Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vi kan säga otroligt mycket baserat på det vi vet om ekonomi, och det vi vet om ekonomi när det gäller räntor och bostadsbubblor talar sitt otroligt tydliga språk om hur otroligt dumt det har skötts från Riksbank och regering. vilket är varför Sverige har fått internationell kritik för detta i 13 år.

Sen kan man såklart alltid försöka säga som du och ogiltigförklara allt med att "det går i cykler så man har alltid rätt". Då behöver man inte ens diskutera ekonomi överhuvudtaget och skita helt i att försöka göra rätt, eftersom det ändå alltid går i cykler. Då behövs inte ens denna diskussion.

Därmed stänger jag diskussionen här, då diskussionen är helt meningslös mot inställningen "vi kan aldrig veta, du kommer alltid ha rätt om du alltid gnäller pga cykler".

Tråkigt iaf för alla dem som nu får känna av smockan av högre räntor dock. Hoppas de får skilja sig och göra slut ändå.

Tror du missförstod. Min poäng var att faktumet att det funnits kritik inte betyder så mycket eftersom det finns alltid kritik i detta sammanhanget eftersom det finns så många olika skolor som tycker i princip alltid tycker olika. Hade riksbanken inte kört med sina lågräntor kan jag garantera dig att det funnits pecis lika mycket kritik, internationell och nationell, till varför de valt den vägen.

Faktumet att det funnits kritik duger inte för att konstatera att det var fel (när det gjordes), det är allt jag ville säga. Att konstatera i efterhand att det blev problem, givet global pandemi och krig i europa, är något helt annat

Skrivet av Maarus:

Kritiken mot riksbanken har var+ väldigt omfattande och bred, under lång tid.
Räntehöjningar smyger man in systematiskt när läge finns, kontinuerligt så man har torrt krut. Man sänker inte till minus och stödköper 30% av BNP i stat/bostadsobligationer i redan låga räntor, det är galenskap. Riksbanken har använt skattemedel för att manipulera räntan neråt.

Det man inte heller bör göra är att stirra sig blind på sitt inflationsmål istället för att lyfta blicken, eller försöka jaga inflationen uppåt, inflationsmålet skapades aldrig i det syftet.
Man får höja räntan fort och i panik rakt i stagflation. Vips så är systemet chockat och finansiell stabilitet äventyrat, dvs varför riksbanker skapades från första början.

Du säger "man gör inte si eller så" men förklara då varför så många riksbanker gjorde precis så. Är alla riksbankschefer i princip hela västvärlden inkompetenta? det har helt uppenbarligen funnits anledningar till att sänka räntan och hålla den låg.

Bostadsmarknaden har blivit collateral damage men bostadsmarknaden är ju inte riksbankens ansvar heller och det hade kunnat lösas på massor av sätt som inte har med räntan att göra. Där har politiken fallerat helt klart, men stora problemet där är ju att så många av väljarna sitter i villor/bostadsrätter och inte är speciellt intresserade av de åtgärder som hade kunnat stävja värdeökningarna.

Du säger att man borde räntehöjt tidigare för att ha "torrt krut", jag antar då i form av sänkningsmöjligheter, men hur skulle det ha hjälpt nu? Ur ett avseende måste det vara bra att räntorna är så låga som de är så att man har stort utrymme att höja nu när det behövs... eller ni/du räknar kallt med att ifall räntan varit på 3% redan hade vi inte haft inflationen? jag tycker det låter som ett ganska stort antagande.

Jag förutsätter till 100% att riksbankerna helt garanterat känt till kritiken samt risken som fanns med låga räntorna, och ifall du haft koll på iaf vår riksbanks ränteprognos har det alltid varit deras uttalade mening att sakta höja räntan "snart(tm)". Sen hann man inte göra det innan pandemin, sen kom kriget, och nu sitter man här.

Vad jag tror man kan säga är att lågräntepolitiken var ett chicken-race mot konsekvenserna, och riksbankerna förlorade.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

En tanke om inflation och de räntehöjningarna som pågår. Jag är inte på något sätt ekonom men jag förstår att Sverige måste höja räntan i samband med att andra länder gör det för att försvara den svenska kronans värde.

Men varför är Räntan det enda medel som man tar till när man vill minska människor köpkraft? Amorteringskrav är ju ett sätt som gör att en viss del av befolkningen har mindre kvar i plånboken men slår inte jämnt på befolkningen.

