Sony siktar på Playstation 5 Pro till 2024

Permalänk
Melding Plague

Sony siktar på Playstation 5 Pro till 2024

Nya rykten pekar på att Sonys mer kraftfulla version av Playstation 5 släpps mot slutet av 2024.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Har ännu inte köpt en PS5 så väldigt intressant att se vad en Pro-version skulle erbjuda.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Som ägare från dag ett av ps5 så skulle jag ju gärna se att det faktiskt kom lite bra spel som faktiskt utnyttjar ps5an till max som den är nu.

Lite små besviken än så länge (även om jag inte alls ångrar köpet, men kioskvältarna har saknats i mitt tycke även om det kommit några stora titlar)

Edit: men det kanske dem hinner klämma ur sig till slutet av 2024.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Egoistens jag själv blir nästan lite sur då det inte var länge sedan jag köpte min PS5.
Det jag funderar på är om Sony borde satsa på att göra originalet billigare och sedan en pro i samma pris som originalet nu kostar, fast man har lite bättre gpu, cpu och mer ssd.

Permalänk
Medlem

Sony kunde hade gjort så mycket mer med PS5an, vart är alla plates för olika spel? GoW? Horizon?

Fula enfärgade plates är allt vi fått.

Permalänk
Medlem

Spännande, speciellt om PSVR2 blir ännu bättre då med mer kraft.

Permalänk
Medlem

Kan man köra extern läsare på digital edition?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Som ägare från dag ett av ps5 så skulle jag ju gärna se att det faktiskt kom lite bra spel som faktiskt utnyttjar ps5an till max som den är nu.

Lite små besviken än så länge (även om jag inte alls ångrar köpet, men kioskvältarna har saknats i mitt tycke även om det kommit några stora titlar)

Edit: men det kanske dem hinner klämma ur sig till slutet av 2024.

Som vanligt kommer dom spelen ett år innan nästa konsolserie släpps

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja fulare kan dom då definitivt inte göra den, tror det blir svårt.
Detta är det enda jag tänker på när jag ser ett ståendes:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan inte se att det skulle finnas någon anledning till en PS5 Pro inom närmaste tiden. Ray tracing är alldeles för kostsamt även för dagens high-end-grafikkort och nyttan ofta obetydlig. Och dagens 10 TF är tillräcklig för väloptimerade spel då en stor del av topplistan på Steam Hardware Survey har prestanda i paritet eller under PS5:s grafikdel. Och i processorväg finns egentligen ingenting som skulle ge en ordentlig prestandaökning över dagens APU.

Samtidigt kan en intressant jämförelse vara Xbox One X som släpptes samma år som GTX 1070 och med lika hög teraflops-prestanda. Det skulle i det här fallet betyda att en PS5 Pro skulle ha runt 30 TF, eller tre gånger så mycket som dagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan man köra extern läsare på digital edition?

Av det jag läst kan man inte använda den enheten till redan existerande digital edition.
Får hoppas att Sony ändrar på det då det tekniskt sett borde vara möjligt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Den kommer väl inte se ut som bilden ni använt till artikeln hoppas jag? Då måste jag ju gömma den.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Känns som det kommer bli nådastöten för GPU-marknaden.

Ska man lira i 4K kan man antingen köpa en PS5 Pro, eller så kan man försöka bygga en dator där bara grafikkortet kostar mer än konsolen...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Någon som har PS5: hur stor är fossingen på den?

Permalänk
Inaktiv

Ser den mer normal ut än den befintliga PS5an så kan det nog bli ett köp men annars väntar jag på en uppdaterad Xbox (gärna utan skivläsare också).

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att hitta en till bättre pris. Kommer väl antagligen få vänta några år till

Permalänk
Medlem

Hoppas på mer PS exklusiva spel till PC istället. Känner inte nåt sug att köpa en konsol när man redan har en PC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Som ägare från dag ett av ps5 så skulle jag ju gärna se att det faktiskt kom lite bra spel som faktiskt utnyttjar ps5an till max som den är nu.

Lite små besviken än så länge (även om jag inte alls ångrar köpet, men kioskvältarna har saknats i mitt tycke även om det kommit några stora titlar)

Edit: men det kanske dem hinner klämma ur sig till slutet av 2024.

Tycker snarare de borde göra lite spel. Finns bara än idag ca 3 stora aaa titlar. Och det för 7-8000 kr plus de spelen.

Permalänk

Den får gärna ha större lagringsutrymme än nuvarande PS5:an

Permalänk
Medlem

Blir ett givet köp om man slipper behöva välja mellan graphics och performance mode, klarar inte av 30fps längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Känns som det kommer bli nådastöten för GPU-marknaden.

Ska man lira i 4K kan man antingen köpa en PS5 Pro, eller så kan man försöka bygga en dator där bara grafikkortet kostar mer än konsolen...

Att lira i 4k med 30fps uppskalat kan du göra idag med 3060ti/6700xt
Ps5 Pro lär kosta ~9k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Blir att vänta på pro-versionen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Där hoppas jag att Ps4 har slutat stödjas så man slipper flaskhalsen idag på många spel.

Har ännu inte sett ett spel som har utnyttjat PS5ans kraft.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Sony kunde hade gjort så mycket mer med PS5an, vart är alla plates för olika spel? GoW? Horizon?

Fula enfärgade plates är allt vi fått.

Ja...altså Dbrand försökte ju
(Finns ju massvis med DarkPlates II iofs)

Jag tror att det är vettigare att få ner priset först.
4-5000 hade varit lagom...och en VR2 på det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Sure, man kan göra en kraftfullare PS5/XSX men den kommer ju kosta därefter. Priserna har ju gått upp på de existerande modellerna och det finns inte direkt några besparingar genom bättre tillverkningstekniker den närmaste framtiden heller.

En ny design på PS5 hade dock varit uppskattat, om än lite sent för mig. Personen som tyckte att det vore en fantastisk idé att kräva ett plastigt skitställ oavsett om du har konsollen horisontell eller vertikal är fan inte klok.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Swedishchef_90:

Att lira i 4k med 30fps uppskalat kan du göra idag med 3060ti/6700xt
Ps5 Pro lär kosta ~9k

Om den gör det… kommer de tappa mycket potentiella köpare skulle jag säga.

Lönerna har inte gått upp i samma takt som priserna på elektronik (och mycket annat för den delen med…)

Skulle säga att ”enough is enough” om de prissätter de här fel - kommer sälja för få enheter sett till marknadsandelarna de har.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Intressant då blir det nog att köra vidare på min RTX 2080 super och sen köpa någon av de uppdaterade konsolerna i slutet av 2024. Att köpa ny GPU idag känns inte så lockade prismässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Om den gör det… kommer de tappa mycket potentiella köpare skulle jag säga.

Lönerna har inte gått upp i samma takt som priserna på elektronik (och mycket annat för den delen med…)

Skulle säga att ”enough is enough” om de prissätter de här fel - kommer sälja för få enheter sett till marknadsandelarna de har.

Dem höjde ju precis priset på ps5... Kostar väl 6.5-7k just nu
Så premium pris blir det nog

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Skulle vara schyst med bättre lagringsutrymme och kunna spela med högre FPS på höga settings. Skulle kunna motivera ett köp och sälj av gamla PS5 men får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan man köra extern läsare på digital edition?

Här är en kille som installerat en diskdrive i en digitaledition, lagt till även saker som saknades på moderkortet i hopp att det skulle fungera, men nej, det är låst i firmware och gäller inte bara spel utan även filmer och kommer garanterat aldrig ändras.

https://www.youtube.com/watch?v=5G8V5HDl0jM