Grafikkort för 300+ fps i csgo och 240hz skärm

Permalänk

Grafikkort för 300+ fps i csgo och 240hz skärm

Hej,

Jag ska skaffa nytt grafikkort och skärm nu med skattepengarna. Spelar CS:GO med svettiga inställningar (alltså låg grafik), men med mitt GTX 1060 idag får jag bara ca 200 fps in-game och har jag otur rullar jag ner till 140-180.

Jag spelar inga andra spel och har inga planer på det, men jag vill kunna köra csgo stabilt med minst 300 fps och det hade varit lite kul att kunna streama då och då, men gör jag det idag har jag ju typ 100 fps bara...

Datorn har en Ryzen 5 3600 6-Core (12 CPUs) ~3.6GHz, 16GB ram & B450-F GAMING moderkort. Kan dubbelkolla hur många watt mitt PSU har om det blir relevant. Fractal Design yada yada chassi. Kan dubbelkolla det också om det behövs.

Vill även äntligen plocka på mig en 240hz skärm, men pengar finns inte i drivor och det finns ju en mängd skärmar till olika pris. Jag är helt vilse helt enkelt.

10k är verkligen smärt smärt gränsen... Kan jag hålla mig till 8k eller under hade det varit magiskt!

help pl0x.

Permalänk

Insåg precis nu när jag sökte runt lite att ett krav på skärmen är att man kan manövrera den lite, så denna skärm som exempel skulle nog inte funka:
https://www.komplett.se/product/1218924/gaming/spelutrustning...

Eftersom den verkar vara helt stel om jag förstår rätt. Man kan ju vrida den i sidledes om jag förstår bilderna rätt, men det är låst ganska högt upp och man kan inte röra den upp och ner. Vet inte heller hur mycket man kan tilta den vilket är viktigt för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Insåg precis nu när jag sökte runt lite att ett krav på skärmen är att man kan manövrera den lite, så denna skärm som exempel skulle nog inte funka:
https://www.komplett.se/product/1218924/gaming/spelutrustning...

Eftersom den verkar vara helt stel om jag förstår rätt. Man kan ju vrida den i sidledes om jag förstår bilderna rätt, men det är låst ganska högt upp och man kan inte röra den upp och ner. Vet inte heller hur mycket man kan tilta den vilket är viktigt för mig.

Står "Känn komforten! AOCs höjd, lutning och vridjusterbara stativ hjälper dig att hitta den mest bekväma och hälsosamma positionen." i beskrivningen och läser man specs står det även:

Med stativ (lägsta position) - bredd: 55.73 cm - djup: 37.8 cm - höjd: 25.88 cm - vikt: 4.24 kg
Med stativ (högsta position) - bredd: 55.73 cm - djup: 25.88 cm - höjd: 50.3 cm - vikt: 4.24 kg

Vilken skärm har du idag?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Står "Känn komforten! AOCs höjd, lutning och vridjusterbara stativ hjälper dig att hitta den mest bekväma och hälsosamma positionen." i beskrivningen och läser man specs står det även:

Med stativ (lägsta position) - bredd: 55.73 cm - djup: 37.8 cm - höjd: 25.88 cm - vikt: 4.24 kg
Med stativ (högsta position) - bredd: 55.73 cm - djup: 25.88 cm - höjd: 50.3 cm - vikt: 4.24 kg

Vilken skärm har du idag?

Ja jag talade eventuellt för tidigt där. Gick på bilderna som inte verkade visa mer än en stel skärm :/

Idag har jag en VG248QE. Närmare bestämt en sådan här tror jag: länk till skärm

Skapade lite filter på webhallen och såg att de har nice reor. Låter dessa som bra alternativ, och vad skiljer skärmarna i så fall?
webhallen filter

Permalänk

Lutar mot följande grafikkort: https://www.inet.se/produkt/5412224/powercolor-radeon-rx-6700...

Rädslan är väl att jag kommer behöva starkare PSU då det står rekommenderat 700w, och jag är fan inte alls säker på om jag har det så får öppna datorn och kolla men orkar inte göra det just nu.

Permalänk
Medlem

CSGO är i stort sett enbart CPU. Så byter du till ett Ryzen 5600 för cirka 1700kr bör du kräma ut cirka 350-400fps.

Vad ska du köra för upplösning på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

CSGO är i stort sett enbart CPU. Så byter du till ett Ryzen 5600 för cirka 1700kr bör du kräma ut cirka 350-400fps.

