Unreal 5, någon som spelat med den?

Permalänk
Medlem

Unreal 5, någon som spelat med den?

Den nya spelmotorn Unreal 5 har ju visat sig vara fantastiskt realistiskt, se bara på videon nedan. Min fråga är: finns det någon som faktiskt har spelat nåt spel med den nya motorn i sin någorlunda moderna dator och håller motorn vad den lovar? Jag minns nämligen The division som såg fantastisk ut i förhandsvisningarna, men när man väl hade köpt den så var det inte samma sak, trots för tiden hårdvara i den övre delen som jag hade då.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Fortnite kör ju UE5 så det är nog en hel del

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag arbetar med den och den håller vad den lovar. Vilket jag tror även The Division gjorde på sin tid, det du nämnde handlar (tror jag) om andra saker såsom marketing och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fortnite kör ju UE5 så det är nog en hel del

Fortnite är riktigt vackert med alla UE5 effekter påslagna!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag arbetar med den och den håller vad den lovar. Vilket jag tror även The Division gjorde på sin tid, det du nämnde handlar (tror jag) om andra saker såsom marketing och prestanda.

Ja, det är möjligt att min hårdvara inte räckte till helt enkelt. Men du menar att vi snart kommer att kunna spela spel som Unrecord i länken tidigare? Jag antar att man måste ha det värsta av det värsta i hårdvaruväg för att kunna se den realismen?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, det är möjligt att min hårdvara inte räckte till helt enkelt. Men du menar att vi snart kommer att kunna spela spel som Unrecord i länken tidigare? Jag antar att man måste ha det värsta av det värsta i hårdvaruväg för att kunna se den realismen?

Det är dessvärre ett ganska vanligt grepp att visa AAA-spel med ultradetaljerade inställningar och sedan skala ned till release. Du vill ju att så många som möjligt ska kunna spela spelet.

Jag har inte utvecklat Unrecord så det är omöjligt för mig att säga vad det har för hårdvarukrav. Du får tänka på att det endast är en video. Släpper du ett spel idag vill spelarna kunna ta sig fram i både inomhus och utomhusmiljöer. I videon är utomhusmiljön ett par buskar och en väldigt stark bloom som maskerar horistonten. Får jag gissa är det en kuliss och att det inte finns något mer bakom.

Så det är några tricks som gör att det ser mer imponerande ut än vad det är. Om du spelar med mus så kommer du exempelvis inte uppskatta att kameran svajjar sådär, men det gör att videon ser mer realistisk ut. Bloomen likaså. Det är producerat för att "wow":a.

Animationerna är bra gjorda, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, det är möjligt att min hårdvara inte räckte till helt enkelt. Men du menar att vi snart kommer att kunna spela spel som Unrecord i länken tidigare? Jag antar att man måste ha det värsta av det värsta i hårdvaruväg för att kunna se den realismen?

Ja, förutsatt att utvecklarna utnyttjar dem nya funktionerna i motorn. T.ex Nanite är väldigt lätt att använda (för utvecklare, och hjälper fruktansvärt mycket för t.ex open world (öppen värld?) spel) om du redan kör Quixel. Lumen är lite mer svårkört (prestanda mässigt) då det är mjukvarubaserad raytracing men går att förbättra genom antingen DLSS, FSR eller med Unreals egna uppskalning.

Källa: Jobbar på ett semi-open world spel i UE5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag arbetar med den och den håller vad den lovar. Vilket jag tror även The Division gjorde på sin tid, det du nämnde handlar (tror jag) om andra saker såsom marketing och prestanda.

The division hade en ganska tydlig nedgradering i grafik från reveal trailern till det faktiska spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

The division hade en ganska tydlig nedgradering i grafik från reveal trailern till det faktiska spelet
https://www.youtube.com/watch?v=a80oClgNFJo

Ja, för att det annars inte skulle ha gått att spela det på en modern konsol. Och sådan enorm skillnad är det dessutom inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja, för att det annars inte skulle ha gått att spela det på en modern konsol. Och sådan enorm skillnad är det dessutom inte.

Ja och det är ju det hela tråden handlar om, när kan vi få spel som ser ut som Unreal 5 demot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, det är möjligt att min hårdvara inte räckte till helt enkelt. Men du menar att vi snart kommer att kunna spela spel som Unrecord i länken tidigare? Jag antar att man måste ha det värsta av det värsta i hårdvaruväg för att kunna se den realismen?

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte Unrecord ser så trevligt ut om man spelar det på sin egna dator.
Problemet med så realistisk grafik som visas i videon är att vid native upplösning så ser man dåliga detaljer jävligt bra och de sticker ut mycket. Och alla kameraeffekter blir väldigt jobbiga att se på.
Det fungerar bra i en video. Men inte när man själv spelar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte Unrecord ser så trevligt ut om man spelar det på sin egna dator.
Problemet med så realistisk grafik som visas i videon är att vid native upplösning så ser man dåliga detaljer jävligt bra och de sticker ut mycket. Och alla kameraeffekter blir väldigt jobbiga att se på.
Det fungerar bra i en video. Men inte när man själv spelar.

Ja precis. Det är ju bara att pausa videon så ser man ju hur suddigt allt är p.g.a. överdriven bloom och exposure. Men det syns inte så bra i rörlig bild, särskilt inte med en animerad kamera som används här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja precis. Det är ju bara att pausa videon så ser man ju hur suddigt allt är p.g.a. överdriven bloom och exposure. Men det syns inte så bra i rörlig bild, särskilt inte med en animerad kamera som används här.

Vi har sett många exempel på fotorealistisk grafik. Säkert 10 år tillbaka i tiden om inte mer.
Problemet med fotorealistisk grafik i spel är att det verkligen måste vara helt perfekt för att det ska se bra ut. Där är vi nog lika långt bort från som vi alltid varit senaste 20 åren.
Att försöka skapa ett spel som ser så realistisk ut som möjligt så måste det idag bli som detta demo. Med massor av kameraeffekter. Står man stilla och kollar på sin egen dator så ser det inte trevligt ut. Det första man kommer uppleva är hur grynig bilden är och att du får svårt att fokusera. Detta kanske kan fungera "på konsol" när man sitter långt ifrån en TV. Då blir det mer forgiving.

Jag föredrar när spel försöker få till en mer unik grafisk stil. Det ser oftast bättre ut och blir mycket bättre att spela och skönare för ögonen. Fortnite är ett väldigt (lite för bra) exempel på detta. En grafisk stil som kan hålla i många år men med dagens tekniker för ljussättning osv så ser spelet sjukt bra ut.
World of Warcraft är också ett spel som trots sina 20 år (dock med uppdateringar) ändå ser skapligt ut på grund av sin grafiska stil. WoW med RayTracing ljussättning osv kan nog se jävligt bra ut trots att modellerna inte har miljarder med pixlar.

Ett spel som är väldigt nära verkligheten är nog Metro 2033 med RT. Men trots när man väl spelar så ser man ju att det är långt ifrån verkligt och som Unrecord demot.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Har funderat på att börja göra ett spel, så det känns rätt i tiden att det kommit så bra verktyg för det.

Funderar på något klassiskt tower defense, men med lite samarbetselement som i sea of thieves.

Permalänk
Medlem

Är ju många Devs som blivit intervjuade på nätet som säger 12 GB kommer vara absolut minimum 16 kommer vara mainstream

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Den mest spontana reaktionen är väl ändå att det just känns/ser ut som UE5, så jag är försiktigt optimistisk:) Med det sagt kan jag inte ett skit om spelutveckling men spelet såg onekligen ut som något jag gärna skulle spela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ottoblom:

Är ju många Devs som blivit intervjuade på nätet som säger 12 GB kommer vara absolut minimum 16 kommer vara mainstream <Uppladdad bildlänk>

Synd att devs är så dåliga på att koda att det är den väg vi går emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Har funderat på att börja göra ett spel, så det känns rätt i tiden att det kommit så bra verktyg för det.

Funderar på något klassiskt tower defense, men med lite samarbetselement som i sea of thieves.

OK?

Permalänk
Skrivet av anon349426:

Synd att devs är så dåliga på att koda att det är den väg vi går emot.

Hur kommer det sig att nya spel får kräva mer CPU, Ram och raster i spel men när det gäller Vram ska gränsen ligga på samma nivå som korten från 2017 annars är det dåligt kodat?

Mores laws senaste två inervjuer med utvecklare förklarar det bra tycker jag.
8gb har begränsat spelutvecklarna i många år och med UE5 börjar dom kräva mer av systemen för att dom måste, annars kan dom inte använda nya funktionerna, mångfald i texturer etc

Permalänk
Medlem

Jösses vad obehagligt det var med alla de där skakningarna i fullskärm
Ser ok ut som en liten video, men som många sagt är det hemskt för riktigt spelande.

Skrivet av anon349426:

Synd att devs är så dåliga på att koda att det är den väg vi går emot.

Spelar ingen roll hur mycket du kodar, högupplösta texturer kräver mer minne.
Spelet Rage försökte ta sig runt detta med massa fiffig kodning, där alla texturer du inte hade framför näsan hela tiden fick streamas in dynamiskt.
...Det gick inte så bra. Då behöver du top of the line cpu, och nvme diskar för att kunna streama in texturerna tillräckligt snabbt, så du byter bara ett high-end krav mot ett annat high-end krav (minne vs bandbredd).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Även om jag själv drabbas då min dator inte lever upp till rekommenderade specs så har jag inga problem med att det börjar krävas.
Även med den bästa kodningen så är det priset vi betalar för bättre grafik.

Mitt problem är att priserna på grafikkort stänger ute så väldigt väldigt många från spel som kommer.
Det är inte billigt med cpu, moderkort och ram heller, men det är inte helt galet och är du inte helt fattig så går det att spara till.
Speciellt begagnade som är helt adekvata.

Så även om det är på tiden att dom som gör spelen verkligen utnyttjar grafikmotorerna till sin fulla potential, så är det jävligt dålig timing.

Tack så mycket Nvidia och AMD. Tack som fan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naabitius:

Hur kommer det sig att nya spel får kräva mer CPU, Ram och raster i spel men när det gäller Vram ska gränsen ligga på samma nivå som korten från 2017 annars är det dåligt kodat?

Mores laws senaste två inervjuer med utvecklare förklarar det bra tycker jag.
8gb har begränsat spelutvecklarna i många år och med UE5 börjar dom kräva mer av systemen för att dom måste, annars kan dom inte använda nya funktionerna, mångfald i texturer etc

Äldre spel som kräver enorma krav eller använder 1% av GPU-kraften etc etc etc.. Låt oss nu inte bara fokusera på nya moderna spel, utan lata devs har funnits med så länge man kan minnas inom IT-världen..

Finns en hel bok med sådana dåligt optimerade spel.. så som många moderna spel som ser ut som ett AAA-spel från 2013 men kräver en monsterdator för att devs skiter i att koda bra efter medium settings.. aka konsolsettings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Äldre spel som kräver enorma krav eller använder 1% av GPU-kraften etc etc etc.. Låt oss nu inte bara fokusera på nya moderna spel, utan lata devs har funnits med så länge man kan minnas inom IT-världen..

Finns en hel bok med sådana dåligt optimerade spel.. så som många moderna spel som ser ut som ett AAA-spel från 2013 men kräver en monsterdator för att devs skiter i att koda bra efter medium settings.. aka konsolsettings.

Men ärligt talat att man lägger på 16 GB istället för 8 GB är en kostnad på ca 30 dollar för en privatperson som köper in 2 GB moduler . Kan tänka mig att NVIDIA och AMD har bättre pris än mig . så om det kostar 150 -200 kr extra man säljer ett kort för 500-1000 dollar borde väl vara en skit sak att det i alla finns VRAM ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Känns som mitt 4070Ti är föråldrat redan, dags att uppdatera till 7900xtx.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ottoblom:

Men ärligt talat att man lägger på 16 GB istället för 8 GB är en kostnad på ca 30 dollar för en privatperson som köper in 2 GB moduler . Kan tänka mig att NVIDIA och AMD har bättre pris än mig . så om det kostar 150 -200 kr extra man säljer ett kort för 500-1000 dollar borde väl vara en skit sak att det i alla finns VRAM ?

Inte det jag menar.. vi borde sträva efter effektivare spel likaså som vi bör sträva efter elektronik som kräver mindre energi.. mer optimerat.

Snart måste vi ha en 400W cpu och en 800W GPU för att starta MS paint och dess nya RT-teknik med super soft shadows Wifu-edition..

Tänk nu om man kodar fetebra och kan starta denna MS-paint RT waifu edition på en Pentium II och det ser helt otroligt snyggt ut.

Förstår ni min tanke?

Jag har 32GB RAM i min dator, så givetvis har jag inget emot utveckling, dock ska det utvecklas inte invecklas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Känns som mitt 4070Ti är föråldrat redan, dags att uppdatera till 7900xtx.

Glöm inte alla kommande 4060-ägare.
#8GbLollers

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vi har sett många exempel på fotorealistisk grafik. Säkert 10 år tillbaka i tiden om inte mer.
Problemet med fotorealistisk grafik i spel är att det verkligen måste vara helt perfekt för att det ska se bra ut. Där är vi nog lika långt bort från som vi alltid varit senaste 20 åren.
Att försöka skapa ett spel som ser så realistisk ut som möjligt så måste det idag bli som detta demo. Med massor av kameraeffekter. Står man stilla och kollar på sin egen dator så ser det inte trevligt ut. Det första man kommer uppleva är hur grynig bilden är och att du får svårt att fokusera. Detta kanske kan fungera "på konsol" när man sitter långt ifrån en TV. Då blir det mer forgiving.

Jag föredrar när spel försöker få till en mer unik grafisk stil. Det ser oftast bättre ut och blir mycket bättre att spela och skönare för ögonen. Fortnite är ett väldigt (lite för bra) exempel på detta. En grafisk stil som kan hålla i många år men med dagens tekniker för ljussättning osv så ser spelet sjukt bra ut.
World of Warcraft är också ett spel som trots sina 20 år (dock med uppdateringar) ändå ser skapligt ut på grund av sin grafiska stil. WoW med RayTracing ljussättning osv kan nog se jävligt bra ut trots att modellerna inte har miljarder med pixlar.

Ett spel som är väldigt nära verkligheten är nog Metro 2033 med RT. Men trots när man väl spelar så ser man ju att det är långt ifrån verkligt och som Unrecord demot.

Modeller har inte pixlar, bara så att vi klargör det.

Jag håller inte alls med dig om att vi är på samma ställe som för 20 år sedan. Vad vi tycker är "fotorealistiskt" idag är dock inte detsamma som för 20 år sedan. Crysis är exempelvis inte 20 år gammalt men nog tyckte vi det var riktigt realistiskt när det kom ut. Men jämför man med vad vi har idag så är det helt enkelt för stor skillnad för att säga att vi inte gjort några framsteg på 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Modeller har inte pixlar, bara så att vi klargör det.

Jag håller inte alls med dig om att vi är på samma ställe som för 20 år sedan. Vad vi tycker är "fotorealistiskt" idag är dock inte detsamma som för 20 år sedan. Crysis är exempelvis inte 20 år gammalt men nog tyckte vi det var riktigt realistiskt när det kom ut. Men jämför man med vad vi har idag så är det helt enkelt för stor skillnad för att säga att vi inte gjort några framsteg på 20 år.

Menade polygoner
Klart vi gjort framsteg. Ganska stora också. Men tror ändå det är lååång tid kvar.
Nu menar jag spel där det faktiskt är svårt att se om det är verklighet eller inte.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Och sen om ett par år kommer vi alla tycka att grafiken är lika "illa" som på gamla 8-bitars nintendo

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √