Youtube blockerar annonsblockerare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tinkerbeard:

Det är du som är produkten.

Jag kikar inte på reklam? Så låter som att du är en utmärkt kandidat för det med ditt antagande.

Permalänk
Avstängd

Någon får göra en tråd med alternativen;
Med Adbocker
Youtube Premium
Utan Adblocker

Vore kul o se hur antalet premium användare hänger här. För en del är väldigt pro premium och anti adblock. Man ska betala för sig även om det gäller en 30 sekunders video på en katt stulen från tiktok.

Permalänk
Medlem

Informations want to be free.

Känns ju otroligt förlegat att ett enskilt företag ska ha detta monopol. Önskar att något alternativ kom och svepte mattan på alla, som det ser ut nu fortsätter jag med katt och råtta adblocker-leken men skulle gärna betala om jag visste vart pengarna gick och inte till massa mellanhänder som just inte lyfter ett finger rent kreativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men du säger att vi betalar. Såvitt jag vet och mitt bankkonto så betalar jag inte en krona om jag låter en reklamsnutt gå förbi i en bakgrundstab. Vilket du får det att låta som för du säger att VI betalar.

Du förstår väl att det är företagen som betalar för sin reklamtid? Företagen hoppas sedan att du kommer och handlar. Det handlar om psykologi, att deras varumärke blir så hårt inpräntat vid bra situationer att man omedvetet väljer det.

Hjärnan uppfattar bilder som är kortare än 0.3 sekunder i det omedvetna. Varför tror du det alltid är en reklamskylt bakom spelare som intervjuas i sporten? Eller på en sarg / under isen på en hockeymatch? Vad tror du biljetten skulle kosta utan reklam, antagligen 5-10x mer.

Det är detta som är det omedvetna valet.

Kommer ihåg för några år sedan det var extremt varmt ute och ramlösa delade ut gratis vatten vid Sergels torg. En plats som är extremt varm vid sådana tillfällen. Vad tror du en sådan effekt ger? Så klart positiva tankar eftersom din kropp mår bättre för tillfället och du får en positiv upplevelse som är törstsläckande.

Har du extremt dåliga vibbar av ett företag så kommer du inte handla av dom oavsett vad dom har för reklam. Coop eller ICA har inte reklam för att du ska springa dit och köpa just det som är rabatt just nu, det är för att du omedvetet ska komma in när du går förbi en affär.

Har du ett planerat storköp i en butik så är du ganska svår att ändra på. Det är dina spontana köp av erbjudanden som är deras inkomst.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Du förstår väl att det är företagen som betalar för sin reklamtid? Företagen hoppas sedan att du kommer och handlar. Det handlar om psykologi, att deras varumärke blir så hårt inpräntat vid bra situationer att man omedvetet väljer det.

Hjärnan uppfattar bilder som är kortare än 0.3 sekunder i det omedvetna. Varför tror du det alltid är en reklamskylt bakom spelare som intervjuas i sporten? Eller på en sarg / under isen på en hockeymatch? Vad tror du biljetten skulle kosta utan reklam, antagligen 5-10x mer.

Det är detta som är det omedvetna valet.

Kommer ihåg för några år sedan det var extremt varmt ute och ramlösa delade ut gratis vatten vid Sergels torg. En plats som är extremt varm vid sådana tillfällen. Vad tror du en sådan effekt ger? Så klart positiva tankar eftersom din kropp mår bättre för tillfället och du får en positiv upplevelse som är törstsläckande.

Har du extremt dåliga vibbar av ett företag så kommer du inte handla av dom oavsett vad dom har för reklam. Coop eller ICA har inte reklam för att du ska springa dit och köpa just det som är rabatt just nu, det är för att du omedvetet ska komma in när du går förbi en affär.

Har du ett planerat storköp i en butik så är du ganska svår att ändra på. Det är dina spontana köp av erbjudanden som är deras inkomst.

