Amazon växer snabbt i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vilken friska konkurrens talar du om? Bara komplett har slukat 4-5 aktörer i Sverige utan att konkurrensverket sagt ett ord om de.

...så sluta handla på Komplett?

Det jag försöker få fram är att det är vi som konsumenter som röster med plånboken som är de enda som kan påverka hur det ser ut

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Du måste förstå att de svenska leverantörerna betalar ju inte mer bara för att de hela Rusta, Jula mfl. De skor sig som mellanhand. Dvs, betala så lite som möjligt till producenten och sen ta ett så högt pris som möjligt från slutkund i Sverige. Du kan ju fundera varför iPhone tillverkas i Kina och inte USA. Kan det vara priset på tillverkningen så avgör, eller kan helt enkelt inte USA producera något av bättre kvalite än Kina?

Det må vara. Men det ställer också högre krav på dom som företag genom att dom säljer dessa produkter som dom lagerför. Skulle inte bli ett dugg förvånad om Amazon säljer direkt livsfarliga el- produkter eller skyddsutrustning som ej skyddar en från det den ska skydda mot. Om Jula eller Rusta med fler skulle göra detta så blir det av helt annan karaktär i form av att någon myndighet kommer och slår företaget på fingrarna och ger dom böter. Så ska jag köpa en gas mask så köps den ej från Amazon eller Wish eller Aliexpress. Eller om jag ska köpa en jordfelsbrytare så blir det inte heller från dessa företag. Mellanhand eller ej. Gasmask så köper jag bara Sundström, oavsett privat eller om jag skulle rekommendera andra. Sen att det säkert går att köpa en gasmask som har PP3 som partikelfilter för någon 20.a så får denne göra det och tro att denne har gjort en dunder succe istället för 495 som jag köpte min på Bauhaus.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

...så sluta handla på Komplett?

Det jag försöker få fram är att det är vi som konsumenter som röster med plånboken som är de enda som kan påverka hur det ser ut

Ja de gick ju bra. Netonnet klev fram på senare år som en fantastisk spelare för datorbyggen och vips så var de en del av kompletts koncern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det må vara. Men det ställer också högre krav på dom som företag genom att dom säljer dessa produkter som dom lagerför. Skulle inte bli ett dugg förvånad om Amazon säljer direkt livsfarliga el- produkter eller skyddsutrustning som ej skyddar en från det den ska skydda mot. Om Jula eller Rusta med fler skulle göra detta så blir det av helt annan karaktär i form av att någon myndighet kommer och slår företaget på fingrarna och ger dom böter. Så ska jag köpa en gas mask så köps den ej från Amazon eller Wish eller Aliexpress. Eller om jag ska köpa en jordfelsbrytare så blir det inte heller från dessa företag. Mellanhand eller ej. Gasmask så köper jag bara Sundström, oavsett privat eller om jag skulle rekommendera andra. Sen att det säkert går att köpa en gasmask som har PP3 som partikelfilter för någon 20.a så får denne göra det och tro att denne har gjort en dunder succe istället för 495 som jag köpte min på Bauhaus.

Du får ju skilja mellan 3:e parts säljare och FBA/Sold by Amazon. Men om du om ska köpa en elbildsladdare så blir det väl en Easee från Norge.

Jag menar till och med IKEA får återkalla sina produkter få och då. Jag kanske inte heller köper de allra billigaste elprylar från Amazon. Köper dock hellre från Amazon än Wish/ Aliexpress.

Du måste förstå att det är säljaren och inte tillverkaren av produkten så vill man vara säker så är det FBA som gäller. Då har Amazon ansvaret och några här har redan skrivit rätt positiva synpunkter .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ja de gick ju bra. Netonnet klev fram på senare år som en fantastisk spelare för datorbyggen och vips så var de en del av kompletts koncern.

Ja, jag är lika bitter över det som du är, så därför har jag slutat handla där.

Av samma anledning handlar jag inte på Amazon

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Handlar du ofta på Amazon?

