Jag har blivit gammal fegis. För många år sedan köpte jag saker lite här och där. Nu är jag för skeptisk och tänker jag betalar hellre lite mer från en svensk vanlig butik och slipper så mycket risker.
Problemet är att det finns så otroligt mycket jag vill ha som ej finns i sverige och jag tycker det är väldigt konstigt att det inte finns här. Som en bärbag till min Playstation VR2, laddstation till den som är bättre än originalet. Lite hemautomationsprylar som kostar några få hundralappar, men ingen svensk aktör tar in det jag vill ha osv.
Så jag får väl börja handla från Amazon m.m
Inte för att vara sådan men min känsla inom mycket idag är att det är så att det finns folk som är tidiga med något nytt. Denna tidiga grupp kan man indela i 2st grupper.
Folk som är mycket kompetenta och vet precis vad de håller på med.
Folk som skiter i allt vad säkerhet heter och bara kör på.
När det gäller Amazon så är det nog jag som är en Laggers just nu, men handla från Amazon för 5år sedan i sverige hade nog mitt påstående ovan gällt.
Håller du dig till prylar som står "Dispatches from Amazon" och "Sold by Amazon", så är du i princip helt säker. Blir det något strul så är Amazon snabba att svara. Ärligt talat räcker det nog så länge Amazon fraktar varan, då det innebär att varan kommer från ett Amazonlager, och eventuella problem (skadat/borttappat paket, fel vara skickad etc) ska vara snabbt och enkelt att fixa, så att de kan skicka dig en ny likadan produkt, med expressfrakt, för att avhälpa problemet. Om det både säljs och skickas av annan part, så lär man sig efter ett tag vilka varningstecken man bör kolla efter. Låter det som att reviews passar in på varan på den sidan? Ibland kan scammers sälja någon billig skitsak och "farma" bra betyg, för att sedan byta till en helt annat produkt som är betydligt dyrare, men ha kvar samma betyg som innan, och lura folk på så vis. Man lär sig ganska snabbt att se det som är lite bra för att vara sant.
Kolla alltid reviews, köp aldrig om det inte finns reviews etc.
Ja så är det. Men det är ju inte Amazons fel. Tro mig att inom ett par år kommer Amazon till stor del leverera med egna bilar, med förare som är skolade på ett helt annat sätt än budfirmorna.
Förra veckan beställde jag en laserskrivare från Amazon. Åsnan på Bring som skulle leverera den hem dumpade kartongen längst ner i trapphuset vid ytterdörren (jag bor några våningar upp). Ingen ringde ens. Så jag satt hemma å väntade i timmar och av ren slump när jag ska ner till tvättstugan så ser jag att min skrivare står nere i trapphuset. Legat där troligen i timmar. Ringde å klagade till Bring men vad hjälper det.
Nä, jag säger bara mer Amazon åt folket och låt de helst sköta leveranserna själva. Gärna med dessa Prime expressleveranser inom 2 timmar, som de kör i USA på många håll.
Klaga! Absolut!
Jag hade under ca 6 månaders tid förra året konstanta problem med Bring här där jag bor.
Jag beställde alltid hemleverans, och var det postnord som skötte leveransen, så var det aldrig något problem.
Var det Bring, så exakt 100% av gångerna fick jag notis om att mitt paket lastats för utkörning i närmsta stad, ca 1 minut senare kom en till uppdatering, att pga av att jag ej varit hemma för underskrift (det var alltid "contact-less delivery", som ej kräver underskrift), "force majure" eller annan random anledning, ibland ingen anledning alls, så har de inte kunnat leverera paketet till mig. Paketet har då åkt en runda, för att sedan komma tillbaks till samma lager igen senare på dagen, för att nästa dag levereras direkt till ombud istället. Det tar minst ca 20min med bil från detta lager dit där jag bor, eller ca 2 timmar efter att de har lastat för utkörning, tills att paketen levereras.
Varje gång detta skedde, så klagade jag till Amazon samt till Bring, varje gång bad båda parter om ursäkt, och varje gång fick Bring hämta upp paketet hos ombudet igen, för att faktiskt leverera paketet hem till mig.
Som tur för min del, så var inga paket viktiga att de kom fram snabbt, och jag fick en hel del 100kr koder från Amazon som plåster på såren.
Till slut löste sig problemet, och Bring har nu de senaste 6 månader inte haft en enda misslyckad leverans.
Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2