Manglad dator gör Postnord till världskändis

Permalänk
Medlem

Jag såg posten på r/sweden där dem tipsade om r/gaming. Inte fan trodde jag det skulle bli så stort. Men efter att ha sett bilderna, sen LTTs video och nu sharkgamings video. Yeah. Något otroligt fel från Postnord för att nå det där. Bra PR-person(er) på Shark iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blir en ny moddningsstyle, smashed up computer, alla kidsen kommer vilja ha en på Dreamhack.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

har exakt ett sånt chassi.
då vet jag hur mitt chassi skulle se ut om det hade blivit manglat utav en gaffeltruck

uselt utav postnord, det här är långt ifrån den första skräck historien jag har hört/sett utfört utav postnord.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Postnord hanterar 90 miljoner paket årligen.
Skulle de mangla 10 paket av dessa kommer minst ett av dem upp på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Visst är det enkelt att skylla på PostNord, men som LTT tog upp i sin video så är ju datorn också helt felpacketerad. Den där hårda frigoliten är bara tillräcklig för att frakta chassit tomt, inte en helt monterad dator. PostNord har, iaf när jag jobbade inom retail, regler för hur saker ska fraktas och vad de ska tåla...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Visst är det enkelt att skylla på PostNord, men som LTT tog upp i sin video så är ju datorn också helt felpacketerad. Den där hårda frigoliten är bara tillräcklig för att frakta chassit tomt, inte en helt monterad dator. PostNord har, iaf när jag jobbade inom retail, regler för hur saker ska fraktas och vad de ska tåla...

Datorn var dock bara felpackad till LTT. När datorn skickades från Shark Gaming var den korrekt packad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Efter att ha jobbat med gaffeltruckar, så ser det där paketet inte manglat ut, utan snarare tappat från en pall då kartongen klarat sig så pass väl.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Dagens Postnord paket som kom idag hem till mig. Han som lämnade det vid dörren sade INGET på vägen mot hissen igen.
Denna sidan var vänd nedåt - strategiskt

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Några bra saker om postnord, som motvikt mot all kritik här. Kanske glädjer det någon anställd som råkar läsa:

Jättebra app, spårning, teknik, kommunikation kring vad man köpt och när det dyker upp, trevliga människor som kommer med grejerna till min dörr, enkla APIer att utveckla mot.

Man får intrycket att det finns en framåtanda och förändringsvilja som få bolag i en liknande sits visar några tecken på, mitt intryck är jättebra. Negativa saker man läser känns i princip alltid som symptom på enskilda individer som kanske inte gör sitt jobb på bästa sätt, men det är just saker man läser om, inget jag någonsin upplevt.

Jämför med t.ex Telia som tillkommit på liknande sätt...

Kunde inte stå ut med min bedrövliga ursprungliga styckesindelning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Några bra saker om postnord, so motvikt mot all kritik här. Kanske glädjer det någon anställd som råkar läsa: Jättebra app, spårning, teknik, kommunikation kring vad man köpt och när det dyker upp, trevliga människor som kommer med grejerna till min dörr, enkla APIer att utveckla mot. Man får intrycket att det finns en framåtanda och förändringsvilja som få bolag i en liknande sits visar några tecken på, mitt intryck är jättebra. Negativa saker man läser känns i princip alltid som symptom på enskilda individer som kanske inte gör sitt jobb på bästa sätt, men det är just saker man läser om, inget jag någonsin upplevt. Jämför med t.ex Telia som tillkommit på liknande sätt...

Exakt!

Appen är ju jättebra och de digitala portokoderna är ju även de toppen! Så man slipper köpa frimärken fysiskt eller skriva ut något!

Tycker även de har bäst implementering av fraktboxarna.

Aldrig haft problem med någon leverans.

Permalänk
Medlem

Det var en rätt kul video faktiskt , skönt att datorn fungerad nu! 😁

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tycker ändå postnord är ett av dom bättre fraktsätten i Sverige idag.
Instabox brukar funka bra oxå.
Har haft problem EN gång med postnord. Då fick jag 1 av 2 däck levererat hem. På nåt sätt hade snubben scannat det andra däcket så den som saknades hade kolliID från den som va levererad. Det som inte va levererat va kvar på terminalen i Uppsala. Jag åkte dit, dom redde ut det snabbt o han hittade däcket så va det klart.

Aldrig fått skadade paket eller så.
Alltid i tid.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

<Uppladdad bildlänk>

Dagens Postnord paket som kom idag hem till mig. Han som lämnade det vid dörren sade INGET på vägen mot hissen igen.
Denna sidan var vänd nedåt - strategiskt

man är tvungen att leverera paketet oavsett hur än det ser ut, men man ska alltid fråga kunden om denne vill ta emot eller ej. Här gjorde arbetaren ett misstag..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Shark Gamings kommentar på LTTs video.

Thanks for having us on the Show Linus - We whould have loved it to be under better circumstances, but since we're here, we want to elaborate on a few things :

- It seems you have received the PC without the original extra layer of protection we ship all PC's with. In the outer package, we wrap the PC in inflated air bags, which is a vital part of the transport protection.
- The customer was of course offered a full refund/new computer as soon as he contacted us originally.
- We've built custom PC's for 13 years - this is by far the most extensive damage we've seen, and we're gonna try to reproduce it, to find out what it actually takes to inflict this kind of damage.
- PostNord reached out to us today after having watched the video with a formal apology - they take full responsibility for the damage, so thanks ^^

/Adam
A very busy SoMe manager at SharkGaming today

Kudos to actually getting the PC to work

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Det enda problem jag har och har haft med postnord här i norr är att man ska aldrig betsälla hemkörning. Man får ett sms där det står att man inte var hemma och att man måste hämta på utlämningsställe, de försöker inte äns köra ut det.

Dock har jag vänner som har haft mycket problem med postnord. Tråkigt nog så känns det som om det bara är en tidsfråga innan man själv står där med ett kvaddat paket.

Permalänk
Medlem

Extremt missat tillfälle att referera till PostMord i Mutant Year Zero.
Dessa finns på flertalet ställen i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av da_wid:

Vid mitt senaste datorbygge tappade Postnord bort paketet helt.. lyckligtvis skickade Inet nya prylar direkt. Man blir ändå nyfiken på hur dom lyckades..

Jag skulle tippa på att någon stal paketet när dom såg var det kom ifrån

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Det enda problem jag har och har haft med postnord här i norr är att man ska aldrig betsälla hemkörning. Man får ett sms där det står att man inte var hemma och att man måste hämta på utlämningsställe, de försöker inte äns köra ut det.

Dock har jag vänner som har haft mycket problem med postnord. Tråkigt nog så känns det som om det bara är en tidsfråga innan man själv står där med ett kvaddat paket.

Du får nog definiera norr, har aldrig haft problem med hemkörning här i Gällivare med Postnord, DHL däremot är ett mörker.

Har bott på ett tiotal plaster i Sverige och med hemkörning så varierar det från ort till ort vilka som fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Det enda problem jag har och har haft med postnord här i norr är att man ska aldrig betsälla hemkörning. Man får ett sms där det står att man inte var hemma och att man måste hämta på utlämningsställe, de försöker inte äns köra ut det.

Dock har jag vänner som har haft mycket problem med postnord. Tråkigt nog så känns det som om det bara är en tidsfråga innan man själv står där med ett kvaddat paket.

Skrivet av Chibariku:

Du får nog definiera norr, har aldrig haft problem med hemkörning här i Gällivare med Postnord, DHL däremot är ett mörker.

Har bott på ett tiotal plaster i Sverige och med hemkörning så varierar det från ort till ort vilka som fungerar bra.

Det var sista gången jag blev lurad av att välja hemkörning med postnord. Dom försöker inte ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Du får nog definiera norr, har aldrig haft problem med hemkörning här i Gällivare med Postnord, DHL däremot är ett mörker.

Har bott på ett tiotal plaster i Sverige och med hemkörning så varierar det från ort till ort vilka som fungerar bra.

Skulle också säga mer postområde till postområde. Bor relativt centralt i Göteborg och här fungerar det. Bodde tidigare i Västra Frölunda (inte något av "problemområdena"), och där var SMSet "du var inte hemma" standard redan före pandemin.

Mvh, en som arbetade hemmifrån, och varken fick påringning på telefon eller den tydligt uppmärkta porttelefonen.

Btw, tror enda gången SMSet sade det inte var att jag inte var hemma utan de plötsligt istället skickade mail där de - efter jag fått meddelande om att det var lastat och ute för leverans - påstod att de inte hade tillräckligt mycket kontaktuppgifter, dvs telefonnummer i adressuppgifterna, för att kunna slutföra leveransen. Istället drog det till utlämningsstället. Frågade då Postnord över FB vad det handlade om och de påstod den som hade skickat måste låtit bli att ange alla uppgifter.
Vilket var kul då det var ett DPD-paket från Italien där jag kunde se i de som hanterade postgången i Italien exakt vad som angivits, mobilnummer och allt, och fullständig spårning, spårbarhet som försvann när Postnord tog över paketet. Och så även uppenbarligen fullständiga kontaktuppgifter till mig.

Och trots jag påpekade att jag såg att uppgifterna visst hade uppgetts i Italienska budbolaget system så höll Postnords personal ändå stenhårt på att det måste vara _avsändaren_ som lämnade till Italienska budbolaget som måste gjort fel då uppgifterna i Postnords system inte var fullständiga, och att ingen i postgångskedjan därför kunnat ha dem.

Logiskt? Nja. Men det förväntar jag mig inte längre av Postnord. Men resten av historierna som ligger till grund för det spänner över månader och har inte med just last mile leverans att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Detta stämmer inte riktigt, de bytte ut ett flertal delar efter att de testat mer noggrannt (efter att videon var i princip färdig).
De nämner detta här: https://www.youtube.com/watch?v=MoGKwig8dwU#t=19m38s

De bytte chassi, moderkort, GPU, nätagg och SSD. Det som inte byttes var CPU och RAM.
Oklart om alla dessa var trasiga eller om det var delvis för att vara schyssta dock

Tappade faktiskt mitt moderkort på vårt betong golv här hemma i källaren och så har 3,5 år senare så fungera det fortfarande perfekt så hårdvara klara mer stryk en vad man tror.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av heterjagolle:

Av någon anledning har jag aldrig haft några problem med Postnord personligen. Jag har väl haft tur helt enkelt.

Samma här.

Har väl bara blivit en meme vid det här laget. "PostMord höhö!"

Permalänk
Skrivet av heterjagolle:

Av någon anledning har jag aldrig haft några problem med Postnord personligen. Jag har väl haft tur helt enkelt.

Ser man hur vissa av deras chaffisar vansinneskör, så blir man ju inte förvånad om saker går sönder. Nu lär det ju inte vara en skada från det, som orsakat detta. Detta gäller i Stockholmstrakten.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Hahaha. Gjorde min kväll.
Jobbade på posten paket för typ 20 år sedan(ja jag är gammal). Kan säga att jag aldrig skulle beställa en färdigbyggd dator så som det gick till där. Däremot enstaka komponenter inga problem.....

Jag har faktiskt köpt mina två senaste datorer, färdigbyggda. Den första från Komplett, hämtade ut den hos dom. Men det lär inte vara där den byggdes. Den andra från Webhallen, hämtade där också. Men inte där den byggdes heller. Båda var i fint skick.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Detta är ändå ingenting jämfört mot Bring eller UPS

Ups uttalas "OOPS"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jag har faktiskt köpt mina två senaste datorer, färdigbyggda. Den första från Komplett, hämtade ut den hos dom. Men det lär inte vara där den byggdes. Den andra från Webhallen, hämtade där också. Men inte där den byggdes heller. Båda var i fint skick.

Frakt i större volymer torde vara mer säkra än ompaketerade produkter

Permalänk
Medlem

Kul att få lite mer information bakom detta då jag hamnade på filmen från LTT när den släpptes. Skrattade gott när jag såg det.

Permalänk
Medlem

Har skickat mycket inom Sverige med PostNord med bara liten försening ibland. Men värst har varit DHL, utomlands retur av en EK pump och res tebax till EK i Slovenien. Det har gått 4 år nu..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Fick spel från retrospelbutiken sv Postnord levererat efter 2 år. Tog sin lilla tid…

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Första jag tänkte på när jag såg videon ifrån Linus Tech Tips.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR