Optimera två Mini-ITX-byggen med en ny uppsättning komponenter

Permalänk
Medlem

Optimera två Mini-ITX-byggen med en ny uppsättning komponenter

Jag är i stort behov att uppgradera mitt Unraidbygge som består av följande komponenter: ASRockRack E3C236D2I Mini-ITX, Intel Xeon E3-1240 v5 4C/8T 3.5/3.9GHz och 16GB SK Hynix DDR4 2133MHz.
Bygget agerar värd för min virtuella Windows-arbetsstation och används också för Plex/Jellyfin/Sonarr/Radarr/Readarr/Overseerr.

Flaskhalsarna jag upplever är minnesmängden, avsaknaden av GPU för H/W Encode/Transcode i Plex/Jellyfin och expansionsmöjligheter då den enda PCIe-platsen är upptagen av ett NVMe-instickskort.

Jag har följande komponenter tillgängliga i ett Batocerabygge som sporadiskt används för att slippa koppla in mina gamla konsoller och bråka med SCART och analoga ljudsignaler: ASUS ROG STRIX B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5-11400 6C/12T 2.6/4.4GHz, 32GB Corsair DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX och ett MSI GeForce GTX 1070 8GB ARMOR OC som kan användas för att optimera bägge byggen.

Första alternativet jag tänker på är att ersätta mitt Unraidbygge helt och hållet med något liknande denna kundvagn och låta Batocerabygget stå orört

Andra alternativet är jag ersätter Batocerabygget med något liknande denna kundvagn och återanvänder de gamla Batocerakomponenterna till mitt Unraidbygge

Jag är helt öppen för andra förslag så länge följande krav uppfylls för Unraidbygget: Mini-ITX-formfaktor, 32GB RAM, 12+ trådar, Intel iGPU/dGPU och två NVMe-platser varav en ansluts med PCIe 4.0 .

När det gäller Batocerabygget är kravet Mini-ITX-formfaktor, hög klockfrekvens och IPC, AVX/AVX2/AVX-512 instruktionsuppsättning, minst en NVME-plats, inbyggd WiFi/BT och överlag inte sämre prestanda än nuvarande Batocerabygge

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}