Permalänk
Medlem

Splitta HDMI 2.1 överethernet

Jag har en nätverkskabel som går ut från väggen i vardagsrummet. Jag tänkte sätta upp en accesspunkt där (Ubiquiti-UniFi-6-In-Wall-Access-Point). Den har 4 nätverksportar på undersidan, och en idé jag hade var att försöka skicka över HDMI från TV:n till accesspunkten. Problemet verkar bandbredd, inget verkar stödja 48Gb (HDMI 2.1). Visserligen kanske overkill då jag just nu bara tittar UHD, men tänkte ändå höra om det är någon här som kört en HDMI förlängare och om de kan komma med tips på vad som funkar bra och mindre bra, kanske förslag på vad man kan test köpa utan att det drar iväg i kostnader.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att "skicka över HDMI från TV:n till accesspunkten"?

Vad är det du försöker uppnå?

Permalänk
Medlem

Du kan inte skicka bild från en TV över hdmi om inte tvin spesifikt stödjer det. Och det har jag inte sätt någon göra.

Du kan omvandla hdmi till internet kabel, men en sådan omvandlare kostar en hel del, så det är oftast då bar mycket biligare och lättare att köpa en aktiv optisk hdmi kabel om du ska dra någora längre sträckor, från sig en dator i ett annat rum till TV:in

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns prylar för att köra hdmi över tp kabel och det finns prylar för att köra hdmi över nätverk, ingen av de lösningarna kommer att ge en bandbredd på 48 Gbit eftersom det är en nätverkskabel som används och omvandlarna är också ganska dyra men de finns om du vill men har du höga krav så använder du en aoc hdmikabel i stället för att blanda in nån nätverkskabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.