Nya drivrutiner stoppar krascher i The Last of Us

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

GeForce Hotfix Driver Version 531.58
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5455

This hotfix addresses the following issues:
[The Last of Us Part 1] Game may randomly crash during gameplay on GeForce RTX 30 series GPUs [4031676]
Assassin’s Creed Origins may have stability issues when using 531.18. [4008770]
[Resident Evil 4 Remake] Corruption in the game when FXAA enabled [4051903]

som sagt, dyker inte upp i Geforce Experience, därför undrade jag. Har dock avvaktiverad beta-rutiner, kanske därför.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att man aldrig förhandsbokar samt väntar ett par veckor/månader innan man köper spel idag.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

som sagt, dyker inte upp i Geforce Experience, därför undrade jag. Har dock avvaktiverad beta-rutiner, kanske därför.

Nej, hotfixversioner finns bara som manuell nedladdning i deras "knowledge base", såvitt jag vet.
(Återfinns varken i vanliga sökfunktionen för drivrutiner eller i GFE.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

En av anledningarna till att man aldrig förhandsbokar samt väntar ett par veckor/månader innan man köper spel idag.

Ja egentligen ska man det men problemet är väl att spel-suget tar överhand

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Nej, hotfixversioner finns bara som manuell nedladdning i deras "knowledge base", såvitt jag vet.
(Återfinns varken i vanliga sökfunktionen för drivrutiner eller i GFE.)

Tack.
Efter alla dessa år när man tror man "kan" datorer så finns det alltid ngt nytt...

Visa signatur

--------------------------

Permalänk

ah f*%&, installerade hot-fixen, nu ska shaders byggas igen. 95% CPU på loading screen for shader build...
Påminner mig om ett annat spel, glömde vilket det var, där i huvudmenun var så krävande (pga max fps?) att vissa GPUer överhettades? Eller ngt sånt.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

ah f*%&, installerade hot-fixen, nu ska shaders byggas igen. 95% CPU på loading screen for shader build...
Påminner mig om ett annat spel, glömde vilket det var, där i huvudmenun var så krävande (pga max fps?) att vissa GPUer överhettades? Eller ngt sånt.

Jag märkte också att shaders skulle byggas igen... Suck...
New world, hade problem där det pajade en del grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Med hotfixen försvann DLSS och bara AMD FSR2 :/

Permalänk
Skrivet av baggz143:

Med hotfixen försvann DLSS och bara AMD FSR2 :/

Läste på Twitter att I steamemu.ini kan man ändra under Offline=0 där det står "self protect=1" till 0 så ska det dyka upp i options igen

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Hmm, tänkte lira i helgen men som det verkar är det nog bäst att vänta några veckor till. Vill nämligen köra med mus och TB. Det verkar dom inte fixat än.

Backloggen är lång så gör nog inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Läste på Twitter att I steamemu.ini kan man ändra under Offline=0 där det står "self protect=1" till 0 så ska det dyka upp i options igen

Ja jag googlade till mig det och det fixade problemet

Installerade precis senaste patchen också. Sitter ju på samma setup dom rekomenderade man skulle få 60fps på med HIGH. Inte ens LOW ger mig 60 haha. Riktigt misslyckad releease. Precis som Cyberpunk i princip

Permalänk
Medlem

Patcherna och nya drivrutiner löste krascher, lagom kul att inte hinna fixa shaders innan man är tillbaka på sin desktop. Tycker dock att performance känns lite sådär - omkring 100 fps i 4k med 4090 oavsett settings.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Lirat några timmar nu. Hade lite stutter i första sekvenserna av spelet men sedan har det flutit på så "fint" som 40-60fps kan göra.
De värsta buggarna man sett på Youtube verkar vara borta, inte stött på några iaf.

1080ti/5900x/1440p/grafik high. 40-60 fps.

Tycker prestandan är ganska dålig i förhållande till hur snyggt spelet är, om man jämför med annat. Någon katastrof är det väl dock inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K