Amazon växer snabbt i Sverige

Permalänk
Medlem

Brukar köpa skitgrejor på amazon. Ett mobilskal eller som senast en näshårstrimmer från panasonic för 160kr inkl frakt. Det har liksom ersatt de ”gamla goa” ( men helt ohållbara) dagarna när man kunde köpa prylar får kina snorbilligt utan fraktkostnader

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det var ju tråkigt. Amazon behandlar sina anställda som skit men det bryr sig ju inte folk om "för det är ju så billigt och snabbt".
Undviker amazon så mycket jag kan - lyckades flytta ett företagsprojekt från AWS till GCP nyligen, känns bra!

"De anställda" hade inte varit anställda om Amazon inte funnits här. Kanske nåt att tänka på. Ingen tvingar någon att jobba på Amazon, men kön dit är lång, tro det eller ej.

I övrigt tycker jag att Amazon är grymt bra. Servicen är på topp, snabba leveranser och man blir automatiskt kompenserad utan att ens fråga om det.

Senast för 3 veckor sen hamnade mitt paket "av misstag" på PostNord utlämningsställe istället för hemleverans. Gratis frakt som alltid. Paketet var inte försenat, den kom fram samma dag. Jag reflekterade inte ens över det, åkte och hämtade ut paketet och allt va frid å fröjd. Häromdagen fick jag ett mail där Amazon ber om ursäkt för att jag inte fick paketet hemlevererat och som kompensation har de har automatiskt förlängt mitt Prime medlemskap med en gratis månad. Man tackar.

Amazon är inte bra på allt såklart, men framförallt vid reor, småprylar, diverse hemelektronik, leksaker i allmänhet, små tillbehör till hemmet mm. Priserna är oftast oslagbara, bara man vet hur man ska leta på sajten.

Som småbarnsförälder lär man sig fort vart man ska handla leksakerna till grabben och vart man kan spara in hundralappar. De övriga leksaksaffärer i Sverige har sinnessjuka överpriser på i princip allt.

Jag kommer inte betala dubbla priset eller ens 20% mer för samma vara bara för att Bezoz tydligen är "ond" eller för att nån "stackare" fått heltid på Amazon och klagar över att han/hon måste jobba efter klockan. Var glad att du har ett jobb, säger jag.

Det jag ser fram emot nu är när Amazon börjar köra samma dag leveranser i mitt område, med sina egna bilar. Så har de gjort i många år nu i USA, kanske inte överallt men på många håll. Minns specifikt i Florida när jag och chefen satt fast utan bil på kontoret. Behövde brådskande några DisplayPort kablar. Chefen (som är bosatt i USA) sa "inga problem", klickade hem tre kablar på Amazon och mindre än 90 minuter senare var den mörkblåa Amazon-bilen utanför kontoret och levererar. Sånt behöver vi mer i Sverige!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Har handlat några gånger och det har fungerat bra med själva köptillfället. Det som INTE fungerar är de bedrövliga budfirmor som inte hittar om man inte bor i centrum. Har hänt flera gånger att paket gått i retur eller att de dumpar det på något utlämningsställe. Jag står dock på mig och kräver att få det hemkört.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk

Jag har blivit gammal fegis. För många år sedan köpte jag saker lite här och där. Nu är jag för skeptisk och tänker jag betalar hellre lite mer från en svensk vanlig butik och slipper så mycket risker.

Problemet är att det finns så otroligt mycket jag vill ha som ej finns i sverige och jag tycker det är väldigt konstigt att det inte finns här. Som en bärbag till min Playstation VR2, laddstation till den som är bättre än originalet. Lite hemautomationsprylar som kostar några få hundralappar, men ingen svensk aktör tar in det jag vill ha osv.

Så jag får väl börja handla från Amazon m.m

Inte för att vara sådan men min känsla inom mycket idag är att det är så att det finns folk som är tidiga med något nytt. Denna tidiga grupp kan man indela i 2st grupper.

