Dela ut och hitta USBansluten skrivare

Permalänk

Dela ut och hitta USBansluten skrivare

Jag har två stationära datorer i nätverket. En med kabel och en med WiFi.
Den kabelanslutna datorn har en laserskrivare ansluten med USBkontakt.
Det skulle vara praktiskt att kunna skriva ut från båda datorerna.
I teorin skall det vara enkelt.
Bara att dela ut skrivaren från ena datorn och hitta den på den andra datorn.
I praktiken är det inte lika enkelt.
"Active Directory Domain är för tillfället inte tillgänglig"
får man veta när man söker efter skrivare.
I kontrollpanelen hittar man datorn med skrivaren ansluten.
Då skall man lämna nätverksautentiseringsuppgifter.
Vad dessa består av verkar vara oklart.
Jag har försökt med microsoftlösenordet, Datorns namn, pinkoden,
Emailadressen, Ja allt jag kan komma på men inget funkar.
Är det någon som vet hur man skall bära sig åt,
och om det över huvud tagetär möjligt?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara så att skrivaren har nätverksanslutning?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Jo det har den, men jag tänkte jag skulle slippa att dra ännu en ehternetkabel. Routern står i ett annat rum.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jo det har den, men jag tänkte jag skulle slippa att dra ännu en ehternetkabel. Routern står i ett annat rum.

Om det inte är mer än gigabit så kan du väl lösa det överkomligt med en switch? Mer än så ökar priset rätt mycket på dem dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jo det har den, men jag tänkte jag skulle slippa att dra ännu en ehternetkabel. Routern står i ett annat rum.

Det enklaste är att köpa en switch. Det behöver inte kosta mer än 200 - 300 kr. Då slipper du tänka på att datorn som har skrivaren ansluten ska vara igång när du skriver ut från den andra datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jo det har den, men jag tänkte jag skulle slippa att dra ännu en ehternetkabel. Routern står i ett annat rum.

Köp en nätverksswitch så slipper du det. Särskilt om du redan har en framdragen kabel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Köp en nätverksswitch så slipper du det. Särskilt om du redan har en framdragen kabel.

Det får väl bli en switch då. Men nog är det för dj... att det skall vara så svårt att
inte någon ens på detta eminenta forum vet hur man gör.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan inte vara svårare än att öppna egenskaper för den och dela ut, eller?
https://pureinfotech.com/share-usb-printer-network-windows-10...

Du behöver ställa in båda datorer med samma uppgifter vad gäller nätverket; Samma nätverksprofil, aktivera fil- och skrivardelning och lite annat smått. Kom även ihåg att den datorn måste vara på för att du ska kunna skriva ut.

Behöver du skriva in anv.namn/lösenord är det den användare på datorn skrivaren finns på som du ska använda. Osäker på varför den tycker att AD:t inte är tillgängligt, är det en beggad dator eller är den med i en domän?

https://www.technipages.com/fix-network-printer-prompting-for...
https://support.microsoft.com/en-us/windows/share-your-networ...

Permalänk

Dela ut USB ansluten skrivare

tack för tipset.
Nu var det nästan att det funkade.
Jag fyllde i \\DESKTOP-9JAxxxx\BROTHER dcp-7055
Och fick upp ansluter till DESKTOP-9JAxxxx , Lösenord
Och där var det stopp.
Jag har testat det jag kommer på som lösenord men inget
har fungerat. Vad är det för lösenord som krävs?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det lokala lösenordet för den datorns användare. alt pröva det till ditt MS-konto.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det lokala lösenordet för den datorns användare. alt pröva det till ditt MS-konto.

Det känns som om jag har tömt ut alla mina alternativ.
Har provat lösenordet för microsoft och för gmail.
Är det samma sak förresten?
Vad är det lokala lösenordet för datorn? Jag har bara en fyrsiffrig pinkod
Och vilket är användarnamnet? Jag har provat med datorns namn DESKTOP-osv
och min gmailadress.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk

Jag upptäckte att om jag klickar på network på den wifi baserade datorn så
dyker en del tv-apparater chromecast och även den kabelanslutna
datorn upp på skärmen.
Gör jag samma manöver med "kabeldatorn så hittar den inte "WiFi"datorn.
Kan det vara nått. Bara en observation.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk

Andra har också frågat
How do I find my computer's username?
For Windows users,
Press Control + Alt + Delete.
Click Task Manager.
Click Users. Your username will be listed under 'User'.

Jag gjorde så och där stod min emailadress.
Emailadressen är tydligen användarnamnet.
Tyvärr funkar inte det trots nyanskaffat lösenord.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Andra har också frågat
How do I find my computer's username?
For Windows users,
Press Control + Alt + Delete.
Click Task Manager.
Click Users. Your username will be listed under 'User'.

Jag gjorde så och där stod min emailadress.
Emailadressen är tydligen användarnamnet.
Tyvärr funkar inte det trots nyanskaffat lösenord.

cmd-->"whoami"

det bör returnera lokala namn och inte ditt MS-konto exempel: *datornamn*\*användare*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Det känns som om jag har tömt ut alla mina alternativ.
Har provat lösenordet för microsoft och för gmail.
Är det samma sak förresten?
Vad är det lokala lösenordet för datorn? Jag har bara en fyrsiffrig pinkod
Och vilket är användarnamnet? Jag har provat med datorns namn DESKTOP-osv
och min gmailadress.

Ditt Google-konto har inget med datorn att göra så nej, det är inte samma. Vad datorn har för lösenord vet ingen annan än den som satte det. Ditt MS-konto däremot kan vara inblandat om det är vad som används på skrivardatorn.

Du fick tips ovan att använda whoami i kommandotolken, pröva även det. Se över behörigh/rättighet för skrivaren också, du bör kunna ställa in så alla får använda den.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ditt Google-konto har inget med datorn att göra så nej, det är inte samma. Vad datorn har för lösenord vet ingen annan än den som satte det. Ditt MS-konto däremot kan vara inblandat om det är vad som används på skrivardatorn.

Du fick tips ovan att använda whoami i kommandotolken, pröva även det. Se över behörigh/rättighet för skrivaren också, du bör kunna ställa in så alla får använda den.

Jag provade "whoami" och fick DESKTOP-9JA8..... Inga nyheter där. Den har jag testat åtskilligt.
Frågan är vad lösenordet är. Microsoft lösenordet funkar inte, inte heller pinkoden.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

På datorn som delar ut skrivaren.
Prova att göra en ny lokal användare som du typ döper till "skrivare" eller nåt . Med ett simpelt lösen.
Sen när du delar ut skrivaren så sätter du fulla rättigheter på skrivare kontot.
Borde funka.

Windows fel/skrivardelning tycker jag blivit krångligare o värre o värre nu för tiden.
Speciellt med som du säger microsoftkonto o skit.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

som ovan säger alternativt går du till sharing center och stänger av lösenordsskydd för delade filer och skrivare.

settings -> network & internet -> Advanced network settings -> Advanced Sharing Settings -> All Networks

sätt Password-Protect Sharing till OFF.

detta ger dock alla kopplade på ditt lokala nätverk tillgång till alla delade filer och enheter från den datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du måste nog ha ditt lokala lösenord, se https://www.elevenforum.com/t/change-account-password-in-wind... för att ändra.

Edit: Det ska egentligen fungera med e-post som användarnamn och ditt lösenord eller MicrosoftAccount\*din e-post*.

Permalänk
Medlem

Köp en switch istället.

Permalänk
Medlem

@BjörnJEJohansson:

Skrivet av Hubertus:

Köp en switch istället.

Håller med Hubbertus. Det löser alla dina problem och det kräver inte heller att datorn du delar ut ifrån måste vara igång.

Visa signatur

.

Permalänk

Visst kan jag skaffa en switch. No problems. Det har jag råda mä som vi säger här på ostkanten. Att få igång det här har väl snarare blivit ett särintresse som Reinfeldt sade.
Det är irriterande att inte lyckas.
Men nu tror jag att jag skiter i det. Jag kan inte förslösa min undom på det här, (72).
Tack för alla tips.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

Det går att ge tilldela "Alla" behörighet till en delad resurs, då krävs inget lösenord. Eller så använder man "Autentiserade användare", då har alla användare som har ett konto på datorn tillgång genom sitt vanliga lösenord.

Är det Microsoft-konto så skrivs användarnamn enligt följande: MicrosoftAccount\me@email.com

Permalänk
Rekordmedlem

En variant på det hela är kanske att använda en printerserver i stället för att låta en klientdator dela ut skrivaren, många routrar har printerserverfunktionalitet om de har en usbport så koppla in skrivaren i routern och kolla, det fins också lösa printerservers https://www.prisjakt.nu/s/usb-print-server/ och det går även att göra en av en enkortsdator, nackdelen med en sån separat lösning är att de drar ström så går det att ansluta via routern så är det nog bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hitta usbskrivare

Tyvärr fanns ingen nätverksuttag som jag felaktigt trodde. Bara varianter med tillägget W
har det. Men det går ju faktiskt att hitta filer vianätverket och skriva ut dem den vägen.

En bekant, mycket mera datorkunnig än jag, lade ner en hel kväll och kom så långt att
datorn med usbskrivare dyker upp med bådas namn när man försöker lägga till dem.

Men när man väljer anslut får man,
"Windows cannot connect to the printer. The specified network name is no longer available".
Detta fel kan ha flera orsaker enligt sakkunniga. Det kan ha med brandväggar och sånt att göra.
Jag slog av dem utan resultat.

Det kan även ha med "SMB 1.0 /CIFS file support som skall vara på.
Jag lyckade slå på även denna. Det gjorde ingen nytta men feltexten förändrades.

Nu står det,
"Windows could not connect to the printer.Check the printers name and try again.
If this is a network printer,make sure that the printer is turned on and that the printers
address is correct".
Så är läget just nu.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Killgissar på att datorn eller skrivaren har mellanslag i namnet, det bör de inte ha. Lägg till mellanslag istället så bör det funka

Permalänk

Hitta usbansluten skrivare

Jo, det fanns ett mellanslag Brother DCP-7055. Jag tog bort det men det gjorde ingen skillnad.
Det är ju inte jag som har skrivit dator och skrivarnamn utan datorn hittar dem ju själv.

Visa signatur

Bjornj