Sony siktar på Playstation 5 Pro till 2024

Permalänk
Medlem

Sitter på en PS4 Pro än och jag har inte skaffat PS5 än, men kommer PS5 Pro så blir det nog ett köp, särskilt med PSVR2!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerTofu:

Här är en kille som installerat en diskdrive i en digitaledition, lagt till även saker som saknades på moderkortet i hopp att det skulle fungera, men nej, det är låst i firmware och gäller inte bara spel utan även filmer och kommer garanterat aldrig ändras.

https://www.youtube.com/watch?v=5G8V5HDl0jM

Damn, jag hade mer tänkt en extern över USB

Som du säger så har de nog låst ner det helt

Permalänk
Medlem

Gud vad jag inte är ett fan av dessa halv uppgraderingar, släpp ps6 då om nu femman är så dålig.
En av konsolernas styrka är ju att de inte delar upp spelarna på massa olika hårdvara, eller det brukade ju vara så iallafall...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Gud vad jag inte är ett fan av dessa halv uppgraderingar, släpp ps6 då om nu femman är så dålig.
En av konsolernas styrka är ju att de inte delar upp spelarna på massa olika hårdvara, eller det brukade ju vara så iallafall...

Pro påverkade inte PS4 ägarna eller PS4 spelen nämnvärt så vad är problemet? FOMO?

PS6 är dock helt meningslös. Börja med att designa spel för PS5.

Permalänk
Medlem

Det var bättre för 25-30 år sedan.
Då slapp man höra tjat när uppföljaren kommer, redan dagen efter en ny konsol släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det var bättre för 25-30 år sedan.
Då slapp man höra tjat när uppföljaren kommer, redan dagen efter en ny konsol släppts.

Ja det är för jävligt att, den som vill, har ett val.

PS5 Pro är förövrigt ingen uppföljare till PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja det är för jävligt att, den som vill, har ett val.

PS5 Pro är förövrigt ingen uppföljare till PS5.

Nej, det är ingen uppföljare eftersom den inte kommer släppas. Det är rena fantasier.

Spelen på Gameboy och Dreamcast var det inget fel på och då behövde man inte heller läsa varje gång "när tror ni nästa släpps?".
Vill man hålla på att uppgradera gör man bättre i att skaffa en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Pro påverkade inte PS4 ägarna eller PS4 spelen nämnvärt så vad är problemet? FOMO?

FOMO tycker jag är en tillräckligt bra anledning.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att lira i 4k med 30fps uppskalat kan du göra idag med 3060ti/6700xt
Ps5 Pro lär kosta ~9k

30 fps på datorn känner jag är värre än 30 fps på konsol. Båda alternativen suger såklart men de mycket behagligare när en konsol visar 30 fps än en dator och ja de många som delar den uppfattningen.

Permalänk
Medlem

Vad skulle syftet vara med en PS5 Pro ens? PS4 Pro hade ju åtminstone ett syfte. Då vi gick från 1080p till 4K i våra TV-apparater. PS5 har knappt ens fått några spel som drar nytta av konsolens hårdvara. Detta känns som en desperat money grab.

Edit: En del verkar inte förstå skillnaden mellan att PS4 Pro och en eventuell PS5 Pro. PS4 Pro hade ett tydligt mål; att rendera spel i upplösningar närmare den på de nya, moderna TV-apparaterna, så spelen inte skulle se ut som skit på dessa. PS5 Pro däremot, skulle endast boosta upplösningen från en redan fullt dugliga 1440p-2160p (med uppsamling) till kanske 1800p-2160p. Tveksamt om den skulle klara att boosta 30 fps till 60 fps då den uppgraderingen skulle innebära alltför stora kostnader i nya chip.

Med allt snack om FOMO vill jag tillägga att det är mycket möjligt att de flesta av PS5-ägarna vid slutet av 2024 troligtvis köpt sin PS5 i år eller nästa (nu när produktionen kommit igång på riktigt). Med tanke på det så är det lite att pissa dessa kunder i ansiktet av Sony om de lanserar PS5 Pro så tätt inpå. En del av de som just investerat närmare sju tusen på konsol plus spel och förväntat sig att ha en toppmodern konsol de närmaste åren kommer givetvis bli snopna när deras konsol petas ner från position ”bäst” till ”näst bäst” bara någon månad efter inköpet.

Tydligt att många PC-spelare halkat in på konsol senaste tiden, nu när PC hårdvara blivit för dyrt, och därför vill ha samma upgrade-cyklar som på PC-sidan. Hoppas inte dessa kunder förstör konsol-branschen för oss som varit trogna den, och åtnjutit dess brist på hårdvaruhets, sedan början. Vill inte se en ny PlayStation varje år ”bara för att”. Det hade varit ett tragiskt öde. Men det är väl där vi lär hamna till slut. Kapitalismens riktning är ju inte direkt att vi ska handla mindre prylar…

Förtydligande och utveckling av tankar
Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Grymt! Känns lagom också, då siktar jag på att göra PC-backloggen ännu mindre i år innan jag hoppar tillbaka på PS-skutan nästa år.

Skrivet av Infiniti:

Vad skulle syftet vara med en PS5 Pro ens? PS4 Pro hade ju åtminstone ett syfte.

Du säger att det är tänkbart att de släpper en Pro-version utan förbättringar eller va? Klart att den kommer vara kraftfullare än originalet, hur mycket vet man inte, som det står i artikeln.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vad skulle syftet vara med en PS5 Pro ens? PS4 Pro hade ju åtminstone ett syfte. Då vi gick från 1080p till 4K i våra TV-apparater. PS5 har knappt ens fått några spel som drar nytta av konsolens hårdvara. Detta känns som en desperat money grab.

Syftet med en PS5 Pro har varit självklart ända sen den dag OG PS5 släpptes (om inte förr). Att valet Resolution eller Framerate mode finns där på systemnivå ger automatiskt frågan, "why not both". Pro är för den som vill kompromissa mindre.

Men egentligen är syftet mer grundläggande än så. Att skapa olika "tier levels". Vilket är vardagsmat inom i princip alla produktkategorier. Insert valfri bil-likbelse here... Eller säg iPhone 14 resp 14 Pro t.ex, för att dra nått mer närliggande.

Att PS5 spelen inte drar full nytta av PS5 är inte relevant alls. Det finns alltid ett syfte/en poäng med mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

FOMO tycker jag är en tillräckligt bra anledning.

Tycker jag inte. FOMO är en rätt tramsig och rätt icke-charmig företeelse och det vore synd om den tekniska utvecklingen hålls tillbaka av den anledningen.

Givetvis förutsatt att det hålls inom rimliga former. Vore rätt messy om det kom en ny PS5 varje halvår eller nått sånt löjligt. Men här pratar vi om ETT "lyx-val" (UTAN att ta bort ursprungliga valet) under ett tidsspann på säg 8 år! Det är VÄLDIGT återhållsamt må jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nej, det är ingen uppföljare eftersom den inte kommer släppas. Det är rena fantasier.

Wow, en insider. Men tack, då vet vi.

Ärligt talat, med tanke på kostnaderna så skulle det mkt väl kunna stanna vid fantasier. Tror det blir av ändå dock, om inte annat för att Microsoft lär ha liknande funderingar.

Citat:

Spelen på Gameboy och Dreamcast var det inget fel på och då behövde man inte heller läsa varje gång "när tror ni nästa släpps?".
Vill man hålla på att uppgradera gör man bättre i att skaffa en PC.

Du menar förutom att folk fråga sig om man få grafiken i fler färger förutom grön samt att många hoppade över DC eftersom PS2 ändå var "snart"?

Sålänge man inte var gammal och trött redan då så funderade man även förr om nästa steg, iaf om det gått 2-3 år sen produkterna släpptes. Att dessa funderingar inte var lika synliga får du nog skylla på påhittet internet istället.

Att likställa ETT extra-val över spannet 8 år med hur PC marknaden funkar är inte heller särskilt träffsäkert...

Permalänk
Medlem

PS5 Slim snälla 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

PS5 Slim snälla 🙏

Kanske en ny George Foreman variant?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

30 fps på datorn känner jag är värre än 30 fps på konsol. Båda alternativen suger såklart men de mycket behagligare när en konsol visar 30 fps än en dator och ja de många som delar den uppfattningen.

Sätt bara fps limit på pc så känns det lika smooth, det är ingen skillnad på pc/konsol egentligen så det borde vara omöjligt om du ställer ner nivån och sätter samma lås som på konsol.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vad skulle syftet vara med en PS5 Pro ens?

Från ett användarperspektiv: bättre grafik/högre FPS i vanlig 1080p-2160p (30-120 FPS) och/eller bättre grafik i PS VR2 (2000 x 2040 x 2 pixlar i 60-120 FPS).

Jag tänker att från Sonys perspektiv finns det en köpstark målgrupp bland entusiaster som har råd med en dyrare konsol. Om de inte lanserar en PS5 Pro som de kan sälja till entusiaster går de miste om potentiell extra marginal när de säljer en vanlig PS5 till någon som skulle ha valt att köpa en PS5 Pro istället.

Nya TV-apparater och skärmar, som Sony också säljer, stödjer 2160p120 så det finns utrymme för bättre grafik och bättre prestanda som går att sälja till 2160p-TV och skärm-ägare. Det produceras inte mycket 2160p120 FPS-innehåll av TV- och film-branschen så om Sonys TV-avdelning vill ha innehåll för att demonstrera på deras nya TV-apparater måste de ofta använda sig av spel.

Personligen gissar jag att de inte släpper den 2024 om de ens släpper den överhuvudtaget.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

Frugans 50-årspresent är spikad! Hon vill ha en PS5 i framtiden. Tror det blir en när GTA VI kommer.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Personligen gissar jag att de inte släpper den 2024 om de ens släpper den överhuvudtaget.

Inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

PS5 Slim snälla 🙏

Det är nog en förutsättning för Pro i huvudtaget.

Iaf om vi pratar om något än mer slimmat än den disc-lösa modell som ev. kommer redan iår. Denna "superslim" lär kräva en övergång till TSMC N4. Och har man väl "portat" PS5 APUn, inkl Zen2-kärnorna, så är steget kortare att även ta fram en alternativ krets som har en större grafikdel (+ev. GDDR7 support).

Dvs PS5 Superslim bäddar för PS5 Pro. Och N4 lär behövas för att få till >dubbla grafikprestandan och ändå hålla sig inom konsol-rimliga ramar för kretsyta och effektförbrukning. Och 2024 lirar nog väldigt väl med massmarket N4.

Permalänk
Medlem

Galet, känns som man knappt kommit igång med sin PS5:a ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det var bättre för 25-30 år sedan.
Då slapp man höra tjat när uppföljaren kommer, redan dagen efter en ny konsol släppts.

Hear, hear. Jag är själv ägare till en GoPro-actionkamera anno modell 5. Det finns numera generation 11 - det släpps en ny modell ta mig tusan varje år runt oktober. Helt otroligt. Är sugen på att skaffa den men redan om jag skaffar den nu i mars, så vet jag att det med 99% sannolikhet kommer komma en 12a om bara ett halvår. Snark.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Hear, hear. Jag är själv ägare till en GoPro-actionkamera anno modell 5. Det finns numera generation 11 - det släpps en ny modell ta mig tusan varje år runt oktober. Helt otroligt. Är sugen på att skaffa den men redan om jag skaffar den nu i mars, så vet jag att det med 99% sannolikhet kommer komma en 12a om bara ett halvår. Snark.

Vad tycker du GoPro ska göra mellan släpp av nya kameror? Sitta och rulla tummarna? Hur många år ska dem vänta innan dem släpper en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Blir ett givet köp om man slipper behöva välja mellan graphics och performance mode, klarar inte av 30fps längre.

Tror tyvärr inte ps5 pro hjälper här. Mer än i teorin och kanske några fler 60fps titlar i en övergångsperiod. De flesta titlar idag på ps5 som går i 60fps är cross-gen, dem ska funka på ps4 och då blir det prestanda över på ps5 som räcker för 60fps. Finns såklart undantag. Utöver det är många titlar som har ett 60fps mode men som är typ värdelöst om man inte har vrr på sin tv, de e rätt ostabilt

Tyvärr verkar spelutvecklare vara mer intresserade av att pusha högre fidelity istället för FPS. I princip alla spel på ps5 hade lätt kunnat designas för 60fps om man har det som mål från början när man utvecklar.

Jag menar vi har rätt många 60fps titlar på Wii ffs 🤦🏼‍♂️ 😂

Men trenden just nu är väl att med ps5 PRO så kommer utvecklare pusha extrem RT och 4k naitive upplösnings heller högre (8k?) och fortfarande satsa på 30fps. 40fps kanske skulle kunna vara en ny trend dock då fler får 120hz tv

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tycker jag inte. FOMO är en rätt tramsig och rätt icke-charmig företeelse och det vore synd om den tekniska utvecklingen hålls tillbaka av den anledningen.

Givetvis förutsatt att det hålls inom rimliga former. Vore rätt messy om det kom en ny PS5 varje halvår eller nått sånt löjligt. Men här pratar vi om ETT "lyx-val" (UTAN att ta bort ursprungliga valet) under ett tidsspann på säg 8 år! Det är VÄLDIGT återhållsamt må jag säga.

Man kan tycka FOMO är tramsigt men det gör det inte ett mindre verkligt problem. När det under flera år nu varit omöjligt för många att köpa en PS5 så har proppen precis lossnat och folk äntligen fått tag i en, så snackar vi nu om en uppgraderad version redan nästa år. Utveckling i all ära men att inte kunna se problemet i detta tycker jag är lite icke-charmigt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Vad tycker du GoPro ska göra mellan släpp av nya kameror? Sitta och rulla tummarna? Hur många år ska dem vänta innan dem släpper en ny?

Det är ju ingen som rullar tummarna bara för det skulle vara längre tid mellan modellerna. Det tar tid att utveckla produkter. Om de väntar t.ex. 3 år mellan släppen har de sålunda 3 år på sig att utveckla nya modellen, tom. ännu längre. Då får de större chans att göra saker rätt från början också, finns fortfarande brister i den senaste generationen med batteriprestanda och överhettningar exempelvis.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Det är ju ingen som rullar tummarna bara för det skulle vara längre tid mellan modellerna. Det tar tid att utveckla produkter. Om de väntar t.ex. 3 år mellan släppen har de sålunda 3 år på sig att utveckla nya modellen, tom. ännu längre. Då får de större chans att göra saker rätt från början också, finns fortfarande brister i den senaste generationen med batteriprestanda och överhettningar exempelvis.

Absolut, men eftersom det är ett företag som vill tjäna pengar så kommer dem likt Apple alltid släppa något varje år för att maximera inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det var bättre för 25-30 år sedan.
Då slapp man höra tjat när uppföljaren kommer, redan dagen efter en ny konsol släppts.

Skrivet av Bozzeta:

Nej, det är ingen uppföljare eftersom den inte kommer släppas. Det är rena fantasier.

Spelen på Gameboy och Dreamcast var det inget fel på och då behövde man inte heller läsa varje gång "när tror ni nästa släpps?".
Vill man hålla på att uppgradera gör man bättre i att skaffa en PC.

Är det verkligen så?

Gameboy colour - 1998
Gameboy Advance - 2001 (släpptes väl dessutom typ 3 varianter om denna)
Nintendo DS - 2005

—-

Sen så verkar nintendo 64 ha börjat omnämnas 2 år efter att super nintendo var släppt

Permalänk
Medlem

Tycker Sony skötte Pro vs vanilj utmärkt, så det blir nog bra. Horizon i PSVR2 är det snyggaste jag sett, så klarar mig nog utan.

Sen får man se om det blir värt. PS5 är tyst och bra, så det ska till mera än RT isåfall. PSVR2 spårar ju ögonen för prestanda, så vet inte ens om det behövs.

Men om två år kanske det är annorlunda, t ex GTA 6 och Wolwerine kanske får en rejäl boost som känns värd.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter