Är Nvidia Geforce Experience värt det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moseby:

Spelar du via Steam? I så fall om det strular kan du ju aktivera FPS-räknare via Steams inställningar.

Inte cyberpunk. Det ligger hos GOG.
Men annars är det ett bra tips generellt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag använder det för shadow play samt lätt hantering utav drivrutiner samt deras rekommendationer för grafik inställningar. Dock så ställer jag in allt själv i spelen jag spelar.

Permalänk
Medlem

Använder det för att spara roliga klipp när jag spelar. Hade gärna skippat om det fanns något vettigt inspelnings program!
Har inte mkt problem med den och har använt den i flera år.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Jag använder det bara för Nvidia overlay och uppdatera drivrutinerna på ett smidigt sätt. Allt annat ställer jag in i nvidia kontrollpanel, bland annat för äldre spel som saknar fps-slider och man inte vill att fps ska "flyga genom taket".

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

har det installerat för att få ner nya drivers, men "game optimization" avstängt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Söderbäck:

Inte cyberpunk. Det ligger hos GOG.
Men annars är det ett bra tips generellt.

Du bör kunna lägga till genvägen till Cyberpunk i Steam som "non-Steam game" och få FPS-countern den vägen ändå. Bara ett tips

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Det är ju ett enkelt sätt att hålla drivrutinerna uppdaterade. Sen kör jag oftast overlay filtret Details för lite mer skärpa och HDR-toning i bilden. Auto-optimeringen för spel bryr jag mig inte om.

Permalänk
Medlem

Jag har det inte installerat. Kör inspelning med NVENC via afterburner istället. Det sänker ju prestandan så är bättre för mig i alla fall att bara slå på inspelning när det behövs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått poängen. Jag spelar aldrig de senaste spelen generellt så är inte superviktigt att sitta på senaste drivrutinerna. Behöver jag en replaybuffer likt shadowplay så finns det i OBS. Så för mig är GFE bara bloat.

Permalänk
Geeks Gaming

Simpelt. Ja. När jag ska köra vissa spel så hittar Experience fler inställningar som inte finns ingame. Och man behöver inte rota runt i massa .ini filer.
Exempel är Fallout 4. Nyinstallation och spelet har extrema problem att hålla de i 60fps på sina ställen. Kvitta vad jag än gjorde i spelet och även i .ini filer. Men efter kört GE för att optimera så funka spelet felfritt. Fixa även en hel del buggar med högre fps.

Men ska sägas att det är extremt individuellt och inte ofta jag behöver använda GE.
Men sen är det bra om du vill spara klipp när du spelar.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Ja men då tappar jag fan stöd för 3d-brillor

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Aldrig haft något problem med Geforce Experience vad jag vet.
Använder den endast för att få Overlay systemet där man kan justera bilden, främst för sharpening men ibland även färgjustering.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det är det värsta bloatet som någonsin funnits.

Det trycks på användare så otroligt aggressivt också. Söker man på "drivers 1080" så kommer man inte direkt till sidan för de drivrutinerna, vilket man hade gjort om Nvidia inte ville trycka Geforce Experience på en.

Om Nvidia inte aktivt stoppade det så hade Google direkt länkat till https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/184240/ men den har en <meta name="robots" content="NOODP,NOYDIR"> tag.

Istället får man fylla i sex stycken helt onödiga drop-down menyer som inte ens är sorterade i någon logisk ordning. Ett klassiskt exempel på ett dark pattern.

Sen när man inte lyckats navigera bort från Geforce Experience på alla ställen där Nvidia försöker lura på en skräpet så tar den och ändrar alla ens inställningar. Det är huvudpoängen, men helt idiotiskt.

Naturligtvis så gör de allt de kan för att öka motion blur, dra ner field of view, starta film grain effects och allt annat visuellt spya som man kan tänka sig.

Det är det mest vidriga skräpet någonsin, och Nvidia göra det helt artificiellt jobbigt att uppdatera drivrutiner bara för att försöka tvinga användare till Geforce Experience.

Geforce Experience gör det inte lättare att uppdatera drivrutinerna. Nvidia har medvetet gjort det jobbigt för att frustrera användare till att acceptera deras skräpprogram.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nej använder inte shadowplay eller overlay. Jag är en dessutom sådan som vill ha kontroll över och ställa in allt själv som jag vill ha det även om det tar några extra steg.

Permalänk
Medlem

Inte en chans i helvetet. Men nu är jag helt över till röda laget, så det är en non-issue.

Men under min tid med geforce var det "Tiny Nvidia updater" från github som jag använde för drivisarna.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

En snöboll har större chans att överleva en vulkankrater än att jag installerar det där. Kör allt manuellt med Inspector. Alltid helt clean drivers.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Du bör kunna lägga till genvägen till Cyberpunk i Steam som "non-Steam game" och få FPS-countern den vägen ändå. Bara ett tips

Control + shift + tab = fps counter I alla gog

Permalänk
Medlem

Använder GeForce Experience till att öka power limit på GPUn, samt uppdatera drivrutiner. Skulle jag behöva spela in något gör jag det med GFE också.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Inte cyberpunk. Det ligger hos GOG.
Men annars är det ett bra tips generellt.

Control + shift + tab = fps counter I alla gog

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är det värsta bloatet som någonsin funnits.

Det trycks på användare så otroligt aggressivt också. Söker man på "drivers 1080" så kommer man inte direkt till sidan för de drivrutinerna, vilket man hade gjort om Nvidia inte ville trycka Geforce Experience på en.

Om Nvidia inte aktivt stoppade det så hade Google direkt länkat till https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/184240/ men den har en <meta name="robots" content="NOODP,NOYDIR"> tag.

Istället får man fylla i sex stycken helt onödiga drop-down menyer som inte ens är sorterade i någon logisk ordning. Ett klassiskt exempel på ett dark pattern.

Sen när man inte lyckats navigera bort från Geforce Experience på alla ställen där Nvidia försöker lura på en skräpet så tar den och ändrar alla ens inställningar. Det är huvudpoängen, men helt idiotiskt.

Naturligtvis så gör de allt de kan för att öka motion blur, dra ner field of view, starta film grain effects och allt annat visuellt spya som man kan tänka sig.

Det är det mest vidriga skräpet någonsin, och Nvidia göra det helt artificiellt jobbigt att uppdatera drivrutiner bara för att försöka tvinga användare till Geforce Experience.

Geforce Experience gör det inte lättare att uppdatera drivrutinerna. Nvidia har medvetet gjort det jobbigt för att frustrera användare till att acceptera deras skräpprogram.

Nja nu tycker jag nog allt att du överdriver lite. Det är ju bara söka i valfri sökmotor "Nvidia drivers" välja översta länken och ställa in produktserie, produkt och operativsystem. Enkelt. Sen vid installationen kan du välja bort GeForce Experience bara.

EDIT: Nej jag använder inte heller denna mjukvara pga bara intresserad av drivarna.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Nja nu tycker jag nog allt att du överdriver lite. Det är ju bara söka i valfri sökmotor "Nvidia drivers" välja översta länken och ställa in produktserie, produkt och operativsystem. Enkelt. Sen vid installationen kan du välja bort GeForce Experience bara.

EDIT: Nej jag använder inte heller denna mjukvara pga bara intresserad av drivarna.

Jag skriver ju att man måste ange 6 stycken drop-downs, vilket är helt onödigt i verkligheten och bara till för att frustrera användare till att välja det "lättare" alternativet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra och också en anledning varför jag gillar nVidia. Men kommer ihåg när jag hade ett sämre kort att de drog upp inställningarna lite väl högt, men det var bara att dra ner med slidern.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast

Nej... vill jag se FPS som många nämner så går det alldeles utmärkt via MSI AB/Rivatuner som används för GPU OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag skriver ju att man måste ange 6 stycken drop-downs, vilket är helt onödigt i verkligheten och bara till för att frustrera användare till att välja det "lättare" alternativet.

Du har visserligen rätt men vad jag menar är att 3 alternativ redan är korrekt förifyllda för de allra flesta och man då bara behöver välja rätt serie, produkt och operativ.

Permalänk
Medlem

Yes, gjort det väldigt länge för deras Shadowplay är, enligt mig, det bästa som finns.

Folk gnäller på att du måste ha konto för att kunna utnyttja tjänsten men vad för något kräver inte konto nu för tiden? Om det inte fungerar kan jag väl försttå om folk inte vill ha det eller tycker det är onödigt men då kan man ju faktiskt bara skippa i att installera det. Men personligen så är alla videos och screenshots jag tagit de senaste fem åren tagna via Shadowplay och det har funkat kanon!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Laddar ned direkt från hemsidan och packar upp installationsfilen först för att kunna installera ENDAST drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Nej fy fan, GFE innehåller massa skräp och nVidia vill hålla mig i handen med speloptimeringar och annat bös.
Tankar alltid Clean drivers från Guru3D som bara innehåller det nödvändiga dvs drivare, PhysX och ljud plus att det då...hör och häpna...inte krävs något konto. Först börjar man dock som alltid med en liten DDU Slutligen använder jag mig av det fantastiska MSI Afterburner för UV/OSD.

Däremot har jag hört att Shadowplay är bra, dock aldrig något jag själv haft nytta av.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nej, installerar alltid endast drivrutin.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Nej. Rekommenderar att ta en koll på NVCleanstall.

NVCleanstall lets you customize the NVIDIA GeForce Driver package by removing components that you don't need (or want). This not only keeps things tidy, but also lowers disk usage and memory footprint.

Unlike the NVIDIA custom installation, you can unselect packages like "Stereo 3D Glasses", "USB-C", Notebook Optimizations or Telemetry from the NVIDIA drivers.

Mm, samma här NVClean install för att slippa experience. Fick tips om det i nåt VR-sammanhang, när man jagar varje % prestanda man kan få tag på.
Experience verkar hålla igång hur många Nvidia Containers som helst i aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Bara i sällsynta fall när jag vill ta screenshots eller spela in.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...