Youtube fimpar störande reklamplats i april

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Enligt SAOL har ordet nobel använts sen mitten av 1600-talet. Så släpp dina killgissningar och landa.

Det spelar väl ingen roll att ordet i sig används, ”nobelt syfte” är inte ett svenskt språkbruk.

Permalänk
Medlem

Om det är videoskaparen som lägger in någon annons i videon gillar jag om det görs med humor och inlevelse. De där som bara entonigt rabblar upp något helt orelaterat till övriga innehållet får jag avsmak för. Förstår att de behöver annonsintäkter för att ge bra innehåll men ju mindre störande det är desto bättre. Helhetsupplevelsen behöver bli bra.

Permalänk
Medlem

Jag använder YouTube för att ta reda på saker. Det innebär att jag ofta vill hoppa fram och bak och tillbaka fram osv stup i kvarten.
När jag gör det blir jag tvingad att vänta på reklam om och om igen.

Har därmed slutat använda YouTube.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Khab:

"Nobelt syfte"? Ädelt syfte heter (?*) på svenska, släpp svengelskan och landa.

Skrivet av Khab:

Det spelar väl ingen roll att ordet i sig används, ”nobelt syfte” är inte ett svenskt språkbruk.

Du tappade nog ett "det" (?*) i första svängen där. Och när vi ändå är i farten.. "svengelska" är för den delen inte korrekt, utan termen anglicism är vad som bör användas, om vi nu ska vara proper. Sedan är både nobelt och ädelt fullt dugligt i språkbruk, både till tal och skrift.

Men nu ska jag inte ge mig in i en debatt om ordaval och talspråk, speciellt inte när det är uppenbart vad som framgår i sakfrågan – både i hänseende till artikelns formulering eller vad som sagts i kommentatorfältet

OnT:

Det är bra att de tar bort reklamplatser som anses vara störande för användaren, men tycker mer krut kan läggas på att fixa bort rena lurendrejeri-annonser och allehanda olämpligt innehåll för barn. Att "YouTube Kids" existerar ursäkter inte att det dyker upp reklam ämnade för vuxna (medicin, porr eller hazardspel) på videos som är uppenbart riktade mot minderåriga (t.ex. barnprogram).

Rättade till struktur för enklare läsning.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag använder YouTube för att ta reda på saker. Det innebär att jag ofta vill hoppa fram och bak och tillbaka fram osv stup i kvarten.
När jag gör det blir jag tvingad att vänta på reklam om och om igen.

Har därmed slutat använda YouTube.

Varför sluta använda o inte bara köra adblock?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varför sluta använda o inte bara köra adblock?

Ja precis , jag får göra nått sånt 👍🏻

Permalänk
Medlem

Jag kör Youtube på mobilen och står ut med reklamen. Oavsett vad jag tycker om Alphabet bör de få betalt för sin tjänst.

Det är lite svårt att säga vilken reklam jag gillar bäst, men troligen är det den formen som syns under klippet efter att själva reklamfilmen har spelat färdigt.

Det jag önskar av Youtube är att de låter kreatörerna själva bestämma mer var det ska brytas för reklam och hur långa reklamfilmerna får vara. Det är inte jättekul när en 14 minuter lång reklamfilm hoppar igång och händerna är upptagna så att man inte kan klicka bort den.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv

Ingen gillar väl annonser?

Jag bet dock i det sura äpplet för en tid sedan och började betala för Premium, är det reklamfritt? Nej absolut inte men bättre än gratis Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Ingen gillar väl annonser?

Jag bet dock i det sura äpplet för en tid sedan och började betala för Premium, är det reklamfritt? Nej absolut inte men bättre än gratis Youtube.

Det är reklamfritt, men du kan ju inte räkna med att youtube skär bort reklam som Youtube makaren har lagt in i filmen men bortsett från det så är det inga reklmaninslag före, under eller efter

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tool:

Det är reklamfritt, men du kan ju inte räkna med att youtube skär bort reklam som Youtube makaren har lagt in i filmen men bortsett från det så är det inga reklmaninslag före, under eller efter

Nej jag kan inte räkna med att de skär bort reklamen men reklamfritt är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Nej jag kan inte räkna med att de skär bort reklamen men reklamfritt är det inte.

Då har du inte premium! Jag har inte ett enda reklam som kommer in och stör min tittare upplevelse utan klippet går igång direkt.

Vet inte vad du får för någon reklam

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tool:

Då har du inte premium! Jag har inte ett enda reklam som kommer in och stör min tittare upplevelse utan klippet går igång direkt.

Vet inte vad du får för någon reklam

Vänligen läs inläggen före du kommenterar.

Det handlar alltså om reklam som kanalen gör. Ta t.ex. "Linus Tech Tips", de har massor av egen reklam för egna produkter och alltid minst en sponsor som ska presenteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Vänligen läs inläggen före du kommenterar.

Det handlar alltså om reklam som kanalen gör. Ta t.ex. "Linus Tech Tips", de har massor av egen reklam för egna produkter och alltid minst en sponsor som ska presenteras.

Ja hur mycket vill du klyva hårstrået!?
Jag skrev ju också det att embeded reklam kommer inte försvinna men det är inte den typen av reklam vi relaterar till här utan det är filmerna före, under och efter som sker på varje youtube klipp. Vi menar samma sak här men du vill ha sista ordet

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Då var droppen nådd. Har inte brytt mig alla dessa år då jag kör annonsblockerare på datorn (gör fortfarande) och NewPipe när jag hade Android. Nu när jag har Apple TV och iPhone blev det outhärdligt så jag har raderat YouTube från båda plattformarna. Inte en chans att jag kommer installera skiten igen.

Betala? Absolut inte. Jag kollar alldeles för lite, mest roliga klipp och när jag vill kolla upp nått så gör jag det nästan alltid via datorn. Om jag ändå skulle kolla mycket och vilja betala så skulle jag ändå inte göra det ändå. Snacket om att kreatörer ska få betalt gäller bara stora kreatörer. Alla videor som laddas upp och som har reklam på sina videor får inte ett skit. Google tar allt, fattigt företag som de är. Varför ska små kreatörer få sina videor besudlade med reklam utan att få nått för det? Tvärtom fördärvas deras videor och möjlighet att växa eftersom chansen att man orkar se reklam eller ens invänta "Skippa annons" knappen minskar när man inte vet om det man väntar på är lönt att vänta på.

Vad finns det för alternativ till att ladda upp material utan reklam förutom på egen hemsida? Vimeo kanske? Känner en som också vill ha bort reklamen från sina videor (jätteliten kanal och mer marknadsföring för sin verksamhet).

Känns skönt att sluta kolla på YouTube som man lätt kan fastna i. Lite synd för man gillar några få kanaler men det är inte värt det längre. Har ändå massor av annat att kolla på, på andra tjänster.