En gång pga betydligt bättre pris på en CPU-kylare

Om det bara är några kronor så köper jag hellre någon annanstans

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt. Amazon behandlar sina anställda som skit men det bryr sig ju inte folk om "för det är ju så billigt och snabbt".
Undviker amazon så mycket jag kan - lyckades flytta ett företagsprojekt från AWS till GCP nyligen, känns bra!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, visst, vi har bristande konkurrens i matvaruhandeln, men är det orsak att göra samma sak mot "datorhårdvaruhandeln"?
Så bara för att det har hänt i andra domäner så ska vi göra samma sak här?

Konkurrensen är inte särskilt frisk när Komplett köper upp alla deras konkurrenter över tid.

Citat:

Jag har svårt att förstå hur det är en poäng, Amazon håller nere priserna på samma sätt som Media Markt gjorde när dem slog sig in i Sverige

Det är en fördel för kunden. Skillnaden här är att Mediamarkt tydligen inte klarade av det men det gör Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, jag är lika bitter över det som du är, så därför har jag slutat handla där.

Av samma anledning handlar jag inte på Amazon

Alla har ju inte lyxen att välja det etiska bolaget. Det är inte för inte ekologisk mat säljer asdåligt, så pass dåligt att Arla måste sälja eko-mjölk som vanlig mjölk. Jag vill jämställa myten om det ”goda” bolaget med ekologisk mat. Att bolaget är din kompis. Om alla äter ekologisk mat så skulle miljöförstöringen vara enorm, folk skulle få svälta. Att äta en svensk icke ekologisk morot är betydligt bättre än att äta en ekologisk avokado från Kalifornien i form av avtryck.

Personligen förstår jag inte varför man måste framhäva att jag minsann inte handlar på Amazon för jag är en bättre människa än ni som jagar billigast pris. Sen får man söka andra jobb om man tycker att Amazon är så hemskt. Varför göra sig till ett offer? Ett företag som bara förtrycker sina anställda blir det en braindrain, dvs bara de som inte kan hitta andra jobb stannar kvar och då blir man ju inte världsledande om man har missnöjda medarbetare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Du får ju skilja mellan 3:e parts säljare och FBA/Sold by Amazon. Men om du om ska köpa en elbildsladdare så blir det väl en Easee från Norge.

Då kanske du behöver läsa lite om deras försäljningsförbud då.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/easee-l...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Då kanske du behöver läsa lite om deras försäljningsförbud då.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/easee-l...

ja.. jag försökte med ironi. Då Amazon säljer så mycket "skit" från landet i öst. Då kanske man ska satsa på en norsk elbilsladdare. Det är ett tecken att bara för att det är konstruerat/producerat i ett EU-land så kan det inte vara skit.

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad, de är så mycket billigare på vissa varor. Lite ICA vs Lidl som pågår just nu... prismedvetna köpare kommer gynna Amazon i lågkonjunkturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är inte förvånad, de är så mycket billigare på vissa varor. Lite ICA vs Lidl som pågår just nu... prismedvetna köpare kommer gynna Amazon i lågkonjunkturen.

Sen är vi svenskar programmerade att allt som är svenskt är lite bättre. Lidl finns ju i Tyskland och tester har ju visat att Lidls varor är inte nere i bottenskrapet jämfört med svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Du menar förutom utnyttjandet av arbetare, förbudet med fackliga organisationer, slavarbete i Kina, skattefusket, de facto-monopolet (i USA, än så länge), orättvis behandling av företag på deras marknadsplats, bedrägliga annonser, missbruk av och spioneri på användares data, etc., etc.?

https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Amazon

Men visst, det är ju möjligt att göra klipp på en prinsessklänning till hunden, så det går ju på ett jämnt ut.

"Men fri marknad fixar ju alla problem. Orättvis behandling? Lättkränkt eller? Sluta vara en snöflinga som motsätter dig framsteg, alla som är tillräckligt alfa vet att bara de starkaste förtjänar att vinna och det är bara bra att ditt jobb snart ersättas av robotar och AI. Du är en cuck."

... var typ det jag förväntade mig skulle vara den generella hållningen, men blev positivt överraskad den här gången

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Bästa stället att köpa ovanliga saker/märken och att det har aldrig varit krångel samt att det är snabb leverans.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Är supernöjd med Amazon, snabba på att svara och inget strul när något är sönder eller fel.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Våga vägra! Bozo kan köra upp Amazon där solen inte når.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Har ärligt köpt en hel del från Amazon de senaste två åren.
En del köp har i efterhand visats sig inte alls ha varit så som man kan ha trott baserat på de bilder, text och reviews som finns på sidan, vilket klart inte är toppen.
Dock måste jag säga att jag har haft en del kontakt med deras support, kanske mer än någon annan onlinebutik någonsin, och dom har alltid skött saker snabbt och bra!

Nu senast så har jag beställt ett gäng böcker. I första leveransen var 3 av 10 böcker lite skadade när de nådde fram (inte helt trasig, men klart ej i "nyskick" längre heller), skickade tillbaks dessa och fått 3 nya böcker utskickade innan jag ens returnerat de första 3.
I det nya paketen (det delades till 2 separata ordrar), så kom 2 i gott skick medans den 3e boken återigen levererades skadad. Efter en kort väntan i deras chatt, så fick jag en 3e bok skickad innan de ens fått tillbaks den första, utan problem, och med expressfrakt samtliga gånger. Supporten har alltid varit snabb, hjälpsam, väldigt trevliga och ofta gett mig bättre erbjudanden/ersättningar än vad jag hade kunnat förvänta mig eller kräva på något vis.

Böckerna jag köpte var totalt närmare halva priset jämfört med bokus, adlibris, cdon, akademibokhandeln etc, vilket gör det svårt att motivera varför man ska köpa från andra, speciellt när Amazon har varit bortom all förväntan i deras support i min erfarenhet, något många andra svenska aktörer inte alls är bra på.

Så, i kort, väldigt bra priser på mycket (dock inte allt, kolla alltid andra aktörer!), väldigt bra och trevlig support som ofta gör mer för att rätta till och kompensera för problem än vad jag känner att jag skulle kunna begära från dem, men var lite försiktig med varor som inte säljs av Amazon själva utan 3e part. Speciellt om dom inte har speciellt många reviews.

Det finns scams där man säljer en vara väldigt billigt, av bra kvalité, där man senare ändrar hela sidan för produkten till något helt annat mycket dyrare, men har kvar alla reviews, så det kan se ut som att dem har 5000 femstjärniga reviews, där alla säger att produkten är billig och väldigt bra, men det som faktiskt skickas är något helt annat, totalt skräp, i syfte att lura sina kunder. Jag har inte råkat ut för detta själv, men finns gott om videos på YouTube, samt posts på Reddit som förklarar hur detta går till. Amazon borde absolut inte tillåta att hela säljsidan ändras totalt till en helt annat produkt, men får behålla reviews sedan tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Sedan finns bara Amazon kvar, utan konkurrens!

Permalänk
Medlem

Jag väljer inte Amazon.se för att dem har bästa priset, jag väljer dem för deras kundservice och extremt smidiga retur-/garanti-process.

Kan gå så långt att om dem har produkten jag tänkt köpa till och med lite dyrare än andra så väljer jag Amazon ändå på grund av detta. Men handlar endast om produkten säljs av Amazon och inte av någon tredje part. Bockar alltid i "Säljs av Amazon" vid sökningar.

Permalänk
Medlem

Som många flera påpekat så tycker jag att dom är utmärkta för små inköp som annars hade kostat alldeles för mycket i Sverige. Teknikprodukter köper jag främst i våra väletablerad butiker som Webhallen, Inet osv

Tycker också att dom är rent av guds gåva i vissa produktkategorier där vi inte har tillräckligt många aktörer som skapar konkurrens. Till exempel verktyg, maskiner, och köksredskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Alla har ju inte lyxen att välja det etiska bolaget. Det är inte för inte ekologisk mat säljer asdåligt, så pass dåligt att Arla måste sälja eko-mjölk som vanlig mjölk. Jag vill jämställa myten om det ”goda” bolaget med ekologisk mat. Att bolaget är din kompis. Om alla äter ekologisk mat så skulle miljöförstöringen vara enorm, folk skulle få svälta. Att äta en svensk icke ekologisk morot är betydligt bättre än att äta en ekologisk avokado från Kalifornien i form av avtryck.

