Permalänk
Medlem

Problem vid bryggning av Telia router

Hej,

Har beställt hem ett Mesh-system för att få bättre uppkoppling här hemma. En fundering dock, I nuläget så har jag en Wifi router från Telia, Telia WiFi-router Plus v3(Technicolor TG799vac Xtream) som jag tänkte sätta i bryggningsläge för att sedan sätta upp Wifi med mesh-systemet.

Enligt Telias guide ska detta vara möjligt: https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router
Men när jag loggar in på Gatewayn så hittar jag inte DMZ som dom refererar till i guiden. Ringde även Telia supporten som inte lyckades hjälpa mig. Någon som har samma router och lyckas ställa in den i bryggningsläge?

Eller om någon har något annat förslag på hur jag ska sätta upp den gamla routern så den agerar likt en brygga.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Finns det någon speciell anledning till att du vill behålla Telia routern?
Annars är det bara att koppla in Mesh systemet direkt mot internet, såvida du inte har hittat ett utan router vilket är rätt ovanligt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Finns det någon speciell anledning till att du vill behålla Telia routern?
Annars är det bara att koppla in Mesh systemet direkt mot internet, såvida du inte har hittat ett utan router vilket är rätt ovanligt.

Ja, jag vill fortfarande använda portarna på Telia routern för att få internet med kabel i olika rum.
Har även IPTV från Telia och är osäker om Telia routern eventuellt behövs för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlick92:

Hej,

Har beställt hem ett Mesh-system för att få bättre uppkoppling här hemma. En fundering dock, I nuläget så har jag en Wifi router från Telia, Telia WiFi-router Plus v3(Technicolor TG799vac Xtream) som jag tänkte sätta i bryggningsläge för att sedan sätta upp Wifi med mesh-systemet.

Enligt Telias guide ska detta vara möjligt: https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router
Men när jag loggar in på Gatewayn så hittar jag inte DMZ som dom refererar till i guiden. Ringde även Telia supporten som inte lyckades hjälpa mig. Någon som har samma router och lyckas ställa in den i bryggningsläge?

Eller om någon har något annat förslag på hur jag ska sätta upp den gamla routern så den agerar likt en brygga.

Tacksam för svar!

Jag såg inte den heller, antar att deras guide är gjord med äldre firmware. Jag bara satte den på bridge-läge för port 4 som går till min "riktiga" router. Inte för att jag märker någon skillnad mot förut.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag såg inte den heller, antar att deras guide är gjord med äldre firmware. Jag bara satte den på bridge-läge för port 4 som går till min "riktiga" router. Inte för att jag märker någon skillnad mot förut.

Vadå lyckades du sätta routern i "bridge-läge" eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Har en sådan router och dmz ligger längst ner i min meny.

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlick92:

Vadå lyckades du sätta routern i "bridge-läge" eller vad menar du?

Ja, den är i bridge-läge efter att jag gjorde det. Jag såg inte heller någonting om DMZ i inställningarna, bara att jag kunde aktivera bridge-läge på port 4.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med DMZ, men tex kanalval av wifi har telia stängt av tillgång till (av någon extremt korkad anledning) även om det finns en guide som beskriver hur man gör på deras sida... Kan vara samma som pågår för dmz, att de helt enkelt vet bättre än kunden och inte tillåter sådant.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

@Qlick92

Du behöver inte ha Telias router längre för att köra ip tv mm så det är bara ta bort den helt och köra en egen valfri .
De har skrotat detta system för ett tag sedan.

Jag har kört rätt länge utan Telias router och har en egen router samt Telias tv box kopplad till denna utan några speciella inställningar.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Du behöver inte ha Telias router längre för att köra ip tv mm så det är bara ta bort den helt och köra en egen valfri .
De har skrotat detta system för ett tag sedan.

Jag har kört rätt länge utan Telias router och har en egen router samt Telias tv box kopplad till denna utan några speciella inställningar.

Dock var det väl åtminstone förut så att om man fortsatte köra med deras separata vlan för IPTV (dvs. gamla lösningen) så kunde man få totalt högre hastighet eftersom bandbredden för TV-strömmen var utöver den bandbredd man betalde för? Vet inte om det fortfarande gäller dock, men åtminstone ett tag var det så efter att de tog bort kravet på att använda det separata vlanet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantburk:

@Qlick92

Du behöver inte ha Telias router längre för att köra ip tv mm så det är bara ta bort den helt och köra en egen valfri .
De har skrotat detta system för ett tag sedan.

Jag har kört rätt länge utan Telias router och har en egen router samt Telias tv box kopplad till denna utan några speciella inställningar.

Mvh

Det är inte skrotat, däremot kopplar boxen till playtjänsten istället om den inte hittar sina servrar. På så vis funkar det hur du än kopplar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är inte skrotat, däremot kopplar boxen till playtjänsten istället om den inte hittar sina servrar. På så vis funkar det hur du än kopplar.

@Aphex

När jag skulle brygga våran router via Telias kundtjänst för ett tag sedan så förklarade han att de har tagit bort detta och behöver ej deras router.

Skrivet av blunden:

Dock var det väl åtminstone förut så att om man fortsatte köra med deras separata vlan för IPTV (dvs. gamla lösningen) så kunde man få totalt högre hastighet eftersom bandbredden för TV-strömmen var utöver den bandbredd man betalde för? Vet inte om det fortfarande gäller dock, men åtminstone ett tag var det så efter att de tog bort kravet på att använda det separata vlanet.

@blunden

Vi har Telias fiber 250/250 för 349kr och får ut runt 280Mbit upp och ner när tvn är på så det är inget som märks.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlick92:

Ja, jag vill fortfarande använda portarna på Telia routern för att få internet med kabel i olika rum.
Har även IPTV från Telia och är osäker om Telia routern eventuellt behövs för att det ska fungera.

Då skall du inte brygga Telia routern. Stäng av router delen i mesh systemet.
Då kommer IPTV att fungera i LAN och WiFi blir en del av ditt LAN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W