Nintendo sätter ned foten för Switch-emulatorer

Permalänk
Melding Plague

Nintendo sätter ned foten för Switch-emulatorer

Som en påföljd av att Zelda: Tears of the Kingdom läckt innan lansering är Nintendo på krigsstigen för att sätta stopp för emulatorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När en konsol är som färskast så förstår jag, men äldre som GameCube så står jag på emulatorernas sida.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Tänk om myndigheterna kunde sätta ner foton emot vendor lock in istället?
Det är många som vill spela nyaste Zelda, det betyder nödvändigtvis inte att de också vill köpa en Nintendo Swictch för spela Zelda.

Detta problem har funnits länge, ändå sedan konsoler släpptes. Skillnaden idag och förr är att hård och mjukvaran idag är väldigt snarlik på många maskiner och arbetet med multiplattform blir mindre. Men det ofta handlar om att tillverkaren vill använda produkten för att locka köpare av deras hårdvara.
Jag tror att Zelda på Steam för PC, Xbox, Ps5 hade blivit en succé. Det är bara det att detta hade negativt drabbat försäljningen av Nintendo Switch.

Permalänk
Medlem

"Det är bara det att detta hade negativt drabbat försäljningen av Nintendo Switch."
Det undrar jag. Dom som köper Switch köper den inte för bästa grafiken utan för hur man spelar deras spel.

Tears of the Kingdom kostar 600Kr i vanliga utgåvan. Det blir en jäkla massa pengar om det säljs till Xbox, PS5 och PC för det blir många många nya spelare som INTE kommer köpa en Switch.

Däremot är det många som har en Switch som kommer spela det på sin PC.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tänk om myndigheterna kunde sätta ner foton emot vendor lock in istället?
Det är många som vill spela nyaste Zelda, det betyder nödvändigtvis inte att de också vill köpa en Nintendo Swictch för spela Zelda.

Detta problem har funnits länge, ändå sedan konsoler släpptes. Skillnaden idag och förr är att hård och mjukvaran idag är väldigt snarlik på många maskiner och arbetet med multiplattform blir mindre. Men det ofta handlar om att tillverkaren vill använda produkten för att locka köpare av deras hårdvara.
Jag tror att Zelda på Steam för PC, Xbox, Ps5 hade blivit en succé. Det är bara det att detta hade negativt drabbat försäljningen av Nintendo Switch.

Håller inte alls med, Nintendo (i det här fallet) har utvecklat en hårdvaruplattform, utvecklingsverktyg, utvecklingshårdvara etc. En emulator i sig plagierar det arbetet för en spottstyver av Nintendos utvecklingskostnad.

Med det sagt...

Jag har problem med att digitala kopior kostar lika mycket som fysiska men Nintendo har kontroll över produkten efter man köpt den. Jag kan inte låna ut den, sälja den etc. Detta gäller idag nästan all media och kompliceras ytterligare av "all you can eat" bufféer dom Netflix eller Gamepass. Dessutom måste man betala två gånger om man vill ha spelet på två plattformar. Här tycker jag Microsoft är en absolut föregångare och eftersom de visar att det är möjligt borde vara ett krav vi kan ställa.

Förr var det regionslås vilket nästan är ett minne blott men dessa artificiella konsumenthinder gör att jag kan tycka att det finns situationer när det är moraliskt korrekt med piratkopiering, dvs när man redan betalat för produkten. Än värre är det när en produkt man köpt kan destrueras av tillverkaren mha killswitch.

Dvs jag tycker att de får välja, är licensen för evigt knuten till en person borde den vara ägd av den personen på samtliga plattformar. Är den knuten till en plattform borde licensen kunna överföras/säljas vidare.

Sorry for rant.

Permalänk
Medlem

Spelar nog ingen roll i längden, kommer alltid finnas folk som gör en emulatorer och allt som behövs för att spela piratade spel.

Nya Zelda är kul i alla fall, rekommenderar det

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Håller inte alls med, Nintendo (i det här fallet) har utvecklat en hårdvaruplattform, utvecklingsverktyg, utvecklingshårdvara etc. En emulator i sig plagierar det arbetet för en spottstyver av Nintendos utvecklingskostnad.

Med det sagt...

Jag har problem med att digitala kopior kostar lika mycket som fysiska men Nintendo har kontroll över produkten efter man köpt den. Jag kan inte låna ut den, sälja den etc. Detta gäller idag nästan all media och kompliceras ytterligare av "all you can eat" bufféer dom Netflix eller Gamepass. Dessutom måste man betala två gånger om man vill ha spelet på två plattformar. Här tycker jag Microsoft är en absolut föregångare och eftersom de visar att det är möjligt borde vara ett krav vi kan ställa.

Förr var det regionslås vilket nästan är ett minne blott men dessa artificiella konsumenthinder gör att jag kan tycka att det finns situationer när det är moraliskt korrekt med piratkopiering, dvs när man redan betalat för produkten. Än värre är det när en produkt man köpt kan destrueras av tillverkaren mha killswitch.

Dvs jag tycker att de får välja, är licensen för evigt knuten till en person borde den vara ägd av den personen på samtliga plattformar. Är den knuten till en plattform borde licensen kunna överföras/säljas vidare.

Sorry for rant.

Jag syftade ej på att ej tillåta emulator utan att Nintendo väljer att begränsa plattformarna som spel släpps på, vilket bidrar till att intresset av emulatorer ökar.

Dock är det inte det minsta konstigt att dessa emulatorer inte kan säljas på legitima ställen utan att ägarna blir stämda.

För mycket inlåsning är annars dåligt, men jag tycker det har blivit bättre. Om man köper en ps5, xbox eller pc så får man samma storspel.

Permalänk
Medlem

Stäng ner en så startar folk 100 till.

Permalänk
Medlem

När ett spel eller film inte säljs längre, så bör det bli allmän egendom.
Patent på immateriella saker bör upphöra i samma ögonblick som det inte säljs längre, eftersom dom inte går att sälja begagnat.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det verkliga problemet: Nintendo vill fortsätta sälja gammal hårdvara, som är så långsam och omodern att den går att emulera på smartphones. Trots att Switch har varit en försäljningssuccé vill de fortsätta mjölka kon så länge det bara går, istället för att investera pengarna de har tjänat i en ny modern konsol som är för kraftfull för att emulera, eftersom det hade minskat deras enorma marginaler.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Håller inte alls med, Nintendo (i det här fallet) har utvecklat en hårdvaruplattform, utvecklingsverktyg, utvecklingshårdvara etc. En emulator i sig plagierar det arbetet för en spottstyver av Nintendos utvecklingskostnad.

Med det sagt...

Jag har problem med att digitala kopior kostar lika mycket som fysiska men Nintendo har kontroll över produkten efter man köpt den. Jag kan inte låna ut den, sälja den etc. Detta gäller idag nästan all media och kompliceras ytterligare av "all you can eat" bufféer dom Netflix eller Gamepass. Dessutom måste man betala två gånger om man vill ha spelet på två plattformar. Här tycker jag Microsoft är en absolut föregångare och eftersom de visar att det är möjligt borde vara ett krav vi kan ställa.

Förr var det regionslås vilket nästan är ett minne blott men dessa artificiella konsumenthinder gör att jag kan tycka att det finns situationer när det är moraliskt korrekt med piratkopiering, dvs när man redan betalat för produkten. Än värre är det när en produkt man köpt kan destrueras av tillverkaren mha killswitch.

Dvs jag tycker att de får välja, är licensen för evigt knuten till en person borde den vara ägd av den personen på samtliga plattformar. Är den knuten till en plattform borde licensen kunna överföras/säljas vidare.

Sorry for rant.

vad är problemet? om det är rena rama spottstyver så varför gör inte Nintendo själva det? De e ju företag och 100% att de inte bryr sig om spelen utan enbart pengarna, så sjukt dumt att de inte bara släpper en luncher istället.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Går det att emulera Switch?? Det måste jag prova!
Innan nån vill ha mitt huvud på ett fat så vill jag säga att jag äger en Switch, bara kul att "hacka" lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chatterduck:

Går det att emulera Switch?? Det måste jag prova!
Innan nån vill ha mitt huvud på ett fat så vill jag säga att jag äger en Switch, bara kul att "hacka" lite...

Yuzu har varit riktigt stabilt i flera år. Jag har kört igenom flera av de stora spelen

Permalänk
Medlem

Nintendo är väl historiskt sett notoriskt "kritiska" mot emulatorer. Speciellt för en aktuell plattform kan jag se att de gör vad de kan för att stoppa det. Äldre plattformar/spel som man inte längre kan köpa tycker jag är reko att emulera.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Nintendo missbrukar DMCA hela tiden. Tyvärr har ingen råd att kämpa emot.

Permalänk
Medlem

Emulatorer är väl inte olagliga vad jag vet, och äger man ett switch spel borde man väl ha rätt att göra en kopia och köra det på sin monsterdator med bättre flyt och upplösning.

Permalänk

Jag och sambon har varsin Switch. Meeeen jag har också en bra gaming PC och en Steam Deck....

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

att plocka sina nycklar med lockpick och sen dumpa sin egen FW också på det, är ju motsvarande "get your own BIOS" när det gäller att emulera ps1, ps2 med flera. skillnaden är ju att på switch är det mer tillgängligt, än att kunna dumpa bios på "dumb" consoles utan vettig I/O såsom sd kort eller annan skrivbar media.

Vilket borde ju innebära "för att kunna emulera måste jag ha en switch och dumpa mina egna spel".

man tycker ju big N borde kunna vara nöjd med det.

och på samma vis tycker jag att bara för lockpick tas ner betyder det inte alls att skyline eller andra emulatorer kommer i farozonen, eftersom deras verk helt enkelt blir oanvändbart (i teorin) om folk inte kan dumpa sina keys. så var är problemet?

emulering och skriva en emulator är ju lagligt. visst nintendo kan säkert orsaka stora lagliga kostnader om de väljer att stämma trots det men de lär inte vinna.

För övrigt är piratkopiering -på switch- dumdristigt imho, för många cons, för lite pros. minsta lilla snedsteg och big N permabannar hela konsolen från att nånsin gå online igen. inte ditt konto. konsolen
de kan även banna enstaka kassetter från att startas, alltså inte beroende på speltiteln utan varje kassett har en egen cert/licens som kan kollas och bekräftas.

Kommer bli extra jobb med switch när Ninty väl stänger servrarna på den lmao

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Emulatorer är väl inte olagliga vad jag vet, och äger man ett switch spel borde man väl ha rätt att göra en kopia och köra det på sin monsterdator med bättre flyt och upplösning.

I sverige har du väl laglig rätt att göra det enligt privatkopieringslagstiftningen, men den typen av lagar är väl relativt ovanlig i resten av världen om jag förstått det rätt, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Bra Nintendo, försök stoppa öppen källkod, det går nog bra!

Permalänk
Medlem

Nintendo har förverkat sin rätt till IP-skydd.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Jag verkligen älskar Nintendos egna spel som Zelda, Mario Kart, Luigi's Mansion. Haft alla konsoller och trots att jag närmar mig 50 strecket kommer det att bli fler konsoller. Med det sagt tycker jag oxå att Nintendo har blivit ett girigt bolag som gör allt för att ta så mycket betalat som möjligt av sina kunder. Spelen är dyra och all denna återvinning av gamla spel där du måst köpa spelet igen även om du har ägt det tidigare.
Senast nu var det MarioKart som jag hade till Wii U med extra kontroller, rattar och allt. Sen kom nyheten att det kommer nya banor, super kul! Fast då behövde jag köpa spelet igen till Switch med nya kontroller och rattar och dessutom betala ännu mer för att få de nya banorna, där de flesta banorna inte var nya utan från tidigare MarioKart spel. Suck...
Har lagt många många tusen på Nintendo genom åren så har inget direkt dåligt samvete för lite hackande med Yuzu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tänk om myndigheterna kunde sätta ner foton emot vendor lock in istället?
Det är många som vill spela nyaste Zelda, det betyder nödvändigtvis inte att de också vill köpa en Nintendo Swictch för spela Zelda.

Detta problem har funnits länge, ändå sedan konsoler släpptes. Skillnaden idag och förr är att hård och mjukvaran idag är väldigt snarlik på många maskiner och arbetet med multiplattform blir mindre. Men det ofta handlar om att tillverkaren vill använda produkten för att locka köpare av deras hårdvara.
Jag tror att Zelda på Steam för PC, Xbox, Ps5 hade blivit en succé. Det är bara det att detta hade negativt drabbat försäljningen av Nintendo Switch.

EU sätta ner foten ? Du menar alltså att EU ska bestämma vad en utvecklare måste släppa till ? "Ha budget till alla platformar eller lägg ner firman" ? USB-C laddningen är redan den på gränsen till "förtryck" men den går väl att "köpa", mer än så är förmycket.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

När till och med Sony börjat släppa spel direkt på PC (dock år och dagar senare...) så kanske det är dags för Nintendo att göra samma sak. De har tidigare uttryckt sig i stil med att de gör hårdvara men är ett spelföretag först och främst. Om de verkligen brydde sig om sina spel och ge dessa de bästa förutsättningarna att skina så börja släpp dessa för PC. Kommer sälja massor, vilket även Sony tillslut insåg med deras titlar.

Switch var nog inte ens ett år när den hackades. Den var skadeskjuten redan från början då säkerhetsbrister i Tegra möjliggjorde att man snabbt kunde ta sig igenom säkerhetsskyddet men också börja emulera spelen på PC. Nu har Switch funnits ute i 6 år och behovet av en nyare plattform som inte baseras på en vid Switch lansering redan gammal SoC.

Jag gillar deras spel men deras envishet i att bara släppa sina spel på deras egna plattform fungerar ärligt talat inte längre. Och att tvinga årets största spel att officiellt bara köras på en 10+ år gammal SoC där prestandan förmodligen inte lär orka hålla stabil 30 FPS i låg upplösning är snudd på en käftsmäll, mot de som arbetat med spelet under alla dessa år, mot fansen och spelare överlag. Samtidigt kan jag delvis förstå Nintendos överreaktion när spelet läcker ut runt 2 veckor före lansering och inte är direkt svårt att hitta. Men folk kommer ändå köpa spelet, inte som att alla köparna kommer köra spelet piratat på sin Switch eller dra igång det i en emulator.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Nu har inte jag koll på Nintendo men är det lite som med Sony som går back på varje såld konsol och tjänar igen sina pengar via PSN så är det förståeligt, speciellt en så älskad titel som Zelda.

Permalänk
Medlem

Current gen emulatorer kan jag förstå tekniskt sett. Men problemet är att det bör vara tillgängligt att kopiera sina egna ROMs. Att däremot sprida eller ladda ned är inte ok såklart.

Så fort det blir last gen eller äldre, där spel eller hårdvara inte längre säljs SKA emulatorer finnas och vara gratis.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Current gen emulatorer kan jag förstå tekniskt sett. Men problemet är att det bör vara tillgängligt att kopiera sina egna ROMs. Att däremot sprida eller ladda ned är inte ok såklart.

Så fort det blir last gen eller äldre, där spel eller hårdvara inte längre säljs SKA emulatorer finnas och vara gratis.

"SKA emulatorer finnas och vara gratis."

En mänskligrättighet med emulatorer ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

"SKA emulatorer finnas och vara gratis."

En mänskligrättighet med emulatorer ?

Mina egna uppfattningar är att data ska bevaras till framtiden. Konsoler kommer inte alltid finnas i originalskick. Emulatorer kan lösa det. Vi får tycka olika.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Intressant dock har dom ju redan förlorat chansen till att försöka rädda "situationen" och även framtida misstag med tanke på att man kan köra nästintill alla deras spel i 4k 60fps på PC

Låt emulatorer vara kvar. Giriga företag vill bli mer giriga.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Tja, det är ju en hårdvara som säljs just nu till marknaden... så förutom i övningsssyfte så finns det ingen "legitim" anledning att utveckla emulatorer, men det tar ju tid att få klart och få bra (om man kan).

Bara de inte rör snes9x för min Super Nintendo har havererat.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|