Alla har lyxen att välja det etiska valet när man köper skit man inte behöver, vilket innefattar all form av hemelektronik och sånt som är i fokus på Swec.
Det är inte ett samtal om att "Jag har inte råd att betala 200kr mer för mig 3050Ti, så jag måste köpa det från Amazon"

Skilj på lyxkonsumtion och sånt man måste ha, som mat.

Skrivet av slipbit:

Personligen förstår jag inte varför man måste framhäva att jag minsann inte handlar på Amazon för jag är en bättre människa än ni som jagar billigast pris. Sen får man söka andra jobb om man tycker att Amazon är så hemskt. Varför göra sig till ett offer? Ett företag som bara förtrycker sina anställda blir det en braindrain, dvs bara de som inte kan hitta andra jobb stannar kvar och då blir man ju inte världsledande om man har missnöjda medarbetare.

Det har att göra med en diskussion högre upp, sedan handlar det möjligtvis att få folk att lyfta blicken lite.
Köper du bara det billigaste så får du köpa nytt ofta och det medför sällan schyssta avtal genom ledet.

Medarbetarna spelar väl ingen som helst roll? Det har vi ju sett med alla kissflaskor, indragna raster etc som omgärdat Amazon.
Det som spelar roll är hur det ser ut för konsumenten, och problemet ligger hos folk som tar korta vinningar som leder till långtgående problem. Köper du Amazok idag, kanske det inte finns något Inet, Komplett, Dustin eller varför inte Atea i framtiden, för det finns bara Amazon.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har handlat en del. Mekaniska hårddiskar har jag slutat med hos dem. Totalt köpt 4 st. De kommer i kuvert med ett varv tunnt bubbelplast utan någon ytterligare skydd. Tre av fyra har havererat på mindre än en månad (Exos -diskar).

Returen som vanligt utan ett ord. Får pengarna tillbaka så fort de registrerat att den är på väg tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Sedan finns bara Amazon kvar, utan konkurrens!

Sen kommer konkurrensen tillbaka om priserna höjs pga det. Det är fint.

Permalänk
Medlem

Har handlat från Amazon några gånger, men bara småsaker. Någon udda kabel eller så. Tycker inte det känns som en vidare seriös butik. Nu kanske jag är stockkonservativ men har inte mycket till övers för dessa allt-i-allo-butiker.

Skrivet av slipbit:

Du kan ju fundera varför iPhone tillverkas i Kina och inte USA. Kan det vara priset på tillverkningen så avgör, eller kan helt enkelt inte USA producera något av bättre kvalite än Kina?

Vill nog påstå att det handlar om att Kina producerar med bättre kvalitet än USA. Så mycket grundläggande produktion har skett i Kina under så många årtionden att de har upparbetat en helt unik kompetens. Vilket även syns på hur snabbt de kan ta marknadsandelar med inhemska produkter. Om allt handlade om vilket land som hade lägst pris på arbete skulle inte Kina haft en chans att konkurrera då deras löner ligger skyhögt över de flesta jämförbar länders. Indien har en medellön som är 20 procent av Kinas. Indonesien 30 procent. Brasilien 60 procent. Nigeria 15 procent. Osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Alla har lyxen att välja det etiska valet när man köper skit man inte behöver, vilket innefattar all form av hemelektronik och sånt som är i fokus på Swec.
Det är inte ett samtal om att "Jag har inte råd att betala 200kr mer för mig 3050Ti, så jag måste köpa det från Amazon"

Skilj på lyxkonsumtion och sånt man måste ha, som mat.
Det har att göra med en diskussion högre upp, sedan handlar det möjligtvis att få folk att lyfta blicken lite.
Köper du bara det billigaste så får du köpa nytt ofta och det medför sällan schyssta avtal genom ledet.

Medarbetarna spelar väl ingen som helst roll? Det har vi ju sett med alla kissflaskor, indragna raster etc som omgärdat Amazon.
Det som spelar roll är hur det ser ut för konsumenten, och problemet ligger hos folk som tar korta vinningar som leder till långtgående problem. Köper du Amazok idag, kanske det inte finns något Inet, Komplett, Dustin eller varför inte Atea i framtiden, för det finns bara Amazon.