  • Folk som är mycket kompetenta och vet precis vad de håller på med.

  • Folk som skiter i allt vad säkerhet heter och bara kör på.

När det gäller Amazon så är det nog jag som är en Laggers just nu, men handla från Amazon för 5år sedan i sverige hade nog mitt påstående ovan gällt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Har handlat några gånger och det har fungerat bra med själva köptillfället. Det som INTE fungerar är de bedrövliga budfirmor som inte hittar om man inte bor i centrum. Har hänt flera gånger att paket gått i retur eller att de dumpar det på något utlämningsställe. Jag står dock på mig och kräver att få det hemkört.

Ja så är det. Men det är ju inte Amazons fel. Tro mig att inom ett par år kommer Amazon till stor del leverera med egna bilar, med förare som är skolade på ett helt annat sätt än budfirmorna.

Förra veckan beställde jag en laserskrivare från Amazon. Åsnan på Bring som skulle leverera den hem dumpade kartongen längst ner i trapphuset vid ytterdörren (jag bor några våningar upp). Ingen ringde ens. Så jag satt hemma å väntade i timmar och av ren slump när jag ska ner till tvättstugan så ser jag att min skrivare står nere i trapphuset. Legat där troligen i timmar. Ringde å klagade till Bring men vad hjälper det.

Nä, jag säger bara mer Amazon åt folket och låt de helst sköta leveranserna själva. Gärna med dessa Prime expressleveranser inom 2 timmar, som de kör i USA på många håll.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det finns ju faktiskt folk som inte spelar här, som använder datorn till mer än bara nöje. Ta nu, Apple iPhone 14 pro max 256GB. 15990 kr på Amazon. Den kostar 17290 kr på Inet. Du menar på allvar att du hellre skulle handla på Inet och betala 1300 kr mer bara för att. Samma produkt. Vem vill handla från Atea som privatperson? helt galna prispåslag för samma produkter.

Själv spenderar jag hellre 1300 kr på mat istället och handlar på Amazon. Jag har Prime redan och jag kan beställa grejer fraktfritt. Är det något jag inte är nöjd med så är det gratis retur. Man har bara lyx att vara etiskt när man lever i överflöd. Nu visar det sig att svenska folket ratar eko gurkan för en importerade gurkan från Spanien.

Något som bet Mediamarkt i svansen var att majoriteten av svenskar använder prisjämförelsesajter. Så de fattade inte varför man inte köpte en annan vara på Mediamarkt när kampanjvaran var slut. Konkurrensen är knivskarp. Medarbetarna behöver inte jobba på Amazon. Du är ju inte livegen, gillar man inte villkoren så får man söka något annat.

Den kostar 16200kr hos Telia. Är det fortfarande värt det?
Jag kan absolut tänka mig att betala 1.2% mer för en produkt för att inte stödja den typen av företag, företagskultur och konkurrensmetoder som Amazon står för.

Ja, lyx och överflöd beskriver mig som student på studielån, men ändå verkar det gå runt ganska bra att bara undvika företag jag har svårt för etiskt...

Det är ingen skillnad på en gurka och en iPhone Pro Max 256GB tycker du?

Det är helt upp till dig att handla vart du vill, men kom inte och gnäll när vi har ett företag att handla hemelektronik ifrån om 10 år för resten är körda i botten

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har blivit gammal fegis. För många år sedan köpte jag saker lite här och där. Nu är jag för skeptisk och tänker jag betalar hellre lite mer från en svensk vanlig butik och slipper så mycket risker.

Problemet är att det finns så otroligt mycket jag vill ha som ej finns i sverige och jag tycker det är väldigt konstigt att det inte finns här. Som bärbag till min Playstation VR2, laddstation till den som är bättre än originalet. Lite hemautomationsprylar som kostar några få hundralappar, men ingen svensk aktör tar in det jag vill ha osv.

Så jag får väl börja handla från Amazon m.m

Prova så ska du se att du snabbt blir övertygad. Amazon, Aliexpress etc. Fungerar alltid klockrent. Handlar där hela tiden. Så länge man vet vad man ska ha och tänker sunt förnuft. Köp inte en 16TB hårddisk för 100 kronor för du vet att det kommer vara en bluff. Bluffmakare finns överallt, men de är lätta at genomskåda. Och läs alltid recensionerna, både på produkten och butiken som säljer varan. Du kommer spara stora pengar och i slutändan får du ändå samma pryl som tillverkats i Kina, vare sig du köper den på Amazon, Inet, Elgiganten, Aliexpress eller din lokala elektronikförsäljare.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

"De anställda" hade inte varit anställda om Amazon inte funnits här. Kanske nåt att tänka på. Ingen tvingar någon att jobba på Amazon, men kön dit är lång, tro det eller ej.

I övrigt tycker jag att Amazon är grymt bra. Servicen är på topp, snabba leveranser och man blir automatiskt kompenserad utan att ens fråga om det.

Senast för 3 veckor sen hamnade mitt paket "av misstag" på PostNord utlämningsställe istället för hemleverans. Gratis frakt som alltid. Paketet var inte försenat, den kom fram samma dag. Jag reflekterade inte ens över det, åkte och hämtade ut paketet och allt va frid å fröjd. Häromdagen fick jag ett mail där Amazon ber om ursäkt för att jag inte fick paketet hemlevererat och som kompensation har de har automatiskt förlängt mitt Prime medlemskap med en gratis månad. Man tackar.

Amazon är inte bra på allt såklart, men framförallt vid reor, småprylar, diverse hemelektronik, leksaker i allmänhet, små tillbehör till hemmet mm. Priserna är oftast oslagbara, bara man vet hur man ska leta på sajten.

Som småbarnsförälder lär man sig fort vart man ska handla leksakerna till grabben och vart man kan spara in hundralappar. De övriga leksaksaffärer i Sverige har sinnessjuka överpriser på i princip allt.

Jag kommer inte betala dubbla priset eller ens 20% mer för samma vara bara för att Bezoz tydligen är "ond" eller för att nån "stackare" fått heltid på Amazon och klagar över att han/hon måste jobba efter klockan. Var glad att du har ett jobb, säger jag.

Det jag ser fram emot nu är när Amazon börjar köra samma dag leveranser i mitt område, med sina egna bilar. Så har de gjort i många år nu i USA, kanske inte överallt men på många håll. Minns specifikt i Florida när jag och chefen satt fast utan bil på kontoret. Behövde brådskande några DisplayPort kablar. Chefen (som är bosatt i USA) sa "inga problem", klickade hem tre kablar på Amazon och mindre än 90 minuter senare var den mörkblåa Amazon-bilen utanför kontoret och levererar. Sånt behöver vi mer i Sverige!

De hade ju haft andra jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Den kostar 16200kr hos Telia. Är det fortfarande värt det?
Jag kan absolut tänka mig att betala 1.2% mer för en produkt för att inte stödja den typen av företag, företagskultur och konkurrensmetoder som Amazon står för.

Ja, lyx och överflöd beskriver mig som student på studielån, men ändå verkar det gå runt ganska bra att bara undvika företag jag har svårt för etiskt...

Det är ingen skillnad på en gurka och en iPhone Pro Max 256GB tycker du?

Det är helt upp till dig att handla vart du vill, men kom inte och gnäll när vi har ett företag att handla hemelektronik ifrån om 10 år för resten är körda i botten

På tal om Telia.. du vet väl vad de gjorde i Uzbekistan? Ska du inte bojkotta Telia för den delen också? Så maten som man äter, det kan man köra det billigaste, medan en telefon, så måste man vara på de höga hästarna och köpa från en "bra" butik. Men det brukar ju alltid vara så med studenter, idealister, innan man kommer ut till verkligheten och det finns begränsade resurser. Inte betalar jag som småbarnsförälder dubbelt så mycket för en identisk vara. Amazon har funnits bra mycket längre än 10 år i USA. Har de monopol? Finns det inte Best Buy/microcenter/mfl i USA? Varför är de inte monopol? Så din skrämseltaktik och trashtalk för Amazon för att rädda de fina svenska företagen. Varför räddade inga svenska företag Volvo PV när Ford var tvungen att släppa de? Var fanns patriotismen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Visst är det kul med Amazon Prime, jag använder det jättemycket- tyvärr ibland lite FÖR mycket, det gäller att ha priskoll istället för att blind lita på Amazon och deras prisar.

Några exempel:
Jag letade efter en Raspberry Pico till lägsta pris, inkl. prime fann jag en till 130 sek på Amazon, beställde det.

Sen upptäckte jag at iNET i Sverige har den till 69,- inkl FRI FRAKT. BUMMER !!! (Go iNet!)

Några gånger hittar jag saker billigare i Biltema, t.ex. solar switches, batterier, kopplingar etc. Och Amazon är SVINDYRA på detta.

Och ett lite tips till er: SÖK INTE PÅ SVENSKA hos Amazon - då får du säljare som har skruvat upp prisen för Svensk marknad, sök på Engelska istället + prime, så får du mkt. lägre priser.

Ja man kan lura sig själv ibland, så det gäller att man Aldrig glömmer bort e.x kära Prisjakt - som alltid varit guld värd!

Bra tips att ha i åtanke med biltema där. Kan göra fina klipp där och även Jula. Fina kläder till superpriser. Vem behöver klädaffär, när Jula finns 😁

Och yes, märkt det också, att söka på engelska oftast gett bäst priser 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De hade ju haft andra jobb?

Vänta nu, men om de nu hade haft andra jobb att välja på så är det väl ingen som tvingat de att jobba på Amazon från första början? Och är det så jobbigt att jobba på Amazon så hitta ett annat jobb. Som sagt, kön är lång till deras tjänster så ingen kommer ju sakna den lata lagerarbetaren iaf.

Eller menar du att jobbplatsen försvann på det lokala elektronik-haket "Jockes Data AB" i Vårby med 3 anställda, som sedan konkade när Amazon kom till Sverige och anställde i hundratal eller snart tusental?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Den kostar 16200kr hos Telia. Är det fortfarande värt det?
Jag kan absolut tänka mig att betala 1.2% mer för en produkt för att inte stödja den typen av företag, företagskultur och konkurrensmetoder som Amazon står för.

Ja, lyx och överflöd beskriver mig som student på studielån, men ändå verkar det gå runt ganska bra att bara undvika företag jag har svårt för etiskt...

Det är ingen skillnad på en gurka och en iPhone Pro Max 256GB tycker du?

Det är helt upp till dig att handla vart du vill, men kom inte och gnäll när vi har ett företag att handla hemelektronik ifrån om 10 år för resten är körda i botten

Det är inte särskilt längesedan (några månader typ) som Amazon i två olika omgångar sålde nya iPhone 12 Pro Max för under 9000 kr. Det gjorde många glada som tycker Apple blivit väl dyrt men ändå gillar iOS och behöver den stora skärmen. Nu fick de mer pengar över till den dyra maten, tack vare Amazon.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Sen kommer konkurrensen tillbaka om priserna höjs pga det. Det är fint.

...Från ett ännu större multinationellt megaföretag eller en svensk startup?

Eller menar du som Nvidia satt prisnivå som ökat konkurrensen?

Jag tror att utrotat motstånd förblir utrotat, lite som svenska jordbruket (diesel, elkostnader, kunder som väljer lågprismärken)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

På tal om Telia.. du vet väl vad de gjorde i Uzbekistan? Ska du inte bojkotta Telia för den delen också? Så maten som man äter, det kan man köra det billigaste, medan en telefon, så måste man vara på de höga hästarna och köpa från en "bra" butik. Men det brukar ju alltid vara så med studenter, idealister, innan man kommer ut till verkligheten och det finns begränsade resurser. Inte betalar jag som småbarnsförälder dubbelt så mycket för en identisk vara. Amazon har funnits bra mycket längre än 10 år i USA. Har de monopol? Finns det inte Best Buy/microcenter/mfl i USA? Varför är de inte monopol? Så din skrämseltaktik och trashtalk för Amazon för att rädda de fina svenska företagen. Varför räddade inga svenska företag Volvo PV när Ford var tvungen att släppa de? Var fanns patriotismen då?

Det är väldigt stora antaganden baserat på rätt bristfällig information, så dra inte på för höga växlar

1. Jag säger inget om Telia, alla bolag är väl skit om man tittar tillräckligt noga - Det är dock väldigt enkelt att välja bort en dålig hemelektroniksbutik. Det kostar sällan mer.

2. Jag är knappast en idealist, men däremot klarar jag av att tänka längre än vad näsan räcker. Vi pratar inte om dubbelt så mycket, i ditt egna exempel för en telefon för nästan 20.000kr (!!) så skiljer det 1.2% mellan en svensk ÅF och en amerikansk gigant. Visst, Telia är ingen ängel, men sannolikt bättre i detta fallet.

3. Allt jag säger är att jag tycker att det oftast är värt att ge det en tanke till. Det är inte ens i närheten av skrämseltaktik eller trashtalk.

Du får göra precis som du vill, men det verkar verkligen ha tagit en nerv att jag anser att det inte behövs mer pengar till ett företag med vinster på 400 miljarder kronor, när det finns andra alternativ som i 99% av fallen är precis lika bra.

Hur är det ens ett problem vad jag gör eller hur jag baserar mina beslut? Om ditt liv som småbarnsfarsa hänger på om du köper din mobiltelefon för 20.000kr eller 19.000kr så bör du nog ta dig en rejäl funderare hur du prioriterar istället för att hoppa på mig baserat på en, enda liten simpel åsikt på internet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

jag har nästan uteslutande handlat hos amazon sedan dom drog igång i Sverige. Priserna är oftast markant billigare alternativt likvärdiga våra svenska ÅF, men fördelen är deras returpolicy som är helt galet bekväm samt att fraktalternativen med prime är underbara.

För att jämföra pris så köpte jag senast en Logitech G502X Lightspeed för 1085kr på Amazon, dagspriset hos våra "klassiska" butiker var 1599kr, som konsument vill man inte hålla på med välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Sen är vi svenskar programmerade att allt som är svenskt är lite bättre. Lidl finns ju i Tyskland och tester har ju visat att Lidls varor är inte nere i bottenskrapet jämfört med svenska.

Alla länder försöker skydda om sina egna produkter.

I Sverige ska man köpa Svenskt och inget annat är bra, i Norge samma sak och även i England säger dom samma sak.

Handlar det om mat är det alltid bäst i hemlandet, tryggast etc Därför handlar jag på pris i dom fallen produkten är likvärdig för endamålet.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Vänta nu, men om de nu hade haft andra jobb att välja på så är det väl ingen som tvingat de att jobba på Amazon från första början? Och är det så jobbigt att jobba på Amazon så hitta ett annat jobb. Som sagt, kön är lång till deras tjänster så ingen kommer ju sakna den lata lagerarbetaren iaf.

Det är lite svårt att följa ditt resonemang här. Du påstod väl att de inte skulle haft något jobb utan Amazon?

Permalänk
Medlem

Köper bara sådant jag annars skulle köpa från wish eller alibaba från amazon. Tycker det är ett bra tillskott på den svenska marknaden. "Riktiga" varor köper jag bara från etablerade svenska återförsäljare.

Permalänk

Amazon har just lagt ned Dpreview, den bästa fotosidan på nätet
25 år har den funnits men Amazon fimpar den.
Kommer aldrig att köpa en pryl från dem mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vägrar du "Made in China" också? Annars är det ju bara ren hyckleri.

Extremt svårt, om inte omöjligt att undvika Kina-tillverkning. Men givet möjligheten, så ja absolut.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Handlar mycket hellre på en Svensk sida, men när jag väl köper något från Amazon brukar jag kolla först om den återförsäljare som säljer produkten har samma eller bättre pris på sin egna sida. Har de det köper jag mycket hellre av dem direkt. Men oftast är priset lik-förbaskat billigare på Amazons hemsida, så då får det väl bli där jag köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är lite svårt att följa ditt resonemang här. Du påstod väl att de inte skulle haft något jobb utan Amazon?

Ja jag förstår vad du menar Min poäng är bara att ett jobb på Amazon är bättre än inget jobb, och hade inte Amazon varit här så hade det inte automatiskt lett till att något annat företag kunnat erbjuda denna plats. Jag tror seriöst att Amazons existens i Sverige innebär fler arbetsplatser än vad de flesta småföretagande mikrobutiker gör/gjorde tillsammans.

Amazon jobbar knappast småskaligt. Extremt stora lager, distribution, service och leveranser. Det, om något, skapar många jobb.

Speciellt i dessa tider som nu, är ett jobb med striktare policy och sämre villkor bättre än inget jobb alls. Så argumentet i fråga håller inte.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Blir en hel del från Amazon numera faktiskt då många Svenska ÅF ärligt talat är klappkassa på att både erbjuda ett bra sortiment av god kvalitet... Och hyggliga priser. Kan svenska ÅF inte erbjuda prylarna man söker, eller tar överpriser för dem... Då får det vara.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är inte särskilt längesedan (några månader typ) som Amazon i två olika omgångar sålde nya iPhone 12 Pro Max för under 9000 kr. Det gjorde många glada som tycker Apple blivit väl dyrt men ändå gillar iOS och behöver den stora skärmen. Nu fick de mer pengar över till den dyra maten, tack vare Amazon.

Bra deal, det jag har så förbannat svårt att förstå är bara hur man nu resonerar i det fallet (Jag menar inte dig specifikt, utan generellt)

Om det nu är så att man har det så trångt ställt ekonomiskt att någon tusenlapp är skillnaden mellan mat på bordet eller nudlar, hur i hela friden rättfärdigar man en mobiltelefon för nästan 10.000kr? (Eller som exemplet ovan, 200kr på 16.000 stor nota)

Jag är inte dummare än att jag såklart vill spendera så lite som möjligt, men samtidigt tycker jag att man har ett ansvar. Om jag betalar 2% mer för en onödig lyxpryl men samtidigt vet att jag kanske stödjer något logistikcenter i Borås som har tufft att konkurrera mot Amazons Tysklandalagee och Kalle kan sluta gymnasiet och börja hos Inets webbavdelning så tycker jag det är en vettig grej att göra (Ja, jag vet Inets moderbolag är börsnoterat och säkert djävulen i någon detalj men jag försöker förmedla en tanke)

Jag kanake bara är korkad, Amazon är säkert jättesmidigt att handla ifrån men det känns fanimej bättre att ge en hundralapp extra och köpa från Bosses kött och grafikkort AB än att ge det där aset Bezos ännu en lyxyacht för han har tillräckligt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Synd

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Arditi:

Mycket tråkigt att höra; en stor förlust för Sverige och svenskt, etiskt företagande. Det är bara att hoppas på att utvecklingen vänder och att de snarast lämnar Sverige/Europa/världen.

Äh dom är billiga och jag betalar med min plånbok

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hört att det är ett riktigt slavjobb att jobba på Amazon lagret.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Gillar amazone specielt fri frakt hem och som andra sagt deras retur policy är grym. Handtaget på min kaffebryggare jag köpte gick sönder. Förväntade mig en ny kanna inte en ny bryggare nästa dag dessutom.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kan du nämna någon elektronikpryl eller företag som är "etisk"?

Bortsett från Amazon, kan du nämna något företag där anställda strejkar regelbundet pga arbetsförhållandena?