Svenska tecken i variabelnamn i C#

Permalänk
Medlem

Svenska tecken i variabelnamn i C#

Finns det någon teknisk nackdel med att använda svenska tecken i variabler i C#, exempelvis:

public Varumärken Varumärke { get; set; }

Jag håller successivt på att porta över ett gammalt VB6-projekt till C# och ett irriterande problem är att databasen, som projektet använder, innehåller både tabeller och kolumner med svenska tecken.

Och att ändra i databasen är tyvärr inte ett alternativ i det här läget.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

EntityFramework?

Kanske kan använda [Column("namn")] attributen isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Finns det någon teknisk nackdel med att använda svenska tecken i variabler i C#, exempelvis:

public Varumärken Varumärke { get; set; }

Jag håller successivt på att porta över ett gammalt VB6-projekt till C# och ett irriterande problem är att databasen, som projektet använder, innehåller både tabeller och kolumner med svenska tecken.

Och att ändra i databasen är tyvärr inte ett alternativ i det här läget.

C# bygger på unicode så det är inga problem så länge det går igenom kompilatorn, d.v.s inte använder ogiltiga tecken/ogiltig format på namnet (typ börja med siffra, reserverade ord osv)

Det enda är väl egentligen bara att det går emot i princip alla "best-practices" för du måste ju kunna Svenska för att enkelt förstå koden

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

EntityFramework?

Kanske kan använda [Column("namn")] attributen isåfall?

C#-projektet har ingen databasfunktionalitet alls utan kör alla CRUD-operationer via ett PHP-baserat API.

Skrivet av Pamudas:

C# bygger på unicode så det är inga problem så länge det går igenom kompilatorn, d.v.s inte använder ogiltiga tecken/ogiltig format på namnet (typ börja med siffra, reserverade ord osv)

Det enda är väl egentligen bara att det går emot i princip alla "best-practices" för du måste ju kunna Svenska för att enkelt förstå koden

Ja, att det går emot de flesta best-practices är jag plågsamt medveten om, men det är bara jag som kommer läsa koden och skulle vi anställa fler utvecklare, så kommer svenskaförståelse vara ett krav

Men då kör jag på med svenska tecken och hoppas att det fungerar. När hela projektet tillslut är portat och jag kan skicka VB6-koden till ett väldigt-varmt-ställe, så kommer det göras stora refactoreringar, men det är nog ett par år kvar tills dess.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"