Unreal 5, någon som spelat med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Synd att devs är så dåliga på att koda att det är den väg vi går emot.

Tror inte det handlar om lathet eller okunskap...men ska man köra 4096 texturer och allt som behöver laddas in i minnet är det svårt att komma undan..man kan bara komprimera saker så mycket utan att för mycket information försvinner.
Sen finns ju uppskalning och diverse andra tekniker som kommer mogna mer och mer framöver så minnet kan räcka längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja precis. Det är ju bara att pausa videon så ser man ju hur suddigt allt är p.g.a. överdriven bloom och exposure. Men det syns inte så bra i rörlig bild, särskilt inte med en animerad kamera som används här.

Idén med spelet är ju att man ser det genom hans body camera så diverse linseffekter och så är ju där by design.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zipmiX:

Och sen om ett par år kommer vi alla tycka att grafiken är lika "illa" som på gamla 8-bitars nintendo

Fast egentligen inte, många moderna spel idag som kräver sjukt mycket kraft ser ut som ett spel från 2011.

Permalänk
Medlem

Trodde det var något dåligt aprilskämt och att ni vår helt blåsta. Nu känner jag bara att jag nog missat något stor. Det ser ju helt otroligt ut?!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Trodde det var något dåligt aprilskämt och att ni vår helt blåsta. Nu känner jag bara att jag nog missat något stor. Det ser ju helt otroligt ut?!

Jag kände exakt samma sak första sekunderna tills jag såg stålhyllan och gräset innanför entrén.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Jaja, jag dricker dagtid och har svårt att bry mig om hur relevant det jag säger är ibland.

Nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Synd att devs är så dåliga på att koda att det är den väg vi går emot.

Du får ju ha vilka fördomar du vill; men låt oss säga att devs eller rättare sagt programmerare får betalt för att jobba som alla andra. Normalt får man ju betalt per månad och på den tiden hinner man utföra en viss mängd arbete. Får du inte tid att spendera så blir ju resultatet ofta lidande. Det är ju inte heller programmerarna som tar besluten om vad som skall prioriteras; fick programmerarna bestämma så skulle förmodligen spelet aldrig släppas då de sitter och tokoptimerar shaders eller skriver maskinkod, men ja det finns väll både perfektionister och latmaskar som i alla andra yrken men jag anser att det lutar åt det första.

Det är lite som att förvänta sig ett skinande badrum för 10 papp, vad du får är egentligen ett utedass.

Permalänk
Medlem

Jag har sett några liknande videor, som försöker emulera gammalt GoPro-filmmaterial. Men jag lämnas helt likgiltig. Att rita upp drägligt trovärdiga miljöer dolda bakom lager på lager av digitalt vaselin känns närmast trivialt.

Ska den där videon, Unrecord, föreställa ett spel? Det kommer inte fungera. Kameran är för flyktig och videon är uppenbart förgjort för att likna ett spel, hellre än att faktiskt vara ett. Särskilt när "spelet" bara har en eller två videoklipp som övriga Internet reagerar på, hellre än att ge ut ett demo. Trams.

Permalänk
Medlem

Njaaa, 720p upplösning?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Synd att devs är så dåliga på att koda att det är den väg vi går emot.

Dåliga på vilket sätt? Ska man ha högre upplösning o fler högupplösta texturer, bättre flitrering, fler polygoner, bättre ljussättning, mer volumetrics jadda jadda så krävs det mer VRAM, inget som helst konstigt med det.

Angående demot så ser det väldigt fint ut ja! Bra assets, raytracing, naturliga kamerarörelser tack vare VR, postprocessing som simulerar en kamera med autoexposure med låg dynamik o bra implementerad motion blur, kan nog se väldigt filmat ut då ja Är dock som vanligt inte helt perfekt, som där i slutet när snubben ramlar bak över stolen så ser allt ganska platt ut ändå, saknas lite skuggor. Men ja oavsett väldigt imponerande!

Permalänk
Inaktiv

Folk verkar överlag imponerade av "skakig 1st person" vy, det har blivit poppis att man kör 3D-videos som ser ut som det är filmat med mobilen t.ex. Själv tycker jag Unreal ofta avslöjar sig självt med bloom etc, reagerar på det i Mandalorian, så fort det är en VFX gjort direkt i Unreal så syns det på lighting.

