Noctua tar kontroll över fläktarna

Permalänk
Melding Plague

Noctua tar kontroll över fläktarna

Fläktjätten anser inte att marknadens många fläktkontroller håller måttet. Med NA-FH1 råder Noctua bot på detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar reklamen, "Alla konkurrenters fläktkontroller brinner upp, det gör inte våran "

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Undrar vem som tillverkat den "enkla" fläkthubben i Noctuas exempel?

Permalänk
Musikälskare

Rökmaskinen har varit framme ser jag, lite överdrivet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag vill ha övervakning av fläktar i oset. Så att man får varning om en fläkt ej snurrar, när det gäller cpu fläkt så kanske påbörjad avstämning av datorn.
Men som vanligt gör de kontroll för den stora skaran.

Permalänk
Medlem

Kommer den inte i brunt?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

alltså... bara jag som hoppades på kontroll via mjukvara och en kabel att koppla på intern usb header?

ingen vits om man inte kan förbigå "BIOS" styrningen ju.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Permalänk
DingDongerMcDongface

Ändå ganska prisvärt, om man tänker att det är den enda och sista fläktkontroller man behöver köpa i sitt liv. Om jag i mitt fall räknar på att medellivslängden för kvinnor i Sverige är ungefär 85 år skulle det bara kosta mig 6 kronor om året.

Permalänk
Medlem

jäklar vad det ryker hos konkurrenterna.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ut som en välbyggd produkt och så.

Men den här typen av fläkthubbar... är de så bra?

Jag förstår om man kanske vill köra två likadana fläktar i samma hastighet. Typ 2 vattenkylningsfläktar, 2 chassifläktar eller de två fläktarna på towerkylaren. Då funkar väl en y-split kabel OK tänker jag.

Men 7-8 st till samma PWM-input. Vill man ha det?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Undrar vem som tillverkat den "enkla" fläkthubben i Noctuas exempel?

Schyte!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/958125-scythe-flaktkon...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Söderbäck:

Det ser ut som en välbyggd produkt och så.

Men den här typen av fläkthubbar... är de så bra?

Jag förstår om man kanske vill köra två likadana fläktar i samma hastighet. Typ 2 vattenkylningsfläktar, 2 chassifläktar eller de två fläktarna på towerkylaren. Då funkar väl en y-split kabel OK tänker jag.

Men 7-8 st till samma PWM-input. Vill man ha det?

Jag kör alla på samma input enklare styra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Äh, jag håller mig till min Aquacomputer OCTO.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Avstängd

Inte imponerad.

Allra helst hade jag velat ha en kloss att sätta in där det ändå inte sitter någon cd-läsare, som kan styras både med mjukvara och med kontrollpanel på framsidan, eller en helt mjukvarustyrd historia.

Annars hade det funkat om man hade en dosa i en lång kabel att dra till skrivbordet, lite som hur man kan ha baskontroll bredvid sätet i bilen.

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat in mina två chassifläktar med y-splitter o CPU-fläktarna i moderkortet o mina två GPU-fläktar i GPUn o sen kontrollerar jag allt med FanControl. Finns det nån anledning att köra nåt annat än så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ändå ganska prisvärt, om man tänker att det är den enda och sista fläktkontroller man behöver köpa i sitt liv. Om jag i mitt fall räknar på att medellivslängden för kvinnor i Sverige är ungefär 85 år skulle det bara kosta mig 6 kronor om året.

Jäkligt engagerat att köpa den vid födsel!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Citat:

På det svarta kretskortet

Kvalitetskontrollen är alltså noll.

Permalänk
Medlem

Oh how far they have fallen.
Jag minns när Scythe Gentle Typhoon var the shit när AIOs började komma på bred front...

Som övriga - Hade gärna sett en USB-header eller liknande för individuell kontroll av samtliga fläktar men det var ju bra pris om inget annat...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jäkligt engagerat att köpa den vid födsel!

390/6=65

85-65=20

Hon är alltså 20 nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Jäkligt engagerat att köpa den vid födsel!

Landmarks har huvudet på skaft. Hade man bara delat de där 390 kronorna på 85 år så blir det ca 4,50 per år ;).
Någon har minsann räknat av 20 år först!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har en liten order på gång hos Amazon så lite lockande att slänga med denna faktiskt. Men jag tror samtidigt att Define 7 kontrollen räcker bra nog för mig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

den som följde med i mitt BeQuiet chassi är väldigt välfungerande faktiskt, ser inget behov av en annan typ av lösning från Noctua

Även deras medföljande fläktar är i princip på samma nivå som Noctua, kanske inte i längden men som nya iallafall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Värre exemplet måste nog vara den där bordsfläkten de håller på medi evigheter. Måste vara ganska trevligt att jobba som produktutvecklare där antar jag.

Skrivet av landmarks:

Ändå ganska prisvärt, om man tänker att det är den enda och sista fläktkontroller man behöver köpa i sitt liv. Om jag i mitt fall räknar på att medellivslängden för kvinnor i Sverige är ungefär 85 år skulle det bara kosta mig 6 kronor om året.

Gillar resonemanget starkt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Som vanligt lite skrytigt från Noctua. Men med deras fläckfria förtroende och erkända kvalitet så kan man göra så. Om jag skulle ha behov av en fläkt kontroller någon gång är det självklart att jag skulle köpa från Noctua nu när det finns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av FX9:

Jäkligt engagerat att köpa den vid födsel!

Näää, jag räknar med att jag köper den idag! Jag är 26, så borde ha ungefär 59 år kvar, därav 6 kronor om året. Big math!

Skrivet av Söderbäck:

Landmarks har huvudet på skaft. Hade man bara delat de där 390 kronorna på 85 år så blir det ca 4,50 per år ;).
Någon har minsann räknat av 20 år först!

Om man ändå var född igår. Väntar nervöst på första gråa håret.

Permalänk
Medlem

Hade det varit god gammal potstyrning hade jag kunnat vara intresserad. Innan det blev vanligt med mer än tre headers på moderkorten så byggde man egna fläkthubbar med potmeter. Men de variabla motstånden som tålde en del blev så dyra efter vart.

Deltafläktar i 7V och så motstånd på de. Det var livet det. En del av de krävde mer än 7V för att ens spinna.

Phanteks kontroller duger väldigt bra till ett lägre pris.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ser inte så stort behov av separata fläktkontrollers idag? Moderkortens inbyggda är bra numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Näää, jag räknar med att jag köper den idag! Jag är 26, så borde ha ungefär 59 år kvar, därav 6 kronor om året. Big math!

Du tänker att du får rabatt och köper den för 354 kronor istället för 390?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra att alla kör på samma lina och man slipper pula med några grenportar.

Kan de inte integrera RGB kontakterna med?

Visa signatur