Permalänk
Medlem

Nybyggd dator vill inte starta igång

Har byggt ihop en dator med lite nytt och begagnat. När jag trycker på startknappen så startar allt upp, men jag får ingen bild.
På moderkortet lyser dram gult och skiftar snabbt mellan rött (cpu) och tillbaka till gult på dram.
Provat byta ram och även byta plats på dom. Provat använda bara en sticka.
Även kollat så inga kablar sitter löst.
Reagerade färsta gången jag tryckte in grafikkortet att det inte riktigt klickade till när jag tryckte in det, har provat ta ut och trycka in igen.
Även provat starta med clear cmos på moderkortet utan framgång.

11600k
Asus Z590-F
1tb 970 evo m.2
Corsair 750w
32gb 2x16 Corsair RGB pro
Tuf 3070ti

Har ni några mer tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Ett vanligt problem är att glömma koppla in 8-pin ström till moderkortet, så dubbelkolla att du gjort det.

Men givet att alla kablar sitter i som de ska så är en möjlig felorsak böjda pinnar i CPU-sockeln, om det är någon av minnespinnarna så skulle det kunna ge såna problem.

Sen är det väl osannolikt att det skulle vara grafikkortet som är problemet, men eftersom processorn har integrerad grafik så kan du alltid testa att koppla skärmen till moderkortet istället. Du kan dock behöva montera ur grafikkortet i så fall för att den integrerade grafiken ska aktiveras.

Permalänk
Medlem

Om det är böjda pinnar i cpu-sockeln, är det nåt man kan fixa eller är det bara köpa nytt moderkort isf?
Vilken 8-pin menar du då? Cpu-kabeln?
Ska prova koppla ur grafikkort och köra integrerade.

Permalänk
Medlem

Provat integrerade med samma felmeddelanden på moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warhole:

Om det är böjda pinnar i cpu-sockeln, är det nåt man kan fixa eller är det bara köpa nytt moderkort isf?

Det går ofta att böja tillbaka dem om man är lite stadig på handen.

Skrivet av Warhole:

Vilken 8-pin menar du då? Cpu-kabeln?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det går ofta att böja tillbaka dem om man är lite stadig på handen.
Ja

Syns det tydligt om man har böjda pins?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är bara att titta på CPU'n och sockeln, man ser relativt tydligt om mönstret avviker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warhole:

Syns det tydligt om man har böjda pins?

Pinnarna är rätt små, så man kan behöva titta noggrant. Men hittar du en pinne som är böjd så bör det vara rätt uppenbart att den är böjd.

Permalänk
Medlem

Det är några pins som är böjda. Vilket verktyg ska man använda sig av?
Känns inte som ett lätt jobb