Helgsnack: Ljud i datorhörnan

Permalänk
Medlem

Mina mest använda hörlurar är ett par Sony WH1000XM3 eftersom det är smidigt med trådlöst när jag jobbar, men när det är spelstund eller musik så har jag ett par ModHouse Argon Mk3 som är ruskigt kul att lyssna med. Förstärkeriet och det sköts av Topping A90D + D90LE.

Mikrofonen min är en Shure SM7B och inputen går till en Behringer UltraVoice UV1.

Har också ett par högtalare i form av MuPPS till datorn som jag planerar att uppgradera till ett par Ino Audio piM/piX inom kort.

Permalänk
Medlem

Datorljud körs via Topping A30/D30 till HD6XX. Har även en Focusrite 2i2 som är kopplad till ett par JBL 305p Mk2 när det är högtalare som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Amen! Gäller för övrigt de som har större bostad.

Det jag skulle vilja ha är en kombination som sköter sig själv och vet vad jag vill göra.
Jag tänker att man har några datorhögtalare vid datorn som automatisk kopplar ifrån när man tar på sig headsetet. När man tar av headsetet så är det mer tveksamt om man vill att ljudet ska gå ut i rummet. Det finns en hel del frågeställningar i hur det borde fungera.

Det leder till att jag idag kör 100% headset. Jag trixade lite med externa hörtare, men problemet är att trixa med alla inställningar i teams/skype you name it. Om och någon ringer upp mig i teams så vill de ej vänta 10 sekunder på att jag har fått det att fungera.

Om man går tillbaka 25år i tiden så var mitt problem enkelt, man hade datorhögtalare med 3.5mm hörlursuttag. När man pluggade i hörlurarna så tystande högtalarna och de fick först ljud när man drog ur kontakten igen. Fast nu vill man ha trådlös plus mikrofone.

Jag löser detta med att ha headset och högtalare som olika enheter i Windows, och sen Win10 så går det ju lätt att bara klicka på högtalarikonen för att byta enhet. På det sättet så följer allt ljud som är inställt på "Windows default" med när jag byter, så det har jag inställt på de flesta spel, musik och video-grejer, medan olika voice coms oftast är fast inställda mot headset och då inte bryr sig om vad windows är inställt på.

Permalänk
Medlem

Har ett par Yamaha HS7 och ett Steinberg UR22 interface.

Kommer bli tvungen att hitta en bättre lösning den dagen jag byter till en större skärm. Högtalare i adekvat storlek är inte kompatibla med skärmar i adekvat storlek.

Permalänk
Avstängd

Hade Guru Audio Junior vid datorn ett tag, men det var overkill för jag lyssnar sällan där
Nu räcker det med Audioengine 5 (köpta för ynka 450kr) men mestadels så blir det SMSL C200 DAC / hörlursförstärkare med diverse bättre hörlurar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har ett par gamla logitech x-530, som är gamla nog att få ta körkort nu! Har funderat på att byta ut dem då de tar rätt mycket plats på skrivbordet, men de är fortfarande rätt trevliga

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kör Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm som lurar med RØDE AI-1.

Sedan ett par Audio Pro T14 med en Dynavoice Magic MW10 sub.

Skulle vara kul att prova något värre men svårmotiverat.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Skrivet av Caesar:

Jag löser detta med att ha headset och högtalare som olika enheter i Windows, och sen Win10 så går det ju lätt att bara klicka på högtalarikonen för att byta enhet. På det sättet så följer allt ljud som är inställt på "Windows default" med när jag byter, så det har jag inställt på de flesta spel, musik och video-grejer, medan olika voice coms oftast är fast inställda mot headset och då inte bryr sig om vad windows är inställt på.

Tackar för rådet, jag ska labba med detta mer senare.
Det känns som att funktionen inom snar framtid bara kommer efterfrågas av fler.

Permalänk
Medlem

Audiofili i all ära, jag har tidigare rockat hörlursförstärkare från Schiit samt O2-stack i kombination med bla DT990 och Fidelio X2 men tröttnade för några år sedan på allt vad sladdar heter och har sedan dess enbart kört trådlösa hörlurar i form utav B&W P7 Wireless. Visst, man når inte hela vägen fram ljudmässigt men nära på, och defintiivt tillräckligt bra för att motivera att kasta bort sladden.

Mikrofon har jag ingen då jag inte spelar spel.

Permalänk
Medlem

Alla är så besatta med stereo, min ljudlösning är att ha en högtalare i mitten och en till höger, inget till vänster. Man får en helt annan ljudbild.

Permalänk
Medlem

Många år sedan jag haft ett fett högtalarsystem till datorn. Har två lurar idag som jag använder beroende på vad jag gör. Jbl blåtandslurarna när kraven på välljud är högre och Logitech lurarna till allt annat.
Om det kniper så har ena skärmen inbyggda högtalare 😄

Permalänk
Medlem

Kör LG CX 48” som skärm så det blir ljudet från den på simplare spel.
Ska jag spela FPS/3:e persons shooters så byter jag till mina Steelseries Arctis 7P+ hörlurar.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Jag har en väldigt simpel setup med Sennheiser HD598 (första brunbeiga versionen) och en Sabaj DA3 DAC. Länge funderat på att testa något annat men jag är så van med ljudbilden från Sennheiser så jag tror allt annat skulle kännas fel. Hade HD555 före som är väldigt lika. Börjar nog bli 15 år som jag haft HD555 och HD598. Time flies!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arotica:

Införskaffade nyligen ett nytt ljudsystem till datorn då mitt gamla börjat glappa och ljudet försvann titt som tätt i den ena högtalaren. Bestämde mig för att lägga lite mer pengar än vad jag brukar på ljudet och jag är mycket nöjd hittills. Lämnar bakom mig ett gammalt Edifier S330D som jag haft i ett antal år.
De nya högtalarna är ett par Magnat Multi Monitor 220 som fick sällskap av en subwoofer vid namn Dynavoice Challenger 8.
I jämförelse med mitt gamla system är det här i en helt annan klass och det märks i både film, musik och spel.

Utöver detta så använder jag mig av Logitech G Pro X Gaming Headset när det skall samtalas i Discord.

<Uppladdad bildlänk>

Verkar som om det inte är det enda logitech på skrivbordet:-)

Skrivet av Chromatic:

Alla är så besatta med stereo, min ljudlösning är att ha en högtalare i mitten och en till höger, inget till vänster. Man får en helt annan ljudbild.
<Uppladdad bildlänk>

Snygg retrohörna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Sitter så sällan vid datorn som inte står vid TVn så ljud har aldrig varit intressant att lägga pengar på där men för ett litet tag sen köpte jag ett par Logitech Pebble v3 som jag är jättenöjd med, kunde ha behövt en sub också för mer bas men annars är det bra för det lilla jag sitter där. Och rätt fina tycker jag de är med

<Uppladdad bildlänk>

Blev glad av att se din fUnc surface 1030 Minns tiden då den var "the shit" så att säga.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Hade högtalare på skrivbordet tidigare men de fick inte plats så nu är det hörlurar kör iFi audio Zen Signature Set med ett par HD650. För musik så har jag ett par Dynaudio Xeo 4 kopplat till en Naim NDX som står vid ena väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Verkar som om det inte är det enda logitech på skrivbordet:-)

Stämmer bra! Blev ett samlat köp för några månader sen där både mus, musmatta, tangentbord och hörlurar byttes ut till de som finns på bilden!

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Blivit ett gäng hörlurar etc genom åren. Just nu i huvudriggen så rme adi-2 till dca ether c flow. Orkar inte lista allt som inte är inkopplat för stunden men den combon räcker gott

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag gillar att ha två separata ljudsystem inkopplade till datorer som används till spel. Trevligt att kunna lyssna på musik ur separata högtalare samtidigt som man har ett spel igång. Har fått en hel del grejer över eller fått tag på billigt begagnat så har för tillfället 6 olika ljudsystem inkopplade.

Kontors/speldator, ljudsystem 1: Sony FB920R + Canton GLE402 står på skrivbordet, ljudsystem 2: HK990 + Canton Ergo 90DC står på golvet på motsatta sidan av rummet. Hade hellre haft större golvhögtalare till ljudsystem 1 men blir tyvärr tvungen att få plats med dem på skrivbordet. Används till arbete, spelande, allmänt datoranvändande och musiklyssnade

Dator 2, Denon AVR 2807+Audio Pro Blue Diamond med tillhörande surroundhögtalare och sw. Används främst till filmtittande.

Dator 3, ljudsystem 1: Nad 165 + 2x Nad 275 + Canton Ergo RCL + 2x XTZ SW, ljudsystem 2: HK 3470 + Canton Fonum 630DC. Används till musiklyssnade och film samt NES emulator.

Dator 4: Sämre Yamaha hemmabioreceiver med tillhörande surroundsystem. Används för musiklyssnade.

Ute efter någon modell av Canton Ergo med 260 mm baser till dator 3 men verkar vara svåra att få tag på.

Permalänk
Medlem

B&W M1 högtalare
En Flatsub 8.2 på väggen till vänster om skrivbordet
Denon förstärkare bakom väggen, kopplad till datorn via fiber för digitalt ljud.

Förstärkaren hade jag gärna bytt ut till något mindre, lite slösaktigt att ha en hemmabio förstärkare bara till datorn.

På datorn kör jag Breakaway Audio Enhancer som jag tycker gör mycket för ljudet. Audiofiler drar säkert i sitt hår - men för mina öron så upplever jag ljudet bättre och mer detaljer vid lägre volym.
Även om det går att dra på ganska bra med denna uppsättningen då det inte finns några grannar att störa... eller jo det finns men de är ju husen bredvid och så högt kan inte denna anläggning spela så att de blir störda.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Använder just nu bara ett par Audeze LCD-X hörlurar och LCD-G mikrofon till datorhörnan hemma och är mycket nöjd! Det är inkopplat till ljudkort på mitt Asus pro art x670e moderkort, som låter helt OK.

Använde tidigare Audio-technica M50 i många år. i studion i min replokal har jag Genelec 8050 och ett metric halo ljudkort och har tidigare haft 8030 och olika apogee-ljudkort hemma min gamla lägenhet när jag hade hemmastudio.
Funderar nu på att skaffa ett par 8010 eller 8020 nu att ha som komplement till hörlurarna.
Bor i lägenhet och spelar mest när barnen sover så kan tyvärr inte dra på för mycket.

Permalänk

Pro-Ject Head Box S2 Digital, Pro-Ject Amp Box S2, Jamo S803 och ett par Sennheiser HD650.

Pro-Ject Head Box S2 Digital känns dock som ett felköp. Inte kraftig nog för lurarna, så jag har för närvarande lurarna kopplade till ett Sound Blaster ZxR.

Synd även att jag inte hittade de båda Pro-Ject produkterna i samma färg. Dock passade de perfekt i Ikeas Elloven (efter lite sågande).

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Har ett par Revel Concerta2 M16 via chi-fi (Loxjie A30), tanken är att byta ut dom mot ett par Genelec 8350 i närtid. Vi får se vad som händer Hörlurar består av 8 år gamla Sennheiser RS-185

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Mikrofonen är av modell Røde NT USB Mini

Det viktiga här är ju vad det är för fåtölj 😬😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Blev glad av att se din fUnc surface 1030 Minns tiden då den var "the shit" så att säga.

Hehe, den är köpt året de släpptes i Sverige och den är fortfarande i nästintill nyskick vet inte om någon annan kan slå den.

Permalänk
Medlem

Har haft allsköns ljudutrustningar till mina maskiner över åren, från en redig förstärkare med gigantiska högtalare under sena 80-talet, via diverse 2.1-system, sedan en ljudlimpa + sub och till sist de små Audio Pro T8 jag har nu. Mindre och mindre anläggning över tid.

Jag använder dock sällan högtalare längre, pga att jag och sambon sitter i samma rum och om båda använder högtalare samtidigt så blir det en rackarns oljudsgröt.

Så den primära ljudanläggningen nu är AKG K240 Studio-lurar + Sennheiser GSX 1000 hörlursförstärkare med en ruskigt bra 2.0/7.1 binaural-implementation som gör att det känns som om jag inte ens har hörlurar på mig - det låter som om ljudet kommer från högtalare en bit ifrån och det är väldigt "luftigt", en riktigt härlig upplevelse som jag kan rekommendera.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Det viktiga här är ju vad det är för fåtölj 😬😍

Timeout från Mio!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Testpilot

Ljud är nästan viktigare för mig än bra bild ärligt talat. Musik o ljudeffekter utgör många gånger halva upplevelsen (och lite till) i spel eller annan media som film.

Vid skrivbordet har jag därför ett par custom-byggda högtalare som en vän snickra ihop. Tillräckligt med kräm och fyllighet för att kunna användas i vardagsrummet egentligen. Drivs av en Aiyama A07 stärkare/DAC. Annars används ett par Ath-M50 mot kvällarna eller gaming-lurar av bättre kvalité när jag spelar med vänner.

Vid vardagsrummet använder jag mig av ett par trevliga golvare och center som drivs av en Yamaha-stärkare (kommer inte ihåg exakt modell). Högtalarna är mer specifikt Klipsch:s Referens II-serie.

Nu finns det det definitivt folk med större och maffigare prylar än mig. Men för den lägenhet jag bor i räcker ljudet och blir över, även för grannarna - hoppas de gillar elektronisk dansmusik och techno!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Audeze LCD-2C förändrade min värld. När jag satte på de kändes det som om jag hade bott under en sten i hela mitt liv.
Jag har haft bland annat ett par AKG K550, Sennheiser Game One, Astro A40 och dessa känns som tonfisk i burk jämfört med Audeze.
I vardagsrummet är det Combon Rega/Dynaudio som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Dynavoice Challenger M-65 EX (inkl center och bakhögtalare i samma serie) och en Acoustic Energy 10" för 5.1.
Hifiman Sundara + Fiio BTR5 för hörlurar.

6m2 rum 😐👌

Permalänk
Medlem

Ljud är viktigt för mig, gillar att byta hörlurar efter vad jag lyssnar på och testa vad som fungerar bra med vad.

AMP och DAC från Schiit (håller på att kolla på nytt där, även då förmodligen från Schiit)

Hörlurar:
Sennheiser HD650
Beyerdynamic DT 880 250 Ohm
Audio-Technica ATH-M50 X
Philips Fidelio X2HR

Mic:
Blue Yeti - fastmonterat i arm och med shock mount.

Håller på att leta efter någon roligare mic och saker till det, men den jag har och det jag använder den till fungerar bra så kan inte riktigt få mig till att spendera pengar på detta just nu.

Något som jag stör mig något extremt på när det kommer till ljud är folk man sitter och snackar med på Discord som tycker jag ska höja eller sänka dem i Discord för de inte vet hur fan man ställer in sin mic eller att de inte orkar flytta sin mic beroende på hur de vill sitta idag (ena dagen så är det 10 cm, andra dagen är det 70 cm..).
Och folk som köper en bordsmic och tycker det är en bra jävla plan att ha ett tangentbord mellan dem och den (som givetvis står direkt på bordet bakom mikrofonen så man hör varenda jävla bokstav de skriver).