Youtube blockerar annonsblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Youtube är inte värt 119 kr / mån trots att jag besöker siten dagligen.

Youtube Premium Lite tar bort annonserna, och kostar 69 kr i månaden. Om du använder tjänsten dagligen har jag lite svårt att förstå hur du tänker.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Bara att blockera på, stöd de få som faktiskt gör något vettigt via patreon eller annan tjänst som de ofta meddelar i video. Finns ett fåtal som gör innehåll, inte "innehåll", som lever på donationer via youtube utan reklam på sina videos.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag använder YT light, 60kr för att slippa reklam helt. Jag bryr mig verkligen inte om YT music eller bakgrunduppspelning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så har det varit länge så troligen inte.

Det låter ju inte klokt. Vad är resonemanget här?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tittar jag på datorn är adblock aktiverad, men har även YouTube Premium. Blir intressant att se om den ändå klagar. Tittar dock mest via apparna för Android TV och Android, därav YouTube Premium.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Neon:

Så har det varit länge så troligen inte.

Det låter som att du drabbats av någon bug eller dylikt ärligt talat.
Har sett fenomenet någon gång då och då, framförallt vid pausade visningar, men annars så har de gjort så att man inte ska få reklam om och om igen även om man t.ex. hoppar mellan olika klipp (till en viss gräns).

(För "rörlig" media är Youtube i princip enda källan jag använder för närvarande, förmodligen åtminstone ett par timmars användning om dagen.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Är det inte tvärt om med Twitch, de har varit väldigt aggressiva med sina blockerare och uppdaterar dem ofta för att motverka adblock? Jag märker själv att reklamen kommer igenom.

Jag kör med AdBlock Plus och jag har inte sett reklam på Twitch på länge. Däremot kan jag inte längre använda Streamlink för att se på Twitch streams via VLC för där kommer det upp commercial break lite då o då så får köra i webbläsaren numera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör YT Premium och köper via VPN från annat billigare land.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Största problemet för mig är när en del strömningstjänster (andra än YT) påstår att jag använder annonsblockerare trots att jag inte gör det!

Med tanke på hur många timmar YT jag konsumerar på en vecka så är YT Premium Lite en bra investering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör YT Premium och köper via VPN från annat billigare land.

Hur mycket billigare? Faktiskt inte tänkt på det, men ngn gång i framtiden så kommer dem säkert blocka den möjligheten också.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Youtube Premium Lite tar bort annonserna, och kostar 69 kr i månaden. Om du använder tjänsten dagligen har jag lite svårt att förstå hur du tänker.

Aha! längst ner under en flik hittade jag något som heter light, 69 kr är billigare men inte prisvärt.

Hur jag tänker? trodde jag gjorde det ganska tydligt? Det är fortfarande dyrare än hälften av mina streamingtjänster ex HBO MAX och Amazon Prime som ganska troligt kostar mer att driva än Youtube. Du kan tycka att 69 kr är inga pengar men som jag skrev så använder jag det till ren nöje, d.v.s slösurf, inom den kategorin finns det många andra alternativ som är gratis. Så länge jag kan använda Youtube laglig utan reklam, varför skulle jag inte gör det menar du? De kan absolut bestämma sig för att blocka Adblockers och då får jag se över vad de vill ha för att släppa in mig, ligger det kvar på 69 kr så kommer jag välja något annat att slösurfa på. Kommer de ner i pris så får jag se över de totala kostnaderna och sätta det i relation men tror ärligt talat aldrig vi kommer hamna där.

Förövrigt, även om man betalar för youtube så slipper man inte den invävda reklamen från creatern vilket är mer eller mindre standard.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Såg nu i tråden att det finns ett Youtube Lite. Hur många enheter inkluderar det? Bryr mig inte om musikstreaming. Kollar bara på videos.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Problemet med att betala för att slippa reklam är att den monetära summan är bara toppen på isberget.
Jag vill inte ge mina personuppgifter till Google, då betalar jag hellre för en reklamblockerare.
Google får ju gärna betala datatrafiken för sin reklam först.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har perm.bannat youtube från mina enheter.

Hur ser du på fredagspanelen då?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

... Finns så,otroligt mycket på youtube. Alla i familjen använder youtube så lätt värt familjeabonnemanget. Använder youtube betydligt mer öm alla andra som Netflix mm tillsammans. ...

Jag är i samma situation och tröttnade på all reklam.
Frågade familjen om de var intresserade av att vi skulle skaffa familjeabonnemang för att slippa reklamen. Alla utom jag var emot!?!
... så jag prenumererar på Lite-versionen till mig själv.

Permalänk
Medlem

Då får jag väl helt enkelt sluta titta på Youtube också då om de lyckas få blocken stabil...trist

Permalänk
Medlem

Har blockerat tidigare men börjat köra YouTube Prenium sen en tid, blir dagligen kollat på YouTube hursomhelst och före läggdags bl.a. så kör jag ofta lite ASMR videor och premium tillåter också köras i bakgrunden med låst surfplatta så bättre när man vill somna (visserligen har gått med desktop versionen med firefox också t.ex. men det är inte optimalt).

Använder dessutom Android Auto i bilen och smartklockan när jag är och motionerar så får ju tillgång till röstsökning på YouTube Music för låtar/spellistor, även om det funkar "sådär" men Spotify är nog inget bättre heller.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Använder YT Light och kan rekommendera det. 69 spänn i månaden för att slippa reklamen är så värt det, särskilt om man som mig tittar på YT varje dag. Efter Spotify är det den tjänst jag skulle säga upp sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hur ser du på fredagspanelen då?

Besöker en granne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryssfemma:

Fast seriösa kreatörer bygger in reklam i självaste videon nu hela tiden, reklam kommer man inte undan oavsett om man kör premium eller ej.
Jag betalar personligen för argentisk ytpremium family, 19:- i månaden. Betalar google ut mer till skaparna så de slipper klippa in reklam i videon så kommer jag betala fullpris.

Argentinas youtube family kostar 30-40 kronor per månad sedan december

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

kör newpipe på mobilen och addlblocker på dator slå av dem när det någon jag vill stödja .

men är trött på party kungenn tiktok spionvaran addsen som spammas så många gånger att man tröttnar

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag kör med AdBlock Plus och jag har inte sett reklam på Twitch på länge. Däremot kan jag inte längre använda Streamlink för att se på Twitch streams via VLC för där kommer det upp commercial break lite då o då så får köra i webbläsaren numera

Kanske dags att byta blocker för mig då, kör ublock för tillfället. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Hum 21 timmar senaste veckan. En hel del tid man skulle spara om det slutade fungera helt att blockera

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Kör Family premium, härligt med musik och reklamfritt på alla enheter och för alla i hushållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Är förövrigt förvånad av hur väl AdBlockers lyckas blocka reklam på Youtube!

Youtube kostar 119 kr / mån och vad de gör är att tillhandahålla en plattform för andra att lägga upp sina videos på. Detta är alltså ett pris som inte är allt för långt ifrån andra streamingtjänster och något säger mig att deras utgifter inte ens går att jämföra. Jag betalar för en hög andra streamingtjänster som jag anser är värt sitt pris, Youtube är inte värt 119 kr / mån trots att jag besöker siten dagligen. Youtube är ren nöje för min del men går samtidigt inte jämföra med kvalitén från streamingtjänsterna som i många fall är billigare. Blockar de Adblockers så lär jag besöka siten mindre, sänker de priserna till något som är mer rimligt i relation så kan jag mycket väl börja betala för det.

Livet börjar kännas allt mer som en hög microtransactions, har man inte koll kan utgifterna springa iväg rejält utan att man tycker att det egentligen är dyrt.

Det är naturligtvis ingen slump att kostnaden för alla möjliga tjänster ligger runt 100:-/månad. Musiktjänster, streamade filmer, MMOer, däckhotell, och så vidare. Det handlar om att maximera vinsten, man söker optimum för (antal användare x månadskostnad) minus driftskostnad. Och om man saknar riktigt skarpa prediktionsverktyg, lägger man sig som alla andra.
Behöver inte finnas någon särskilt stark koppling till driftskostnaden alls. Är det någon som tror att WoW t.ex. inte skulle vara extremt lukrativt även om månadskostnaden var $5 per månad? 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Jaha hur ska innehållskreatörerna få betalt tycker du?

Som sagt Google har råd, alternativt ge mig en prenumerationsmodell där jag vet att alla dom pengar jag betalar går till kreatörerna o inte till Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

... Jag vill inte ge mina personuppgifter till Google, ...

Så du använder varken Internet eller Android-telefon?

Permalänk
Medlem

Varför ska jag betala Google för att se saker som ändå avbryts av sponsrat innehåll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Så du använder varken Internet eller Android-telefon?

Jo, men mina personuppgifter är inte kopplade till varken internet eller telefonen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Som sagt Google har råd, alternativt ge mig en prenumerationsmodell där jag vet att alla dom pengar jag betalar går till kreatörerna o inte till Google.

Det finns faktiskt flera prenumerationsmodeller som inte betalar för någon distributionsplattform.
Patreon, flattr, buy me a coffe, paypal med flera.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled