Hackat Facebook - Värsta digitala händelse i mitt liv

Permalänk
Medlem

Hackat Facebook - Värsta digitala händelse i mitt liv

Hej, detta är knappt möjligt att beskriva kortfattat, men jag gör ett försök.

Har haft Internet sen typ 1993. Hyfsat duktig på datorer och säkerhet. Haft ett privat facebook-konto samt ett privat instagram-konto sen typ 18 år tillbaka, det vill säga nästan från tjänsternas början.

Mitt Facebook-konto har blivit kapat i måndags 13/2-2023. Trots starkt lösenord så har det läckt ut, tillsammans med mejladressen i något hack antar jag. Tyvärr, så har jag haft just den kombinationen på flera sajter, inte många men ändå. Jo, jag vet att det är inte så smart.

- Det som hände den 13/2 var att jag plötsligt blivit utloggad från mitt facebook på mobilen och sedan kom det ett mejl från Facebook med informationen om att ditt lösenord har blivit ändrat och jag såg att detta gjordes från en server i usa. Dessutom så verkade det som att den som ändrat också hunnit ändra min profilbild till en IS-flagga med något budskap.
- Direkt efter det kom ett sådant mejl till att lösenordet ändrats, denna gången från en server i Holland.
- Efter det kom det ett mejl från Facebook om att de tror att mitt konto har blivit kapat och att jag bör återställa mitt lösenord. Jag klickade på länken, därpå jag kom in på en sida hos Facebook där man kunde återställa lösenordet, vilket jag lyckades med inklusive att man fick skanna in sitt ID-kort och skicka in så att Facebook skulle kunna se att det verkligen är jag.
- Jag loggar in på facebook med mitt nya lösenord och släpps in men möts av informationen om att mitt konto har brutit mot community-villkoren och att det har spärrats och att jag kan överklaga beslutet genom att fylla i ett formulär. Detta har jag gjort och sedan började flera dagars väntan på ett svar från Facebook.

Eländet slutar inte där, utan även mitt privata Instagram-konto också spärrats i samband med detta, som jag nu förstår, på grund av att det var kopplat till mitt facebook-konto som då brutit mot reglerna. På själva Instagram kan man inte överklaga något då allt ägs och sköts av Facebook (Meta). Så där stod det bara att när ditt Facebook låses upp så låses även insta upp.

Idag fick jag svar (mejl) från Facebook:
Hej,

Ditt konto har inaktiverats permanent på grund av brott mot Facebooks communityregler. Vi kan tyvärr inte återaktivera det under några omständigheter.

Det här är vårt sista meddelande angående ditt konto. Du hittar mer information om vår policy i Facebooks gemenskapsregler:
https://www.facebook.com/communitystandards?ref=cr

Vänliga hälsningar
Tack för att du kontaktar Facebook,

Samtidigt möts jag av följande på mitt Instagram:

På Facebook möts man av detta:

Hela mitt digitala liv, vänner, familj, intressegrupper, ett par grupper som jag är enda admin på är utraderade. Mina barns hela uppväxt i bilder och händelser på Instagram är borta. Alla minnen, allt. Jag finner inga ord hur det känns just nu.

Förlåt för det superlånga inlägget, men jag undrar, finns det något man kan göra? Finns det något sätt att kunna prata med en "vanlig" människa på Facebook? Några andra måste ha råkat ut för samma sak. Jag kan inte vara ensam om detta.

Hälsningar
Adam

stavfel
Permalänk

Hej.

Jag blev själv nyligen hackad på facebook, instagram och andra sidor där dom delat videoklipp antar jag att det är då man bara kunde se själva "bannern" till filmen där det såg ut att vara avrättningar.. (Några stod på knä och andra bakom maskerade).
Det tog mig cirka 2 veckor att få tillbaka kontot, var tvungen att skicka bild på mitt ID för att dom skulle godkänna, jag har fixat 2 stegs autentisering på allt som går att fixa det på sedan dess med en authenticator.
Jag försökte liksom du att ta kontakt med facebook, men det är ju helt omöjligt.

Så tyvärr tror jag att det bara är att vänta och hoppas på det bästa som gäller.

Lycka till.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Hej, detta är knappt möjligt att beskriva kortfattat, men jag gör ett försök.

Har haft Internet sen typ 1993. Hyfsat duktig på datorer och säkerhet. Haft ett privat facebook-konto samt ett privat instagram-konto sen typ 18 år tillbaka, det vill säga nästan från tjänsternas början.

Mitt Facebook-konto har blivit kapat i måndags 13/2-2023. Trots starkt lösenord så har det läckt ut, tillsammans med mejladressen i något hack antar jag. Tyvärr, så har jag haft just den kombinationen på flera sajter, inte många men ändå. Jo, jag vet att det är inte så smart.

- Det som hände den 13/2 var att jag plötsligt blivit utloggad från mitt facebook på mobilen och sedan kom det ett mejl från Facebook med informationen om att ditt lösenord har blivit ändrat och jag såg att detta gjordes från en server i usa. Dessutom så verkade det som att den som ändrat också hunnit ändra min profilbild till en IS-flagga med något budskap.
- Direkt efter det kom ett sådant mejl till att lösenordet ändrats, denna gången från en server i Holland.
- Efter det kom det ett mejl från Facebook om att de tror att mitt konto har blivit kapat och att jag bör återställa mitt lösenord. Jag klickade på länken, därpå jag kom in på en sida hos Facebook där man kunde återställa lösenordet, vilket jag lyckades med inklusive att man fick skanna in sitt ID-kort och skicka in så att Facebook skulle kunna se att det verkligen är jag.
- Jag loggar in på facebook med mitt nya lösenord och släpps in men möts av informationen om att mitt konto har brutit mot community-villkoren och att det har spärrats och att jag kan överklaga beslutet genom att fylla i ett formulär. Detta har jag gjort och sedan började flera dagars väntan på ett svar från Facebook.

Eländet slutar inte där, utan även mitt privata Instagram-konto också spärrats i samband med detta, som jag nu förstår, på grund av att det var kopplat till mitt facebook-konto som då brutit mot reglerna. På själva Instagram kan man inte överklaga något då allt ägs och sköts av Facebook (Meta). Så där stod det bara att när ditt Facebook låses upp så låses även insta upp.

Idag fick jag svar (mejl) från Facebook:
Hej,

Ditt konto har inaktiverats permanent på grund av brott mot Facebooks communityregler. Vi kan tyvärr inte återaktivera det under några omständigheter.

Det här är vårt sista meddelande angående ditt konto. Du hittar mer information om vår policy i Facebooks gemenskapsregler:
https://www.facebook.com/communitystandards?ref=cr

Vänliga hälsningar
Tack för att du kontaktar Facebook,

Samtidigt möts jag av följande på mitt Instagram:
<Uppladdad bildlänk>

På Facebook möts man av detta:
<Uppladdad bildlänk>

Hela mitt digitala liv, vänner, familj, intressegrupper, ett par grupper som jag är enda admin på är utraderade. Mina barns hela uppväxt i bilder och händelser på Instagram är borta. Alla minnen, allt. Jag finner inga ord hur det känns just nu.

Förlåt för det superlånga inlägget, men jag undrar, finns det något man kan göra? Finns det något sätt att kunna prata med en "vanlig" människa på Facebook? Några andra måste ha råkat ut för samma sak. Jag kan inte vara ensam om detta.

Hälsningar
Adam

Finns tyvärr hur många som helst som sitter i samma sits som du, förlorat bilder på barn, hus och allt som dom lagt upp i 10-15 års tid.

https://www.reddit.com/r/facebook/comments/tnkuav/my_account_...

Verkar tyvärr vara helt kört. Men kanske kan du följa denna guide och se om det kan hjälpa? Följ den noga och använda mailmallen i youtube beskrivningen.

https://www.youtube.com/watch?v=c8gYiG2urzg

Det är den enda lösningen jag har hittat.

Här är länken som du ska använda i videon för att skicka en granskning till FB:

https://www.facebook.com/help/contact/1650115808681298

Lycka till. Uppdatera gärna hur det går.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Hej.

Jag blev själv nyligen hackad på facebook, instagram och andra sidor där dom delat videoklipp antar jag att det är då man bara kunde se själva "bannern" till filmen där det såg ut att vara avrättningar.. (Några stod på knä och andra bakom maskerade).
Det tog mig cirka 2 veckor att få tillbaka kontot, var tvungen att skicka bild på mitt ID för att dom skulle godkänna, jag har fixat 2 stegs autentisering på allt som går att fixa det på sedan dess med en authenticator.
Jag försökte liksom du att ta kontakt med facebook, men det är ju helt omöjligt.

Så tyvärr tror jag att det bara är att vänta och hoppas på det bästa som gäller.

Lycka till.

Mvh

Ok, vilken tur du hade. Jag har gjort som du, men som sagt, jag fick ett beslut om att det är helt kört, så det finns ingen poäng med att vänta längre. De har alltså beslutat att radera mina konton permanent.

Jag behöver göra något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Finns tyvärr hur många som helst som sitter i samma sits som du, förlorat bilder på barn, hus och allt som dom lagt upp i 10-15 års tid.

https://www.reddit.com/r/facebook/comments/tnkuav/my_account_...

Verkar tyvärr vara helt kört. Men kanske kan du följa denna guide och se om det kan hjälpa? Följ den noga och använda mailmallen i youtube beskrivningen.

https://www.youtube.com/watch?v=c8gYiG2urzg

Det är den enda lösningen jag har hittat.

Här är länken som du ska använda i videon för att skicka en granskning till FB:

https://www.facebook.com/help/contact/1650115808681298

Lycka till. Uppdatera gärna hur det går.

Tack för ditt svar. Jag ska gå igenom dina länkar och göra ett försök i lugn och ro ikväll.

Permalänk
Medlem

Backups? ALLT jag lägger upp har jag backup på eftersom man vet aldrig vad som kan hända.
Har aldrig haft facebook eller insta men andra tjänster.

Blev en hård läxa när min synology började bränna sönder alla diskar jag stoppade i den. Såg raid spegligen som säker...det var den om inte synologyn börjat förstöra alla diskar som stoppats i den.

Ha alltid bacups.

Vet inte om du KAN göra något. Vad säger vilkoren även jag alltid klickar förbi i all hast.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering. Borde inte typ konsumentverket kunna hjälpa till? Säkert inte. Amerikanskt bolag, vi har skrivit under ett 100-meters långt avtal och sålt bort våra liv till draken. Säkert inget myndigheter i Sverige kan göra något åt. Egentligen så borde EU men även enskilda länder kräva facebook på bättre transparans, en vettig support och mejl ditt man kan höra av sig.

Ingen nyhet, men återigen väck den stora frågan om makten de stora tech-bolagen har över våra liv. Skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Backups? ALLT jag lägger upp har jag backup på eftersom man vet aldrig vad som kan hända.
Har aldrig haft facebook eller insta men andra tjänster.

Blev en hård läxa när min synology började bränna sönder alla diskar jag stoppade i den. Såg raid spegligen som säker...det var den om inte synologyn börjat förstöra alla diskar som stoppats i den.

Ha alltid bacups.

Vet inte om du KAN göra något. Vad säger vilkoren även jag alltid klickar förbi i all hast.

Jovisst, jag är fotointresserad, så jag har 1000-tals bilder på familj och allt på hårddisken + backup på NAS + en hårddisk på annan fysisk plats. Jag kanske inte är den som är värst drabbad, då jag har alla foton från allt i mitt liv kvar då jag fotar med systemkamera. Instagram-bilderna är tagna med mobilen, men även där så har jag sett att det finns diverse backups på mobilen + backups från gamla mobiler som jag sparat.

Vad det handlar om är mitt livs timeline, faktiskt främst på Instagram, där vi har dokumenterat våra resor när vi var yngre, våra barns uppväxt, allt. Med datum, beskrivningar och andras kommentarer. Sedan handlar det om kontakter. Många personer har jag liksom kontakt endast via Facebook, då de bor lite utspridda över världen. Våra familjer använder Facebook och Instagram rätt mycket också.

Permalänk

Detta hände mig också, i exakt samma händelseförlopp, för ungefär 5 år sen.

Jag hittade ingen lösning, utan fick vackert lov att leva med det. Hoppas det går bättre för dig!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem

Jag ska titta noga på SwedZi's svar ikväll, men funderar över några praktiska saker redan nu om allt ändå skiter sig

1. Om jag skapar ett nytt facebook och instagram-konto. Kommer jag kunna registrera mig med min mejladress, det vill säga samma som jag använde i de hackade kontona?
2. Vet ni vad som händer med en grupp som jag skapade och var den enda admin för nu när mitt konto är borta?

Permalänk
Medlem

Var detta med eller utan 2FA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Var detta med eller utan 2FA?

Tyvärr utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Jag ska titta noga på SwedZi's svar ikväll, men funderar över några praktiska saker redan nu om allt ändå skiter sig

1. Om jag skapar ett nytt facebook och instagram-konto. Kommer jag kunna registrera mig med min mejladress, det vill säga samma som jag använde i de hackade kontona?
2. Vet ni vad som händer med en grupp som jag skapade och var den enda admin för nu när mitt konto är borta?

Jag har jobbat och haft problem med facebook i flera år. Har drivit företag och använt facebook för marknadsföring. Har varit enormt strul. Grejen är att om din profil blir nedstängd så får du inte skapa en ny med varken ditt namn eller mail osv, det kommer då bli nedstängt igen. På senaste året har Facebook blivit ännu mer noga med detta. Du kan alltid prova, men risken finns att den nya profilen blir nedstängd direkt igen.

Facebook känner ju även av IP adresser och massa andra faktorer som gör det oerhört svårt att kunna använda facebook igen. Du kan ju alltid köpa ny laptop, router, använda annat namn osv men då försvinner vitsen med facebook för en vanlig person.

Som sagt, skulle guiden jag skickade inte fungera så kan du alltid prova skapa ett nytt konto i ditt namn fast med en annan mailadress, värsta som kan hända är att du blir nedstängd igen.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Jovisst, jag är fotointresserad, så jag har 1000-tals bilder på familj och allt på hårddisken + backup på NAS + en hårddisk på annan fysisk plats. Jag kanske inte är den som är värst drabbad, då jag har alla foton från allt i mitt liv kvar då jag fotar med systemkamera. Instagram-bilderna är tagna med mobilen, men även där så har jag sett att det finns diverse backups på mobilen + backups från gamla mobiler som jag sparat.

Vad det handlar om är mitt livs timeline, faktiskt främst på Instagram, där vi har dokumenterat våra resor när vi var yngre, våra barns uppväxt, allt. Med datum, beskrivningar och andras kommentarer. Sedan handlar det om kontakter. Många personer har jag liksom kontakt endast via Facebook, då de bor lite utspridda över världen. Våra familjer använder Facebook och Instagram rätt mycket också.

Bra att du har bacups. Antar att din fru/flicvän eller äldre barn eller vänner eller annan släkt kan hjälpa dig genom att kontakta alla och berätta vad som hänt och förbereda både dig och dom på att du kanske kommer få göra allt nytt igen?

Hoppas du får hjälp av facebook eller instagram men förbered dig och dina vänner på det värsta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Jag har jobbat och haft problem med facebook i flera år. Har drivit företag och använt facebook för marknadsföring. Har varit enormt strul. Grejen är att om din profil blir nedstängd så får du inte skapa en ny med varken ditt namn eller mail osv, det kommer då bli nedstängt igen. På senaste året har Facebook blivit ännu mer noga med detta. Du kan alltid prova, men risken finns att den nya profilen blir nedstängd direkt igen.

Facebook känner ju även av IP adresser och massa andra faktorer som gör det oerhört svårt att kunna använda facebook igen. Du kan ju alltid köpa ny laptop, router, använda annat namn osv men då försvinner vitsen med facebook för en vanlig person.

Som sagt, skulle guiden jag skickade inte fungera så kan du alltid prova skapa ett nytt konto i ditt namn fast med en annan mailadress, värsta som kan hända är att du blir nedstängd igen.

Detta är ju heeelt sjukt. De misstänker/vet att jag har blivit hackad. De har ju själva skickat ett mejl till mig där de säger att mitt fb-konto troligen har blivit hackat. De vet att jag är en vanlig "snäll" privatperson i Sverige som har haft kontot i 20 år och alltid skött mig. De har dessutom fått mitt riktiga id-kort. Ändå gör de det omöjligt för mig att återigen använda plattformen för kommunikation med familj och vänner. Riktigt skrämmande.

