Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

17,7 tkr som är pengar som är kvar efter mat eller när alla räkningar och sådant är betalda?

Visste inte att ungar är så dyra. Fyra tusen är inget att fnysa åt.

Det är kostnaden ex. bostad för att överleva.

Skrivet av zarkov:

17700 kr i omkostnader, inte kvar att leva på.

3700 kr/mån för en unge fnyser jag åt, det räcker inte på långa vägar.

Jag instämmer låter riktigt lågt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vill inte deraila för mycket, men för mindre barn känns inte 3700kr orimligt?

Kort nedbrytning;

1500 förskola
1200 mat/blöjor
1000 kläder/aktiviteter/övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Vill inte deraila för mycket, men för mindre barn känns inte 3700kr orimligt?

Kort nedbrytning;

1500 förskola
1200 mat/blöjor
1000 kläder/aktiviteter/övrigt

Känns lite i underkant med tanke på större bil/boende. Senare ökade kostnader vid skid och solsemestrar och snälla Pappa kan jag få ett RTX8090, alla andra i klassen har ju det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Känns lite i underkant med tanke på större bil/boende. Senare ökade kostnader vid skid och solsemestrar och snälla Pappa kan jag få ett RTX8090, alla andra i klassen har ju det.

Bil håller jag med om, boende ligger utanför KALP. Notera att jag skrev mindre barn, ett 4090 till en 3-åring är lite saftigt

Samtidigt känner jag att min egna konsumtion gått ned kraftigt sen vi fick barn, men det kanske är rent personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Känns lite i underkant med tanke på större bil/boende. Senare ökade kostnader vid skid och solsemestrar och snälla Pappa kan jag få ett RTX8090, alla andra i klassen har ju det.

Det där med boende och bil är helt tokigt att räkna som en barnkostnad.
En större bil är inte nödvändigtvis dyrare heller.
Skid och solsemestrar är inget livsnödvändigt.
Man kan och bör säga nej till 8090.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ordnade nytt bolån på SEB idag, fick 3,99% med rörlig ränta (4,99% listränta). Belåningsgrad på drygt 70% på en villa värd ca 6 miljoner. Hyfsat nöjd då vi flyttade med lån från föregående bostad (säkerhetsbyte) och därmed inte direkt hade någon position att förhandla. Det bundna lånet vi flyttade med går ut om drygt ett och ett halvt år, då blir det nog försök till ytterligare rabatt.

En liten bonus var att räntan sattes idag istället för på tillträdesdagen och är garanterad till 3 mån från tillträdet, så eventuellt kommer vi undan en räntehöjning i några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Ordnade nytt bolån på SEB idag, fick 3,99% med rörlig ränta (4,99% listränta). Belåningsgrad på drygt 70% på en villa värd ca 6 miljoner. Hyfsat nöjd då vi flyttade med lån från föregående bostad (säkerhetsbyte) och därmed inte direkt hade någon position att förhandla. Det bundna lånet vi flyttade med går ut om drygt ett och ett halvt år, då blir det nog försök till ytterligare rabatt.

En liten bonus var att räntan sattes idag istället för på tillträdesdagen och är garanterad till 3 mån från tillträdet, så eventuellt kommer vi undan en räntehöjning i några månader.

Hur långt innan tillträdet kunde du säkra räntan till och med 3 mån efter tillträdet skett? Kostade det att säkra räntan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Hur långt innan tillträdet kunde du säkra räntan till och med 3 mån efter tillträdet skett? Kostade det att säkra räntan?

Det är bara en månad kvar till inflyttning, så inte jättestor skillnad egentligen. Vet inte om vi hade fått samma möjlighet om vi försökt få till mötet med banken tidigare (det var banken som föreslog möte 1 månad innan tillträde). Var ca 2 månader sedan vi köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Det är bara en månad kvar till inflyttning, så inte jättestor skillnad egentligen. Vet inte om vi hade fått samma möjlighet om vi försökt få till mötet med banken tidigare (det var banken som föreslog möte 1 månad innan tillträde). Var ca 2 månader sedan vi köpte.

Är du säker på att du säkrat en viss ränta och inte en viss ränterabatt mot listräntan? Så funkar det på Swedbank i alla fall. Sen kan de ju möjligtvis öka rabatten till dig om listräntan skulle sticka ytterligare.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Är du säker på att du säkrat en viss ränta och inte en viss ränterabatt mot listräntan? Så funkar det på Swedbank i alla fall. Sen kan de ju möjligtvis öka rabatten till dig om listräntan skulle sticka ytterligare.

Ja, de var väldigt tydliga med att det gällde en viss ränta och sålde in det som någon form av erbjudande som skiljde dem från konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Ja, de var väldigt tydliga med att det gällde en viss ränta och sålde in det som någon form av erbjudande som skiljde dem från konkurrenterna.

Gött. Det lär ju bli en höjning efter nästa RB-besked så då slipper du den om inte annat.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Jag har frågat om detta en gång tidigare men jag tänkte se om jag fattat och tänkt rätt.

Vi ska byta taket, och behöver utöka vårt lån. Vårt nuvarande lån är i tre delar, bundet i drygt ett år till (samma på alla delar)

Om vi går till banken och höjer upp lånet 250k till så blir det då alltså ytterligare en del, med egen ränta och bindningstid (eller rörligt såklart), men i övrigt är det på samma återbetalningstid som resten av lånet får jag förmoda?

Om man ponerar en ränta på 5% på den delen, stämmer då detta per månad:

Ränta: 250k * 0,05 / 12 = 1042kr
Amortering: 250k * 0,02 / 12 = 416

Totalt: 1458

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har frågat om detta en gång tidigare men jag tänkte se om jag fattat och tänkt rätt.

Vi ska byta taket, och behöver utöka vårt lån. Vårt nuvarande lån är i tre delar, bundet i drygt ett år till (samma på alla delar)

Om vi går till banken och höjer upp lånet 250k till så blir det då alltså ytterligare en del, med egen ränta och bindningstid (eller rörligt såklart), men i övrigt är det på samma återbetalningstid som resten av lånet får jag förmoda?

Om man ponerar en ränta på 5% på den delen, stämmer då detta per månad:

Ränta: 250k * 0,05 / 12 = 1042kr
Amortering: 250k * 0,02 / 12 = 416

Totalt: 1458

Det beror lite på. Har du gamla lån som inte omfattas av amorteringskraven kan det vara värt att vara vaken på det och begära ett tilläggslån som amorteras på 10 år istället för att "smitta" hela lånet med amorteringskrav.
Annars är det som du skriver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det beror lite på. Har du gamla lån som inte omfattas av amorteringskraven kan det vara värt att vara vaken på det och begära ett tilläggslån som amorteras på 10 år istället för att "smitta" hela lånet med amorteringskrav.
Annars är det som du skriver.

Tack, då vet jag!

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Artikel i veckan från DI om hur "bolåneutmanarna" numera är dyrare än storbankerna. Beror helt enkelt på att det finns högre ränta på annat håll till lägre risk.

"Hypoteket – som länge haft en av marknadens lägsta boräntor – erbjöd exempelvis den näst högsta snitträntan på rörliga bolån i mars, en snittränta på 4,09 procent, enligt jämförelsesajten Compricer. Bara Nordea var dyrare, rapporterar SR."

https://www.di.se/digital/kunderna-sviker-nar-bolaneutmanarna...

Permalänk
Skrivet av Planeto:

Bil håller jag med om, boende ligger utanför KALP. Notera att jag skrev mindre barn, ett 4090 till en 3-åring är lite saftigt

Samtidigt känner jag att min egna konsumtion gått ned kraftigt sen vi fick barn, men det kanske är rent personligt.

Känner du att du inte kan köpa något roligt längre sedan du fick barn?

Skrivet av Ibymafayhas:

Artikel i veckan från DI om hur "bolåneutmanarna" numera är dyrare än storbankerna. Beror helt enkelt på att det finns högre ränta på annat håll till lägre risk.

"Hypoteket – som länge haft en av marknadens lägsta boräntor – erbjöd exempelvis den näst högsta snitträntan på rörliga bolån i mars, en snittränta på 4,09 procent, enligt jämförelsesajten Compricer. Bara Nordea var dyrare, rapporterar SR."

https://www.di.se/digital/kunderna-sviker-nar-bolaneutmanarna...

Förmodligen för att deras balansräkning blivit mycket sämre sista året. Dvs att låna billigt från riksbanken och andra banker och sedan låna lite dyrare till företag och privatpersoner gick bra när räntan var låg men nu när räntan blivit mycket dyrare har de fått balansen lutat lite väl negativt och då måste de ta igen med mycket dyrare utlångingsräntor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förmodligen för att deras balansräkning blivit mycket sämre sista året. Dvs att låna billigt från riksbanken och andra banker och sedan låna lite dyrare till företag och privatpersoner gick bra när räntan var låg men nu när räntan blivit mycket dyrare har de fått balansen lutat lite väl negativt och då måste de ta igen med mycket dyrare utlångingsräntor.

De har aldrig finansierats av riksbanken... Det är pensionsbolag, som måste ha en viss del räntepapper, som köpte. När räntan var noll eller till och med negativ så var positiv avkastning svår att finna, om man inte ville gå upp i risk. Idag kan du köpa amerikanska statspapper med bättre ränta och är väl det säkraste som går att finna. I och med det kräver köparna av obligationerna högre ränta och för att inte gå back så måste Stabelo & Co höja sina räntor, de har helt enkelt en modell som bara funkar i 0-ränta läge.

Blir intressant om de hittar annat sätt att finansiera sig eller om de blir något mellan storbankerna och "Bluestep & Co". Tapp av 5% av bolånestocken på ett kvartal är ju sisådär.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

De har aldrig finansierats av riksbanken... Det är pensionsbolag, som måste ha en viss del räntepapper, som köpte. När räntan var noll eller till och med negativ så var positiv avkastning svår att finna, om man inte ville gå upp i risk. Idag kan du köpa amerikanska statspapper med bättre ränta och är väl det säkraste som går att finna. I och med det kräver köparna av obligationerna högre ränta och för att inte gå back så måste Stabelo & Co höja sina räntor, de har helt enkelt en modell som bara funkar i 0-ränta läge.

Blir intressant om de hittar annat sätt att finansiera sig eller om de blir något mellan storbankerna och "Bluestep & Co". Tapp av 5% av bolånestocken på ett kvartal är ju sisådär.

Okej! Då förstår jag men hur kunde de överleva när räntan var obefintlig om de bara köpte in räntepapper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Då förstår jag men hur kunde de överleva när räntan var obefintlig om de bara köpte in räntepapper?

De köpte inte räntepapper, de ställde ut räntepapper.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

De köpte inte räntepapper, de ställde ut räntepapper.

Vad är skillnaden?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Vad är skillnaden?

Skillnaden mellan att köpa och sälja?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är skillnaden?

Att ställa ut ett räntepapper är i praktiken som att låna pengar. Pensionsbolagen köper ett räntepapper som ger en viss avkastning (dvs. i princip som att låna ut pengar).

Länder lånar pengar av varandra på motsvarande sätt, fast med statsobligationer istället för bostadsobligationer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej!

Ett av våra bolån löper ut nu i maj, och tidigare har vi haft 2,99% i ränta. Lånet är på ca 700.000.

Pratade med banken för en stund sedan och de kunde (med rabatt) erbjuda mig 4,29% för 3-mån rörlig. 1-årig är inte aktuellt för oss av andra orsaker. 2-årig kan vara aktuellt (4,59% med rabatt).

Jag är helt klart inne på att ta 3-mån rörlig. Främst för att läget just nu är så osäkert och jag hoppas på att det kommer gå ner nästa år och att vi då kan binda om oss till bättre ränta.

Vad tycker ni? Ska jag ligga på banken hårdare med rabatt? Är 3-mån bra i detta läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Hej!

Ett av våra bolån löper ut nu i maj, och tidigare har vi haft 2,99% i ränta. Lånet är på ca 700.000.

Pratade med banken för en stund sedan och de kunde (med rabatt) erbjuda mig 4,29% för 3-mån rörlig. 1-årig är inte aktuellt för oss av andra orsaker. 2-årig kan vara aktuellt (4,59% med rabatt).

Jag är helt klart inne på att ta 3-mån rörlig. Främst för att läget just nu är så osäkert och jag hoppas på att det kommer gå ner nästa år och att vi då kan binda om oss till bättre ränta.

Vad tycker ni? Ska jag ligga på banken hårdare med rabatt? Är 3-mån bra i detta läget?

När alternativet till 3 mån är 2 år för 4,59% så känns valet relativt enkelt - ta 3-mån förutsatt att ni klarar av lite fluktuationer.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

När alternativet till 3 mån är 2 år för 4,59% så känns valet relativt enkelt - ta 3-mån förutsatt att ni klarar av lite fluktuationer.

Det gör vi, utan problem. Antagligen kommer 3-mån höjas till 4,79% inom en snar framtid beroende på styrräntan, men det klarar vi också.

Det får bli 3-mån rörligt. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

De har aldrig finansierats av riksbanken... Det är pensionsbolag, som måste ha en viss del räntepapper, som köpte. När räntan var noll eller till och med negativ så var positiv avkastning svår att finna, om man inte ville gå upp i risk. Idag kan du köpa amerikanska statspapper med bättre ränta och är väl det säkraste som går att finna. I och med det kräver köparna av obligationerna högre ränta och för att inte gå back så måste Stabelo & Co höja sina räntor, de har helt enkelt en modell som bara funkar i 0-ränta läge.

Blir intressant om de hittar annat sätt att finansiera sig eller om de blir något mellan storbankerna och "Bluestep & Co". Tapp av 5% av bolånestocken på ett kvartal är ju sisådär.

Hela svensk obligationsmarknad har delvis finansierats av riksbanken. Pensionsbolagen har givetvis behövt infinna sig och fått spela samma "greater fool" teori eftersom de måste placera pengarna någonstans och är även tvungna enligt lag.

Riksbanken har köpt obligationer för 30% av Svensk BNP.... Det går ingen obemärkt förbi.
Det har varit allt från statsobligationer, bostadsobligationer till rena obligationer mot kommiersiella fastighetsbolag. De hade en nyanställd som enbart sysslade med fodringsköp gentemot företagsobligationer.

Angående Stabelo så är dem inte olik någon annan bolånebank som också lånar upp kapital på marknaden. Dock var det troligtvis lättare för en mindre aktör att slå sig in när pengar var billigt.

Riksbanken var ju ständigt livrädd för det japanska deflationsscenariot därav de låga räntorna. Men det kan mycket väl bli samma medicin som utlöser en liknande kreditsmäll och stagnation som Japan 89.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vet man vart smärtgränsen är där majoriteten av befolkningen inte längre skulle kunna bo kvar om räntan når en viss nivå?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Artikel i veckan från DI om hur "bolåneutmanarna" numera är dyrare än storbankerna. Beror helt enkelt på att det finns högre ränta på annat håll till lägre risk.

"Hypoteket – som länge haft en av marknadens lägsta boräntor – erbjöd exempelvis den näst högsta snitträntan på rörliga bolån i mars, en snittränta på 4,09 procent, enligt jämförelsesajten Compricer. Bara Nordea var dyrare, rapporterar SR."

https://www.di.se/digital/kunderna-sviker-nar-bolaneutmanarna...

Ja, det var en kraftig höjning hos Hypoteket märkte jag när jag låste för ett år till (skulle naturligtvis ha gjort lite research innan, men jag är lat). Nu har jag förvisso så litet lån kvar så några hundralappar hit eller dit gör inte så stor skillnad. Men det var intressant att erfara hur lite trogna såna här småhandlare är sitt credo om att vara alternativ till storbankerna. Men jag minskade amorteringen med 3000kr (amorterar bara 500kr nu) och sparar i fonder istället.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Av ren nyfikenhet, vet man vart smärtgränsen är där majoriteten av befolkningen inte längre skulle kunna bo kvar om räntan når en viss nivå?

De flesta banker borde ha en kalkylränta på 6-7% sedan innan men vet att åtminstone en del banker sänkte denna under perioden med negativa (styr)räntor. Värst lär det bli för nybyggen. Kollat på en del BRF:er som sitter med bolån på 1-1.5% som ökar till ~4.5% vid omsättning. Blir 3000-4000 kr högre avgift (dubblering) på en två enbart pga ränteläget. Jobbigt läge om man tvingas sälja tex vid separation och det är väl här de riktiga tragedierna kan skapas, även om personliga sådana inte bör påverka ekonomin som helhet.

"En undersökning som Kantar Sifo gjorde på uppdrag av mäklarfirman Bjurfors i våras visade att en femtedel av svenska med bolån skulle få svårt att klara av en bolåneränta på 5 procent. Åtta procent av de svarande skulle få problem redan vid en ränta på 3 procent – vilket de flesta banker i dag har som rörlig snittränta."

https://www.dagensarena.se/innehall/hushallen-bedoms-klara-an...

Sedan lär de flesta klara en högre ränta än vad de anger, men det börjar svida när man tvingas spara in på allt utan det mest nödvändiga. Börjar synas rätt tydligt att ränteläge påverkar försäljningen av allt från elektrontik till skor och kläder. runt om i världen. Det enda vi spenderar vad som helst på fortfarande är resor, gissningsvis pga uppdämt behov efter Corona.

Samtidigt är det inte bara räntan som stiger utan reallönerna sänks med nära 10% per år. När vi hade hög inflation på 70-talet så gick lönerna upp och kompenserade. Nuvarande teorin i Sverige verkar vara att vi kan reda ut den globala inflationen och brist på billig energi genom att hålla tillbaka våra löner. Känner personligen lite tveksamhet där utan kommer nog stå oss dyrt i långa loppet när resurser saknas för allt från byggande till välfärd. Just hur byggföretagen hanteras lär väl visa vart vi är på väg. Börjar de kursa nu när "ingen" har råd att köpa nytt och folk förlorar jobbet, då kan det bli jobbigt på riktigt. Men så länge jobben finns kvar (industrin går urstarkt fortfarande som exempel) så lär vi klara oss igenom denna lågkonjunktur på ett eller annat sätt och komma någorlunda väl ut på andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Av ren nyfikenhet, vet man vart smärtgränsen är där majoriteten av befolkningen inte längre skulle kunna bo kvar om räntan når en viss nivå?

Omöjligt med så många variabler.
Nu ökar ju andra kostnader ganska kraftigt med.
Sen ska man inte underskatta folks kreativitet med att hyra ut rum osv.

Det är ju fortfarande bostadsbrist på många ställen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."