Men framförallt så borde man väl kunna höja skatten för att minska köpkraften på en väldigt bredfront. Personligen så betalar jag hellre mer i skatt än att skicka pengar till en bank, dessa skattehöjningar kan ju dessutom öronmärkas för att betala av på statsskulden. Men detta är aldrig på tal någonstans. Är det jag som missar något eller är det bara politiker som är rädda för att tappa röster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

En tanke om inflation och de räntehöjningarna som pågår. Jag är inte på något sätt ekonom men jag förstår att Sverige måste höja räntan i samband med att andra länder gör det för att försvara den svenska kronans värde.

Men varför är Räntan det enda medel som man tar till när man vill minska människor köpkraft? Amorteringskrav är ju ett sätt som gör att en viss del av befolkningen har mindre kvar i plånboken men slår inte jämnt på befolkningen.

Men framförallt så borde man väl kunna höja skatten för att minska köpkraften på en väldigt bredfront. Personligen så betalar jag hellre mer i skatt än att skicka pengar till en bank, dessa skattehöjningar kan ju dessutom öronmärkas för att betala av på statsskulden. Men detta är aldrig på tal någonstans. Är det jag som missar något eller är det bara politiker som är rädda för att tappa röster?

Bankerna kan inte stoppa ränteökningarna i fickan, deras kostnader ökar ju också.
Skatt är komplicerat, det du nämner påverkar inte företag.

Eftersom en stor del av problemet är energi så är det snarare att sänka skatter på el och bränsle som skulle kunna dämpa inflationen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

En tanke om inflation och de räntehöjningarna som pågår. Jag är inte på något sätt ekonom men jag förstår att Sverige måste höja räntan i samband med att andra länder gör det för att försvara den svenska kronans värde.

Men varför är Räntan det enda medel som man tar till när man vill minska människor köpkraft? Amorteringskrav är ju ett sätt som gör att en viss del av befolkningen har mindre kvar i plånboken men slår inte jämnt på befolkningen.

Men framförallt så borde man väl kunna höja skatten för att minska köpkraften på en väldigt bredfront. Personligen så betalar jag hellre mer i skatt än att skicka pengar till en bank, dessa skattehöjningar kan ju dessutom öronmärkas för att betala av på statsskulden. Men detta är aldrig på tal någonstans. Är det jag som missar något eller är det bara politiker som är rädda för att tappa röster?

Helt rätt, både skattehöjningar (givetvis inte på saker som räknas in i inflationen dock) och amorteringskrav är inflationsdämpande åtgärder men de hade ju varit tvugna att komma från regeringen och inte riksbanken. Kanske där skon klämmer.

Regeringen pratar ju snarare om skattesänkningar, amorteringsfrihet och helikopterpengar(elstöd) för att på något vis slåss mot riksbankens åtgärder.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Regeringen pratar ju snarare om skattesänkningar, amorteringsfrihet och helikopterpengar(elstöd) för att på något vis slåss mot riksbankens åtgärder.

Inte hört något om skattesänkningar och amorteringsfrihet slutade de tala om väldigt fort. Eftersom vi alla har betalat mer för elen i snitt än tidigare år även efter återbetalningen av flaskhalsavgifterna/"elstöd" så blir det inte inflationsdrivande med återbetalningen, kontentan är i slutändan mindre pengar i folks plånböcker.

Däremot är elpriserna inflationsdrivande. Det kostar mer att baka bröd, driva matbutik, tillverka saker vilket leder till högre priser = inflation. Jag killgissar att det är därför inflationen sjunker i norge där regeringen har begränsat prisutvecklingen på el samtidigt som inflationen istället fortsätter öka i sverige.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inte hört något om skattesänkningar och amorteringsfrihet slutade de tala om väldigt fort. Eftersom vi alla har betalat mer för elen i snitt än tidigare år även efter återbetalningen av flaskhalsavgifterna/"elstöd" så blir det inte inflationsdrivande med återbetalningen, kontentan är i slutändan mindre pengar i folks plånböcker.

Däremot är elpriserna inflationsdrivande. Det kostar mer att baka bröd, driva matbutik, tillverka saker vilket leder till högre priser = inflation. Jag killgissar att det är därför inflationen sjunker i norge där regeringen har begränsat prisutvecklingen på el samtidigt som inflationen istället fortsätter öka i sverige.

Sant att de slutade tala om det, men tycker ändå det återkommer med jämna mellanrum i nyhetsflödet.

Kvittar om det är "återbetalning" eller ej, helikopterpengar är fortfarande inflationsdrivande.

Håller med om att pristak på el kanske hade kunnat sänka inflationen, pristak är dock inte samma sak som återbetalning/elstöd. Även om slutresultatet i plånboken kanske är liknande så kommer företag att ta höjd för kostnaden i form av prisökningar när kostnaden uppstår, de kommer inte räkna med stödpengar 1 år senare och när eller om dessa kommer så är priserna redan uppe och inflationen redan där.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

En tanke om inflation och de räntehöjningarna som pågår. Jag är inte på något sätt ekonom men jag förstår att Sverige måste höja räntan i samband med att andra länder gör det för att försvara den svenska kronans värde.

Men varför är Räntan det enda medel som man tar till när man vill minska människor köpkraft? Amorteringskrav är ju ett sätt som gör att en viss del av befolkningen har mindre kvar i plånboken men slår inte jämnt på befolkningen.

Men framförallt så borde man väl kunna höja skatten för att minska köpkraften på en väldigt bredfront. Personligen så betalar jag hellre mer i skatt än att skicka pengar till en bank, dessa skattehöjningar kan ju dessutom öronmärkas för att betala av på statsskulden. Men detta är aldrig på tal någonstans. Är det jag som missar något eller är det bara politiker som är rädda för att tappa röster?

Det är väl främst ränteavdraget som borde försvunnit för länge sedan. Vad är meningen med att skattepengar går till att subventionera bankvinster? Sänk samtidigt skatten på sparande så hade kronan inte fallit lika handlöst (den höga skuldsättningen är en ständigt återkommande motivering varför investerare håller sig borta från att köpa SEK).

Som du nämner hade dock detta vart politiskt självmord och ingen sida är intresserad av den lösningen. Danskarna vet jag sänkte sitt avdrag efter kraschen kring finanskrisen så möjligt detsamma kommer ske i Sverige under lågkonjunkturen.

Nu verkar politiker dock hellre samla in pengar, komma på ett absurt sätt att dela ut delar av den och verka som "hjältar" (se hela cirkusen kring "elbidraget" senaste åren). En sänkt skatt, möjligtvis tillfällig, på el hade gjort det hela betydligt enklare.

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara ta bort ränteavdraget istället för att höja räntan?

Antagligen inte eftersom det inte görs, men kan någon förklara varför?

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Kan man inte bara ta bort ränteavdraget istället för att höja räntan?

Antagligen inte eftersom det inte görs, men kan någon förklara varför?

Politiskt självmord så länge inte alla partier ställer sig bakom (vilket aldrig kommer hända).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Politiskt självmord så länge inte alla partier ställer sig bakom (vilket aldrig kommer hända).

Varför är det det? Kostnaden för oss som röstar blir ju densamma.

Det blir ju fel för bundna lån, men där kanske man kan låta avdraget ligga kvar tills tiden löper ut då?
Flesta har ju rörligt eller bundet på ganska kort tid ändå.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Varför är det det? Kostnaden för oss som röstar blir ju densamma.

Det blir ju fel för bundna lån, men där kanske man kan låta avdraget ligga kvar tills tiden löper ut då?

Parti X: Vi vill ta bort ränteavdraget.
Parti Y: Parti X vill göra det 30% dyrare för alla med lån, vi i parti Y tycker detta är hemskt, ett hån mot arbetarklassen/medelklassen/pensionärer/svenskar/kristna/miljökämpar. Rösta på oss för att stoppa det!

Vem tror du folk röstar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Kan man inte bara ta bort ränteavdraget istället för att höja räntan?

Antagligen inte eftersom det inte görs, men kan någon förklara varför?

Vad jag minnas från skolboken så handlar inte riksbankens räntehöjningar om att egentligen höja räntan för bolånen. Det man egentligen syftar till är att höja räntan för lånen för företag så att de minskar investeringar och lönehöjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Parti X: Vi vill ta bort ränteavdraget.
Parti Y: Parti X vill göra det 30% dyrare för alla med lån, vi i parti Y tycker detta är hemskt, ett hån mot arbetarklassen/medelklassen/pensionärer/svenskar/kristna/miljökämpar. Rösta på oss för att stoppa det!