Förvisso har vi hört talas om kissflaskorna och dåligt med raster, men samtidig verkar detta inte vara exklusivt för endast Amazon, samtidigt verkar det mest förekomma i just USA, där villkoren för anställda är väldigt dåliga överlag, oavsett vilket företag man jobbar för eller i vilken branch, tyvärr.
Amazon råkar vara en av de största aktörerna på marknaden i USA, och dess grundare pendlar mellan världens rikaste och näst rikaste person, detta i sin tur gör att de får mycket uppmärksamhet i media, även om de kanske är "lika illa" som många andra företag i massa olika brancher i USA är, dom råkar bara vara lite mindre och får därför mindre artiklar skrivna om sig.

Det du egentligen kanske bör klaga på, är arbetsvillkoren i USA, som Amazon tillsammans med många andra företag utnyttjar, för att de kan. Amazon EU, eller i Sverige, är inte automatiskt precis lika illa som Amazon i USA. Det finns ju ändå någon skiljegräns där kan jag tycka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

De elektronik-sakerna jag köpt på Amazon har varit mer udda saker som enterprise klassade SSD diskar och leveranstiden har inte varit imponerande. Så för mig föredrar jag svenska åf som Inet, snabb leverans och bra pris.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns det någon annan som faktiskt väver in någon form av etik vid sina inköp, eller är jag ensam om det?

Vägrar handla från Amazon av förklarliga skäl

Vägrar du "Made in China" också? Annars är det ju bara ren hyckleri.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag måste medge att jag är imponerad av Amazon. Inte bara har de bra priser och snabb frakt, utan också en fantastisk kundtjänst. Alltid snabba svar, bra bemötande och lösningsorienterat. Trodde jag verkligen inte förstå gången jag vände mig till dem.

Försöker dock handla från våra svenska återförsäljare också, om priset är likartat. Man vill ju inte att de ska dö ut.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Alla har lyxen att välja det etiska valet när man köper skit man inte behöver, vilket innefattar all form av hemelektronik och sånt som är i fokus på Swec.
Det är inte ett samtal om att "Jag har inte råd att betala 200kr mer för mig 3050Ti, så jag måste köpa det från Amazon"

Skilj på lyxkonsumtion och sånt man måste ha, som mat.
Det har att göra med en diskussion högre upp, sedan handlar det möjligtvis att få folk att lyfta blicken lite.
Köper du bara det billigaste så får du köpa nytt ofta och det medför sällan schyssta avtal genom ledet.

Medarbetarna spelar väl ingen som helst roll? Det har vi ju sett med alla kissflaskor, indragna raster etc som omgärdat Amazon.
Det som spelar roll är hur det ser ut för konsumenten, och problemet ligger hos folk som tar korta vinningar som leder till långtgående problem. Köper du Amazok idag, kanske det inte finns något Inet, Komplett, Dustin eller varför inte Atea i framtiden, för det finns bara Amazon.

Det finns ju faktiskt folk som inte spelar här, som använder datorn till mer än bara nöje. Ta nu, Apple iPhone 14 pro max 256GB. 15990 kr på Amazon. Den kostar 17290 kr på Inet. Du menar på allvar att du hellre skulle handla på Inet och betala 1300 kr mer bara för att. Samma produkt. Vem vill handla från Atea som privatperson? helt galna prispåslag för samma produkter.

Själv spenderar jag hellre 1300 kr på mat istället och handlar på Amazon. Jag har Prime redan och jag kan beställa grejer fraktfritt. Är det något jag inte är nöjd med så är det gratis retur. Man har bara lyx att vara etiskt när man lever i överflöd. Nu visar det sig att svenska folket ratar eko gurkan för en importerade gurkan från Spanien.

Något som bet Mediamarkt i svansen var att majoriteten av svenskar använder prisjämförelsesajter. Så de fattade inte varför man inte köpte en annan vara på Mediamarkt när kampanjvaran var slut. Konkurrensen är knivskarp. Medarbetarna behöver inte jobba på Amazon. Du är ju inte livegen, gillar man inte villkoren så får man söka något annat.