Vet inte vad reklamskyltar i hockey har att göra med en 30 sekunders reklam före en youtube video.

Fråga till er med Premium.
Innan Premium fanns, kikade ni utan adblock då eller är det bara så att ni känner er lite högre upp än andra individer för att ni har Premium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vet inte vad reklamskyltar i hockey har att göra med en 30 sekunders reklam före en youtube video.

Fråga till er med Premium.
Innan Premium fanns, kikade ni utan adblock då eller är det bara så att ni känner er lite högre upp än andra individer för att ni har Premium?

Båda är reklam?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Båda är reklam?

Ja men vad har det med Youtube att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vet inte vad reklamskyltar i hockey har att göra med en 30 sekunders reklam före en youtube video.

Fråga till er med Premium.
Innan Premium fanns, kikade ni utan adblock då eller är det bara så att ni känner er lite högre upp än andra individer för att ni har Premium?

Jag sitter på min pelare och tittade ner på resten(sarkasm), jag har aldrig använt adblocker. Köpte premium så fort det var möjligt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

För mig är det väldigt enkelt. Använder "Enhancer for YouTube" för att slippa reklamen (och få massa andra bra funktioner). Om det blockeras och jag inte kan slippa reklamen så slutar jag använda YouTube, simple as that. Det mesta jag kollar på finns ändå på Rumble eller Floatplane och jag kollar där istället. Sure, som plattform/användarupplevelse ligger de lite efter YT, men det jobbas och utvecklas till det bättre sakta men säkert.

Nu när Rumble köpte upp Locals är det dessutom smidigt när de är sammankopplade, dock måste de jobba på A/V synkningen som just nu är ganska bedrövlig, men det är jag rätt säker på att det jobbas på, då typ alla klagar på det.

Om YT Music hade varit någorlunda bra hade man ju köpt YT Premium, men som det är för tillfället.. nej då kör jag Spotify istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Vet inte vad reklamskyltar i hockey har att göra med en 30 sekunders reklam före en youtube video.

Fråga till er med Premium.
Innan Premium fanns, kikade ni utan adblock då eller är det bara så att ni känner er lite högre upp än andra individer för att ni har Premium?

Du måste ju va ett troll?

Hur har du inte förståelse för vad reklam innebär när 5+ personer har förklarat för dig hur DU betalar genom att kolla på reklam?

Till din fråga, jag använde adblock men har premium lite idag. Sitter inte på någon hög stol och kollar ner på er "peasants" utan kände att jag inte orkade med reklam i TV:n (där jag och frugan spenderar mest tid med YT) och jag hade verkligen inte lust att börja med budget lösningar som en rasp pie, vanced till android osv osv.

Alla gör vad de vill med sina pengar. Men allt behöver inte vara ett krig bara för man tycker olika.

"Apple är bättre än Android", "Samsung har bättre paneler än LG", "Battlefield är ljusår före CoD", "WoW har bättre story än FFXIV", "AdBlock över premium! +140IQ MOOVE".

Ge er förfan.

Permalänk

Hade Google varit smarta hade reklamen snarare handlat om annan content från Youtube som är relevant pgr av våra intressen. På det sättet hade fler content creators exponeras och det finns andra möjligheter till reklam och att tjäna pengar.

Jag tror att människor procentuellt utifrån sin förutsättning hellre betalar en månadsavgift som inte kostsr som Netflix för att slippa reklam. Men 150-200 kr är mycket för många.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Någon får göra en tråd med alternativen;
Med Adbocker
Youtube Premium
Utan Adblocker

Vore kul o se hur antalet premium användare hänger här. För en del är väldigt pro premium och anti adblock. Man ska betala för sig även om det gäller en 30 sekunders video på en katt stulen från tiktok.

Hej Google!

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men du säger att vi betalar. Såvitt jag vet och mitt bankkonto så betalar jag inte en krona om jag låter en reklamsnutt gå förbi i en bakgrundstab. Vilket du får det att låta som för du säger att VI betalar.

Jag måste säga att jag blir mållös. Om du inte har förståelse för konceptet reklam så känner jag att det här är ett hopplöst fall.

Vi säger väl så att reklamen på youtube är där för att alla tycker det är roligt med reklam, det finns ingen som betalar för att visa den och det finns ingen som får betalt för att den visas.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Skulle inte komma på tanken att betala till ett sådant dystopiskt skurkföretag som i åratal har shadowbannat, dolt sökresultat, minskat i algoritmer och stängt av betalning till skapare jag följer eller följde. De får ändå inga pengar och blir motarbetade varje dag så de förlorar inget på det.

Jag kommer ihåg när relevanta sökresultat byttes ut mot CNN och liknande kanalsers propaganda.

Har installerat Firefox på mobilen med adblock där också.

Jag håller delvis med där, jag tror inte på rak arm att någon som jag vill stödja specifikt faktiskt får pengar av youtube. Jag lägger hellre 10 dollar på någons kreatörs patreon än ungefär motsvarande i youtube-avgift.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Var det inte också snack om att även annonsblockerare skulle sluta fungera i Chromes? De kommer införa en kommande teknologi som i princip kommer göra dem värdelösa.

Man borde använda googles tjänster så lite som möjligt.

Byt ut Google Serach till Brave Search
Byt ut Chrome till Firefox
Byt ut YouTube till annan plattform.

Etc etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Var det inte också snack om att även annonsblockerare skulle sluta fungera i Chromes? De kommer införa en kommande teknologi som i princip kommer göra dem värdelösa.

Man borde använda googles tjänster så lite som möjligt.

Byt ut Google Serach till Brave Search
Byt ut Chrome till Firefox
Byt ut YouTube till annan plattform.

Etc etc...

Det är just nöten ”Byt ut Youtube till en annan platform” som jag alltid har svårt att knäcka… Hur gör du om man får fråga?

Permalänk

Om reklamen hade varit bredvid videon i ett bildformat, alternativt en reklamfilm per video så hade adblock användandet minimerats markant. Men när YouTube trycker in tre fyra av samma reklamfilm i en video på en kvart så blir man bara åksjuk.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Någon annan som märkt att om man inte är inloggad på youtube så blir det direkt reklam VARJE gång man hoppar i videon (säkert för att få dig att logga in)? Sånt där skit får ju en att vilja installera blockers bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Någon annan som märkt att om man inte är inloggad på youtube så blir det direkt reklam VARJE gång man hoppar i videon (säkert för att få dig att logga in)? Sånt där skit får ju en att vilja installera blockers bara.

Installera Ublock.
Har aldrig sett någon reklam senaste åren.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AxxT:

Hur mycket billigare? Faktiskt inte tänkt på det, men ngn gång i framtiden så kommer dem säkert blocka den möjligheten också.

Beror på hur stark SEK vs Argentinsk Peso står sig. De tar väl typ 15-30 kr från mitt konto en gång i månaden ungefär.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Någon annan som märkt att om man inte är inloggad på youtube så blir det direkt reklam VARJE gång man hoppar i videon (säkert för att få dig att logga in)? Sånt där skit får ju en att vilja installera blockers bara.

Blir lika illa med konto, du måste betala för slippa antar jag. Är lite segt när man får två 20 sekunders reklam man inte kan skippa. Roligaste är när det blir något fel när videon ska starta efter reklamen och du får ladda om sidan samt se om reklamen (händer inte ofta, som tur är).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Installera Ublock.
Har aldrig sett någon reklam senaste åren.

hahahaha men det är ju det tråden handlar om att det inte längre kommer fungera med adblockers

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Går knappt använda Youtube utan adblocker, dels så har du Youtubes egna reklam och på det sponsrat innehåll från kreatören.
Några 69 kr månaden tänker jag inte punga ut för att enbart slippa reklam, skiter fullständigt i Youtubes övriga tjänster.

Runt 19 kr månaden för att enbart slippa reklam kan jag köpa men inte mer, tänker inte slänga pengar på en plattform som saknar yttrandefrihet.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Går knappt använda Youtube utan adblocker, dels så har du Youtubes egna reklam och på det sponsrat innehåll från kreatören.
Några 119 kr månaden tänker jag inte punga ut för att enbart slippa reklam, skiter fullständigt i Youtubes övriga tjänster.

Runt 20 kr månaden för att enbart slippa reklam kan jag köpa men inte mer, tänker inte slänga pengar på en plattform som saknar yttrandefrihet.

Finns YouTube Lite för 69:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns YouTube Lite för 69:-

Fortfarande för mycket tyvärr.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Var det inte också snack om att även annonsblockerare skulle sluta fungera i Chromes? De kommer införa en kommande teknologi som i princip kommer göra dem värdelösa.

Man borde använda googles tjänster så lite som möjligt.

Byt ut Google Serach till Brave Search
Byt ut Chrome till Firefox
Byt ut YouTube till annan plattform.

Etc etc...

Ja bra fråga.
Det finns ju flera nya alternativ. Rumble, Odysee och Bitchute bland annat. Men de är visserliggen ganska politiskt vinklade. Mycket av "högern" har flyttat dit. Det finns dock även "vanlig" content, men kanske inte lika mycket som på YouTube.
Med det sagt så är YouTube rätt överlägset fortfarande. Samt så känns YouTube mer stabilt. Videor laddar snabbare etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

hahahaha men det är ju det tråden handlar om att det inte längre kommer fungera med adblockers

Å nej, för ingen inkl google har försökt stoppa add blocks tidigare!
Sluta använd Chrome och logga in på deras tjänster så fungerar det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Går knappt använda Youtube utan adblocker, dels så har du Youtubes egna reklam och på det sponsrat innehåll från kreatören.
Några 69 kr månaden tänker jag inte punga ut för att enbart slippa reklam, skiter fullständigt i Youtubes övriga tjänster.

Runt 19 kr månaden för att enbart slippa reklam kan jag köpa men inte mer, tänker inte slänga pengar på en plattform som saknar yttrandefrihet.

Så du kan skita i yttrandefrihet för 50:- i månaden?Det låter inte som att dina principer är så starka.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jo, men mina personuppgifter är inte kopplade till varken internet eller telefonen.

* Din (Android)telefon är kopplad till ditt Gmail-konto (som är en personuppgift).
* Använder du telefonen mot internet kan Google koppla all din verksamhet där till ditt konto.
* Använder du andra enheter mot internet så kan ditt beteende (som spåras med Google web services) jämföras mot de andra data som finns och därmed kopplas till dig.

Hur man med hjälp av fragmenterade data (läs: metadata) gör för att spåra och identifiera "anonyma" användare var det en britt som kom på under andra världskriget. Används nu av alla större företag i branschen för behandling av "Big Data".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

* Din (Android)telefon är kopplad till ditt Gmail-konto (som är en personuppgift).
* Använder du telefonen mot internet kan Google koppla all din verksamhet där till ditt konto.
* Använder du andra enheter mot internet så kan ditt beteende (som spåras med Google web services) jämföras mot de andra data som finns och därmed kopplas till dig.

Hur man med hjälp av fragmenterade data (läs: metadata) gör för att spåra och identifiera "anonyma" användare var det en britt som kom på under andra världskriget. Används nu av alla större företag i branschen för behandling av "Big Data".

Ja, det GÅR att göra, hur är jag inte så intresserad av, jag vill dock inte göra det enkelt för Google, det blir lite som att smörja in sig med glidmedel och dra ner byxorna, när det kommer en våldtäktshen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.