Vem tror du folk röstar på?

Man får ju säga att det görs istället för att höja räntan så att kostnaden blir densamma i båda fallen.

Skrivet av PlogarN97:

Vad jag minnas från skolboken så handlar inte riksbankens räntehöjningar om att egentligen höja räntan för bolånen. Det man egentligen syftar till är att höja räntan för lånen för företag så att de minskar investeringar och lönehöjningar.

Företag får väl också ränteavdrag, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Kan man inte bara ta bort ränteavdraget istället för att höja räntan?

Antagligen inte eftersom det inte görs, men kan någon förklara varför?

Höja räntan måste man göra ändå för att alla andra länder gör det, kronan skulle tokfalla (ännu mer) om vi inte håller omvärldens tempo.

Att försvara kronan ingår inte i RB’s uppdrag, men eftersom vi köper så mycket från omvärlden så blir resultatet av en svagare krona att saker vi köper blir dyrare = inflation.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Företag får väl också ränteavdrag, eller?

På sätt och vis, räntekostnader är kostnader precis som alla andra kostnader (löner, el, maskiner o.s.v.) för företaget och vinsten räknar man fram genom "inkomster - kostnader = vinst" och vinsten beskattas sen. Men det är inte jämförbart med hur privatekonomi fungerar eftersom vi som privatpersoner inte kan kvitta kostnader mot inkomster innan det är dags att beräkna vad man ska betala i skatt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Squallie:

Kan man inte bara ta bort ränteavdraget istället för att höja räntan?

Antagligen inte eftersom det inte görs, men kan någon förklara varför?

Orsaken är för att vi har en lika hantering av vinst/förlust i Sverige.
Skattavdrag 30% på kapitalförluster
Vinstskatt 30% på kapitalvinster

Sedan det där med stöd hos väljare gör att det inte riktigt finns någon möjlighet för enskilda partier att politiskt driva detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Orsaken är för att vi har en lika hantering av vinst/förlust i Sverige.
Skattavdrag 30% på kapitalförluster
Vinstskatt 30% på kapitalvinster

Sedan det där med stöd hos väljare gör att det inte riktigt finns någon möjlighet för enskilda partier att politiskt driva detta.

Skönt att någon här förstår det. För min egen del får de gärna ta bort ränteavdraget om de samtidigt tar bort vinstskatt på kapitalvinster men då kommer väl de. Svenska avundsjukan och säger att det är bara rätt att får skatta för ränteintäkter och inte avdrag för förluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Skönt att någon här förstår det. För min egen del får de gärna ta bort ränteavdraget om de samtidigt tar bort vinstskatt på kapitalvinster men då kommer väl de. Svenska avundsjukan och säger att det är bara rätt att får skatta för ränteintäkter och inte avdrag för förluster.

Sen får man väl ärligen säga att ISK och extremt låg statslåneränta sabbade modellen,
men det ordnar upp sig i takt med att statslåneräntan stiger.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Skönt att någon här förstår det. För min egen del får de gärna ta bort ränteavdraget om de samtidigt tar bort vinstskatt på kapitalvinster men då kommer väl de. Svenska avundsjukan och säger att det är bara rätt att får skatta för ränteintäkter och inte avdrag för förluster.

Finns inget egenvärde i att skatteavdrag på kapitalförlust skall vara samma som vinstkatt på kapitalvinst. Ränteavdraget har inte alltid varit samma som vinstskatten.

Ränteavdraget infördes för att man ville uppmuntra folk att låna mer pengar till hus och lägenheter, känns kanske inte så relevant längre eller hur?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sen får man väl ärligen säga att ISK och extremt låg statslåneränta sabbade modellen,
men det ordnar upp sig i takt med att statslåneräntan stiger.

Hittade jag rätt siffror (på ungefär) så låg det 1100 GSEK i ISK 2021, låt oss för enkelhet säga att det är samma 2023 och att sparande i KF är ~560 GSEK (400 GSEK för 2018 var vad jag hittade och OMX SPI har stigit ~40% sedan dess). För 2023 blir skatten lite under 1% så låt oss för enkelheten säga en inkomst till staten på 15 GSK.

Ränteavdraget är budgeterat till 37 GSEK så finns ett stort gap.

Sedan är frågan om det är så enkelt. Om folk spar mer själv så behöver de mindre stöd i form av bidrag från staten över sin livstid och med en buffert borde en möjlig orsak till oro försvinna så mindre behov av vård... det är inte så enkelt att jämföra dessa två punkter i slutändan.

Permalänk
Medlem

Ni vet att när man tecknar ett bolån så tar banken ditt skuldebrev, handlingen som säger att du är skyldig dem pengar och bokför det som en tillgång i banken. Sedan skapar de lånebeloppet, som inte är mer än digital konfetti, på ditt bankkonto. Till råga på allt så ligger räntesatsen utanför det nominella lånebeloppet (beloppet som skapades vid lånetillfället), vilket innebär att detta ekonomiska system ovillkorligen måste få fler och fler att skuldsätta sig för att hållas vid liv.

Det är ett pyramidspel som alltså inte är hållbart i längden och vi som befolkning tillåter dessutom bankerna att ta betalt för att bedra oss.

Med tanke på detta låter ni begränsat intelligenta när ni pratar om inflation (inflödet av betalningsmedel på en viss marknad) och på något sätt kopplar ihop det med att en ICA-handlare höjer sina priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Finns inget egenvärde i att skatteavdrag på kapitalförlust skall vara samma som vinstkatt på kapitalvinst. Ränteavdraget har inte alltid varit samma som vinstskatten.

Ränteavdraget infördes för att man ville uppmuntra folk att låna mer pengar till hus och lägenheter, känns kanske inte så relevant längre eller hur?

Det här är ju precis, den svenska avundsjukan. Bara för att man lägger undan. Avstår från utlandssemestern. Det räcker inte med inflationen. Utan man ska skatta på ränteintäkten också.

Tar man bort ränteavdraget så sjunker ju konsumtionen som sten, vi har en konsumtionsdriven ekonomi. Hur tror du konsumtionen påverkas när räntan på ett år har gått upp 400%. Lätt 7000-8000kr mindre över varje månad. Vad tror du händer med jobben?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Triffid:

Finns inget egenvärde i att skatteavdrag på kapitalförlust skall vara samma som vinstkatt på kapitalvinst. Ränteavdraget har inte alltid varit samma som vinstskatten.

Ränteavdraget infördes för att man ville uppmuntra folk att låna mer pengar till hus och lägenheter, känns kanske inte så relevant längre eller hur?

Skrivet av slipbit:

Det här är ju precis, den svenska avundsjukan. Bara för att man lägger undan. Avstår från utlandssemestern. Det räcker inte med inflationen. Utan man ska skatta på ränteintäkten också.

Tar man bort ränteavdraget så sjunker ju konsumtionen som sten, vi har en konsumtionsdriven ekonomi. Hur tror du konsumtionen påverkas när räntan på ett år har gått upp 400%. Lätt 7000-8000kr mindre över varje månad. Vad tror du händer med jobben?

Fel tråd folk. Det är "Frågor om bolån", inte "Ränteavdragets vara eller icke-vara".
Ska ni snurra vidare får ni skapa egen tråd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För att ta det tillbaka på rätt spår... Jag har SEB och rörliga ränta eftersom mina bundna lån gick ut i November.. bör jag ringa och försöka få ner den rörliga? Känner inte att jag vill låsa just nu.

Ps, hjälper eller stjälper det om man gråter?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ceogar:

För att ta det tillbaka på rätt spår... Jag har SEB och rörliga ränta eftersom mina bundna lån gick ut i November.. bör jag ringa och försöka få ner den rörliga? Känner inte att jag vill låsa just nu.

Ps, hjälper eller stjälper det om man gråter?

Är allt rörligt?
Ring och fråga varför de tycker du ska betala mer hos SEB än X när du kan flytta till X och få pris Y.
T ex SBAB anses väl vara "högsta möjliga pris" du ska behöva betala. Kan ju vara svårt att veta exakt vart detta ligger medtanke på att räntorna är väldigt föränderliga.

Ett knep är även att begära ut ammorteringsunderlagen. Då kommer nog retentionavdelningen kontakta dig och vara medgörliga.
Du ska absolut inte bara låta det "rulla på" utan rabatt åtminstone.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

För att ta det tillbaka på rätt spår... Jag har SEB och rörliga ränta eftersom mina bundna lån gick ut i November.. bör jag ringa och försöka få ner den rörliga? Känner inte att jag vill låsa just nu.

Ps, hjälper eller stjälper det om man gråter?

Man ska alltid förhandla, men gråta hjälper inte , kolla vad sbab m.fl. erbjuder i deras räknesnurror. Är de bökiga, beställ amorteringsunderlag, brukar väcka håll-kunden-kvar avdelningen, de brukar vara bättre att ha med att göra.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du säger "man gör inte si eller så" men förklara då varför så många riksbanker gjorde precis så. Är alla riksbankschefer i princip hela västvärlden inkompetenta? det har helt uppenbarligen funnits anledningar till att sänka räntan och hålla den låg.

Bostadsmarknaden har blivit collateral damage men bostadsmarknaden är ju inte riksbankens ansvar heller och det hade kunnat lösas på massor av sätt som inte har med räntan att göra. Där har politiken fallerat helt klart, men stora problemet där är ju att så många av väljarna sitter i villor/bostadsrätter och inte är speciellt intresserade av de åtgärder som hade kunnat stävja värdeökningarna.

Du säger att man borde räntehöjt tidigare för att ha "torrt krut", jag antar då i form av sänkningsmöjligheter, men hur skulle det ha hjälpt nu? Ur ett avseende måste det vara bra att räntorna är så låga som de är så att man har stort utrymme att höja nu när det behövs... eller ni/du räknar kallt med att ifall räntan varit på 3% redan hade vi inte haft inflationen? jag tycker det låter som ett ganska stort antagande.

Jag förutsätter till 100% att riksbankerna helt garanterat känt till kritiken samt risken som fanns med låga räntorna, och ifall du haft koll på iaf vår riksbanks ränteprognos har det alltid varit deras uttalade mening att sakta höja räntan "snart(tm)". Sen hann man inte göra det innan pandemin, sen kom kriget, och nu sitter man här.

Vad jag tror man kan säga är att lågräntepolitiken var ett chicken-race mot konsekvenserna, och riksbankerna förlorade.

Vi hade haft inflation även om räntan varit 3% eftersom inflationen delvis är global, energirelaterad. Men om vi hade haft en ränta på 3% så hade man kunnat höja betydligt högre för att stävja upp ett fall i kronan. Idag har du räntekostnader som stigit 400-450% och då är enbart styrräntan på 3%... Historiskt så har det ofta varit så att man behöver komma upp i positiva realräntor(ränta-inflation) för att hejda inflation.

3% är inget som kommer locka utländskt kapital att övervintra i en skvalp valör som kronan, speciellt inte med de inneboende problem som har byggts upp med alldeles för generös penningpolitik. Det blir samtidigt svårt att höja tillräckligt utan att orsaka en inhemsk finanskris/djupare lågkonjunktur.

Det finns ingen övre gräns på räntan, så att den måste vara låg för att man ska kunna höja stämmer ej. Vill du strypa inhemsk konsumtion så är det bara höja på.

Bostadsmarknaden är inte riksbankens bekymmer, men det påstår samtliga aktörer, och alla pekar fingrar på varandra. Nu har vi en ny riksbankslag på ingång, där tre punkter sticker ut som positivt enligt mig

  • Det ska bli tydligare att Riksbanken inom ramen för penningpolitiken ska ta realekonomisk hänsyn

  • Förutsättningarna för insyn i och granskning av Riksbankens verksamhet ökar

  • Riksbanken ska bidra till en hållbar utveckling på finansmarknaden

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicke9:

Med tanke på detta låter ni begränsat intelligenta när ni pratar om inflation (inflödet av betalningsmedel på en viss marknad) och på något sätt kopplar ihop det med att en ICA-handlare höjer sina priser.

Snälla förklara mer precist hur höjda priser i dagligvaruhandeln inte är en del av inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Snälla förklara mer precist hur höjda priser i dagligvaruhandeln inte är en del av inflationen.

För att pengarna som ligger i omsättning endast i dagligvaruhandel är sån liten del av landets totala rörelse av pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

För att pengarna som ligger i omsättning endast i dagligvaruhandel är sån liten del av landets totala rörelse av pengar.

Det där var otillräckligt i förhållande till hur du uttrycker dig i tråden. Gör ett bättre försök om du vill övertyga eller låt bli att uttrycka dig nedlåtande om andra.

Stavfel