Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

The whale - En fet man ska dö och vill träffa sin dotter innan han dör.

Han gör det men hon är en bitch. En bibelnisse tjötar lite, en matleverantör får se den fete, han visar sig för sina elever, sen dör han. Detta är handlingen typ så ingen John wick action här. Egentligen handlar den om relationer och misstag man gör i sin relation till andra och det är en massa sånt som är väldigt välgjort. Till och med jag, som är huggen ur granit och lätt kan ignorera gnyende hundvalpar på torget, grät en skvätt på slutet. Brendan Frasier förtjänar verkligen en oscar för denna för sin roll som en helt vanlig amerikan.

Dold text

Väl värd att kolla på. 8/10

Spoilers. // MOD
Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Hade min minsta lillebror hemma igår (7) och han bad mig välja en tecknad film som jag tyckte om som liten så det fick bli Disneys Herkules! Fasen lika bra nu som den var då, och ungen gilla den med win win.

Permalänk
Medlem

The Meny...

Överhypad film

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Citerar inte men admin får gärna dölja kritisk info / spoilers på ovan inlägg för "The Whale".
Kom igen, recensera gärna filmer ni sett men avslöja för fasen inte kritiska delar av handlingen!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av edson:

Citerar inte men admin får gärna dölja kritisk info / spoilers på ovan inlägg för "The Whale".
Kom igen, recensera gärna filmer ni sett men avslöja för fasen inte kritiska delar av handlingen!

Rapportera hellre inlägget än kommentera om du vill att vi ska se på något, som tur var gjorde en annan medlem detta så det uppmärksammades och spoilertags är ordnat.
Filmen redan förstörd för min del då givetvis, förhoppningsvis inte alltför många fler kan man hoppas...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

See how they run, Disney +
https://www.imdb.com/title/tt13640696/?ref_=nv_sr_srsg_0

Mysig deckarkomedi med Saoirse Ronan, Sam Rockwell och Adrian Brody
3/5

Skulle önska om alla kunde klistra in imdb-länk, väldigt skönt att kolla allmänt betyg också.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Citerar inte men admin får gärna dölja kritisk info / spoilers på ovan inlägg för "The Whale".
Kom igen, recensera gärna filmer ni sett men avslöja för fasen inte kritiska delar av handlingen!

The Whale är en film jag sett fram emot ett tag nu o jag lyckades läsa hans första mening innan jag snabbt tryckte back i webläsaren. Liten spoiler, men jag överlevde den.
Osnygg, irriterande o lite förminskande recension av han tycker jag tillomed, som på nåt sätt jämför den med John Wick att den skulle på nåt sätt ha "mera" handling än The Whale. Nä blir mycket mer insugen i en film som denna än nå random pang-pangrulle där det bara är action o inget mer.

Jag ska iaf inte spoila nåt alls, men jag fick äntligen se filmen nu o jag tyckte den var riktigt grym. Mycket känsla i den här om den enorma mannen som kämpar med det han nu kämpar med. Inte ett öga torrt. Manus, regi, skådespelarinsatser, pacing, make up etc var allt mycket väl utfört! Brendan gör en Oscarsroll här, garanterat. Även fint att få se en film som visar o ger sympati för överviktiga o deras problem.
Kollade för övrigt på den i HDR o jag måste säga att jag tyckte dom utnyttjade den väldigt snyggt också, bara som en liten side note sådär från en bildnörd

8 kycklingklubbor av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Hade min minsta lillebror hemma igår (7) och han bad mig välja en tecknad film som jag tyckte om som liten så det fick bli Disneys Herkules! Fasen lika bra nu som den var då, och ungen gilla den med win win.

När jag var 7, år 1997 så var jag helt såld på filmerna "landet för längesedan"
Ett tips

Sevärd även som vuxen(den första filmen).

Jävligt sorglig dock.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Såg att Jägarna filmerna kommit till CMORE, efter att dom under några års tid enbart haft serien på den finska varianten, så jag strecktittade båda filmera igår kväll, tyckte båda två var värda en 8/10, kul med lite backstory till serien, och filmerna känns förvånansvärt bra gjorda.

Permalänk

En dag kommer allt det här bli ditt.
4/10 typ.
Väldigt ojämn film.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Descendant | Dokumentär om ättlingarna till de som färdades med det sista olagliga slavskeppet till USA, deras sammanhörighet och strävan efter igenkännande och upprättelse som är starkt knuten till det försvunna skepp deras förfäder tvingades ombord på. Det kan lätt bli lite väl blödigt men filmen balanserar det väl och fokuserar huvudsakligen på personer, deras berättelser och öden istället för att fastna i en "tycka synd om"-mentalitet. Parallellt och sammanflätat med dessa personskildringar sker också jakten på det skepp som blivit en dominerande vattendelare i deras gemensamma historia och agerar som både förankringspunkt och nedärvt trauma. Extra intressant då det är en skildring som rent händelsemässigt sträcker sig från 160 år tillbaka, till nutid och framåt.

8/10

Fire of Love | Dokumentär / biografi om Katia och Maurice Krafft, två franska vulkanologer som var bland de första att i omfattande utsträckning närgånget fotografera och filma de vulkaner de studerade. Filmen blandar berättelsen om paret med deras egeninspelade vulkanmaterial, men precis som de själva framhåller så är det alltid vulkanerna som är i centrum. Mycket explosioner, lava, fräcka vulkanbilder och genom det ett romantiskt skimmer som även en känslokall tölp som jag själv har svårt att värja mig mot. Vill din flickvän/fru/sambo/rumskompis/date se en rom-com? Föreslå Fire of Love istället

8/10

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Även jag såg The Whale!

Jag var supertaggad på den, bra betyg och Brendan Frasers återkomst. Trailern kändes dessutom väldigt stark! Blev besviken direkt när jag insåg att filmen var filmad i 4:3, jag är inte mycket för "artistisk filmkonst". Nåväl, fortsatte ändå med stor nyfikenhet. Bra insats av Brendan, men filmen var inte alls så bra som jag hoppats på utifrån trailern och omdömena. Känns som den skrapade på ytan och kunde varit ännu djupare i relationerna.

3/5 - Satt nöjd och mumsade på mina flottiga chips under hela filmen

Dold text
Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Såg att Jägarna filmerna kommit till CMORE, efter att dom under några års tid enbart haft serien på den finska varianten, så jag strecktittade båda filmera igår kväll, tyckte båda två var värda en 8/10, kul med lite backstory till serien, och filmerna känns förvånansvärt bra gjorda.

Visste inte att det fanns en serie och har inte sett andra filmen, har att göra ett tag nu

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Idag såg jag o en kompis På västfronten intet nytt.
Jag gillade hela filmen förutom slutet som verkligen inte känns trovärdigt o som för mig sänker filmen till en 6/10.
Polaren gillade första halvan av filmen.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

The hateful eight extended - Jag visste inte ens att det existerade en specialversion av denna och O'boy! villken version. Där originalet klockar in på 2 tim 50 min så är denna mer än en timme längre, det är nämligen en miniserie på 4 50 minuters avsnitt.Så massor av mer coolt snack, karaktärer som hatar allt och alla och lite mer snö också. Jag tyckte inte att originalet var så där superbra men denna versionen är faktiskt mycket bättre, om man orkar sitta i nästan 4 timmar och glo, vilket man givetvis gör. Den handlar då om en massa coola typer som hamnat i ett hus i en snöstorm under wester-tider. Alla är inte helt ärliga med sin intentioner och yada-yada-yada

följaktligen dör alla

Dold text

. Väldigt bra hur som. Av Quentin Tarantiono om nån nu missat detta. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Även jag såg The Whale!

Jag var supertaggad på den, bra betyg och Brendan Frasers återkomst. Trailern kändes dessutom väldigt stark! Blev besviken direkt när jag insåg att filmen var filmad i 4:3, jag är inte mycket för "artistisk filmkonst". Nåväl, fortsatte ändå med stor nyfikenhet. Bra insats av Brendan, men filmen var inte alls så bra som jag hoppats på utifrån trailern och omdömena. Känns som den skrapade på ytan och kunde varit ännu djupare i relationerna.

3/5 - Satt nöjd och mumsade på mina flottiga chips under hela filmen

Dold text

Jag störde mig också på 4:3-gejeren först minutrarna men glömde sedan helt bort det (har man en OLED blir det lättare eftersom dom svarta kanterna inte lyser alls). Det formatet tillförde ju filmen bra då den ska kännas lite "trång" o obekväm med tanke på temat.
Om jag skrev tidigare om så gillade jag ju också användningen av HDR i den här just för att skapa vissa stämningar genom filmen. Snygg film alltså enligt mig

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av killawife:

The hateful eight extended - Jag visste inte ens att det existerade en specialversion av denna och O'boy!

Filmen hade från början premiär på 70mm, då i Roadshowformat med overtyr och intermission (paus) samt vissa ändringar. Totalt är den cirka 20 minuter längre än den digitala bioversionen. Miniserien bygger vidare på Roadshow, men scenen där Jennifer Jason Leigh spelar gitarr i stugan är endast helt komplett på 70mm (samt på soundtracket). I både ordinarie bioversion och miniserie är den nedkortad.

Permalänk
Avstängd

Shazam. Kollade med systersonen innan nästa film dyker upp på bio under mars. Hyfsat underhållande, inte direkt allvarlig film så...helt ok? Tumme upp

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Top Gun: Maverick
Välspelad? Nja, Cruisean gör en gedigen tolkning i sin roll, som i första filmen. Men vissa andra skådisar kändes otroligt överspelade och rent ut sagt töntiga mellan varven. Allt som allt, en alldeles helt OK actionrulle. Den gör en inte besviken, men den häpnar inte direkt heller. Kanske blir bättre andra gången?
6,5/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Aatank (1996)

Inte den sämsta Hajen-ripoffen jag sett. Dock väldigt lite haj, väldigt många sång- och dansnummer och många sidospår som hade väldigt lite med hajar att göra. Skrattade mycket gott åt den när jag inte var totalt förvirrad av handlingen.

Best of:

Permalänk
Medlem

El Camino. Efter att ha spenderat mer eller mindre en månad med att plöja breaking bad avslutade jag möget med camino. Riktigt bra.

Visa signatur

hatar företag

Permalänk

Seeking Justice med Guy Pierce och Nicholas Cage i huvudrollen. Helt okej film faktiskt, B-film men ändå spännande.

Permalänk
Medlem

Triangle of Sadness - 2022
I början blev jag irriterad på filmen eftersom dom första scenerna drog ut alldeles för långt på tiden med random meningslösa grejer, sen efter ett tag så blev den lite kul med sin mörka humor o satir, för att sen få sig en lite intressant dynamik mellan karaktärerna för att sen avsluta med nåt som jag inte alls var nöjd med.
O angående början så visade det sig dessuom att dom random meningslösa utdragna grejerna som skedde visade sig inte ha nån som helst relevans i filmen som helhet. Trodde det kanske skulle vara nåt för att lära känna karaktärerna bättre, men nope det gav ingetning alls utan det hade kunnats visas på nåt mycket enklare sätt än att dra ut på det i nån kvar. En film ska inte starta så, utan tvärt om med nånsin som suger in en i filmen o vill få en att fortsätta titta o som gärna visar sig ha nån poäng senare.

Den var iaf inte superdålig, utan bara irriterande, men definitivt inte värd tre Oscarsnomineringar alls. Vill dock ge en tumme upp till Henrik Dorsin, han passade perfekt i sin roll i den här.

5.5/10. Vill ni har nånting liknande men som ändå håller bättre rakt igenom så kan jag istället rekommendera The Menu.

Permalänk
Medlem

Cocaine Bear.
https://m.imdb.com/title/tt14209916/

Rolig film som är inspirerad av en verklig händelse. Japp, en björn som käkar kokain handlar det alltså om.
Inte världens bästa men klart sevärd 👍

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

När jag var 7, år 1997 så var jag helt såld på filmerna "landet för längesedan"
Ett tips

Sevärd även som vuxen(den första filmen).

Jävligt sorglig dock.

https://www.youtube.com/watch?v=vpeSpk2qbnY

Hade några på vhs som liten det var en favorit här med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Triangle of Sadness - 2022
I början blev jag irriterad på filmen eftersom dom första scenerna drog ut alldeles för långt på tiden med random meningslösa grejer, sen efter ett tag så blev den lite kul med sin mörka humor o satir, för att sen få sig en lite intressant dynamik mellan karaktärerna för att sen avsluta med nåt som jag inte alls var nöjd med.
O angående början så visade det sig dessuom att dom random meningslösa utdragna grejerna som skedde visade sig inte ha nån som helst relevans i filmen som helhet. Trodde det kanske skulle vara nåt för att lära känna karaktärerna bättre, men nope det gav ingetning alls utan det hade kunnats visas på nåt mycket enklare sätt än att dra ut på det i nån kvar. En film ska inte starta så, utan tvärt om med nånsin som suger in en i filmen o vill få en att fortsätta titta o som gärna visar sig ha nån poäng senare.

Den var iaf inte superdålig, utan bara irriterande, men definitivt inte värd tre Oscarsnomineringar alls. Vill dock ge en tumme upp till Henrik Dorsin, han passade perfekt i sin roll i den här.

5.5/10. Vill ni har nånting liknande men som ändå håller bättre rakt igenom så kan jag istället rekommendera The Menu.

Håller inte alls med om att The Menu är liknande och inte heller att den är bättre. Visst, båda innehåller samhällssatir men Triangle of Sadness är betydligt skarpare.

Men jag förstår att den kan upplevas som seg och inte är för alla.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Håller inte alls med om att The Menu är liknande och inte heller att den är bättre. Visst, båda innehåller samhällssatir men Triangle of Sadness är betydligt skarpare.

Men jag förstår att den kan upplevas som seg och inte är för alla.

Båda är mörk satir som skämtar om allt det som rika töntiga människor pysslar med på nåt remote ställe o båda ballar ur rätt bra vilket gör dom betydligt mer lika än <insert vilken annan film som helst som släppts i år>. Men personligen tycker jag The Menu gör det på ett mycket snyggare sätt over all, o dessutom så innehåller den inte massa utdragna, meningslösa, tråkiga o helt irrelevanta scener vilket bara det gör den betydligt intressantare. Jag kommer kolla om The Menu nångång i framtiden, men inte Triangle of Sadness.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Hade min minsta lillebror hemma igår (7) och han bad mig välja en tecknad film som jag tyckte om som liten så det fick bli Disneys Herkules! Fasen lika bra nu som den var då, och ungen gilla den med win win.

Va fan, här har du perfekt läge att dra igång Watership Down och så väljer du Herkules...

Permalänk
Medlem
Skrivet av älg3n:

El Camino. Efter att ha spenderat mer eller mindre en månad med att plöja breaking bad avslutade jag möget med camino. Riktigt bra.

Då har du den bättre serien, Better call Saul framför dig!

https://www.imdb.com/title/tt3032476/?ref_=nv_sr_srsg_1

Tycker faktiskt den är bättre än BB.
Odenkirk är en toppskådespelare!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Fick bli ännu ett återbesök till min favoritfilm "Låt den rätte komma in" (2008)
Helvete vad bra den är, nu har jag säkerligen sett den kanske 50 gånger men jag kommer aldrig att tröttna på den.