Hemskt när stora företag som Telenor vill ha kakor för marknadsföring?

Permalänk
Medlem

Hemskt när stora företag som Telenor vill ha kakor för marknadsföring?

Jag var precis in på Telenors hemsida. Det är ett företag som omsätter lite drygt 100 miljarder per år. Och de ville ha mitt godkännande för kakor för marknadsföring. Nu är ju detta ingenting unikt utan modus operandi för alla större företag. Men är det inte lite dåligt beteende? Jag vänder mig till Telenor för att jag redan vet om att de agerar inom telefonibranschen. Varför ska de behöva jaga mig över internet med erbjudanden?

Frågan blir väl lite om det är så att det behövs en starkare moraluppfattning bland dagens företag, en moral som säger att man jagar inte kunder över nätet. Går jag in på telenor.se så förväntar jag mig att mitt agerande stannar på telenor.se.

Det går givetvis att agera så att man väljer att inte godkänna dessa kakor i första läget, eller välja en webbläsare med fokus på personlig integritet. Men ska detta verkligen behövas? Om jag i min yrkesroll mötte någon jag fann attraktiv och valde att kontakta denne person efteråt skulle det anses som ett övertramp. Min roll inom ett yrke, oavsett om man jobbar som bilmekaniker, lärare eller läkare, stannar just inom arbetsplatsens fyra väggar. Varför är inte detta det normala vad gäller kakor?

rubrik
Permalänk
Medlem

Håller med. Det borde vara lag på att default när man besöker en sida måste vara minsta möjliga cookies, och att det är möjligt att opta-in manuellt till med utökade cookies för dem som vill.

Permalänk
Inaktiv

Företag eller ej, hatar alla sidor som försvårar att tacka nej/avvisa kakor. Många sidor försvårar detta och man behöver klicka på fler alternativ/inställningar istället för att ställa en enkel ja/nej fråga alternativ alla kakor/nödvändiga kakor/inga kakor. Skit är det. Borde vara förbjudet att dölja nej/avvisa såsom de gör då man tillslut inte orkar neka för det tar för mycket tid. Ibland vägrar jag att svara och låter skylten vara kvar när jag inte pallar men för ofta blockerar det för mycket av sidan. När det däremot kommer en skylt som tvingar mig att acceptera, annars kan jag inte se sidan alls (typiskt amerikanska nyhetssidor) så väljer jag att lämna sidan omedelbart.

Störigt jävla skit är kakor. Samtidigt tycker jag givetvis inte att de ska få spåra en hur som helst utan tillåtelse. Egentligen borde man kunna välja det i webbläsaren och så ska ingen sida fråga.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Ett sidospår samt rubrik har ändrats så det inte stör någon. Se till att använda rätt sorts "värdeladdade ord" så ingen stör sig på text samt rubrik.

Mvh

Tiamat / Moderator

Permalänk
Medlem

Jag är förmodligen en udda fågel, men jag har inga som helst problem med att företag vill besudla min webbläsare med cookies för marknadsföring. Jag kommer ju ändå att se reklam när jag besöker otaliga webbplatser. Då kan det lika gärna vara för något som (kanske) är relevant baserat på min surfhistorik. 🤷‍♂️

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Alltså jag skulle nästan hellre ge dom all min data, blodprov, webcam access, web historik, vikt, iris scan, fingeravtryck, avföringsprov. OM JAG BARA SLAPP SE EN ENDA JÄVLA POPPUP OM COOKIES IGEN!

Permalänk
Föredetting

Det är man väl van vid vid det här laget. Värre är det när man blir kund och upptäcker att man utan aktivt medgivande (opt-in, alltså) börjar få tusentals SMS, mail och skit.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet? är skit trevligt att allt man ser är bromsklossar i 4 dagar överallt på favebook bara för att man googlat runt lite 2 dagar tidigare då det va dags att byta vid nästa däckbyte =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Det finns så många utformningar och upplägg på dessa grejer. Hur svårt kan det vara? Ha två-fyra sliders beroende på vad man har för saker, en för marknadsföring, en för statistik är väl det minsta men kanske också en för funktionella kakor och säg en för sociala medier. Svårare än så behöver det inte vara, jag vill inte gå igenom en oändlig lista med vendors och behöva ta ställning till varje eller ens scrolla förbi dem. Bara låt mig stänga av marknadsföringskakor och ha på resten utan tjafs, annars blir det bara att jag inte godkänner. Och funkar inte siten utan godkännande så använder jag den inte helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det väl så att företagen gör vad "de vill" så länge de inte bryter mot lagen.

Då är det också tyvärr så att det blir den enskilde som behöver skydda sig.
uBlock Origin på datorn och NextDNS som uppslag både på det interna nätverket och på telefonen.

Med NextDNS på telefonen så slipper jag en massa annonser och tracking pixlar även utanför mitt eget nätverk.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite väl mycket hysteri kring just Cookies. Det finns så många andra sätt företag kan spåra vad du gör på Internet och leverera riktad reklam. Detta med att man ska neka eller godkänna cookies på varenda webbplats blir bara ett irritationsmoment. Lagen borde antingen tas bort helt eller göras om så den täcker all form av tracking.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker det är lite väl mycket hysteri kring just Cookies. Det finns så många andra sätt företag kan spåra vad du gör på Internet och leverera riktad reklam. Detta med att man ska neka eller godkänna cookies på varenda webbplats blir bara ett irritationsmoment. Lagen borde antingen tas bort helt eller göras om så den täcker all form av tracking.

Lagen är visserligen inte specifik för cookies, men det beror väl på specifikt vilka andra former av tracking man tänker sig om lagen kan appliceras eller ej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av swesen:

Alltså jag skulle nästan hellre ge dom all min data, blodprov, webcam access, web historik, vikt, iris scan, fingeravtryck, avföringsprov. OM JAG BARA SLAPP SE EN ENDA JÄVLA POPPUP OM COOKIES IGEN!

Använd I don’t care about cookies tillägget. Finns till Firefox.