datorn fryser efter cpu och moderkorts byte.

Permalänk

datorn fryser efter cpu och moderkorts byte.

Hej! jag uppgraderade min dator precis till en i7 13700k, asus z790-f gaming wifi och kingston fury beast 6000mhz minnen. jag tror att jag har installerat alla drivrutiner genom armoury crate, men såfort jag ens försöker starta ett spel så fryser datorn till. jag har verkligen ingen koll alls på vad det kan vara för fel. jag har installerat allt korrekt med kablar och kylpasta osv, är det någon som har en aning om vad det kan vara? ber om ursäkt för lite amatörmässigt skriven tråd. tacksam för svar

Permalänk

Kan även tillägga att nu frös även datorn precis efter att jag skrivit den här tråden och enbart har chrome öppet

Permalänk

Kan tillägga igen att jag uppdaterade bios precis och det hjälpte inte heller 😂

Permalänk
Medlem
  1. Installera aldrig drivrutiner via tredjeparts mjukvara.

  2. Ladda ner de nyaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida och installera (glöm inte att välja rätt produkt, du vill inte ha drivrutiner för nått annat).

  3. Om datorn fortsättningsvis fryser kan det vara så att moderkortet inte är kompatibelt med RAM minnena, eller vice versa.

Permalänk

Jag testade att köra ram minnena separat och bytte plats på dem i a2 och b2, har fortfarande samma problem. Alla lampor lyser i rätt ordning på moderkortet. Jag gissar på att det är minnena som är defekta, eller kan jag ha helt fel och att det är moderkortet som är defekt? 😂👍

Permalänk
Medlem

Installerade du om Windows efter du bytt alla delar? Vad hade du för delar i datorn innan du uppgraderade?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Jag har inte installerat om windows efter byte, innan så hade jag en i7 6700k och en asus maximus viii gene. Windows är just nu ej aktiverat när jag bytte moderkort, kan det vara det som är problemet? Har testat att köra minnena i både xmp och utan men inget hjälper.

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Installerade du om Windows efter du bytt alla delar? Vad hade du för delar i datorn innan du uppgraderade?

Jag har nu installerat om windows men samma problem kvarstår... får bli reklamation på skiten 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalstrands:

Jag har nu installerat om windows men samma problem kvarstår... får bli reklamation på skiten 😂

Är inte vanligt att saker är trasiga när man köper dom. Vad har du för nätagg? Vad har du för kylning?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Är inte vanligt att saker är trasiga när man köper dom. Vad har du för nätagg? Vad har du för kylning?

Nej jag håller med, men man blir så jäkla less när man lagt ner mycket pengar och så funkar det inte 😂👍 jag har ett corsair rm850x 850w v3 som är 1 månad gammalt, en corsair h150i rgb pro xt, och 5 stycken be quiet silentwings 4. Allt det tillsammans med ett asus 3080 kort

Permalänk
Medlem

Har du testat ställa ner ramminnen till 4800mhz t.ex? Och dubbelkollat kylningen så pumpen är igång etc?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Har du testat ställa ner ramminnen till 4800mhz t.ex? Och dubbelkollat kylningen så pumpen är igång etc?

Pumpen är igång och ligger på 32c enligt ICUE, kör just nu med ram minnena på 4800mhz, det verkar vara standard utan xmp aktiverat. Alla lampor lyser också precis som det ska på moderkortet så enligt dem ska det ju inte vara något fel. Känna väldigt skumt det här och jag har ingen aning alls vad jag ska ta mig till. Blir knäpp på det här 😂

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Har du testat ställa ner ramminnen till 4800mhz t.ex? Och dubbelkollat kylningen så pumpen är igång etc?

Till och med färgschemat på kylare, gpu och moderkort fryser till 😂 om jag bara är på skrivbordet utan något program öppet funkar det bra, funkade även att installera om windows utan problem. Men såfort jag öppnar vilket program som helst så tar det några sekunder sen fryser allting och kan inte göra nåt

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska reklamera skulle jag nästan rekommendera att du kollar så du inte råkat böja några pins på moderkortet. En reseat av processorn kanske löser det om det är dålig kontakt som orsakar det.

Du har alla strömkablar inkopplad i moderkortet? Även för CPUn?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Om du ändå ska reklamera skulle jag nästan rekommendera att du kollar så du inte råkat böja några pins på moderkortet. En reseat av processorn kanske löser det om det är dålig kontakt som orsakar det.

Du har alla strömkablar inkopplad i moderkortet? Även för CPUn?

Ska testa att ta ur å sätta i cpu'n, alla kablar sitter i. Dubbla 8 pin kablar till cpu. Ska kolla igenom allt en gång till, återkommer om det inte hjälper 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalstrands:

Ska testa att ta ur å sätta i cpu'n, alla kablar sitter i. Dubbla 8 pin kablar till cpu. Ska kolla igenom allt en gång till, återkommer om det inte hjälper 👍

Pröva RAM minnet först, kan vara det som orsakar frysningar.

https://hcidesign.com/memtest/

Fryser det i BIOS? Eller bara i Windows? Har du prövat att använda en XMP profil?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Pröva RAM minnet först, kan vara det som orsakar frysningar.

https://hcidesign.com/memtest/

Fryser det i BIOS? Eller bara i Windows? Har du prövat att använda en XMP profil?

Mvh

Det fryser bara i windows, har testat att använda xmp 1 och 2 men det hjälper inte. Ska testa memtest program 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalstrands:

Det fryser bara i windows, har testat att använda xmp 1 och 2 men det hjälper inte. Ska testa memtest program 👍

Har du prövat med endast en RAM modul installerad?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Har du prövat med endast en RAM modul installerad?

Mvh

Ja det har jag testat, blir ingen skillnad :/ kör just nu memtest86 och hittils på pass 3/4 så är det 0 errors

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalstrands:

Ja det har jag testat, blir ingen skillnad :/ kör just nu memtest86 och hittils på pass 3/4 så är det 0 errors

Så du får 0 errors på båda modulerna? Testar du 100% av minnet? Måste starta flera sessioner om du kör HCI memtest då det finns en begränsning per session.

Konstigt hursomhelst, så datorn fryser helt? Startar den om eller måste du bryta strömmen? Repeterar sig ljudet? Blir skärmen svart?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Så du får 0 errors på båda modulerna? Testar du 100% av minnet? Måste starta flera sessioner om du kör HCI memtest då det finns en begränsning per session.

Konstigt hursomhelst, så datorn fryser helt? Startar den om eller måste du bryta strömmen? Repeterar sig ljudet? Blir skärmen svart?

Mvh

Jag fattade inte hur hci memtest funkade så jag kör med memtest86 istället, datorn fryser helt, ingen bluescreen eller nånting sånt. Inget ljud kommer heller, måste starta om genom att hålla in power knappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalstrands:

Jag fattade inte hur hci memtest funkade så jag kör med memtest86 istället, datorn fryser helt, ingen bluescreen eller nånting sånt. Inget ljud kommer heller, måste starta om genom att hålla in power knappen

Så memtest fungerar och du får 0 errors? Låt det köra över natten.

Låter som att processorn ej är stabil, kan vara fel på CPU eller moderkort. Enklast är att returnera denna CPU på öppet köp om du kan, och köpa en ny som du testar med. Får du samma fel är det moderkortet.

Förutsätter att du har kopplat ur allt förutom CPU FAN, ström till moderkort och CPU, och RAM moduler. Grafikkort kan du också ta ur, kör med integrerad grafik.

Edit: Jag har (genom åren) haft flera defekta CPUs, det händer även om chansen är extremt låg.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Så memtest fungerar och du får 0 errors? Låt det köra över natten.

Låter som att processorn ej är stabil, kan vara fel på CPU eller moderkort. Enklast är att returnera denna CPU på öppet köp om du kan, och köpa en ny som du testar med. Får du samma fel är det moderkortet.

Förutsätter att du har kopplat ur allt förutom CPU FAN, ström till moderkort och CPU, och RAM moduler. Grafikkort kan du också ta ur, kör med integrerad grafik.

Edit: Jag har (genom åren) haft flera defekta CPUs, det händer även om chansen är extremt låg.

Mvh

Har kört memtest86 hela natten och det visade 0 error, så då borde det ju inte vara nå problem men minnena kan man ju tycka. Defekt cpu låter ju inte roligt om det skulle vara det. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalstrands:

Har kört memtest86 hela natten och det visade 0 error, så då borde det ju inte vara nå problem men minnena kan man ju tycka. Defekt cpu låter ju inte roligt om det skulle vara det. 👍

Då det inte minnet, utan CPU eller moderkort.

Jag hade köpt en ny CPU och returnerat denna, om det går.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Testa tanka en linux dist. T ex linux mint. Starta o installera om du ändå har formaterat o installerat om windows redan en gång så spelar det ingen roll om du raderar det igen.

Är linux stabilt så är det inte fel på hårdvaran.
Då är det nå drivrutinsskit.
Om du orkar testa det.=)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Då det inte minnet, utan CPU eller moderkort.

Jag hade köpt en ny CPU och returnerat denna, om det går.

Mvh

Okej jag har en riktigt dum fråga här haha, jag har ett asus geforce 3080 som är pcie 4.0, moderkortet har pcie 3.0, 4.0 och 5.0. Jag köpte en fractal design vrc-25 riser för vertikal gpu och den är bara pcie 3.0. Körde precis user benchmark och då frös datorn vid gpu testet, kan det vara det som orsakar det? 😂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalstrands:

Okej jag har en riktigt dum fråga här haha, jag har ett asus geforce 3080 som är pcie 4.0, moderkortet har pcie 3.0, 4.0 och 5.0. Jag köpte en fractal design vrc-25 riser för vertikal gpu och den är bara pcie 3.0. Körde precis user benchmark och då frös datorn vid gpu testet, kan det vara det som orsakar det? 😂👍

Ingen dum fråga.

Ja, riser och pcie version har en tendens att strula. Så testa att forcera pcie gen 3 på den pcie-porten risern är inkopplad i.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du kan ju även koppla ur grafikkortet helt och köra på inbyggda i CPUn för felsökningssyfte.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ingen dum fråga.

Ja, riser och pcie version har en tendens att strula. Så testa att forcera pcie gen 3 på den pcie-porten risern är inkopplad i.

Okej jag känner mig så jäkla dum hahahaha, funkar hur bra som helst utan riser kabeln. Jag har alltså skruvat isär datorn i molekyler flera gånger om, gnällt för min sambo helt i onödan 😂😂😂 tusen tack för alla svar, ni är guld värda! ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalstrands:

Okej jag känner mig så jäkla dum hahahaha, funkar hur bra som helst utan riser kabeln. Jag har alltså skruvat isär datorn i molekyler flera gånger om, gnällt för min sambo helt i onödan 😂😂😂 tusen tack för alla svar, ni är guld värda! ❤️

Du skulle nämnt risern direkt

Skönt att det löste sig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED