Köpa bil 250k som inte är rolig eller sportig, not.

Permalänk
Medlem

Köpa bil 250k som inte är rolig eller sportig, not.

Tänkte ge mig själv en födelsedagspresent.
En "rolig" bil med körglädje, hk, gärna lite lullull, kanske en cab.
De jag kollar på är Mustang, Charger, Challenger, Camaro, Bmw 650i eller en Porsche Cayman eller Panamera.

Är där något annat jag borde kolla på?
Eller om någon har lite tips om dessa.

Fick ändra lite i rubriken, jag vill nog ha en gubbracer verkar det som. Kanske en BMW X6 på 5-600 hk.

Rubriken var missvisande
Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Mazda MX5 med betoning på rolig

Permalänk
Medlem

Får man verkligen sådana bilar som är rullbara för 250k?

Permalänk
Medlem

Subaru BRZ? Hk saknas det en hel hög av, men körglädjen ska ju finnas där.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Tänkte ge mig själv en födelsedagspresent.
En rolig bil med körglädje, hk, gärna lite lullull, kanske en cab.
De jag kollar på är Mustang, Charger, Challenger, Camaro, Bmw 650i eller en Porsche Cayman eller Panamera.

Är där något annat jag borde kolla på?
Eller om någon har lite tips om dessa.

Bland de är det väl bara Porschen som kan kallas sportbil?

Men jag håller med ovan, litet och rappt.
Cab dessutom vilket gör det extra roligt när det är fint väder.
För att inte tala om den femdubblade fartupplevelsen

Mycket hästar kan vara lockande, men man vänjer sig snabbt och man når livsfarliga hastigheter innan man knappt har reagerat.
Körglädjen måste vara där oavsett hastighet.

Men vad man väljer som entusiastbil är såklart väldigt personligt.
Är den en stor bil med stor motor du vill ha så ha så kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Får man verkligen sådana bilar som är rullbara för 250k?

Bara väntade på det.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Mazda MX5 med betoning på rolig

Japp, jag har kollat på sådana hela vintern. Men är de inte rätt små?
Läste någonstans att en som var 185 cm slog i huvudet. Iofs har ju grannarna längre ner på gatan två st och de är ju välväxta. Jag har tänkt gå över och snacka lite när jag ser dem ute.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

volvo 240 med utslitna däck och lära sig drifta på en tom parkering =)?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Japp, jag har kollat på sådana hela vintern. Men är de inte rätt små?
Läste någonstans att en som var 185 cm slog i huvudet. Iofs har ju grannarna längre ner på gatan två st och de är ju välväxta. Jag har tänkt gå över och snacka lite när jag ser dem ute.

Ungefär som en småbil, men de är även låga och har ju relativt sett lång huv (och konventionell baklucka) till skillnad från sådana. De är verkligen strikt tvåsitsiga, till skillnad från BRZ/GT86/GR86 som har nödbaksäte. Vad som fungerar beror nog en del på kroppsform osv, plus att det väl skiljer lite beroende på vilken generation det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

volvo 240 med utslitna däck och lära sig drifta på en tom parkering =)?

Jag fyller 60, inte 18.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Skulle slå ett slag för en Saab, låter kanske tråkigt men så otroligt mycket mer bil för pengarna! Samt man blir inte ruinerad av att underhålla den som med tyska och amerikanska bilarna

Sen i mitt tycke så är en 9-3 cab bra mycket snyggare ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Subaru BRZ/Toyota GT86 helt klart De ligger precis runt din budget.

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Corvette c4 eller c5? Ska vara skoj att köra, lagom med tryck samt ser bra ut

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle slå ett slag för en Saab, låter kanske tråkigt men så otroligt mycket mer bil för pengarna! Samt man blir inte ruinerad av att underhålla den som med tyska och amerikanska bilarna

Sen i mitt tycke så är en 9-3 cab bra mycket snyggare ^^

Jo, det är ju en cab och visst, de är snygga, men jag kör hellre denna:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/chevrolet_camaro_ss_6...

än denna:
https://www.blocket.se/annons/halland/saab_9_3_cab/108346908

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Corvette är också intressant. Tyvärr över min budget om man vill ha nyare än 2010.
Edit:
Hittade denna:
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/chevrolet_corvette_45...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

När jag läser en tråd som denna så blir jag riktig nyfiken på vad ni räknar som "körglädje" och "rolig bil", för det är väl högst individuellt för oss alla?

Vi vet ju att folk i Sverige gillar "Amerikan" bilar, du vet - tuta o köra full rulle, stora maffiga bilar, kraftiga motorer och snygga formar, men är det verkligen körglädje?

Om du är bra på att meka med bilar är det ju också en grej som spelar in, isär om du vill ha en äldre bil för att dom var "roliga" och lite nostalgiska, kända i Hollywood filmar etc. Här i min lilla ort så är det typ raggar-bilar, streetrace och Amerikaner bilar som gäller, vroom vrooom vrooom, det är vad det handlar om (jag har aldrig fattat grejen, men dömer inte, varje för sig etc.).

Personligen har jag alltid köpt udda bilar - med NOLL fokus på fart, men 100 procent focus på "udda" och "quirky", ju mera udda, ju bättre.

Kunde vara intressant att utveckla i tråden vad du tycker krävs av bilen för att den ska vara rolig? Evnt. vad sweclockers folk tycker är en "rolig bil"?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Som sagt, den enda som klassar in på sportig är Porsche Cayman. Den sticker ut på alla sätt från dina andra tankar om val av leksak. Är det en tung förvuxen gubbräser du söker så är det de andra bilarna på din lista du ska kolla vidare på.

Du får nog ut och föröka prova lite olika bilar så du förstår skillnaden. Vad du gillar vet bara du

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Körglädje måste vara en caterham då?
https://caterhamcars.com/en/models/the-range/seven-620

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Leon Cupra kanske, funkar i vardagen också.

Permalänk
Medlem

Ok, jag får kanske försöka förklara, även om det är svårt eftersom jag inte vet vad jag vill ha.

- Meka själv kommer inte på fråga, det har jag gjort vad jag ska och jag har en gammal folkabuss som jag "måste" meka med.
- Jag vill ha en rymlig bil, 185cm och 125 kg, annars ser det ut som jag klätt på mig bilen.
- En nyare bil med ett bra infotainment system.
- Det ska hända något när man trycker på gasen.
- Visst skulle det vara roligt med en liten sportig sak typ mx-5 och köra på bana. Men det kommer aldrig att hända.

Då kommer vi fram till att jag vill inte ha en rolig sportbil, utan en gubbracer.
Jag ska genast ändra rubriken.

#joOngle Vad för bilar refererar du till som är udda och quirky? Och, nej en gammal raggarbil är inget för mig.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Provkör en Golf R, om den är för liten så kanske en Arteon R?

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk

m3 e46?

Permalänk
Föredetting

Jaguar XJ 5.0 V8. En Supersport sträcker lite på budgeten, men kan vara värt mellanskillnaden för 120 extra hästar (500 vs 380). Det är en bil även lite större gubbar får plats i, utan att hemorojderna tar för mycket stryk.

Se det som en amerikansk bil med lite finess. En Mustang utan banjo och en doft av inavel. En Camaro som kan ta en kurva. En CTS-V som inte är fräst ur ett stycke billig plast.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

En bil som man inom något år betalat lika mycket i service/underhåll och soppa som man betala för bilen ^^

Men smaken är som baken är själv av typen som hade valt en mint bubbla från 60 talet framför det mesta

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Åh ja!
Eller Morgan Plus 8 från 2012 med BMW motor! Dock över budget.

Permalänk
Medlem

Alltså, det blir ju nästintill omöjligt att ge dig förslag..

Haft en 2015 Passat, 2.0 TDI 190hk Sportcombin, riktigt fin bil helt okej med hästar som liksom går bra. Däremot så känner man inte ett skit när man trycker på gasen, trots att det händer saker om så säga.

Kör nu en 1999 Passat 1.8t motoroptimerad till 209hk med 1.2 i laddtryck och den är fasen så mycket mer rolig att köra än min 2015 passat.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

En bil som man inom något år betalat lika mycket i service/underhåll och soppa som man betala för bilen ^^

Men smaken är som baken är själv av typen som hade valt en mint bubbla från 60 talet framför det mesta

Jag har en campinginredd buss från -75 Så jag är helt med dig på det. Jag har haft ett flertal bubblor under åren. Den äldsta var en -56 med halvcab och blinkerspilar. Tyvärr blev jag tvungen att göra mig av med den.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Alltså, det blir ju nästintill omöjligt att ge dig förslag..

Haft en 2015 Passat, 2.0 TDI 190hk Sportcombin, riktigt fin bil helt okej med hästar som liksom går bra. Däremot så känner man inte ett skit när man trycker på gasen, trots att det händer saker om så säga.

Kör nu en 1999 Passat 1.8t motoroptimerad till 209hk med 1.2 i laddtryck och den är fasen så mycket mer rolig att köra än min 2015 passat.

Nej, det är inte lätt.
Jag har en Alltrack 2012 optimerad som går riktigt bra.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

#joOngle Vad för bilar refererar du till som är udda och quirky? Och, nej en gammal raggarbil är inget för mig.

Det är ju också individuellt, men jag faller typ for bilar som nästan ingen jag känner (normala personer) skulle falla för, t.ex. kan jag gilla en udda färg när största parten av bilar är vita, svarta eller gråa. Jag gillar också udda former, udda specifikationer, hatade och missuppfattade bilar eller grejer som har fått dåliga Reviews (inte p.g.a. dålig teknik då), men för att dom har blivit helt missuppfattat, ofta inte är vad vanligt folk vill ha, eller nåt som gör dom quirky.

T.ex. när jag köpte min första helt nya bil när jag flyttade till Sverige, såg jag en ensam pärla som bara stod där och inte blev såld på många år, medan mina kompisar köpte main-stream bilar som typ alla Svenssons vill ha, min liknade en Xbox Halo Hjälm och du är inte i den minsta tvivel när jag finns i stan bara en person ville vara udda nog till att falla för en bil som ser ut så.

Sen 5 år senare (bilen gick som en klocka, aldrig sönder, fortfarande som ny) bytte jag bil till en El-bil då jag alltid har velat ha en sån, men självklart köpte jag världens korade "sämsta elbil" - och jag föll pladask för den

Det roliga med detta äventyr med udda bilar är att man ofta får upptäcka saker som alla dessa "poppis" Youtubare och recenserare aldrig får uppleva är det som verkligen är meningen med produkten - dom blir ofta gemensamt dömda på en vecka av 100 som tycker exakt det samma, går efter exakt samma "Svenssons requirements", medan jag som blir sittande med dom i lång tid, upptäcker fantastiska sidor vid dom, och det blir alltid ett intressant samtalsämne sen - woah - vad fick dig till att välja det? Etc.

Mycket roligare med "udda".

Permalänk

Honda Civic Type R -FK2 model