Helgsnack: Vad är det bästa som digitaliserats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förutom att sjukvården är ett av de digitaliserade områden som fungerar absolut sämst pga att det inte finns nån tvingande standardisering, jag skulle snarare ta det som avskräckande exempel på hur illa nått kan fungera när man inte har lagstiftning och standardisering.
Jag har kollat bara inom VG regionen och här skulle man tex behöva gå in på ca 4800 ställen och godkänna informationsutbyten och man vet ändå inte vilka system som är kompatibla eller inte för alla är definitivt inte kompatibla och kan kommunicera även om man gett tillåtelse för det.
Det borde finnas ett system som fungerar i hela Sverige eller ännu bättre om det är ett EU gemensamt men idag är patientdata mer ett exempel på hur illa digitalisering kan fungera.

Det är inte för att det inte finns lagstiftning igentligen, sdandardisering, ok det köper jag. Men landstingen inhandlar sina digitaliseringslösningar var för sig efter behov. Norr och västerbotten till exempel har mest att göra med varandra så de gick ihop och köpte samma system så det är mycket simpelt att överföra behörigheter och handlingar mellan dessa län. Det är som du säger en helt annan femma att försöka få samma tillgång till exempel patientjournaler införda i blekinge upp till de två norraste regionerna.

Men även sjukvården håller på att standardisera, tror alla landsting i sverige idag är med på att gå över till COSMIC under de kommande åren (om inget av de södraste dragit sig ur). Hur länge det tar för de mer befolkade landstingen är en resurs och tidsfråga, men sist jag kollade skulle alla ha bytt senast 2035 eller nått sånt. (det nuvarande systemet som norr och västerbotten använder heter VAS och är från 1985, uppdaterat såklart, men det har sina brister)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Datavetare

Bästa som digitaliseras är lagring av ettor och nollor

Vem vill gå tillbaka till detta?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

FOODORA xD

Nej men det mesta har ni skrivit redan

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa är väl ändå att allt är samlat på samma ställe, annars hade det ju bara vart att man bytte en pryl mot en annan men att ha allt i mobilen är underbart. Näst på tur hoppas jag bli av med även nycklar till hem osv så man verkligen klarar sig med bara mobilen, något fragilt kanske men ja.

Permalänk
Medlem

Bäst: bank, värdepapper, brev
Sämst: musik

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Bäst: Bankärenden och e-handel.

Sämst: Mobiler. De har skapat en värld där man alltid förväntas vara tillgänglig. Avskyr det.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Kalendern med möten och allt

Permalänk
Medlem

Bra: Böcker, musik, film.

Dåligt: Bank, spel, post, vård, buss, öl.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det är inte för att det inte finns lagstiftning igentligen, sdandardisering, ok det köper jag. Men landstingen inhandlar sina digitaliseringslösningar var för sig efter behov. Norr och västerbotten till exempel har mest att göra med varandra så de gick ihop och köpte samma system så det är mycket simpelt att överföra behörigheter och handlingar mellan dessa län. Det är som du säger en helt annan femma att försöka få samma tillgång till exempel patientjournaler införda i blekinge upp till de två norraste regionerna.

Men även sjukvården håller på att standardisera, tror alla landsting i sverige idag är med på att gå över till COSMIC under de kommande åren (om inget av de södraste dragit sig ur). Hur länge det tar för de mer befolkade landstingen är en resurs och tidsfråga, men sist jag kollade skulle alla ha bytt senast 2035 eller nått sånt. (det nuvarande systemet som norr och västerbotten använder heter VAS och är från 1985, uppdaterat såklart, men det har sina brister)

Sverige och/eller EU borde utvecklas ett eget system som är open source, lär långsiktigt blir en gigantiskt besparing i licenskostnader även om det är en stor kostnad initialt.

Permalänk
Medlem

Mänskliga relationer!

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förutom att sjukvården är ett av de digitaliserade områden som fungerar absolut sämst pga att det inte finns nån tvingande standardisering, jag skulle snarare ta det som avskräckande exempel på hur illa nått kan fungera när man inte har lagstiftning och standardisering.
Jag har kollat bara inom VG regionen och här skulle man tex behöva gå in på ca 4800 ställen och godkänna informationsutbyten och man vet ändå inte vilka system som är kompatibla eller inte för alla är definitivt inte kompatibla och kan kommunicera även om man gett tillåtelse för det.
Det borde finnas ett system som fungerar i hela Sverige eller ännu bättre om det är ett EU gemensamt men idag är patientdata mer ett exempel på hur illa digitalisering kan fungera.

Kan absolut bli tusen gånger bättre men att ha all vårdrelaterad information om en människa som kommer in till akuten är gulf värt. Finns något som heter NPÖ också.

Skrivet av danedi:

Det är inte för att det inte finns lagstiftning igentligen, sdandardisering, ok det köper jag. Men landstingen inhandlar sina digitaliseringslösningar var för sig efter behov. Norr och västerbotten till exempel har mest att göra med varandra så de gick ihop och köpte samma system så det är mycket simpelt att överföra behörigheter och handlingar mellan dessa län. Det är som du säger en helt annan femma att försöka få samma tillgång till exempel patientjournaler införda i blekinge upp till de två norraste regionerna.

Men även sjukvården håller på att standardisera, tror alla landsting i sverige idag är med på att gå över till COSMIC under de kommande åren (om inget av de södraste dragit sig ur). Hur länge det tar för de mer befolkade landstingen är en resurs och tidsfråga, men sist jag kollade skulle alla ha bytt senast 2035 eller nått sånt. (det nuvarande systemet som norr och västerbotten använder heter VAS och är från 1985, uppdaterat såklart, men det har sina brister)

Västerbotten och Norrbotten har olika journalsystem, NCS cross i VB (som i Eskilstuna O_o)

Permalänk
Medlem

OT: Inte för att låta bitter men hoppas ni ska köra en "Digitalisering som gjort livet sämre." Då kan jag komma på flera saker.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Digitala möten, så gött att kunna jobba mer hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av achdor:

Kan absolut bli tusen gånger bättre men att ha all vårdrelaterad information om en människa som kommer in till akuten är gulf värt. Finns något som heter NPÖ också.

Västerbotten och Norrbotten har olika journalsystem, NCS cross i VB (som i Eskilstuna O_o)

Jo de är olika men de är kompatibla. Att skicka från Norrlands universitetssjukhus upp till sunderbyn fungerar sömlöst.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Plånbok i telefonen?!

:INSERT REALLY SAD FACE:

// Hälsningar en som har SEB

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Arbetsplatsen/kontoret.
Cirkus 50% working from home på veckobasis. Överlägset bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Definitivt media!
Det är en så skön känsla när man har sin NAS fylld med oändligt bra filmer och det är bara att sitta och bläddra i KODI eller Plex på TVn.

Jag gillar skarpt din approach till detta. I dagens streamingsamhälle känner jag mig ibland rätt ensam med min kära NAS med mycket bättre 4K-kvalle än respektive andra som betalar multum för sina mediokra streamingtjänster där "4K" är långt ifrån kvaliteten från lokalt nerladdat material i bra bitrate.

Den dagen videostreamingtjänster konsolidieras likt Spotify och samtidigt i bra kvalitet, då börjar jag betala för det.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Arbetsplatsen/kontoret.
Cirkus 50% working from home på veckobasis. Överlägset bäst

Bra där! Det har jag nästan förbisett, men det klart det är digitalisering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bästa som digitaliseras är lagring av ettor och nollor

Vem vill gå tillbaka till detta?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Used_Punchcard_%285151286161%29.jpg

Det där väcker minnen hos oss dinosaurier!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Ettan. På andra plats kommer nollan.

Permalänk
Medlem

Många säger sjukjournalen men baksidan av detta är förlusten av den personliga läkaren/sköterskan. Personlig kännedom om en person förväntades plötsligt kunna ersättas av en hyrläkare som snabbt skummade igenom en journal under mötet med patienten. Är detta verkligen en förbättring?

Permalänk
Medlem

Deklaration och andra skatteärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Många säger sjukjournalen men baksidan av detta är förlusten av den personliga läkaren/sköterskan. Personlig kännedom om en person förväntades plötsligt kunna ersättas av en hyrläkare som snabbt skummade igenom en journal under mötet med patienten. Är detta verkligen en förbättring?

Vad jag upplevt är att läkare knappt läser journaler alls. Mikraulöst nog så delas de inte heller mellan alla vårdinrättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bästa som digitaliseras är lagring av ettor och nollor

Vem vill gå tillbaka till detta?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Used_Punchcard_%285151286161%29.jpg

Skrivet av Alphahanne:

Det där väcker minnen hos oss dinosaurier!

På tidigt 70-tal hade jag en kollega som roade sig med att skära ut lite fler hål innnan han gick till Posten för att betala.
"Those were the days"

/ B

PS Det krävdes väl något kilo hålkort för att motsvara en enkel diskett, typ. Spännande teknik.

Permalänk
Medlem

Kameror och bildbehandlingsprogram utan snack imo!

Ni som är medelsålders kommer ihåg hur det var att ha 24 eller max 36 bilder per rulle och ångesten över att varje bild skulle bli "perfekt" eller i alla fall vara någotlunda i fokus.

Även om det fanns en viss spänning i att se resultaten är det inget jag vill ha tillbaka lika lite som kostnaden för varje rulle och tillhörande framkallning..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad jag upplevt är att läkare knappt läser journaler alls. Mikraulöst nog så delas de inte heller mellan alla vårdinrättningar.

Skulle nog säga att det där är extremt personberoende. Det finns många läkare som läser betydligt mer än vad som behövs liksom de som tror de är "dr House".
Till min kännedom har väl alla vårdinrättningar tillgång till NPÖ (Nationell Patient Översikt)?
Om man sen använder det eller inte är kanske rätt fråga..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Spel!

(Menar inte att fysiska spelboxar börjat försvinna, utan att spel gick från typ brädspel till tv/dator-spel)

Jag spelar mycket mindre dataspel och mycket mer brädspel nu än för 30 år sedan eftersom brädspelen är ojämförligt mycket bättre nu, och känns mer sociala än dataspel.

Det första svaret jag själv kom att tänka på var "kartor". Det är galet praktiskt att kunna använda Google Maps i främmande länder.

Permalänk
Medlem

Dejtandet.

Som snygg så går det så mycket lättare då man inte behöver visa sig socialt kompetent samtidigt.

Permalänk
Medlem

Eftersom hela mitt jobb går ut på digitalisering så får jag väl säga allt som digitaliserats... Med det sagt tror jag att mycket går förlorat när det representeras av ettor och nollor jag skulle gå så långt att det själlöst...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Dejtandet.

Som snygg så går det så mycket lättare då man inte behöver visa sig socialt kompetent samtidigt.

Nu var det ett tag sen jag dejtade men det mest avtändande är väl yta utan innehåll?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X