Microsoft vill byta Nvidias grafikkort mot egen AI-hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill byta Nvidias grafikkort mot egen AI-hårdvara

Microsofts nästa steg i AI-kapplöpningen kan bli egen hårdvara, för att minska kostnader och öka prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter väl vettigt. De sitter ju på kapital och folk för att lyckas med detta.

Personligen ser jag gärna att Nvidia tappar andelar på marknaden.

Permalänk
Medlem

Se där dom har verkligen musklerna för o göra satsningen alltid kul med konkurrens.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, mer Bing är vad vi behöver.

Permalänk
Medlem

GLHF säger jag till Microsoft som uppenbarligen fått hubris, lite som Intels syn att ge sig in på GPU-tillverkning. Hur stor plånbok man än har krävs tid och erfarenhet utöver kunnandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

GLHF säger jag till Microsoft som uppenbarligen fått hubris, lite som Intels syn att ge sig in på GPU-tillverkning. Hur stor plånbok man än har krävs tid och erfarenhet utöver kunnandet.

Det stavas hybris och Microsoft har tillverkat hårdvara förr. Deras äldre spelkontrollers var ökända för sin kvalité, nu pratar vi om Sidewinder.

Microsoft har nog kunnandet och kapitalet för att lyckas här.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ska vi vänta oss något lika storslaget som deras intåg på ARM-marknaden med SQ1 och SQ2

Tror Microsoft gör bäst i att enbart satsa på Azure och webbappar i form av Microsoft 365.

Permalänk
Medlem

Om det är en smart AI så kan man kanske då be den att städa upp i Windows från allt bloat;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

GLHF säger jag till Microsoft som uppenbarligen fått hubris, lite som Intels syn att ge sig in på GPU-tillverkning. Hur stor plånbok man än har krävs tid och erfarenhet utöver kunnandet.

Jasså?

Google kör ju egen hårdvara, vissa datacenter kör ju egna lösningar med.

Custom lösningar i dag om du är stor nog är billigare och möjligt.

Och det är knappast konstigt om Mircrosoft vill investera i egen hårdvara precis som google gjort för tex Youtube och encoding av videos.

Om folk tycker RTX4000 serien är dyr, då kan jag meddela att motsvarande RTX4090 kostar 4x mer för en workstation med 48Gb ram och nej ram kostar skit i sammanhanget, 10-20USD per gig så försummbart när du kan ta 100 papp.

För datacenter pratade jag med en kille nyligen på ett av våra lan och en kund skulle få spendera 360K per Nvidia kort nu, för ca 5 år sedan betalade kunden ca 10K per kort.
Nu behöver det inte var tier för tier identiska kort men han sa att priserna gått upp lätt 5x bara senaste åren.
Nvidia kan ta vad dom vill i princip och rabbater är inget Nvidia ger tydligen som det ofta snackas om.

Så ja jag tror MÅNGA jobbar på egna kretsar för AI då det i dagsläget råder brist på tillgång. Kretsar för AI är nya kryptorushen för grafikkort.

Därför Nvidia inte har ett dugg jävla bråttom att se till att det fins gött om billiga RTX4000 seriens kort, för dom kan redan sälja allt till Enterprise istället för mycket mer.

Dom seedar ut lite till gamers för att skapa minde share.

Men knappast bara gamers som hatar Nvidias ockerpriser så att designa egna kretsar och ha någon att tillverka hårdvaran åt en skär ut mellanhanden Nvidia.

Dom kan desutom helt spendera kisle på det dom vill göra, tex AI så lägre strömförbrukning sett till prestanda, mer prestanda per rack och U.

Google med YT sägs ha 1W/h encoding prestanda per stream med sin custom hårdvara.

Microsoft är nog inte den enda som funderar på custom hårdvara nu när AI företag startas upp överallt och bara skriker efter beräkningskraft.

Custom AI hårdvara kommer bli en grej precis som custom ASIC blev för Krypto, det är i alla fall vad jag tror och gamers kommer inte få billiga kort nu när AI boomen går av stapeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Jasså?

Google kör ju egen hårdvara, vissa datacenter kör ju egna lösningar med.

Custom lösningar i dag om du är stor nog är billigare och möjligt.

Och det är knappast konstigt om Mircrosoft vill investera i egen hårdvara precis som google gjort för tex Youtube och encoding av videos.

Om folk tycker RTX4000 serien är dyr, då kan jag meddela att motsvarande RTX4090 kostar 4x mer för en workstation med 48Gb ram och nej ram kostar skit i sammanhanget, 10-20USD per gig så försummbart när du kan ta 100 papp.

För datacenter pratade jag med en kille nyligen på ett av våra lan och en kund skulle få spendera 360K per Nvidia kort nu, för ca 5 år sedan betalade kunden ca 10K per kort.
Nu behöver det inte var tier för tier identiska kort men han sa att priserna gått upp lätt 5x bara senaste åren.
Nvidia kan ta vad dom vill i princip och rabbater är inget Nvidia ger tydligen som det ofta snackas om.

Så ja jag tror MÅNGA jobbar på egna kretsar för AI då det i dagsläget råder brist på tillgång. Kretsar för AI är nya kryptorushen för grafikkort.

Därför Nvidia inte har ett dugg jävla bråttom att se till att det fins gött om billiga RTX4000 seriens kort, för dom kan redan sälja allt till Enterprise istället för mycket mer.

Dom seedar ut lite till gamers för att skapa minde share.

Men knappast bara gamers som hatar Nvidias ockerpriser så att designa egna kretsar och ha någon att tillverka hårdvaran åt en skär ut mellanhanden Nvidia.

Dom kan desutom helt spendera kisle på det dom vill göra, tex AI så lägre strömförbrukning sett till prestanda, mer prestanda per rack och U.

Google med YT sägs ha 1W/h encoding prestanda per stream med sin custom hårdvara.

Microsoft är nog inte den enda som funderar på custom hårdvara nu när AI företag startas upp överallt och bara skriker efter beräkningskraft.

Custom AI hårdvara kommer bli en grej precis som custom ASIC blev för Krypto, det är i alla fall vad jag tror och gamers kommer inte få billiga kort nu när AI boomen går av stapeln.

Mycket bra sammanfattning, det blev jag rent glad av att läsa!

OnT, så tänker jag mig att det skulle kunna vara ett guldtillfälle för Microsoft att slå sig i lag med AMD för en återkomst av något som liknar PhysX, där AMD har rätt hygglig rasterprestanda i sina kort, men skulle kunna kompletteras med ett AI-kort från Microsoft som sköter annat lullull.
Både grafiskt lullull och t.ex. hantering av agenter i spel, så att man t.ex. får supersmart befolkning i GTA eller Cities Skylines.

Kanske med en ny icke proprietär standard för brygga mellan sådana kort, om inte PCIe är kvickt nog i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Mycket bra sammanfattning, det blev jag rent glad av att läsa!

OnT, så tänker jag mig att det skulle kunna vara ett guldtillfälle för Microsoft att slå sig i lag med AMD för en återkomst av något som liknar PhysX, där AMD har rätt hygglig rasterprestanda i sina kort, men skulle kunna kompletteras med ett AI-kort från Microsoft som sköter annat lullull.
Både grafiskt lullull och t.ex. hantering av agenter i spel.

Kanske med en ny icke proprietär standard för brygga mellan sådana kort, om inte PCIe är kvickt nog i sig.

AMD har dock redan AI-acceleratorer på sina nyaste grafikkort, likt Nvidia haft ett par generationer nu. Jag har svårt att se att ett separat AI-kort skulle göra så stor skillnad i spel att det skulle finnas någon större marknad för det.

PhysX blev ju t.ex. populärt på riktigt först när Nvidia köpte upp dem och ändrade så att man kunde köra PhysX på grafikkort istället för separata kort, och nu är PhysX en av de mest använda fysikmotorerna när det istället körs på CPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

AMD har dock redan AI-acceleratorer på sina nyaste grafikkort, likt Nvidia haft ett par generationer nu. Jag har svårt att se att ett separat AI-kort skulle göra så stor skillnad i spel att det skulle finnas någon större marknad för det.

PhysX blev ju t.ex. populärt på riktigt först när Nvidia köpte upp dem och ändrade så att man kunde köra PhysX på grafikkort istället för separata kort, och nu är PhysX en av de mest använda fysikmotorerna när det istället körs på CPU.

Mja, jag vet inte riktigt hur tillverkningskostnaderna ser ut i sammanhanget och vilka vinster som finns.

Det är dock ingen vild gissning att AI är i ett rejält uppsving nu, frågan är om vi kommer se störst användning av det i datacenter eller i lokala renderingar.
Ifall lokala renderingar blir en stor grej, då tror jag ändå att det kan finnas ett kundintresse i att dela upp funktionaliteten ändå.
Låt säga att någon kanske inte är intresserad av AI, utan de vill ha billiga grafikkort som kan spela dumma spel på ett snyggt sätt. De vill inte att standardkortet har en jättefläskig och dyr AI-modul inbakad, som de kanske inte har jättemycket användning av, eftersom de kanske är nöjda med datacenterlösningar för sporadiska beräkningar av vissa slag.
Visst, en mindre mängd acceleratorer för FSR, RT och vad det kan tänkas heta idag, men typ då också på dagens nivåer.

Någon annan vill verkligen fläska på och accelerera så mycket det bara går med AI, och samtidigt så blir inte de begränsade av den lilla yta som finns kvar att klämma in något på ett grafikkort med.
Så de kan istället köpa ett dedikerat AI-kort som drar några hundra watt och har rejäla kylflänsar för det dedikerade området.

För jag är rätt säker på att även om grafikprocessorer är bra på AI så är de inte i teorin bäst på AI.
Kanske något med analoga kretsar kan vara något i framtiden?

Permalänk
Medlem

Google gjorde Tensor och Amazon gör Graviton varför skulle inte MS kunna göra eget

Permalänk
Medlem

Bra då kan Nvidia fokusera på att göra bra grafikkort för konsumenter igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedman18:

Bra då kan Nvidia fokusera på att göra bra grafikkort för konsumenter igen

Det är väl inget fel på korten, bara priserna? 4000-serien är ju grymt bra kort för konsumenter i övrigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

För datacenter pratade jag med en kille nyligen på ett av våra lan och en kund skulle få spendera 360K per Nvidia kort nu, för ca 5 år sedan betalade kunden ca 10K per kort.
Nu behöver det inte var tier för tier identiska kort men han sa att priserna gått upp lätt 5x bara senaste åren.
Nvidia kan ta vad dom vill i princip och rabbater är inget Nvidia ger tydligen som det ofta snackas om.

Det kan inte vart i närheten av samma typ av kort, 10-klassen är ju typ 4000-seriens quadro-kort (även om det inte heter quadro längre), typ P4000, A4000 t ex är inte så farligt mycket dyrare. För fem år sedan fanns ju V100 (som jag antar är det man kan jämföra med om vi pratar så högt upp i prisklasserna), och redan den låg en bit norr om 100k. Man kan ju liksom inte jämföra ett p4000 mot ett H100, eller något gammalt tesla kort mot ett dgx-system.

Men ja jag hör dig, köper själv in mycket nvidia hårdvara i form av proffskort och nätverksutrustning (fd. mellanox), och ja, billigt är det inte, får ju konsumentpriserna att se ut som rena rama lottovinsten. Och visst har priserna gått upp (vilket typ all hårdvara jag köper in gjort senaste två åren), men jag skulle nästan säga att procentuellt så har vi nog haft det bättre än konsumenterna, speciellt under snaste åren då dessa prylar iaf höll sina listpriser betydligt bättre. Så extremt har det inte varit för oss iaf, men kanske är värre i datacenter/hpc-segmentet, men samtidigt har det skapats segment där som i princip inte ens fanns för ett antal år sedan. Så är ju inte riktigt samma produkter längre så svårt att jämföra.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad med tanke på priserna på Nvidias kort, Nvidia kommer få svårare och svårare att sälja sina kort om de håller fast vid dagens priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl inget fel på korten, bara priserna? 4000-serien är ju grymt bra kort för konsumenter i övrigt.

Pris och prestanda är alltid relativt enligt mig. Ett grafikkort med monsterprestanda som inte går att införskaffa är ett kort inte värt summan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det kan inte vart i närheten av samma typ av kort, 10-klassen är ju typ 4000-seriens quadro-kort (även om det inte heter quadro längre), typ P4000, A4000 t ex är inte så farligt mycket dyrare. För fem år sedan fanns ju V100 (som jag antar är det man kan jämföra med om vi pratar så högt upp i prisklasserna), och redan den låg en bit norr om 100k. Man kan ju liksom inte jämföra ett p4000 mot ett H100, eller något gammalt tesla kort mot ett dgx-system.

Men ja jag hör dig, köper själv in mycket nvidia hårdvara i form av proffskort och nätverksutrustning (fd. mellanox), och ja, billigt är det inte, får ju konsumentpriserna att se ut som rena rama lottovinsten. Och visst har priserna gått upp (vilket typ all hårdvara jag köper in gjort senaste två åren), men jag skulle nästan säga att procentuellt så har vi nog haft det bättre än konsumenterna, speciellt under snaste åren då dessa prylar iaf höll sina listpriser betydligt bättre. Så extremt har det inte varit för oss iaf, men kanske är värre i datacenter/hpc-segmentet, men samtidigt har det skapats segment där som i princip inte ens fanns för ett antal år sedan. Så är ju inte riktigt samma produkter längre så svårt att jämföra.

Ja för runt fem år sen fick man ett Quadro RTX 4000 för runt 10k. RTX 6000 Ada är väl det nyaste som kommit i samma klass men är ju några steg upp i prestanda och ligger på 6 800$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja för runt fem år sen fick man ett Quadro RTX 4000 för runt 10k. RTX 6000 Ada är väl det nyaste som kommit i samma klass men är ju några steg upp i prestanda och ligger på 6 800$

RTX 6000 Ada är inte samma klass som RTX4000, A4000 är det (ada modellen har inte släpts än), jag har köpt flera P6000 och RTX 6000 kort som är den jämförbara klassen, och dom kostade då inga 10k, utan har väl kostat mer runt 50k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

RTX 6000 Ada är inte samma klass som RTX4000, A4000 är det (ada modellen har inte släpts än), jag har köpt flera P6000 och RTX 6000 kort som är den jämförbara klassen, och dom kostade då inga 10k, utan har väl kostat mer runt 50k.

Ja jag var otydlig menade samma klass som i att de ändå kan återfinnas i typ workstations innan man går upp i något som mest återfinns i servrar när vi snackar 360k. Men jag hade för bråttom och hann inte formulera klart.

Permalänk
Medlem

Reklamfinansierade MS gaming gpus när!?!?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

GLHF säger jag till Microsoft som uppenbarligen fått hubris, lite som Intels syn att ge sig in på GPU-tillverkning. Hur stor plånbok man än har krävs tid och erfarenhet utöver kunnandet.

De måste ju börja någonstans iallafall.

Även om de första försöken kanske inte blir så lyckade så lär de sig nog av dem ändå. Kan bara bli bra för oss konsumenter om det kommer in fler stora aktörer på hårdvarumarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja jag var otydlig menade samma klass som i att de ändå kan återfinnas i typ workstations innan man går upp i något som mest återfinns i servrar när vi snackar 360k. Men jag hade för bråttom och hann inte formulera klart.

Vad vill du få sagt då ? Korten du nämner har inte ökat i pris nämnvärt.. "Quadro kort" för runt 10k har inte sprungit iväg i pris senaste tiden nämnvärt... Så det PA. sa ovan gällande det stämmer inte, sen att det kommit fler och dyrare modeller för datacenter det är en annan femma. Men inga 10k modeller har flygit i pris..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vad vill du få sagt då ? Korten du nämner har inte ökat i pris nämnvärt..

Det jag tänkte visa var att även om man tar typ ett motsvarande 1070 mot ett 4090 i Quadro-Världen så har det bara gått från 10k till 80-90k. Och inte i närheten om de 10k till 360k som nämndes i starten av tråden.

Permalänk
Medlem

De har utvecklat detta sedan 2019 och första produkten kan vara färdig 2024.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Låter väl vettigt. De sitter ju på kapital och folk för att lyckas med detta.

Personligen ser jag gärna att Nvidia tappar andelar på marknaden.

För det krävs att fler väljer ett av alternativen då, det är ju där det måste ske en förändring.