Dessutom så drog de in i det hela också mitt privata/låsta Instagramkonto. Eller kan det vara så att även det blev hackat och började sprida olagligheter? Det var nämligen just på FB och Insta som jag hade samma mejl och lösenord.

En fråga till, du verkar vara rätt insatt i det hela 🙏
Uppenbarligen så spred kontot någon IS-content, med tanke på bilden som fanns med i mejlet om vem som bytte lösenorden. Konstig att ingen av varken mina fb-vänner eller de på insta har hunnit se och meddelat något olagligt som kom upp i flödet från mitt konto? Är för att sådant censureras inna det visas upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bra att du har bacups. Antar att din fru/flicvän eller äldre barn eller vänner eller annan släkt kan hjälpa dig genom att kontakta alla och berätta vad som hänt och förbereda både dig och dom på att du kanske kommer få göra allt nytt igen?

Hoppas du får hjälp av facebook eller instagram men förbered dig och dina vänner på det värsta.

Absolut. De kommer hjälpa till. En del vet redan då jag dessutom har ett öppet Instagramkonto för foto, ölrecensioner och musik som inte använde samma mejladress som de hackade och därför är kvar Via det kontot har vissa fått reda på att mina gamla konton är borta.

Jag är bered på det värsta

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt det du har råkat ut får. Folk måste lära sig att allt man laddar upp på sociala medier tillhör inte längre dig. Det är absolut inget man ska använda som personlig backup/lagring.

Permalänk
Skrivet av adamski2:

Ok, vilken tur du hade. Jag har gjort som du, men som sagt, jag fick ett beslut om att det är helt kört, så det finns ingen poäng med att vänta längre. De har alltså beslutat att radera mina konton permanent.

Jag behöver göra något mer.

Får man fråga var ditt gamla lösenord bestod av? Är väl rätt irrelevant nu tänker jag?

Jag är rätt säker då du använde samma lösenord på fler siter så är detta den vägen hackarna tagit sig in. Alltså boven är en annan site som läckt både din email och lösenord och bovarna har kollat på om det också fungerade på Facebook. Ev att siten också är en sådan du kopplat ditt Facebook till gjorde att de också försökte med samma uppgifter på just FB.

Permalänk

Använd aldrig lösenordsprogram! Det är säkrare att skiva de på en lapp och förvara i en låda. En hackare kan aldrig ta sig i i din byrålåda. Men kan garantera komma åt sidor som Lastpass etc.

Permalänk
Skrivet av Torpedvägg:

Använd aldrig lösenordsprogram! Det är säkrare att skiva de på en lapp och förvara i en låda. En hackare kan aldrig ta sig i i din byrålåda. Men kan garantera komma åt sidor som Lastpass etc.

Det där påståendet stämmer absolut inte! det du skriver är farlig och felaktig information

Permalänk
Medlem

har inte orkat köra 2vägs authentication tidgare men med detta inlägg fick du mig att tänka om och aktivera detta överallt. Beklagar det som hänt och hoppas att de återaktiverar det, som du säger de har ju bekräftat hackningen, verkar väldigt konstigt att det inte skulle gå att göra något åt

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

har inte orkat köra 2vägs authentication tidgare men med detta inlägg fick du mig att tänka om och aktivera detta överallt.

Säger det samma här och önskar dig all lycka till med att återfå access till ditt konto så att du kan få fatt i bilder och annat av värde.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Sötast

Riktigt tråkigt att höra hur det går till med de stora företagen.

Jag är riktigt glad att jag har förväntat mig detta under flera år.
Jag forcerade min tonårsdotter till att använda min backuptjänst för foton och videoklipp tagna med mobilen.
Hon var inte glad för det för att hennes älskade Snapchat/Instagram/Whatever hade ju alla bilderna sparade.

Nu har jag ett skräckexempel att visa upp till varför man bör ta ansvar själv för allt som har ett personligt värde.
Det räcker att Instagram t.ex förlorar för många användare till en "ny, cool" konkurrent sedan kräver till slut aktieägare att plattformen stängs ner för att den blöder pengar. Samma gäller allt, även, ironiskt nog: backup providers...

Permalänk
Medlem

Än en gång så måste jag poängtera hur viktigt det är med tvåstegsverifiering på sånt här.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Får man fråga var ditt gamla lösenord bestod av? Är väl rätt irrelevant nu tänker jag?

Jag är rätt säker då du använde samma lösenord på fler siter så är detta den vägen hackarna tagit sig in. Alltså boven är en annan site som läckt både din email och lösenord och bovarna har kollat på om det också fungerade på Facebook. Ev att siten också är en sådan du kopplat ditt Facebook till gjorde att de också försökte med samma uppgifter på just FB.

Tror precis som du.

Mitt lösenord bestod av 8 tecken, små och stora bokstäver samt 2 stycken siffror. Inte jättebra men dugligt.
Nu har jag gått all in i bitwarden (efter att ha använt slarvigt LastPass i flera år), bytt lösenordet till riktigt svåra på sådär 100 sajter, kvar att byta typ 200

På de viktigaste kontona mejl, jobbmejl, mitt återstående Instakonto använder jag unika egna lösenord som är svåra men som jag har i huvudet, de är också olika mellan dessa konton. Resten blir du regenererade från bitwarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Än en gång så måste jag poängtera hur viktigt det är med tvåstegsverifiering på sånt här.

Japp, livs läxa detta. Jag ska lägga till tvåsteg till de viktigaste kontona.

Permalänk
Medlem

Trist. Brorsan blev hackad en gång, Facebook, folk tiggde pengar i hans namn, fan vet hur, men det löste vi innan det barkade helt åt skogen. Var kanske Adobe reader fake-install eller nåt som låg bakom.
Jag vågar inte lita på icloud, Google, Microsoft som annat än extra backup (vilket det är jättepraktiskt för), får hoppas det löser sig för TS. Det (molnbackup) känns som för risky att kunna få kontot spärrat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Mitt Facebook-konto har blivit kapat i måndags 13/2-2023.

Har du testat att ladda hem all data som Facebook har om dig?

https://m.facebook.com/help/212802592074644

Har själv gjort det vid ett par tillfällen.

Sen är 2FA/MFA ett måste på alla känsliga tjänster idag. Speciellt med tanke på SSO som ger en hackare tillgång till allt, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Du ska nog kunna be om att ladda ner all data från facebook och instagram åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Detta är ju heeelt sjukt. De misstänker/vet att jag har blivit hackad. De har ju själva skickat ett mejl till mig där de säger att mitt fb-konto troligen har blivit hackat. De vet att jag är en vanlig "snäll" privatperson i Sverige som har haft kontot i 20 år och alltid skött mig. De har dessutom fått mitt riktiga id-kort. Ändå gör de det omöjligt för mig att återigen använda plattformen för kommunikation med familj och vänner. Riktigt skrämmande.

Dessutom så drog de in i det hela också mitt privata/låsta Instagramkonto. Eller kan det vara så att även det blev hackat och började sprida olagligheter? Det var nämligen just på FB och Insta som jag hade samma mejl och lösenord.

En fråga till, du verkar vara rätt insatt i det hela 🙏
Uppenbarligen så spred kontot någon IS-content, med tanke på bilden som fanns med i mejlet om vem som bytte lösenorden. Konstig att ingen av varken mina fb-vänner eller de på insta har hunnit se och meddelat något olagligt som kom upp i flödet från mitt konto? Är för att sådant censureras inna det visas upp?

Ja, det är sjukt. Jag slet håret av mig massa av gånger för att Facebook (och andra stora plattformar) är så orimliga. Dom anser väl att du borde ha gjort allt för att undvika att bli hackad, med 2FA och annat, har man inte gjort allt detta så får man mer eller mindre skylla sig själv enligt dom.

Inte ens företag som spenderar ex antal miljoner om året på marknadsföring hos FB bryr dom sig om, då kan du tänka att dom bryr sig ännu mindre om en stackars privatperson som dom inte tjänar något alls på.

Facebook har oerhört avancerade algoritmer och botar som scannar av allt som läggs upp, därför tas allt olagligt eller olämpligt ner på en gång så det är inget som hinner ligga uppe så att bekanta kan se.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.