Internetoperatörer tvingas blockera piratsajter

Permalänk
Melding Plague

Internetoperatörer tvingas blockera piratsajter

Efter förlust i tvist mot filmjättar tvingas Telenor, Tele2 och Tre blockera flera webbsidor vars syfte är att sprida piratkopierat innehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Pirater: Oh no!.. anyway.

Så vad blev det? Fem domäner blockerade utav 1.293.928 domäner som huserar Piratebay?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

"Till följd av att de domännamn som tjänsterna nyttjar ständigt förändras ska operatörerna löpande även blockera nyuppkomna varianter."

Så vem betalar för hur mycket jobb som skulle krävas att jaga ner alla nya domäner? Kan verkligen hoppas att inte det kommer hamna på leverantörerna då jag kan tänka mig det inte blir billigt i antal timmar för att ha nån anställd som letar på de konstant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Lägga tid och pengar på detta kan dem, men att fixa EN streamingtjänst för allt man vill se, nää.
Klart man ska betala för 5 olika tjänster samtidigt, minst.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Lägga tid och pengar på detta kan dem, men att fixa EN streamingtjänst för allt man vill se, nää.
Klart man ska betala för 5 olika tjänster samtidigt, minst.

Är det något mer vi bara ska ha en tillverkare/leverantör av?

Bara 1 biltillverkare? Bara 1 mataffär? Bara en tillverkare av kläder?

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Är det något mer vi bara ska ha en tillverkare/leverantör av?

Bara 1 biltillverkare? Bara 1 mataffär? Bara en tillverkare av kläder?

Är väl inte tillverkningen utan distributionen han menar. ICA säljer inte enbart ICAs egna varor. Du kan faktiskt hitta det mesta där.

Spotify exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det något mer vi bara ska ha en tillverkare/leverantör av?

Bara 1 biltillverkare? Bara 1 mataffär? Bara en tillverkare av kläder?

Ja tack, styrd av en altruistisk styrelse. samhällsnytta före maximera vinst. tänk gamla blåvitts namn- och färgschema: Bil, Kalsong, Strumpa, Köttfärs, Pyttipanna, Dagstidning, Dator, Stereo osv osv 😂

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Är det något mer vi bara ska ha en tillverkare/leverantör av?

Bara 1 biltillverkare? Bara 1 mataffär? Bara en tillverkare av kläder?

Enkelt att vrida ett sånt argument till sin fördel. Ska Findus bara gå att få tag i på ica? Ska Axa bara finnas på coop? Ska Marabou bara finnas på hemköp?

Permalänk
Medlem

Av pur nyfikenhet. Är det idag tekniskt möjligt att nyttja sin lagliga rätt att privatkopiera en film eller ett (fysiskt) spel man köpt? Eller blockeras det av diverse tekniska lösningar.

Ingen kommer att orka driva det i rätten för prejudikat. Men om vi ändå ska betala en straffavgift på lagring som motiveras av rätten att kopiera så får väl staten också driva att det ska vara tekniskt möjligt.

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

"Till följd av att de domännamn som tjänsterna nyttjar ständigt förändras ska operatörerna löpande även blockera nyuppkomna varianter."

Så vem betalar för hur mycket jobb som skulle krävas att jaga ner alla nya domäner? Kan verkligen hoppas att inte det kommer hamna på leverantörerna då jag kan tänka mig det inte blir billigt i antal timmar för att ha nån anställd som letar på de konstant.

I mina öron så låter det som något streamingbolagen ska stå för gällande kostnad. Även om det är meningslöst så verkar det orimligt att internetleverantörerna ska genomföra ett evighetsjobb utan syfte vilket borde stridas emot juridiskt eftersom det är helt ohållbart.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Antar det bara är dns blockering? Vilket är totalt meninglöst då ingen(halvt kunnig) kör med leverantörernas dns ändå.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens om att dom existerade, bortsett från TPB (som hade sin storhetstid lääääänge sedan.)

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Delar semesterfilmer och egenkomponerad musik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Till samma saker som man alltid gjort? Förvisso har piratkopiering minskat jämfört med t.ex. 10-15 år sedan, men jag skulle våga påstå att det kan komma att öka, om bara lite, när fler och fler streamingtjänster lanseras av de stora bolagen, a.k.a man vill ha sin egna tjänst istället för att t.ex. sälja rättigheter för materiallet man sitter på till befintliga aktörer.

Skulle dock säga att de vanligaste är man använder private-trackers (invite only) och inte TPB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det något mer vi bara ska ha en tillverkare/leverantör av?

Bara 1 biltillverkare? Bara 1 mataffär? Bara en tillverkare av kläder?

Det är inte det han menar och det är inte samma sak.

Det är snarare som att låta alla biltillverkare sälja sina bilar i samma hus för att du som kund inte ska behöva åka runt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

"Till följd av att de domännamn som tjänsterna nyttjar ständigt förändras ska operatörerna löpande även blockera nyuppkomna varianter."

Så vem betalar för hur mycket jobb som skulle krävas att jaga ner alla nya domäner? Kan verkligen hoppas att inte det kommer hamna på leverantörerna då jag kan tänka mig det inte blir billigt i antal timmar för att ha nån anställd som letar på de konstant.

Jag killgissar nu men rent logiskt borde ju inte ”jagandet” av sajter skötas av ISP - filminstituten/företagen borde ju få i uppgift att ”jaga” och sen bara skicka infon till ISP som sen stänger av den aktuella sajten.

Men oavsett tillvägagångssätt så är det väl lika lätt att släcka ner sådan här verksamhet som droghandel. Tar du ner en så ploppar det upp tre nya - det blir som att hugga huvudet av en hydra. Det positiva är väl kanske att det kan skapa ett par fler arbetstillfällen eventuellt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Ja folk har ju plex server hemma. Hur många av dom som har plex server tror du köper blurays o rippar själva?

Ja det är bra mycket bättre bild o ljud på bluray rips än streaming siterna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av RaidSoft:

"Till följd av att de domännamn som tjänsterna nyttjar ständigt förändras ska operatörerna löpande även blockera nyuppkomna varianter."

Så vem betalar för hur mycket jobb som skulle krävas att jaga ner alla nya domäner? Kan verkligen hoppas att inte det kommer hamna på leverantörerna då jag kan tänka mig det inte blir billigt i antal timmar för att ha nån anställd som letar på de konstant.

Det verkar som att de ska rätta sig efter listor från filmbolagen nu när jag kikar igen, men det lär ju bli en omständlig process hur man än vrider och vänder på det.

Permalänk
Officiell jultomte

Är nyfiken om det är någon som fortfarande ens använder TPB längre. Är väl fullt med fake-uppladdningar som är bombarderade med virus osv.

I ett parallellt universum är invite-only det enda & bästa alternativet.

Dold text
Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

EN streamingtjänst för allt man vill se

Det finns en sådan redan, den heter usenet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Av pur nyfikenhet. Är det idag tekniskt möjligt att nyttja sin lagliga rätt att privatkopiera en film eller ett (fysiskt) spel man köpt? Eller blockeras det av diverse tekniska lösningar.

Ingen kommer att orka driva det i rätten för prejudikat. Men om vi ändå ska betala en straffavgift på lagring som motiveras av rätten att kopiera så får väl staten också driva att det ska vara tekniskt möjligt.

Jadå, det går allt rippa. Bluray är relativt enkelt, medan 4k bluray är rätt krångligt med rätt läsare, rätt Firmware etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Det är inte det han menar och det är inte samma sak.

Det är snarare som att låta alla biltillverkare sälja sina bilar i samma hus för att du som kund inte ska behöva åka runt.

Nej, det är som att tvinga alla biltillverkare att sälja sina bilar i samma hus.

Det ni vill ha existerar redan, se internet som det där huset du pratar om så finns det redan.

Om du tycker att det är jobbigt att 1 gång var 5:e är (baserat på att du betalar med kort, och det slutar fungera efter 5 år) lägga 5 minuter på att klicka hem dom där tjänsterna på deras respektive sidor, så har jag faktiskt ingen lösning för dig.

Permalänk

Men alla dessa sidor med cryptovalutor stoppas inte. Huvuddelen av bitcoin används till droghandel och finansiering av terrorism. Som betalning vid gängmord. Hur länge ska detta få fortgå. Sverige går under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Tprrents har fått ett rättrejältnuppsbing i takt med att fler och fler släpper sina egna "unika" streamingtjänster.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Eller blockeras det av diverse tekniska lösningar..

Ja.
Och om du kringgår kopieringsskydd så bryter du mot en annan lag(kommer inte ihåg vilken). Så i praktiken går det inte att privatkopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Torrents har fått ett rätt rejält uppsving i takt med att fler och fler släpper sina egna "unika" streamingtjänster.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det något mer vi bara ska ha en tillverkare/leverantör av?

Bara 1 biltillverkare? Bara 1 mataffär? Bara en tillverkare av kläder?

En återförsäljare av Volvo, istället för som nu 20st olika återförsäljare som säljer olika delar till samma bil för samma pris som du fick en hel bil för tidigare.

Edit*
Jag älskar att man fortfarande tror att detta är e gångbar lösning förresten, för det har ju fungerat innan att blockera något på internet...

Tänk om man la samma summor på att bekämpa barnporr...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Piratvärlden är ju helt klart på väg tillbaka nu, i alla fall när det kommer till film och serier.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt att stora sidor som youtube, facebook, instagram och tiktok där upphovsrättskyddade verk sprids utan tillåtelse inte blockeras. Den godtyckliga tillämpningen av lagen visar att vi inte lever i ett rättssamhälle.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay