Permalänk
Medlem

Telia vs. Telenor i gaming

Sitter förnärvarande på Comviq fiber 100/100 via stadsnät. Får inte ut 100/100 utan brukar ligga på 65/30. Ping till svenska servers ligger på 20-35 och till central europeiska 55-75, vilket jag tycker är helt galet...
Efter lite google research så rekommenderas Telenor och Telia varmt. Men vem är verkligen bäst? Prismässigt är Telenor överlägsen men Telia verkar stabilare?
Comviq har varit väldigt instabilt där man varit utan uppkoppling stundtals och svårt att leverera det jag betalar för (100/100). Segt att behöva buffra i Netflix...
Bor i Värmland och verkar vara kopplad till Säffles server (?) Bor en bit ifrån Säffle dessutom om nu denna information gör någon skillnad.

Hit me!

Permalänk
Medlem

Fiber är fiber oavsett vilken leverantör man väljer är det i stort sett samma då det går över samma lina ändå. Provat byta router? Provat köra med sladd direkt från uttag till datorn (utan router) och se om du får snabbare uppkoppling? Kontaktat kundtjänst?

Jag har haft 3 olika leverantörer och har märkt noll skillnad (att tillägga att jag alltid kör med cloudflares DNS)

Edit: sammanfattningsvis är det oftast router eller annan utrustning som ställer till det. Kan vara fel i klienten (dator) och/eller nätverkssladden med, men mindre vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Fiber är fiber oavsett vilken leverantör man väljer är det i stort sett samma då det går över samma lina ändå. Provat byta router? Provat köra med sladd direkt från uttag till datorn (utan router) och se om du får snabbare uppkoppling? Kontaktat kundtjänst?

Jag har haft 3 olika leverantörer och har märkt noll skillnad (att tillägga att jag alltid kör med cloudflares DNS)

Edit: sammanfattningsvis är det oftast router eller annan utrustning som ställer till det. Kan vara fel i klienten (dator) och/eller nätverkssladden med, men mindre vanligt

Routing och peering kommer garanterat skilja sig, efter att man kommit förbi de första hoppen i stadsnätet. Därmed inte sagt att man faktiskt kommer få någon speciell stor prestandaskillnad mellan leverantörer.

DNS har oftast inte någon som helst påverkan på spelprestanda, definitivt inte när man själv väljer vilken server man ska använda. IP-trafikens routning är ett helt ortogonalt problem mot hur man slår upp en IP-adress i en A- eller AAAA-record. Efter att uppslaget är gjort är trafiken helt oberoende av DNS.

Vad gäller trådens frågeställning så är det nog bara att pröva. Jag hade börjat med den billigaste leverantören och kollat om jag blivit nöjd. Chansen att någon annan från Säffle råkar ha gjort en någorlunda vetenskaplig jämförelse mellan leverantörer i närtid och råkar hänga på Sweclockers är nog... begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Fiber är fiber oavsett vilken leverantör man väljer är det i stort sett samma då det går över samma lina ändå. Provat byta router? Provat köra med sladd direkt från uttag till datorn (utan router) och se om du får snabbare uppkoppling? Kontaktat kundtjänst?

Jag har haft 3 olika leverantörer och har märkt noll skillnad (att tillägga att jag alltid kör med cloudflares DNS)

Edit: sammanfattningsvis är det oftast router eller annan utrustning som ställer till det. Kan vara fel i klienten (dator) och/eller nätverkssladden med, men mindre vanligt

Bytt router 2 gånger. Måtten är tagna via Ethernet kabel in i stationär dator. Även trådad anslutning till ps4/Nintendo switch ligger på väldigt låg nivå.
Kan erkänna att routern inte är den bästa, men fungerar ändå. Har även testat uppkopplingen med Ethernet direkt kopplad till väggen.
Har inte ringt kundtjänst. Det har ju fungerat, men inte så bra som det borde (tycker jag). Därför jag tänkte byta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Routing och peering kommer garanterat skilja sig, efter att man kommit förbi de första hoppen i stadsnätet. Därmed inte sagt att man faktiskt kommer få någon speciell stor prestandaskillnad mellan leverantörer.

DNS har oftast inte någon som helst påverkan på spelprestanda, definitivt inte när man själv väljer vilken server man ska använda. IP-trafikens routning är ett helt ortogonalt problem mot hur man slår upp en IP-adress i en A- eller AAAA-record. Efter att uppslaget är gjort är trafiken helt oberoende av DNS.

Vad gäller trådens frågeställning så är det nog bara att pröva. Jag hade börjat med den billigaste leverantören och kollat om jag blivit nöjd. Chansen att någon annan från Säffle råkar ha gjort en någorlunda vetenskaplig jämförelse mellan leverantörer i närtid och råkar hänga på Sweclockers är nog... begränsad.

Haha! Det är nog begränsat... Uppskattar ditt svar!

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut om du kör tracert mot ping.sunet.se?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Det kan ha ändrats med historiskt så har Telia Sveriges bästa routing. Bahnhof och Ownit har helt okej, men sämre än Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det kan ha ändrats med historiskt så har Telia Sveriges bästa routing. Bahnhof och Ownit har helt okej, men sämre än Telia.

Telia har generellt bäst peering, ja. Jag skulle dock inte likställa Ownit och Bahnhof. Ownit ägs av Telenor och kan däför utnyttja deras nät och sannolikt även peering-avtal. Bahnhof är en betydligt mindre spelare och har i vissa fall ganska risig peering. Överlag är den nog ganska ok dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det är i regel ingen skillnad på hastighet i öppna nät mellan olika leverantörer. Hastighetsbegränsningen sitter i nätet, du uppnår inte i närheten av hastighetsbegränsningen och bör se över dina egna prylar.

Peering och routing påverkar, men hastighetstest kör du ju mot sådana maskiner din leverantör har bra kapacitet till. Är det verkligen fel i fibernätet kommer kapacitetsbristen hänga med vid bytet, dito om det är din utrustning som begränsar.