Nya drivrutiner stoppar krascher i The Last of Us

Permalänk
Melding Plague

Nya drivrutiner stoppar krascher i The Last of Us

Användare med grafikkort ur Geforce RTX 3000-familjen ska slippa drabbas av slumpmässiga krascher och AMD lovar speloptimering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Användare med grafikkort ur Geforce RTX 3000-familjen ska slippa drabbas av slumpmässiga krascher och AMD lovar speloptimering.

Läs hela artikeln här

Och de släpps - när som helst? Än så länge har jag bara senaste version 531.41 och inget nytt tillgängligt.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hey! Don't shame that name!

Skrivet av Obiwannabekenobi:

Och de släpps - när som helst? Än så länge har jag bara senaste version 531.41 och inget nytt tillgängligt.

Länken i artikeln fungerade för mig, laddat ner men inte uppdaterat ännu. Inte säker på om jag ens installerar denna, problemen denna löser påverkar inte mig.

GFE har inte märkt något men osäker på om hotfixar ens syns där. Brukar normalt följa Guru3D för drivar uppdateringar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Och de släpps - när som helst? Än så länge har jag bara senaste version 531.41 och inget nytt tillgängligt.

GeForce Hotfix Driver Version 531.58
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5455

This hotfix addresses the following issues:
[The Last of Us Part 1] Game may randomly crash during gameplay on GeForce RTX 30 series GPUs [4031676]
Assassin’s Creed Origins may have stability issues when using 531.18. [4008770]
[Resident Evil 4 Remake] Corruption in the game when FXAA enabled [4051903]

Permalänk
Medlem

Alltid varit nyfiken på hur det kommer sig att konsolerna som är mer lika en PC mer än kanske någonsin tidigare, inte behöver eller får drivrutinsuppdateringar för att fixa spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Hey! Don't shame that name!

Länken i artikeln fungerade för mig, laddat ner men inte uppdaterat ännu. Inte säker på om jag ens installerar denna, problemen denna löser påverkar inte mig.

GFE har inte märkt något men osäker på om hotfixar ens syns där. Brukar normalt följa Guru3D för drivar uppdateringar.

Nej jag tycker också det är härligt, men tänkte att han själv kanske inte tyckte samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Alltid varit nyfiken på hur det kommer sig att konsolerna som är mer lika en PC mer än kanske någonsin tidigare, inte behöver eller får drivrutinsuppdateringar för att fixa spel.

Jag skulle spekulera att det handlar om någon kombination av:

* Konsolspelen har ju faktiskt krav på någon minimumversion av konsolens systemprogramvara, så i någon mån kan det ju faktiskt vara så att det sker, dock inte på samma sätt. Förmodar dock att det mer är en fråga om ren buggfix eller specifika nya funktioner i den mån det är just grafikdrivrutiner som ändras.

* Vid en del spelspecifika ändringar i nya versioner av drivrutinspaketen är det inte ens nödvändigtvis själva drivrutinen i sig som ändrats utan inställningsprofiler som läggs till/uppdateras. På den punkten är det väl mer en fråga om hur detta paketeras.

* Konkurrenssituationen mellan grafikchiptillverkarna förefaller skapa lite knepiga incitament; det framstår åtminstone ibland som att de böjer sig baklänges för att lösa(?) problem i specifika spel för att vinna poäng i de egna kundernas ögon även om det rent principiellt inte var deras fel i första läget. Dvs det framstår *ibland* mer som att det är i PR-syfte än rimlighet sett till någon form av teknisk sundhet som det är grafikdrivrutinen som försöker laga felet.

* Konsolerna är mer enhetliga, så det är väl lättare för spelutvecklarna att reda ut sina egna problem en gång för alla.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

GFE har inte märkt något men osäker på om hotfixar ens syns där. Brukar normalt följa Guru3D för drivar uppdateringar.

Nej, Hotfix-drivrutiner visas aldrig där då den bara visar "Game Ready"-drivrutiner.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Efter DF genomgång av hur spelet presterar på PC så håller jag mig borta ett tag till. Får se om det ens går att göra något åt det.
Känns som det är helt åt skogen dåligt optimerat, speciellt gällande CPU-belastning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Spelet funkar kanon med rätt grejer tyvärr. Jäkligt konstig release måste jag säga även om jag inte har ett endaste bekymmer annat än att det helt enkelt drar för mycket av processoren. 4090 ligger på 360W och 12900K ligger på 210w i spelet. Helt över styr.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar sjukt överdrivet med negativa omdömen och rapporterna om hur dåligt optimerat spelet är.
Kanske var värre för folk med Nvidia 3000-seriens GPU:er? Kanske jag hade mer tur än snittet?

Jag spelade klart spelet igår. Version v1.0.1.6. 2560x1440p på maxade ultra-inställningar. Utan DLSS var det dåliga frames ja, men med DLSS (Quality) blev det väldigt spelbart och ingen visuell försämring vad jag kunde märka. Jag är ändå ganska kräsen när det kommer till att spel "flyter bra", särskilt FPS. Någon enstaka framedrop här och där kanske men absolut inget som störde aimandet eller så. Den enda buggen jag råkade ut för var att en stege landade så man inte kunde nå den, reloadade checkpoint från 1 min tidigare och så vart det avklarat. Anser verkligen inte spelet som buggigt, snarare välpolerat.

Jag har "bara" Ryzen 5600X och ett 2080Ti OC. Sjukt imponerad av hur väl optimerat spelet var. Visst både GPU och CPU usage låg mellan 80-100% men kraften ska väl ändå användas. Blir snarare störd av spel som inte utnyttjar systemets fulla resurser.

Spelet var lika bra/dåligt som när jag körde igenom det 2013 men nu helt sjukt snyggt. Jawdropping cutscenes. Rekommenderas

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Jag tycker det verkar sjukt överdrivet med negativa omdömen och rapporterna om hur dåligt optimerat spelet är.
Kanske var värre för folk med Nvidia 3000-seriens GPU:er? Kanske jag hade mer tur än snittet?

Jag spelade klart spelet igår. Version v1.0.1.6. 2560x1440p på maxade ultra-inställningar. Utan DLSS var det dåliga frames ja, men med DLSS (Quality) blev det väldigt spelbart och ingen visuell försämring vad jag kunde märka. Jag är ändå ganska kräsen när det kommer till att spel "flyter bra", särskilt FPS. Någon enstaka framedrop här och där kanske men absolut inget som störde aimandet eller så. Den enda buggen jag råkade ut för var att en stege landade så man inte kunde nå den, reloadade checkpoint från 1 min tidigare och så vart det avklarat. Anser verkligen inte spelet som buggigt, snarare välpolerat.

Jag har "bara" Ryzen 5600X och ett 2080Ti OC. Sjukt imponerad av hur väl optimerat spelet var. Visst både GPU och CPU usage låg mellan 80-100% men kraften ska väl ändå användas. Blir snarare störd av spel som inte utnyttjar systemets fulla resurser.

Spelet var lika bra/dåligt som när jag körde igenom det 2013 men nu helt sjukt snyggt. Jawdropping cutscenes. Rekommenderas

Har du nån juice kvar i GPU så kan du prova DSR upplösningar nästa runda. Jag kör 3440x1440, men med DSR kommer man upp i 6880x2880. Spelet är så snyggt i den upplösningen att man tappar andan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Jag tycker det verkar sjukt överdrivet med negativa omdömen och rapporterna om hur dåligt optimerat spelet är.
Kanske var värre för folk med Nvidia 3000-seriens GPU:er? Kanske jag hade mer tur än snittet?

Jag spelade klart spelet igår. Version v1.0.1.6. 2560x1440p på maxade ultra-inställningar. Utan DLSS var det dåliga frames ja, men med DLSS (Quality) blev det väldigt spelbart och ingen visuell försämring vad jag kunde märka. Jag är ändå ganska kräsen när det kommer till att spel "flyter bra", särskilt FPS. Någon enstaka framedrop här och där kanske men absolut inget som störde aimandet eller så. Den enda buggen jag råkade ut för var att en stege landade så man inte kunde nå den, reloadade checkpoint från 1 min tidigare och så vart det avklarat. Anser verkligen inte spelet som buggigt, snarare välpolerat.

Jag har "bara" Ryzen 5600X och ett 2080Ti OC. Sjukt imponerad av hur väl optimerat spelet var. Visst både GPU och CPU usage låg mellan 80-100% men kraften ska väl ändå användas. Blir snarare störd av spel som inte utnyttjar systemets fulla resurser.

Spelet var lika bra/dåligt som när jag körde igenom det 2013 men nu helt sjukt snyggt. Jawdropping cutscenes. Rekommenderas

Du har nog lite flyt då. Jag kör 5600x / 7900xtx och har krasch varje cutscene & typ var 10e min. Det blev värre efter AMDs nya driver och patchen till spelet... Spelet flyter bra där emellan, finns optimering att göra men krascherna är ju garanterat det som drar ner omdömmet idag...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

Ligger på mellan 70-100 fps i 1600p, Ultra, DLSS Quality men för att få riktigt bra flyt så har jag cappat spelet i 60fps via inbyggda slidern i inställningar. Flyter mycket bättre.

Inga stutter eller hickups alls efter 8tim spelande.

CPU ligger på runt 20-25% usage och gpu på runt 70-80%.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Samma här, jag nedgraderade min GPU drivare till föregående och droppade till 1440p - ny team red anhängare med 7900xt och har blandade känslor so far, att ett spel laggar är en sak men att det helt och hållet dör i menyerna pga kass optimering är sorligt.

Men som sagt 1440 och full tits på alla settings lirar. Fpr en del weird artefakter när jag panorerar över en ljuspunkt ibland. Läste att PBO för ryzenanvändare kan stöka till det vilket är trist, tappar ju typ 35% CPU utan multitrådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Jag tycker det verkar sjukt överdrivet med negativa omdömen och rapporterna om hur dåligt optimerat spelet är.
Kanske var värre för folk med Nvidia 3000-seriens GPU:er? Kanske jag hade mer tur än snittet?

Jag spelade klart spelet igår. Version v1.0.1.6. 2560x1440p på maxade ultra-inställningar. Utan DLSS var det dåliga frames ja, men med DLSS (Quality) blev det väldigt spelbart och ingen visuell försämring vad jag kunde märka. Jag är ändå ganska kräsen när det kommer till att spel "flyter bra", särskilt FPS. Någon enstaka framedrop här och där kanske men absolut inget som störde aimandet eller så. Den enda buggen jag råkade ut för var att en stege landade så man inte kunde nå den, reloadade checkpoint från 1 min tidigare och så vart det avklarat. Anser verkligen inte spelet som buggigt, snarare välpolerat.

Jag har "bara" Ryzen 5600X och ett 2080Ti OC. Sjukt imponerad av hur väl optimerat spelet var. Visst både GPU och CPU usage låg mellan 80-100% men kraften ska väl ändå användas. Blir snarare störd av spel som inte utnyttjar systemets fulla resurser.

Spelet var lika bra/dåligt som när jag körde igenom det 2013 men nu helt sjukt snyggt. Jawdropping cutscenes. Rekommenderas

Fast det belastar ju CPUn sjukt mkt mer än konsolversionen. DF testade på en Ryzen 3600 då belastade den alla 6-kärnor till 100% och hade CPU-stutters. Det är inte normalt. Men sen när man väl stannade på samma plats en längre stund så ökade prestandan. Har att göra med hur dem streamar assets och packer upp komprimerade assets i spelet. Det är för dåligt 2023. Plus att den kör pre-compile i typ 30 minuter innan man kan komma in i spelet. Det är som om hela spelet körs i en emulator nästan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

early access spel blir allt vanligare

Permalänk
Medlem

Kör med system i sign. 1080p allt på Ultra. Låste fps på 30 och allt går som det ska nu
VA.. 30 fps.. är han galen?
Nej, jag började spela på PS4, så för mig är spelet en bättre upplevelse på alla vis som går.
Jag kan köra i 60 fps om jag vill, om jag tummar lite på inställningarna.
Men som sagt, jag började på min PS4 så Ultra på 30 är amazing.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kör med system i sign. 1080p allt på Ultra. Låste fps på 30 och allt går som det ska nu
VA.. 30 fps.. är han galen?
Nej, jag började spela på PS4, så för mig är spelet en bättre upplevelse på alla vis som går.
Jag kan köra i 60 fps om jag vill, om jag tummar lite på inställningarna.
Men som sagt, jag började på min PS4 så Ultra på 30 är amazing.

Nu är ju din dator också väldigt gammal. 1080Ti släpptes sensommaren/hösten 2017 och CPU'n i början av samma år. Men det försvarar heller inte den prestanda du får ut, 1080Ti är fortfarande ett rätt kompetent kort trots allt.

Sen får man nog nästan anta att det är Sonys vilja. Från deras försök att stoppa uppköpet av Activision Blizzard:

https://www.engadget.com/sonys-concerned-call-of-duty-will-be...

"Microsoft might release a PlayStation version of Call of Duty where bugs and errors emerge only on the game’s final level or after later updates," the letter (PDF) reads. "Even if such degradations could be swiftly detected, any remedy would likely come too late, by which time the gaming community would have lost confidence in PlayStation as a go-to venue to play Call of Duty. Indeed, as Modern Warfare II attests, Call of Duty is most often purchased in just the first few weeks of release. If it became known that the game’s performance on PlayStation was worse than on Xbox, Call of Duty gamers could decide to switch to Xbox, for fear of playing their favourite game at a second-class or less competitive venue."

Ett teoretiskt scenario de kletar på motståndaren (Microsoft) hämtad från Sonys egna PC-släpp.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu är ju din dator också väldigt gammal. 1080Ti släpptes sensommaren/hösten 2017 och CPU'n i början av samma år. Men det försvarar heller inte den prestanda du får ut, 1080Ti är fortfarande ett rätt kompetent kort trots allt.

Sen får man nog nästan anta att det är Sonys vilja. Från deras försök att stoppa uppköpet av Activision Blizzard:

https://www.engadget.com/sonys-concerned-call-of-duty-will-be...

"Microsoft might release a PlayStation version of Call of Duty where bugs and errors emerge only on the game’s final level or after later updates," the letter (PDF) reads. "Even if such degradations could be swiftly detected, any remedy would likely come too late, by which time the gaming community would have lost confidence in PlayStation as a go-to venue to play Call of Duty. Indeed, as Modern Warfare II attests, Call of Duty is most often purchased in just the first few weeks of release. If it became known that the game’s performance on PlayStation was worse than on Xbox, Call of Duty gamers could decide to switch to Xbox, for fear of playing their favourite game at a second-class or less competitive venue."

Ett teoretiskt scenario de kletar på motståndaren (Microsoft) hämtad från Sonys egna PC-släpp.

Vad har allt det där med att göra med vad jag skrev? 🤔

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kör med system i sign. 1080p allt på Ultra. Låste fps på 30 och allt går som det ska nu
VA.. 30 fps.. är han galen?
Nej, jag började spela på PS4, så för mig är spelet en bättre upplevelse på alla vis som går.
Jag kan köra i 60 fps om jag vill, om jag tummar lite på inställningarna.
Men som sagt, jag började på min PS4 så Ultra på 30 är amazing.

Remastern går dock att köra i 60fps till och med på en vanlig ps4.

Skrivet av Gling:

Jag tycker det verkar sjukt överdrivet med negativa omdömen och rapporterna om hur dåligt optimerat spelet är.
Kanske var värre för folk med Nvidia 3000-seriens GPU:er? Kanske jag hade mer tur än snittet?

Jag spelade klart spelet igår. Version v1.0.1.6. 2560x1440p på maxade ultra-inställningar. Utan DLSS var det dåliga frames ja, men med DLSS (Quality) blev det väldigt spelbart och ingen visuell försämring vad jag kunde märka. Jag är ändå ganska kräsen när det kommer till att spel "flyter bra", särskilt FPS. Någon enstaka framedrop här och där kanske men absolut inget som störde aimandet eller så. Den enda buggen jag råkade ut för var att en stege landade så man inte kunde nå den, reloadade checkpoint från 1 min tidigare och så vart det avklarat. Anser verkligen inte spelet som buggigt, snarare välpolerat.

Jag har "bara" Ryzen 5600X och ett 2080Ti OC. Sjukt imponerad av hur väl optimerat spelet var. Visst både GPU och CPU usage låg mellan 80-100% men kraften ska väl ändå användas. Blir snarare störd av spel som inte utnyttjar systemets fulla resurser.

Spelet var lika bra/dåligt som när jag körde igenom det 2013 men nu helt sjukt snyggt. Jawdropping cutscenes. Rekommenderas

"jag har inga problem så därför är rapporterna om buggar och dålig prestanda överdrivna". Det där mantrat ser man varje trasig release. Antar att Digital Foundry också överdriver i sin timmeslånga sågning av porten. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Spelet funkar kanon med rätt grejer tyvärr. Jäkligt konstig release måste jag säga även om jag inte har ett endaste bekymmer annat än att det helt enkelt drar för mycket av processoren. 4090 ligger på 360W och 12900K ligger på 210w i spelet. Helt över styr.

Skrivet av Gling:

Jag tycker det verkar sjukt överdrivet med negativa omdömen och rapporterna om hur dåligt optimerat spelet är.
Kanske var värre för folk med Nvidia 3000-seriens GPU:er? Kanske jag hade mer tur än snittet?

Jag spelade klart spelet igår. Version v1.0.1.6. 2560x1440p på maxade ultra-inställningar. Utan DLSS var det dåliga frames ja, men med DLSS (Quality) blev det väldigt spelbart och ingen visuell försämring vad jag kunde märka. Jag är ändå ganska kräsen när det kommer till att spel "flyter bra", särskilt FPS. Någon enstaka framedrop här och där kanske men absolut inget som störde aimandet eller så. Den enda buggen jag råkade ut för var att en stege landade så man inte kunde nå den, reloadade checkpoint från 1 min tidigare och så vart det avklarat. Anser verkligen inte spelet som buggigt, snarare välpolerat.

Jag har "bara" Ryzen 5600X och ett 2080Ti OC. Sjukt imponerad av hur väl optimerat spelet var. Visst både GPU och CPU usage låg mellan 80-100% men kraften ska väl ändå användas. Blir snarare störd av spel som inte utnyttjar systemets fulla resurser.

Spelet var lika bra/dåligt som när jag körde igenom det 2013 men nu helt sjukt snyggt. Jawdropping cutscenes. Rekommenderas

Spelade ni med kontroller eller mus? För så vitt jag kan se online, så har "alla" problem med mouse jitter. (vilket Naughty dog även bekräftat själva)
Dvs att kör man M&K så är det inte ett perfekt flyt när man flyttar runt kameran. Samma problem som Unchartered hade till PC.
Spelet är tungt att driva, och det är lugnt, så länge det är bra optimerat! Men jag har problem som tex att den till stor del av tiden inte utnyttjar min GPU fullt ut, utan väldigt ofta trillar ner på 70% GPU användning (och nej.... jag har inga fps limits, begränsningar i Windows eller i spelet eller för varmt grafikkort. Detta är det enda spelet som funkar så här för mig. Och min CPU maxas inte heller, så den håller tillbaka GPUn. Min dator specc är den i min profil)
Men oavsett prestanda problemen, så förvärrar Mouse jitter hela spelupplevelsen enormt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag spelar med kontroller. Som sig bör

Jag har nu spelat i 5H utan problem. Är lite förvånad faktiskt. Men ja, helt utan problem.

Edit: Och där crashade det

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Spelade ni med kontroller eller mus? För så vitt jag kan se online, så har "alla" problem med mouse jitter. (vilket Naughty dog även bekräftat själva)
Dvs att kör man M&K så är det inte ett perfekt flyt när man flyttar runt kameran. Samma problem som Unchartered hade till PC.
Spelet är tungt att driva, och det är lugnt, så länge det är bra optimerat! Men jag har problem som tex att den till stor del av tiden inte utnyttjar min GPU fullt ut, utan väldigt ofta trillar ner på 70% GPU användning (och nej.... jag har inga fps limits, begränsningar i Windows eller i spelet eller för varmt grafikkort. Detta är det enda spelet som funkar så här för mig. Och min CPU maxas inte heller, så den håller tillbaka GPUn. Min dator specc är den i min profil)
Men oavsett prestanda problemen, så förvärrar Mouse jitter hela spelupplevelsen enormt.

Tangentbord och mus här. Jitter blir värre vid 110 fps och lägre OM man inte har låst fps. Till exempel låst fps på 60 känns bättre än fluktuerande fps kring 90-110. Men låst på 60 ger mig massa tearing om jag inte sätter skärmen på 60 också, och det vill jag inte.
Om din GPU inte är på 95% eller högre är det din cpu/ram som stoppar. Det behöver inte vara att din cpu inte är maximerad heller, men arkitektberoende saker. Min 12900k med e-cores avslaget ligger kring 80-85% och 4090 på 99% i 3440x1440 och högre.

Spelet fullkomligt äter krafter från cpu, och det verkar som om spelet klarar att utnyttja Intel bättre än AMD hittils. Har inte sett så många med AMD 7900 eller 7950 så jag vet inte hur de är där.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ingen aning om skicket på det här spelet i nuläget.

Men det är väl ganska ovanligt att spel till PC är finputsade i version 1.0 vid release oavsett.

För egen del väntar jag gärna ett gäng månader innan köp oavsett spel när det gäller single player.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunk:

"jag har inga problem så därför är rapporterna om buggar och dålig prestanda överdrivna". Det där mantrat ser man varje trasig release. Antar att Digital Foundry också överdriver i sin timmeslånga sågning av porten. 😂

Varje. Gång.

Förväntar mig faktiskt mer från människor på ett teknikforum ändå

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att nu när jag har allt på Ultra på är Vram på 100%. Mitt grafikkort har 11Gb.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tangentbord och mus här. Jitter blir värre vid 110 fps och lägre OM man inte har låst fps. Till exempel låst fps på 60 känns bättre än fluktuerande fps kring 90-110. Men låst på 60 ger mig massa tearing om jag inte sätter skärmen på 60 också, och det vill jag inte.
Om din GPU inte är på 95% eller högre är det din cpu/ram som stoppar. Det behöver inte vara att din cpu inte är maximerad heller, men arkitektberoende saker. Min 12900k med e-cores avslaget ligger kring 80-85% och 4090 på 99% i 3440x1440 och högre.

Spelet fullkomligt äter krafter från cpu, och det verkar som om spelet klarar att utnyttja Intel bättre än AMD hittils. Har inte sett så många med AMD 7900 eller 7950 så jag vet inte hur de är där.

Varför inte aktivera g-sync och v-sync eller är det också buggat i det här spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Varför inte aktivera g-sync och v-sync eller är det också buggat i det här spelet?

Gsync funkar inte bra på min skärm. Dessutom blir inspelningar sämre med gsync.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz