Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Försökt söka i tråden men inte hittat svar så frågar - vilka är de billigaste kvarnarna som ger acceptabel kvalitet? Vill börja med enklast/billiga möjliga innan jag satsar på en dyrare. Manuell eller elektrisk spelar ingen större roll, priset är viktigare. Kommer användas för bryggkaffe / Chemex.

Handkvarn är billigare än en elkvarn.

Jag har erfarenhet av Rhino Compact.

525 SEK för Rhinon är ett ganska bra pris, imho, men man betalar extra för formfaktorn. Den HÄR no-name-kvarnen är kanske OK, och billigare än 399 SEK lär du inte komma undan -- om du inte köper en billig kvarn begagnad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Försökt söka i tråden men inte hittat svar så frågar - vilka är de billigaste kvarnarna som ger acceptabel kvalitet? Vill börja med enklast/billiga möjliga innan jag satsar på en dyrare. Manuell eller elektrisk spelar ingen större roll, priset är viktigare. Kommer användas för bryggkaffe / Chemex.

Kanske för högt pris, men jag kör Wilfa WSCG-2 (890:-). Billigaste elektriska varianten som krossar/maler istället för att hacka som jag kunde hitta iaf. Fungerar utmärkt och ger konsekventa resultat. Innan körde jag en med knivar från Bosch, den fungerade helt OK men jag tycker/inbillar mig att Wilfan ger bättre kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kanske för högt pris, men jag kör Wilfa WSCG-2 (890:-). Billigaste elektriska varianten som krossar/maler istället för att hacka som jag kunde hitta iaf. Fungerar utmärkt och ger konsekventa resultat. Innan körde jag en med knivar från Bosch, den fungerade helt OK men jag tycker/inbillar mig att Wilfan ger bättre kaffe.

Det är nog den mest prisvärda insteg-kvarnen som är elektrisk. Handkvarnar ger bättre resultat för pengarna men ska man koka 8 koppar i bryggaren kan det ju bara trist.

Kniv-kvarnar är det sämsta man kan ha, knappt bättre än en stavmixer. Lite som att använda en bågfil istället för en kökskniv när man lagar mat. Wilfan är ett jättekliv upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Försökt söka i tråden men inte hittat svar så frågar - vilka är de billigaste kvarnarna som ger acceptabel kvalitet? Vill börja med enklast/billiga möjliga innan jag satsar på en dyrare. Manuell eller elektrisk spelar ingen större roll, priset är viktigare. Kommer användas för bryggkaffe / Chemex.

Med en budget runt tusenlappen skulle jag nog välja 1Zpresso:s Q2 eller Timemore:s Chestnut C2.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

melitta callibra använder jag (verkar en del dyrare nu än förut, det är väl våran svaga krona som spelar in...) och den väger också det malda medans det maler och stannar när önskad vikt uppnås - den klarar också att mala ned direkt i en bryggartratt med vägningen.

nu har jag ingen bra uppfattning om det är bra kvarn eller inte - men det är riktiga kvarn-insatser och man vrider rätt behändigt på överdelen för önskad malningsgrad.

handvevat tro jag bara är kul några gånger och då kanske för riktig finkaffe i mindre portioner - inte 'hem/kontorskaffet' som man brygger kanske flera gånger om dagen

Permalänk
Medlem

För egen del tycker jag det funkar rätt bra, man brukar ju ändå behöva vänta på att vattnet kokar upp. För pourover åtminstone, för espresso kör jag en eldriven kvarn.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Espressobönor är medium till mörkrostade, och det beror på att ju mörkare rostning desto lättlösliga är oljorna i bönan. Eftersom en extraktion i en espressomaskin är under väldigt kort tid så behöver det vara bönor som är lättlösliga. Filterbrygg med espressobönor går bra, men göra espresso på en ljus bryggböna blir inte bra.

Espressobönor är ofta lätt till mediumrostade för att få ut den naturliga smaken och aromen, mörkrostat är oftast de som säljs som "brygg-kaffe". och har ingen smak alls.. ja förutom den brända smaken vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Espressobönor är ofta lätt till mediumrostade för att få ut den naturliga smaken och aromen, mörkrostat är oftast de som säljs som "brygg-kaffe". och har ingen smak alls.. ja förutom den brända smaken vill säga.

Fast nu är du tvärt emot resten av världen. Ljusrostat till espresso är svårt att få till och oftast en besvikelse. De allra flesta bönor som säljs som espressobönor är mörkrostade. En enkel googling på "espresso beans vs coffee beans" kommer visa hur det ser ut. Sen kan man köra drip, espresso eller vilken byggmetod som helst med vilka bönor som helst och det kommer alltid finnas någon som tycker en viss kombination är bäst. Men generellt gäller att espresso är mörkare, både rostat varmare och längre tid för att få ut syran och frigöra oljor som passar en snabb extraktion, och drip är ljusare, eller ljus, mellan till lätt mörkrost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Fast nu är du tvärt emot resten av världen. Ljusrostat till espresso är svårt att få till och oftast en besvikelse. De allra flesta bönor som säljs som espressobönor är mörkrostade. En enkel googling på "espresso beans vs coffee beans" kommer visa hur det ser ut. Sen kan man köra drip, espresso eller vilken byggmetod som helst med vilka bönor som helst och det kommer alltid finnas någon som tycker en viss kombination är bäst. Men generellt gäller att espresso är mörkare, både rostat varmare och längre tid för att få ut syran och frigöra oljor som passar en snabb extraktion, och drip är ljusare, eller ljus, mellan till lätt mörkrost.

fast nej, om du tittar på bönorna så är det "second" crack som önskas av rostade bönor vilket inte innebär mörkrostade bönor,
utan medium.
Oljiga mörkrostade bönor kan du dricka hur mycket du vill, men de ger en besk och bränd smak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Försökt söka i tråden men inte hittat svar så frågar - vilka är de billigaste kvarnarna som ger acceptabel kvalitet? Vill börja med enklast/billiga möjliga innan jag satsar på en dyrare. Manuell eller elektrisk spelar ingen större roll, priset är viktigare. Kommer användas för bryggkaffe / Chemex.

Tipsar om James Hoffman igen. "The Best Cheap Manual Coffee Grinder"
https://www.youtube.com/watch?v=QLEBfom0mhM

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

fast nej, om du tittar på bönorna så är det "second" crack som önskas av rostade bönor vilket inte innebär mörkrostade bönor,
utan medium.
Oljiga mörkrostade bönor kan du dricka hur mycket du vill, men de ger en besk och bränd smak.

😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Försökt söka i tråden men inte hittat svar så frågar - vilka är de billigaste kvarnarna som ger acceptabel kvalitet? Vill börja med enklast/billiga möjliga innan jag satsar på en dyrare. Manuell eller elektrisk spelar ingen större roll, priset är viktigare. Kommer användas för bryggkaffe / Chemex.

Lite sent men har denna och funkar fint för mig https://www.clasohlson.com/se/Kaffekvarn-Melitta-Molino/p/44-...
Billigare än så för en elektrisk med keramiska plattor som maler och inte knivar som slår sönder går nog inte att hitta.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Lite sent men har denna och funkar fint för mig https://www.clasohlson.com/se/Kaffekvarn-Melitta-Molino/p/44-...
Billigare än så för en elektrisk med keramiska plattor som maler och inte knivar som slår sönder går nog inte att hitta.

Har den där själv men har alltid tyckt att det blir lite för mycket "pulver" i det malda kaffet, oavsett vad man väljer för kornstorlek. Men det kanske är så generellt när man maler små kvantiteter själv? Har inte nördat ner mig särskilt djupt då jag ändå är rätt nöjd med kaffet som jag lyckas få ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har den där själv men har alltid tyckt att det blir lite för mycket "pulver" i det malda kaffet, oavsett vad man väljer för kornstorlek. Men det kanske är så generellt när man maler små kvantiteter själv? Har inte nördat ner mig särskilt djupt då jag ändå är rätt nöjd med kaffet som jag lyckas få ut

Ingen aning, tycker jag märker(ser) skillnad på kornstorleken iaf beroende på inställning. Men den är ju den billigaste så några kompromisser måste ju göras. Är oasvett nöjd för mitt bruk

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

handvevat tro jag bara är kul några gånger och då kanske för riktig finkaffe i mindre portioner - inte 'hem/kontorskaffet' som man brygger kanske flera gånger om dagen

Kör själv en Timemore chestnut x sen något år tillbaka. Väldigt stabil kan jag tipsa om. Har inte gjort någon analys angående mängden småpulver som en får ut, men fungerar bra för mitt hemmabruk iaf.

För mig är vevandet en positiv del, en skönt start på morgonen för att mjuka upp kroppen. Sitter mest still i jobbet så vevandet blir också en schyst "pausgymnastik" de dagar jag jobbar hemma. Det blir lite mycket när det ska vevas till större sällskap dock.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Så, jag är på jakt efter en kaffemaskin.
Den perfekta maskinen för mig är en som maler sina egna bönor och brygger direkt i en kopp, men även att den ska kunna brygga i en kanna.
Finns det ngn sån?
Kör nespresso idag, men är ett aber när man får gäster samt att kapslarna är svindyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kanske för högt pris, men jag kör Wilfa WSCG-2 (890:-). Billigaste elektriska varianten som krossar/maler istället för att hacka som jag kunde hitta iaf. Fungerar utmärkt och ger konsekventa resultat. Innan körde jag en med knivar från Bosch, den fungerade helt OK men jag tycker/inbillar mig att Wilfan ger bättre kaffe.

Skrivet av Lidodido:

Det är nog den mest prisvärda insteg-kvarnen som är elektrisk. Handkvarnar ger bättre resultat för pengarna men ska man koka 8 koppar i bryggaren kan det ju bara trist.

Kniv-kvarnar är det sämsta man kan ha, knappt bättre än en stavmixer. Lite som att använda en bågfil istället för en kökskniv när man lagar mat. Wilfan är ett jättekliv upp.

Jag kan bara instämma angående Wilfa-kvarnen (WSCG2). Visst kostar den lite grann men det är nog den billigaste elektriska modellen som maler konsekvent och med bra resultat. Det finns betydligt dyrare kvarnar, men om man vill hålla sig på en "rimlig" nivå (under 1000-lappen) så skulle jag nog säga att Wilfa WSCG2 är den ultimata kvarnen.

Jag har haft min i snart två år och den har inte gjort mig besviken alls. Jag maler bara för bryggkaffe och kör väl minst en halv liter kaffe per dag. Kvarnen är helt klart den bästa investeringen jag har gjort för mitt kaffedrickande.

Till den som kanske inte maler kaffebönorna själv:
Om man inte gör slut på ett färdigmalet kaffepaket på under en vecka så är det här med att mala själv det mest nödvändiga sättet att få till ett anständigt (vanligt) bryggkaffe (åtminstone). Att skaffa en hyfsad kaffekvarn är det första man absolut ska göra. När jag körde med färdigmalet så var jag väldigt ofta tvungen att slänga paketet när det var mellan 20 och 40% kvar eftersom det helt enkelt smakade skurk. Så fort man öppnar ett färdigmalet paket så sätter nämligen oxidationen igång och efter en vecka så börjar det smaka.. tja, inte kaffe i alla fall. Omalda bönor behåller aromen betyyyydligt längre och man får ett liksom "nytt" och fräscht kaffe varje gång.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem

Tipsar om bra pris på bönkvarn här också:

Wilfa WSFB-100S kaffekvarn med platta malskivor
1288 kr på Amazon
https://www.amazon.se/dp/B0876RVJ9L/ref=asc_df_B0876RVJ9L/

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5060146
1128 kr på ComputerSalg Megastore gäller inte längre på Prisjakts länk, justerat till 3564 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Tipsar om bra pris på bönkvarn här också:

Wilfa WSFB-100S kaffekvarn med platta malskivor
1288 kr på Amazon
https://www.amazon.se/dp/B0876RVJ9L/ref=asc_df_B0876RVJ9L/

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5060146
1128 kr på ComputerSalg Megastore gäller inte längre på Prisjakts länk, justerat till 3564 kr.

Den verkar ha fixat det jag stör mig mest på med WSCG2, att lådan där det malda kaffet kommer ut är av plast så rätt mycket kaffe fastnar p.g.a. statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem

Detta var inte riktigt en planerad utgift, men var tvungen att passa på när denna i Sverige sällsynta maskin dök upp på begagnatmarknaden. Praktiskt att den levereras i en resväska.
https://www.decentespresso.com/overview

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Någon här som dricker kaffe med "fruktiga toner"?
Dom få gånger jag testat så blir man ju sjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon här som dricker kaffe med "fruktiga toner"?
Dom få gånger jag testat så blir man ju sjuk.

Finns massor med fruktiga kaffen som är riktigt goda.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Beror på fruktigheten. Finns en del som kan vara rätt OK, men t.ex. https://wideawake.coffee/products/strawberry-fields-filter var lite väl fruktigt för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Finns massor med fruktiga kaffen som är riktigt goda.

Skrivet av Naki:

Beror på fruktigheten. Finns en del som kan vara rätt OK, men t.ex. https://wideawake.coffee/products/strawberry-fields-filter var lite väl fruktigt för mig i alla fall.

Ofan, har väl haft otur!
För mig så krockar kaffe och frukt väldigt hårt, men jag dricker gärna med lite grädde i också, kanske därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon här som dricker kaffe med "fruktiga toner"?
Dom få gånger jag testat så blir man ju sjuk.

Älskar det! Ett av de bästa kaffen jag druckit det senaste året var Gringo Etiopien Bensa Anaerobic. Ett kaffe som beskrivs med "en mängd smaker såsom mandarin, persika, exotisk frukt, mango och jasminblommor."

Kaffe med fin syra och fruktiga toner är spot on för mig.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Den verkar ha fixat det jag stör mig mest på med WSCG2, att lådan där det malda kaffet kommer ut är av plast så rätt mycket kaffe fastnar p.g.a. statisk elektricitet.

Fastnar fortf en del kaffe pga stat.elekt men de har sänt med en liten borste som... gör jobbet

Är f.ö en riktigt bra apparat och är 100% nöjd med min. Maler konsekvent och efter inställd kornstorlek. Min erfarenhet iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Försökt söka i tråden men inte hittat svar så frågar - vilka är de billigaste kvarnarna som ger acceptabel kvalitet? Vill börja med enklast/billiga möjliga innan jag satsar på en dyrare. Manuell eller elektrisk spelar ingen större roll, priset är viktigare. Kommer användas för bryggkaffe / Chemex.

En Wilfa WSCG-2 kostar under tusenlappen och är riktigt bra.

Den kommer du långt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

En Wilfa WSCG-2 kostar under tusenlappen och är riktigt bra.

Den kommer du långt med.

"Riktigt bra" må vara en överdrift, men det är en bra nybörjarkvarn.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Om man bara vill testa lite kan jag rekommendera denna:
https://www.pricerunner.se/pl/621-4719645/Kaffekvarnar/Bosch-...
Den har lite lutning så man får helt okej jämnt resultat.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

"Riktigt bra" må vara en överdrift, men det är en bra nybörjarkvarn.

Jag uppfattade det som att det var precis en sådan man var på jakt efter.