Men det där är väl en "yrkesskada" när man håller på med 3D, att vi som håller på med det blir imponerade av andra saker än breda massan. Resonemanget går väl att applicera på det mesta, när man är initierad i ett intresse så noterar man helt andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Jaja, jag dricker dagtid och har svårt att bry mig om hur relevant det jag säger är ibland.

Nöjd?

Han var indirekt otrevlig. Men ditt inlägg var inte direkt on-topic som det kallas. Självklart ska du göra ett spel! Kanske mår du bättre generellt när du får en känsla av mening. Vem vet? Kanske blir det ett spel vi alla njuter av.

Angående UE5 så har jag spelat få spel/demon som ens nyttjat en del av det och det är knappast något folk tar betalt för utan det har varit renodlade projekt de kört för att utvecklas.
Mitt RTX 3070 lirade inte väl med Unreal Engine 4 och särskilt inte DX12, så man har fått lite avsmak för UE. Dock så var det bara video/webbläsare som blev seg som sirap på grund av DX12/UE. Spelen i sig flöt perfekt. Bortser man från att jag fick slut på VRAM då och då så var kortet för klent för min skärm 1440P/144Hz. Man hade dock inte så mycket att välja på då och när 3070 dök upp i lager på Webhallen så köpte jag direkt även om målet var 3080. Facit i hand så skulle jag ha väntat och köpt ett 6900/6950XT.

Skrivet av Mr.Borka:

Jag har sett några liknande videor, som försöker emulera gammalt GoPro-filmmaterial. Men jag lämnas helt likgiltig. Att rita upp drägligt trovärdiga miljöer dolda bakom lager på lager av digitalt vaselin känns närmast trivialt.

Ska den där videon, Unrecord, föreställa ett spel? Det kommer inte fungera. Kameran är för flyktig och videon är uppenbart förgjort för att likna ett spel, hellre än att faktiskt vara ett. Särskilt när "spelet" bara har en eller två videoklipp som övriga Internet reagerar på, hellre än att ge ut ett demo. Trams.

Skulle det vara så att spelet ter sig som det ser ut så kan jag likväl nöta mitt Valve Index och få åksjuka. Estetik är trevligt i spel, men det får aldrig ta över själva spelupplevelsen.

Men, vem vet? Kanske blir det nästa Crysis?
Jag spelade aldrig klart Crysis även om det var vackert som aldrig förr då. Spelet var helt enkelt inte särskilt roligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, spelet har steppat upp grafiken en hel del från current gen. Bra showcase för vad som går att göra i ue5. Extra cred till unrecorded animatörerna de såg ju så real det kan se ut förutom dörrsparken kanske.

Och nej jag tror ej jag kommer spela spelet om det inte går att limitera shaky cam/åksjukhetsrisken .

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Folk verkar överlag imponerade av "skakig 1st person" vy, det har blivit poppis att man kör 3D-videos som ser ut som det är filmat med mobilen t.ex. Själv tycker jag Unreal ofta avslöjar sig självt med bloom etc, reagerar på det i Mandalorian, så fort det är en VFX gjort direkt i Unreal så syns det på lighting.

Men det där är väl en "yrkesskada" när man håller på med 3D, att vi som håller på med det blir imponerade av andra saker än breda massan. Resonemanget går väl att applicera på det mesta, när man är initierad i ett intresse så noterar man helt andra saker.

Men det är väl just det som vi 3D-grafiker håller på med, vi tar alla ingredienser som vi människor är vana vid från nåt som är filmat för att lura hjärnan så bra som möjligt att det vi renderat faktiskt är på "riktigt", o i det det här fallet hjälper ju det faktum att det är ett VR-demo med faktiska mänskliga rörelser oerhört mycket.
Sen också resten som jag redan nämnt, att dom emulerar en fisheye-kamera med låg dymamik men som hela tiden anpassar exponeringen, bra assets, raytraceat ljus o Unreals fina motion blur. Det är helt enkelt nån som vet vilka imperfektioner i denna typen av body cams har o implementerat det på ett snyggt sätt som folk helt uppenbarligen blir lurade/övertygade av så pass att utvecklarn själv måste släppa flera klipp för att visa att det faktiskt är gjort i Unreal o inte bara är filmat.
Sen går det såklart med ett tränat öga se att det är fejk på några olika sätt, men det kan man ofta i storbudget Hollywood-filmer också så

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Fast egentligen inte, många moderna spel idag som kräver sjukt mycket kraft ser ut som ett spel från 2011.

Nämn gärna några exempel 2011 snackar vi BF3, Skyrim, Crysis 2 och Uncharted 3 som några av de spel som låg i framkant grafikmässigt.

Däremot har vi nått en nivå där det kostar väldigt mycket mer resurser för väldigt lite extra ögongodis. Ta t ex Ray tracing och sen ska vi inte prata om fysiken i spel där hoppas jag verkligen vi kan få ett genombrott snart.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Ta t ex Ray tracing och sen ska vi inte prata om fysiken i spel där hoppas jag verkligen vi kan få ett genombrott snart.

Precis. Min dröm har alltid varit ett spel som kan simulera hur det känns att köra på sand, där tycker jag knappt det har hänt något sedan Motocross Madness från 1998. Vet inte om det beror på lathet, inkompetens eller tekniska limitationer.

Sen undrar jag varför i hela friden någon skulle vilja styra en gubbe från en fisheyekamera? Känns som att de bara har valt det för att dölja skavanker i grafiken.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

The division hade en ganska tydlig nedgradering i grafik från reveal trailern till det faktiska spelet
https://www.youtube.com/watch?v=a80oClgNFJo

Det där är lustigt...skillnaden är enorm, men samtidigt så är grafiken i The Division helt fantastisk. Här slår det mig hur mycket bättre grafiken blir från år till år. Visst blir man vilseledd i det som närmast kan beskrivas som ett reklamklipp för ett kommande spel, men jäklar så snygga spelen blivit de senaste 10 åren. För en som närmar sig 50 och såg de första spelen se ut som rörliga kvadratcentimetrar i olika färger så är jag glad att jag fått uppleva spel som idag

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du får ju ha vilka fördomar du vill; men låt oss säga att devs eller rättare sagt programmerare får betalt för att jobba som alla andra. Normalt får man ju betalt per månad och på den tiden hinner man utföra en viss mängd arbete. Får du inte tid att spendera så blir ju resultatet ofta lidande. Det är ju inte heller programmerarna som tar besluten om vad som skall prioriteras; fick programmerarna bestämma så skulle förmodligen spelet aldrig släppas då de sitter och tokoptimerar shaders eller skriver maskinkod, men ja det finns väll både perfektionister och latmaskar som i alla andra yrken men jag anser att det lutar åt det första.

Det är lite som att förvänta sig ett skinande badrum för 10 papp, vad du får är egentligen ett utedass.

Thank you!
Har vid flera tillfällen suttit med potentiella problem på jobb, där chefen prioriterat om mig på annat (sitter som ensam utvecklare för ett helt system med app, backend, frontend, custom server mjukvaror m.m.).
Sen går det några månader, sen har tabellerna i databasen nått en viss storlek, antal objekt i en serializerad fil gått över en viss gräns, och så märks detta av slutkund (industriapplikation, pipiga kunder). Som resultat blir det oftast lite segare men ibland har det även medfört buggar.
Min chef frågar mig då hur detta kunnat bli så, då måste jag förklara för honom att jag påpekat att detta skulle bli ett problem med
pga begränsad tid så har jag fått ta genvägar. Oftast pga att han utlovat deadlines till kunder utan att rådfråga den som ska göra allt jobb: mig.
När han sedan började rådfråga mig, så förväntade han sig ett omedelbart svar. Vilket i många fall är omöjligt då en ny funktioner eller ändring av befintlig kan kräva ändringar i många delar av systemet. Såna ändringar behövs oftast planeras för att uppskatta hur mycket tid varje del kommer krävs, för att inte nämna testkörningar.
Senaste medarbetarsamtal var fokuserat kring detta och problematiken är löst.
Men det är mer än många tror som ligger bakom optimerad kod, sällan är det utvecklaren fel.