Vad ska du köra för upplösning på skärmen?

Precis, lite rädd för att en ny GPU inte löser problemet. Testa med en 5600 först.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

CSGO är i stort sett enbart CPU. Så byter du till ett Ryzen 5600 för cirka 1700kr bör du kräma ut cirka 350-400fps.

Vad ska du köra för upplösning på skärmen?

Skrivet av lptrp:

Precis, lite rädd för att en ny GPU inte löser problemet. Testa med en 5600 först.

Jag kommer köra 1920x1080 på skärmen, och troligtvis mindre än det in-game, men vill gärna hålla 300 fps även i native resolution.

Jag har tittat lite på benchmarks och sett att det bör funka med det grafikkortet jag länkade och min processor, men om jag går processor hållet, är det bara plug and play med mitt moderkort då eller måste jag uppgradera även det?

Permalänk

Fast okej? Jag tror knappt mina ögon. Kollar youtube videos specifikt med GTX 1060 + R5 5600x och alla klipp visar väldigt stadigt 400+ fps...

Som sagt, jag tror knappt mina ögon. Dubblar jag min fps för att jag går upp en nivå i processorn? Allt för 2100kr enligt inets priser, och 1700 om man skippar x varianten? Helt galet ju... Gjorde ju verkligen min dag om jag kan skippa 5k för grafikkortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Fast okej? Jag tror knappt mina ögon. Kollar youtube videos specifikt med GTX 1060 + R5 5600x och alla klipp visar väldigt stadigt 400+ fps...

Som sagt, jag tror knappt mina ögon. Dubblar jag min fps för att jag går upp en nivå i processorn? Allt för 2100kr enligt inets priser, och 1700 om man skippar x varianten? Helt galet ju... Gjorde ju verkligen min dag om jag kan skippa 5k för grafikkortet!

Ska räcka att uppdatera bios (kolla tillverkarens hemsida)

Om du vill kan du gå hela vägen till 5800X3D för ännu mer kräm

Permalänk

Lutar nu mot en enkel uppgradering av CPU och följande skärm: https://www.webhallen.com/se/product/331564-Acer-Nitro-XV252Q...

Krämar som fan på skärmen nu när jag inte lägger 5k på grafikkortet.

Följande video suger av skärmen: https://www.youtube.com/watch?v=GrVWF91zCGU

Har någon något att tillägga eller tipsa om kring vilken skärm jag bör välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Lutar nu mot en enkel uppgradering av CPU och följande skärm: https://www.webhallen.com/se/product/331564-Acer-Nitro-XV252Q...

Krämar som fan på skärmen nu när jag inte lägger 5k på grafikkortet.

Följande video suger av skärmen: https://www.youtube.com/watch?v=GrVWF91zCGU

Har någon något att tillägga eller tipsa om kring vilken skärm jag bör välja?

Med en sån skärm vill du nog ha snabbaste cpu
som passar

Permalänk
Skrivet av medbor:

Med en sån skärm vill du nog ha snabbaste cpu
som passar

Jo men jag sträcker mig gärna till 5600x, men den där coola grejen för 4k blir det inte. Lite utanför budgeten.

Men det bör väl inte bli några problem med skärmen, eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Skippa x varianten, vi snackar några enstaka FPS för några hundra mer. Ej värt.

Uppdatera BIOS innan du byter processor. Det bör stå på loggen vilken BIOS som supportar 5000 serien på tillverkarens hemsida.

Vill du spara ännu mera så går det att hitta 5600 varianten för under 1500kr på här på swec/Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Jo men jag sträcker mig gärna till 5600x, men den där coola grejen för 4k blir det inte. Lite utanför budgeten.

Men det bör väl inte bli några problem med skärmen, eller vad menar du?

Ja steget upp till x3D verkar inte värt det i just CS:GO, däremot 7000-serien är mycket snabbare

Permalänk
Medlem

Jag har 5600x kör 1440p maxad grafik, har alltid över 300fps. Ett tag var mitt grafikkort inne på service och då fick jag köra med ett 1050 så länge, låg då aldrig under 200fps i 1440p. bör ju funkar hur fint som helst med 5600 och ett 1060 för 1080p och alltid ha 300 fps eller mer.
Kan tillägga att jag också gick från 3600 till 5600x och det var en enorm skillnad i flytet i CSGO, vilket är det jag spelar mest. det kommer ge dig så mycket mer glädje än ett nytt grafikkort om du kör mest CSGO

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Jag röstar också på att uppgradera CPU istället. Jag sitter just nu med en i5-13600KF och tillfälligt använder jag ett RX 570 grafikkort i väntan på nytt, och jag får ändå ca 500 fps i 1280x960 upplösning. Ser den inte gå under 300.

Så kör på en 5600 för ca 1800 och sen resten på en fin skärm. Om du är riktigt riktigt svettig så kanske en Zowie skärm intresserar dig

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Jo men att det blir en CPU uppgradering istället för GPU är spikat.

Frågan nu är skärmen bara, men jag fattar fan inte skärmar. Är det bara skillnad på märken eller? Några hundra upp och ner för vad som ser ut som samma sak med ett annat stativ liksom...

BenQ Zowie har ju alltid varit det sponsrade märket för CSGO liksom, men är det något särskilt som gör dem bättre?

Annars verkade ju denna skärmen ganska nice, samt relativt billig i jämförelse Acer Nitro XV252Q 390Hz (OC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Hej,

Jag ska skaffa nytt grafikkort och skärm nu med skattepengarna. Spelar CS:GO med svettiga inställningar (alltså låg grafik), men med mitt GTX 1060 idag får jag bara ca 200 fps in-game och har jag otur rullar jag ner till 140-180.

Jag spelar inga andra spel och har inga planer på det, men jag vill kunna köra csgo stabilt med minst 300 fps och det hade varit lite kul att kunna streama då och då, men gör jag det idag har jag ju typ 100 fps bara...

Datorn har en Ryzen 5 3600 6-Core (12 CPUs) ~3.6GHz, 16GB ram & B450-F GAMING moderkort. Kan dubbelkolla hur många watt mitt PSU har om det blir relevant. Fractal Design yada yada chassi. Kan dubbelkolla det också om det behövs.

Vill även äntligen plocka på mig en 240hz skärm, men pengar finns inte i drivor och det finns ju en mängd skärmar till olika pris. Jag är helt vilse helt enkelt.

10k är verkligen smärt smärt gränsen... Kan jag hålla mig till 8k eller under hade det varit magiskt!

help pl0x.

I CS:GO är processorn väldigt viktig så om du uppgradera till en Ryzen 5 5600x så lär du nå 300+ fps beroende på grafik inställningarna om du sedan väljer att uppgradera grafikkort till 6700XT så kommer du nå drygt 450-550fps på högsta grafik.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Praktisk fråga... Vad fan gör jag med den gamla processorn? Hur förvarar man den korrekt under lång tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Praktisk fråga... Vad fan gör jag med den gamla processorn? Hur förvarar man den korrekt under lång tid?

Om du har kvar förpackning så är det bara att lägg tillbaks den dar i. Men varför ska du förvara den under lång tid är det best att bara sälja vidare den direkt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Om du har kvar förpackning så är det bara att lägg tillbaks den dar i. Men varför ska du förvara den under lång tid är det best att bara sälja vidare den direkt.

Men vad kan jag få för den liksom? 500kr? Då tänker jag att det är väl bättre att behålla till en regnig dag eller om man bygger en annan dator eller vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Lutar nu mot en enkel uppgradering av CPU och följande skärm: https://www.webhallen.com/se/product/331564-Acer-Nitro-XV252Q...

Krämar som fan på skärmen nu när jag inte lägger 5k på grafikkortet.

Följande video suger av skärmen: https://www.youtube.com/watch?v=GrVWF91zCGU

Har någon något att tillägga eller tipsa om kring vilken skärm jag bör välja?

Jag hade nog kört på en 240hz-skärm. Om du ska ha 390hz är det bra om du ligger på 390fps+ hela tiden, vilket jag inte tror att du kommer göra.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Praktisk fråga... Vad fan gör jag med den gamla processorn? Hur förvarar man den korrekt under lång tid?

Lägg den i lådan som den nya kommer med bara?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna göra endel tweaks på datorn du redan har för att redan boosta FPSen ganska duktigt.
Med tex. Process Lasso(vet inte hur det ter sig med Ryzen), diverse Powershell scripts där du kan rensa bort all onödig bloatware, trimma dina ram endel, stänga av alla onödiga windows-processer som äter prestanda, pilla i registereditorn... Finns mängder med olika tweaks där ute. Alla är inte bra, vissa gör ingen skillnad men ibland hittar man något guldkorn här och där.

Har du stängt av Game DVR? Xbox Game Bar?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lptrp:

Jag hade nog kört på en 240hz-skärm. Om du ska ha 390hz är det bra om du ligger på 390fps+ hela tiden, vilket jag inte tror att du kommer göra.

Skulle säga att detta är ett numera inaktuell tankesätt. Gällde på tiden när man tuffade på runt 60–75 Hz och alla avbrott i flödet resulterade i tydliga hack, ryck och/eller stora sjok med tearing. Då kunde exempelvis 75 Hz vara sämre än 60 Hz eftersom när man landade under 75 fps blev alla avbrott och ryck så väldigt mycket tydligare. Medan det var enklare att hålla 60+ fps hela tiden med dåtidens hårdvara.

I viss mån, om än inte lika tydlig, gäller denna gamla regel också för 144 Hz-skärmar där man också gärna vill vara över 144 fps på samma gång. Missarna märks fortfarande. Tankesätten lever kvar och biter sig fast medan tekniken förändras.

Med dagens möjliga frekvenser är det så korta avbrott att det snarare inte alls upplevs som avbrott längre utan mer som varierande nivåer av upplevd flyt och koordinationsförmåga.

390 Hz = max ≈2,6 ms väntan på nästa cykel om man missar 390 fps.
240 Hz = alltid 4,17 ms väntan på nästa uppdateringscykel oavsett fps över 240 fps

Nu är alla förstås olika men jag skulle peka med hela handen och säga att den högre frekvens är det som vinner i den moderna situationen eftersom den skärmen kommer att kunna ge högre temporal upplösning. Vilket är det som ger flytet och precisare marginal för koordinationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle säga att detta är ett numera inaktuella tankesätt. Gällde på tiden när man tuffade på runt 60–75 Hz och alla avbrott i flödet resulterade i tydliga hack, ryck och/eller stora sjok med tearing. Då kunde exempelvis 75 Hz vara sämre än 60 Hz eftersom när man landade under 75 fps blev alla avbrott och ryck så väldigt mycket tydligare. Medan det var enklare att hålla 60+ fps hela tiden med dåtiden hårdvara.

I viss mån, om än inte lika tydlig, gäller denna gamla regel också för 144 Hz-skärmar där man också gärna vill vara över 144 fps på samma gång. Tankesätten lever kvar och biter sig fast medan tekniken förändras.

Med dagens möjliga frekvenser är det så korta avbrott att det snarare inte alls upplevs som avbrott längre utan mer som varierande nivåer av upplevd flyt och koordinationsförmåga.

390 Hz = max ≈2,6 ms väntan på nästa cykel om man missar 390 fps.
240 Hz = alltid 4,17 ms väntan på nästa uppdateringscykel oavsett fps över 240 fps

Nu är alla förstås olika men jag skulle peka med hela handen och säga att den högre frekvens är det som vinner i den moderna situationen eftersom den skärmen kommer att kunna ge högre temporal upplösning. Vilket är det som ger flytet och den större marginal för koordinationen.

Ok vad, då lärde man sig något nytt. Tack!

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Du skulle kunna göra endel tweaks på datorn du redan har för att redan boosta FPSen ganska duktigt.
Med tex. Process Lasso(vet inte hur det ter sig med Ryzen), diverse Powershell scripts där du kan rensa bort all onödig bloatware, trimma dina ram endel, stänga av alla onödiga windows-processer som äter prestanda, pilla i registereditorn... Finns mängder med olika tweaks där ute. Alla är inte bra, vissa gör ingen skillnad men ibland hittar man något guldkorn här och där.

Har du stängt av Game DVR? Xbox Game Bar?

Nej jag har nog inte suttit med något sådant... Finns det något praktiskt all-in-one place som du kan länka till?

Permalänk
Skrivet av lptrp:

Jag hade nog kört på en 240hz-skärm. Om du ska ha 390hz är det bra om du ligger på 390fps+ hela tiden, vilket jag inte tror att du kommer göra.

Skärmen är 390hz om man överklockar den tydligen och 360 annars. Vet inte om jag håller stadigt 360 eller inte, men de videos jag sett med kombinationen R5 5600 + GTX 1060 ger alla stadigt över 400 avg...

Jag tror knappt mina ögon som jag sade tidigare, men är det så så är det så och andra människor har ju sagt samma sak även här i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

Jag hade nog kört på en 240hz-skärm. Om du ska ha 390hz är det bra om du ligger på 390fps+ hela tiden, vilket jag inte tror att du kommer göra.

Varför då? All FPS över 240 kommer ju ge fördel åt 390 Hz-skärmen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB