlem

Man börjar ju undra lite när vissa spel varit i "Early Access" i tio år eller mer. Jag totalvägrar köpa ett spel som inte är färdigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Köpte både ps5 och Xbox series X vid release men sålde ps5an efter 2 år för samma peng.
Har kvar xbox:et då det känns ovärt att sälja.
Nu vid trasiga pc releaser och det är så få som spelar xbox ligger begagnat priserna på spel väldigt billigt till har jag märkt. Så det går ju att köpa billigt och sälja iväg spel när man kört ut det.

Permalänk
Medlem

Kombinationen dyrare hårdvara och alla dessa trasiga releaser kommer leda till en nedgång för PC-spelande, men det kommer nog gå upp igen, det går i vågor.
I något skede hänger inte konsolerna med det senaste längre och då är det bara PC som klarar de nyaste snyggaste spelen ordentligt och då går det upp igen.
Hoppas bara Nvidia och AMD (och Intel) inser att de måste tänka över prissättningen.

Personligen tror jag att PC-spelande går en mycket ljus framtid till mötes trots allt.
De kommande åren kan nog bli ganska lika de senaste tyvärr, men det kan finnas en anledning till det.
Nvidia och AMD kanske bara skådar vad som finns vid horisonten och tar tillfället i akt att försöka krama ur det sista ur den dedikerade GPU-marknaden som mycket väl kan försvinna nästan helt inom överskådlig framtid.

APUerna, CPUer med integrerad grafik, har tagit hästkliv på sistone.
Om 10 år förflyter med samma exponentiella utveckling på den fronten, kombinerat med lite AI kanske(/ofrånkomligen?), är det inte omöjligt att dessa klarar av typ 4/8K/120Hz med path tracing i framtidens AAAAA-spel, och varför ska man hålla på och mecka med ett dedikerat GPU då?, kommer 98% av spelare tänka.
När APUerna når denna nivå dör den breda dedikerade GPU-marknaden, bortsett från typ ett kort om året/vartannat år per tillverkare motsvarande 4090/Titan riktat mot de 2% som vägrar foga sig då de måste ha 16K/240Hz...
Det kommer fortsätta finnas entusiaster som vill ha det som är bättre än bäst, men den breda massan kommer nöja sig med framtidens extremt kapabla APUer.

Avslutningsvis måste jag, efter alla dessa pissiga releaser, slå ett slag för ett spel som faktiskt lyckades med sin release (sent omsider, men dock):
Dead Island 2
Jag var nästan chockad av hur icke-pissigt, eller direkt bra, det spelet presterade vid release.
Jag var helt inställd på att det skulle vara en total katastrof men köpte det ändå direkt då de gamla spelen är favoriter, men de bevisade verkligen att det inte finns någon ny naturlag som säger att spel MÅSTE vara kassa vid release; det går att släppa spel i bra skick även 2023.
Så hatten av till (de senaste) utvecklarna som lyckades inte bara rädda utan göra något bra av detta spel trots dess tidigare cluster fuck-aktiga utvecklingsperiod.
Credit where credit is due.