Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nån som har ROG AX6000 som kan dela lite åsikter? Jag har svårt att släppa min amplifi hd just för att den är så pålitlig men inte direkt den snabbaste uppkopplingen levereras genom wifi, ska man gå till wifi 6 från samma tillverkare så måste jag hosta upp närmare 5400:- idag. Har lyckats gejma utan problem genom wifi då där jag bor så har jag ingen möjlighet att dra ethernetkablar genom lägenheten, så ett lyft gällande hastigheten/räckvidd samt pålitlighet är de jag söker.

ROG AX6000 ska vara marknadens bästa wifi 6. Köp med öppet köp/ångerrätt och prova. Du bör få bättre latency med wifi 6 också.

Tänk bara på att om du kör genom mesh på din amplifi HD idag för att det är långt bort är det inte säkert att en nod räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nån som har ROG AX6000 som kan dela lite åsikter? Jag har svårt att släppa min amplifi hd just för att den är så pålitlig men inte direkt den snabbaste uppkopplingen levereras genom wifi, ska man gå till wifi 6 från samma tillverkare så måste jag hosta upp närmare 5400:- idag. Har lyckats gejma utan problem genom wifi då där jag bor så har jag ingen möjlighet att dra ethernetkablar genom lägenheten, så ett lyft gällande hastigheten/räckvidd samt pålitlighet är de jag söker.

Jag kör ROG AX6000 sen ca en månad och är väldigt nöjd. Den är snabb och stabil. Har kopplat min gamla router, en RT-AXC86U, till den med AIMesh via sladd för att serva våning 2.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Produkt: ASUS ROG Rapture GT-AX6000
Länk: https://www.amazon.se/dp/B09MG9MDB5/
Pris: 1949kr
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5973582

Nytt all-time low, tidigare lägsta pris var 2490 kr med Sweclockers-rabatt på Inet för några veckor sedan. Riktigt solid router.

Bra pris på Asus ROG GT-AX6000 nu... Nästan så jag vill köpa en till.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Min RT68 eller vad den nu kan tänkas vara för modell har börjat rövhålas ordentligt med mig, och vissa enheter tappar konstant kopplingen till internet med den.

Har åtminstone 4 trådbundna enheter konstant anslutna, och runt 10 över WiFi.

Har 400/400 fiber, och vill väl egentligen ha en router som är så lätt som möjligt att använda men som ger bra prestanda även fastän många enheter belastar nätverket mycket, något den nuvarande verkligen inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Min RT68 eller vad den nu kan tänkas vara för modell har börjat rövhålas ordentligt med mig, och vissa enheter tappar konstant kopplingen till internet med den.

Har åtminstone 4 trådbundna enheter konstant anslutna, och runt 10 över WiFi.

Har 400/400 fiber, och vill väl egentligen ha en router som är så lätt som möjligt att använda men som ger bra prestanda även fastän många enheter belastar nätverket mycket, något den nuvarande verkligen inte gör.

Den som rekommenderades före din post. 1949kr bästa wifi på marknaden.
https://www.amazon.se/dp/B09MG9MDB5/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Den som rekommenderades före din post. 1949kr bästa wifi på marknaden.
https://www.amazon.se/dp/B09MG9MDB5/

Faen, uppe över 3400 kronor nu, och här i Finland kostar billigaste jag hittade nästan 500€ o.o

Får hoppas på en bra rea snart igen

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Den som rekommenderades före din post. 1949kr bästa wifi på marknaden.
https://www.amazon.se/dp/B09MG9MDB5/

Kan väl knappast vara bästa wifi på marknaden om den bara är WiFi 6 och inte 6E?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kan väl knappast vara bästa wifi på marknaden om den bara är WiFi 6 och inte 6E?

Jo

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

På vilket sätt? Hastighet? Täckning? Båda?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

På vilket sätt? Hastighet? Täckning? Båda?

Va lite busy så hann inte förklara:
Flera recensioner som nämner den som bästa Wifi 6 router. Den toppar listan vs alla dyrare på marknaden.
Bland annat av https://dongknows.com/asus-rog-rapture-gt-ax6000-gaming-route...

Finns ingen anledning med Wifi 6E idag för hemmet om du får över 1gbps med Wifi 6 eftersom räckvidden är längre och priset lägre. Har du sanslöst många enheter kanske man vill ha tre olika radios men då kostar det ju ännu mer och ROG AX6000 är förmodligen bättre ändå. Inte alla routers som bollar mer effektivt bara för att de har fler radios. Visst har 6E sitt användningsområde, men jag hade valt en 6 radio som springer cirklar runt 6 radion på en 6E router alla dagar i veckan
Pengarna man sparar in lägger man på nästa gen typ Wifi 7 när det blir dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Faen, uppe över 3400 kronor nu, och här i Finland kostar billigaste jag hittade nästan 500€ o.o

Får hoppas på en bra rea snart igen

Vänta på ny deal eller klipp TUF 5400, den är också väldigt bra.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Va lite busy så hann inte förklara:
Flera recensioner som nämner den som bästa Wifi 6 router. Den toppar listan vs alla dyrare på marknaden.
Bland annat av https://dongknows.com/asus-rog-rapture-gt-ax6000-gaming-route...
https://i0.wp.com/dongknows.com/wp-content/uploads/Asus-GT-AX6000-5GHz-AX-Performance.png?w=889&ssl=1

Finns ingen anledning med Wifi 6E idag för hemmet om du får över 1gbps med Wifi 6 eftersom räckvidden är längre och priset lägre. Har du sanslöst många enheter kanske man vill ha tre olika radios men då kostar det ju ännu mer och ROG AX6000 är förmodligen bättre ändå. Inte alla routers som bollar mer effektivt bara för att de har fler radios. Visst har 6E sitt användningsområde, men jag hade valt en 6 radio som springer cirklar runt 6 radion på en 6E router alla dagar i veckan
Pengarna man sparar in lägger man på nästa gen typ Wifi 7 när det blir dags.

Ok. Jag håller inte med, wifi 6E är den enda nya standarden som faktiskt ger nya frekvensband. Rätt säker på att det finns wifi 6E routers som är bättre än denna men jag har inte stenkoll. Men ok du menar att det är den bästa wifi 6 routern, det kan jag köpa.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ok. Jag håller inte med, wifi 6E är den enda nya standarden som faktiskt ger nya frekvensband. Rätt säker på att det finns wifi 6E routers som är bättre än denna men jag har inte stenkoll. Men ok du menar att det är den bästa wifi 6 routern, det kan jag köpa.

De flesta har också noll 6E klienter hemma. Sjukt ovärt för majoriteten av konsumenterna att köpa 6E router idag. Bättre lägga mindre pengar på t.ex. bästa wifi 6 routern som kommer ge bättre Wifi 6 och med stor sannolikhet bättre wifi överlag än en 6E kompatibel router.

Om 1-2 år kommer det nog vara mer aktuellt med 6E, men då lär Wifi 7 routers finnas att köpa.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

De flesta har också noll 6E klienter hemma. Sjukt ovärt för majoriteten av konsumenterna att köpa 6E router idag. Bättre lägga mindre pengar på t.ex. bästa wifi 6 routern som kommer ge bättre Wifi 6 och med stor sannolikhet bättre wifi överlag än en 6E kompatibel router.

Om 1-2 år kommer det nog vara mer aktuellt med 6E, men då lär Wifi 7 routers finnas att köpa.

Du lyckas inte övertala mig så jag tror inte vi kommer längre. Med din logik ska man ju inte köpa wifi 7 heller för då är wifi 8 runt hörnet. Du skrev inga av dina utvecklingar, du skrev "bästa wifi". Punkt. Hade du bara skrivit bästa wifi 6 routern eller mest prisvärda wifi prestandan istället för bästa wifi routern så hade jag inte haft något att invända mot. Jag sitter själv fortfarande nöjd på wifi 5 så jag har inga hästar i racet så att säga heller. Jag blev bara förvånad över att wifi 6 skulle vara bättre än wifi 6E och undrade om jag hade missat något.

Här ser du ju själv på sidan du själv länkar till när han jämför wifi 6 med wifi 6E routrar t.ex.
https://dongknows.com/asus-rt-axe7800-wi-fi6e-router-review/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du lyckas inte övertala mig så jag tror inte vi kommer längre. Med din logik ska man ju inte köpa wifi 7 heller för då är wifi 8 runt hörnet. Du skrev inga av dina utvecklingar, du skrev "bästa wifi". Punkt. Hade du bara skrivit bästa wifi 6 routern eller mest prisvärda wifi prestandan istället för bästa wifi routern så hade jag inte haft något att invända mot. Jag sitter själv fortfarande nöjd på wifi 5 så jag har inga hästar i racet så att säga heller. Jag blev bara förvånad över att wifi 6 skulle vara bättre än wifi 6E och undrade om jag hade missat något.

Här ser du ju själv på sidan du själv länkar till när han jämför wifi 6 med wifi 6E routrar t.ex.
https://dongknows.com/asus-rt-axe7800-wi-fi6e-router-review/

Hmm...
Jag tror att du förstår precis vad jag menar. Jag skriver att det är värt att vänta till wifi 7 och hoppa över 6E (hur är den logiken hoppa wifi 7 för wifi 8?)

Enligt din länk så krossar ju ROG GT-AX6000 RT-AXE7800.
ROG GT-AX6000
5Ghz 1554 mpbs close
5Ghz 1469 mbps 40 feet

RT-AXE7800
6Ghz 1412 mbps close
6Ghz 863 mbps 40 feet
5Ghz 1571 close
5Ghz 1183 40 feet

GT-AX6000 är minst 24% snabbare om man inte är i samma rum som routern. Så för ett vanligt hem där man har flera rum och en router är den ju snabbare och bättre range på allt utom 6Ghz close range där de är lika snabba. Trots att den saknar 6Ghz.
Den maxar en 1000mbps lina för wifi i alla lägen. På vilket sätt är RT-AXE7800 bättre? Förutom att man kommer åt 6Ghz för mindre trängsel.

Båda är väldigt bra routrar, men med tanke på att det varit kampanj 1949 kr på AX6000 så lär det komma igen. Då är det 1200 kr mer för att få en långsammare 5Ghz router för ett 6Ghz band som de flesta inte har tillgång till som ändå inte är snabbare, speciellt inte i nästa rum eller ännu längre bort.

Permalänk
Medlem

Det står 0.1, Dock verkar denna fungera mycket bättre än den innan ifrån telia. Högtalarna och alla lampor disconnectar ej längre. Är föräldraledigt så inte suttit vid datorn något.

Får 404 not found på alla länkar.

Permalänk

Hej!

Jag flyttar strax till hus och behöver lite assistans angående vilken router och mesh nätverk som är mest prisvärt så jag har oerhört dålig kunskap om nätverk. Huset är 77+77kvm(Boplan + källare). Har förstått att ASUS TUF Gaming AX5400 är en bra router men är den kanske overkill?

Tanken är att ha kontor i källaren och behöver ha ett nätverksuttag vid TVn då vi kör allt genom datorn. Vilket upplägg skulle ni rekommendera? Det är betongbjälklag mellan källare och boplan. Tack!

Edit: Tanken är att köra trådlöst till kontoret och vi kommer att köra bredband från Banhof, så deras egna router kanske är ett alternativ med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobertPer:

Hej!

Jag flyttar strax till hus och behöver lite assistans angående vilken router och mesh nätverk som är mest prisvärt så jag har oerhört dålig kunskap om nätverk. Huset är 77+77kvm(Boplan + källare). Har förstått att ASUS TUF Gaming AX5400 är en bra router men är den kanske overkill?

Tanken är att ha kontor i källaren och behöver ha ett nätverksuttag vid TVn då vi kör allt genom datorn. Vilket upplägg skulle ni rekommendera? Det är betongbjälklag mellan källare och boplan. Tack!

Edit: Tanken är att köra trådlöst till kontoret och vi kommer att köra bredband från Banhof, så deras egna router kanske är ett alternativ med?

https://i.imgur.com/RArhohc.png

Har du lite flyt kan en TUF 5400 klara jobbet själv lite beroende på var du placerar den såklart.
Klipp en på öppet köp och testa. Den är inte overkill, den är riktigt bra för priset.

Räcker inte den får du kolla på dedikerad Mesh-lösning eller lägga till en extra TUF 5400 för mesh.

Annat alternativ är att köra Unifi Dream Router med en extra AP. Dock pallar den bara typ 700-800 mbps. 2500kr för UDR + 1500kr för en AP Wifi 6 så typ 4000 kr.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Har du lite flyt kan en TUF 5400 klara jobbet själv lite beroende på var du placerar den såklart.
Klipp en på öppet köp och testa. Den är inte overkill, den är riktigt bra för priset.

Räcker inte den får du kolla på dedikerad Mesh-lösning eller lägga till en extra TUF 5400 för mesh.

Annat alternativ är att köra Unifi Dream Router med en extra AP. Dock pallar den bara typ 700-800 mbps. 2500kr för UDR + 1500kr för en AP Wifi 6 så typ 4000 kr.

Tack för svaret! Men ja de kanske är mest värt att satsa på en TUF 5400 och fixa ett trådlöst nätverkskort till datorn så man slipper köra en extra AP eller någon meshlösning för att få internet till TV/Datorn iofs. Sen har jag tur funkar Wi-Fi hela vägen till kontoret med. Kanske är smartast att prova som du säger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobertPer:

Tack för svaret! Men ja de kanske är mest värt att satsa på en TUF 5400 och fixa ett trådlöst nätverkskort till datorn så man slipper köra en extra AP eller någon meshlösning för att få internet till TV/Datorn iofs. Sen har jag tur funkar Wi-Fi hela vägen till kontoret med. Kanske är smartast att prova som du säger!

Själv hade jag nog provat på det med. Blir inte mycket billigare eller bättre än 1599kr för en TUF 5400 om den klarar räckvidden. Du kan ju prova mot din mobil på kontoret innan du köper ett wifi-kort till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobertPer:

Tack för svaret! Men ja de kanske är mest värt att satsa på en TUF 5400 och fixa ett trådlöst nätverkskort till datorn så man slipper köra en extra AP eller någon meshlösning för att få internet till TV/Datorn iofs. Sen har jag tur funkar Wi-Fi hela vägen till kontoret med. Kanske är smartast att prova som du säger!

Här är bra deal på wifi 6 kort sen.
359kr

Asus PCE-AX3000 PCIe-kort (Bluetooth 5.0 Wi-Fi 6 AX3000 Dual Band, 2 x antenner, DFS) https://www.amazon.se/dp/B0831SJ2K9?ref_=cm_sw_r_apin_dp_2MRY...

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Själv hade jag nog provat på det med. Blir inte mycket billigare eller bättre än 1599kr för en TUF 5400 om den klarar räckvidden. Du kan ju prova mot din mobil på kontoret innan du köper ett wifi-kort till datorn.

Datorn på kontoret har Wi-Fi. Får försöka placera routern smartare än jag tänkt så bör de funka!

Skrivet av KAN1N:

Här är bra deal på wifi 6 kort sen.
359kr

Asus PCE-AX3000 PCIe-kort (Bluetooth 5.0 Wi-Fi 6 AX3000 Dual Band, 2 x antenner, DFS) https://www.amazon.se/dp/B0831SJ2K9?ref_=cm_sw_r_apin_dp_2MRY...

Beställde ett direkt! Datorn som behöver är ju den som står vid TVn på samma våning. Alltid skönt att slippa massa sladdar oavsett sen!

Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobertPer:

Datorn på kontoret har Wi-Fi. Får försöka placera routern smartare än jag tänkt så bör de funka!

Beställde ett direkt! Datorn som behöver är ju den som står vid TVn på samma våning. Alltid skönt att slippa massa sladdar oavsett sen!

Stort tack för hjälpen!

Inga problem
Hoppas det funkar fint. TUF 5400 är riktigt snabb.
Eventuellt att du inte behöver wifi-kortet till tv-bänken om du har möjlighet att placera routern där och räckvidden är ok.
GLHF

Permalänk
Medlem

Vad kan man köpa till mormor som i princip bara surfar på mobilen och ibland streamar typ svt play, tv4 från mobilen till tvn? Finns det några billigt alternativ? Bor i en 3a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaiba:

Vad kan man köpa till mormor som i princip bara surfar på mobilen och ibland streamar typ svt play, tv4 från mobilen till tvn? Finns det några billigt alternativ? Bor i en 3a.

Japp, din gamla Så kan du uppgradera din egen.

Annars om du letar billigt kan du testa TP-Link Archer AX1500.
Kolla på prisjakt efter din prisklass och routern bör minst klara Wi-Fi 5 och ha Gigabit portar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

På jakt efter en ny router då jag uppgraderat till 1000/1000. Routern jag har idag är nog 6-7 år gammal så mitt nätverk har varit lite eftersatt men eftersom jag bara haft 100/100 och ändå fått ut 60mbit på wifi så har jag inte riktigt brytt mig.
Men nu är det alltså dags för en ny.

Bor idag i en lägenhet och routern kommer stå rätt centralt.
Kommer kopplas upp tre datorer, sex mobiler, två surfplattor, två tv, sonos och ett nintendo switch.
Antagligen kommer allt gå på Wifi men vill gärna ha möjlighet att koppla in något på tråd i framtiden om det skulle behövas.
Känner inte behov av mesh just nu, men plan inom 2 år att flytta och då blir det nog ett radhus/hus och då vill jag gärna kunna bygga vidare på nätverket utan att behöva börja om från början.
Kör NextDns så vill ha den möjligheten att köra det på nya routern också.

Kan tänka mig att lägga runt 3k.

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Skrivet av mr bulle:

På jakt efter en ny router då jag uppgraderat till 1000/1000. Routern jag har idag är nog 6-7 år gammal så mitt nätverk har varit lite eftersatt men eftersom jag bara haft 100/100 och ändå fått ut 60mbit på wifi så har jag inte riktigt brytt mig.
Men nu är det alltså dags för en ny.

Bor idag i en lägenhet och routern kommer stå rätt centralt.
Kommer kopplas upp tre datorer, sex mobiler, två surfplattor, två tv, sonos och ett nintendo switch.
Antagligen kommer allt gå på Wifi men vill gärna ha möjlighet att koppla in något på tråd i framtiden om det skulle behövas.
Känner inte behov av mesh just nu, men plan inom 2 år att flytta och då blir det nog ett radhus/hus och då vill jag gärna kunna bygga vidare på nätverket utan att behöva börja om från början.
Kör NextDns så vill ha den möjligheten att köra det på nya routern också.

Kan tänka mig att lägga runt 3k.

Denna kanske? Diskuteras lite längre upp i tråden.

https://www.amazon.se/dp/B09MG9MDB5/ref=asc_df_B09MG9MDB5/?ta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr bulle:

På jakt efter en ny router då jag uppgraderat till 1000/1000. Routern jag har idag är nog 6-7 år gammal så mitt nätverk har varit lite eftersatt men eftersom jag bara haft 100/100 och ändå fått ut 60mbit på wifi så har jag inte riktigt brytt mig.
Men nu är det alltså dags för en ny.

Bor idag i en lägenhet och routern kommer stå rätt centralt.
Kommer kopplas upp tre datorer, sex mobiler, två surfplattor, två tv, sonos och ett nintendo switch.
Antagligen kommer allt gå på Wifi men vill gärna ha möjlighet att koppla in något på tråd i framtiden om det skulle behövas.
Känner inte behov av mesh just nu, men plan inom 2 år att flytta och då blir det nog ett radhus/hus och då vill jag gärna kunna bygga vidare på nätverket utan att behöva börja om från början.
Kör NextDns så vill ha den möjligheten att köra det på nya routern också.

Kan tänka mig att lägga runt 3k.

Ovan nämnda GT-AX6000 lär fungera väldigt bra men vill du spara några kronor så är även TUF 5400 ett bra alternativ som lär fylla dina behov och kravspec med marginal!

Permalänk
Medlem

Ursäkta om det här har svarats på förut, men har någon koll på den här varianten? Verkar rätt ny så har inte sett så mycket reviews och så.

https://www.webhallen.com/se/product/357487-ASUS-TUF-AX6000-A...

Dags att flytta till hus, så behöver en router med lite mer kräm i. Lutar annars åt GT-AX6000 men jag kräks ju lite på designen och jag har fått för mig att mesh-lösningar kan addera latens och annat mög. Vad tror panelen om en ASUS AX86u annars? Finns i alla fall en chans att frun inte stympar mig om jag kommer hem med en sådan.

Tack på förhand och ursäkta det röriga inlägget!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Skrivet av Luap:

Ursäkta om det här har svarats på förut, men har någon koll på den här varianten? Verkar rätt ny så har inte sett så mycket reviews och så.

https://www.webhallen.com/se/product/357487-ASUS-TUF-AX6000-A...

Dags att flytta till hus, så behöver en router med lite mer kräm i. Lutar annars åt GT-AX6000 men jag kräks ju lite på designen och jag har fått för mig att mesh-lösningar kan addera latens och annat mög. Vad tror panelen om en ASUS AX86u annars? Finns i alla fall en chans att frun inte stympar mig om jag kommer hem med en sådan.

Tack på förhand och ursäkta det röriga inlägget!

Asus routers presterar bra överlag så svårt att gå fel oavsett modell. Tror inte det skiljer sig speciellt mycket "under skalet".

Der ser ut som AX86U inte går hänga på väggen, men Asus TUF AX6000 verkar ha den möjligheten. Sen är RT-AX86U dyrare än båda de andra alternativen trots att den är långsammare.