Hackat Facebook - Värsta digitala händelse i mitt liv

Permalänk
Medlem

Beklagar verkligen, otroligt surt.
Läste häromdagen något liknande på aftonbladet.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilket mastodontsvar på något helt annat. Jag svarade på inlägget nedan:
Jag ifrågasatte uttalandet att "storaföretag lagrar lösenord i klartext, annars hade de inte kunnat varna om lösenordet var läckt eller inte".

Kan inte tänka mig att de stora spelarna är så pass dumma att de skulle spara användares lösenord i klartext, vilket var vad jag svarade på.

Att lösenord i webbläsaren är en dum idé är känt sedan länge.

Jag visar igen:

Citat:

Facebook confirmed Thursday in a blog post, prompted by a report by cybersecurity reporter Brian Krebs, that it stored “hundreds of millions” of account passwords in plaintext for years. The discovery was made in January, said Facebook's Pedro Canahuati, as part of a routine security review

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Var detta med eller utan 2FA?

Kan meddela att nästan exakt samma sak hände mig när jag aktiverade 2FA hos Facebook för 3-4 år sedan.

Började med att jag lade in mitt mobilnummer+laddade ner en kodapp som jag synkade mot Facebook. Därefter gick allt bra i något halvår. Emellanåt ville de ha en kod för att låta mig logga in, vilket jag tog emot via sms och matade in. Inga problem så långt.

Sedan en dag när jag skulle logga in fanns inte alternativet för att få kod via sms långre. Konstigt tyckte jag, men inga problem. Öppnade kodappen och använde en kod från den, men den fungerade inte. Försökte igen, och igen. Men samma resultat. Ogiltig kod.

Ägnade därefter säkert 20 timmar åt olika guider för att återställa kontot, men utan att lyckas. Och FB gick det förstås inte att kontakta.

Har nu ett nytt konto. Måste pga jobbet. Men lägger inte upp något av värde där. Har 2FA aktiverat på det nya kontot också. Det måste jag eftersom jag administrerar ett gäng stora grupper åt jobbet. Samma sak även denna gång. Verifiering via sms funkar, men kodappen genererar bara koder som inte fungerar (har testat två kompatibla kodappar).

Summa summarum? Facebook är skit.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Såklart tråkigt men skulle själv aldrig våga lagra så viktiga bilder digitalt, särskilt inte på en så opålitig sida som facebook, inte heller icloud för den delen. Har viktiga bilder lagrade på en extern hårddisk hemma och har gjort så sedan 20 år tillbaka.

Kör numera tvåstegsverifering på allt jag använder digitalt (mail, battlnet.net, xbox-nätverket osv). Även för inloggningen på alla datorer hemma till windows-miljön för man vet aldrig vad det är för folk som hänger där ute, menar, en 13-åring lyckades hacka sig in på NASA...

Önskar er som blivit hackade all lycka och att ni får tillbaka era bilder. Jag må vara gammalmodig men saknar tiden då man hade alla bilder i fotoalbum, ingen risk att få de stulna där inte om nu ingen bryter sig in i bostaden eller att en brand bryter ut.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

Såklart tråkigt men skulle själv aldrig våga lagra så viktiga bilder digitalt, särskilt inte på en så opålitig sida som facebook, inte heller icloud för den delen. Har viktiga bilder lagrade på en extern hårddisk hemma och har gjort så sedan 20 år tillbaka.

Kör numera tvåstegsverifering på allt jag använder digitalt (mail, battlnet.net, xbox-nätverket osv). Även för inloggningen på alla datorer hemma till windows-miljön för man vet aldrig vad det är för folk som hänger där ute, menar, en 13-åring lyckades hacka sig in på NASA...

Önskar er som blivit hackade all lycka och att ni får tillbaka era bilder. Jag må vara gammalmodig men saknar tiden då man hade alla bilder i fotoalbum, ingen risk att få de stulna där inte om nu ingen bryter sig in i bostaden eller att en brand bryter ut.

Exakt jag är också gammalmodig och håller med dig i allt

Man lägger ju inte ut alla foton i fotoalbumet på sin trädgård direkt och låter vem som helst granska dom det är lite konstigt hur det blivit på nätet med alla sociala medier men det är synd om dom som drabbats men det finns ju dom som varnat om detta i flera år så man har ju valt att ignorera varningar om man nu inte sovit under en sten då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Tror precis som du.

Mitt lösenord bestod av 8 tecken, små och stora bokstäver samt 2 stycken siffror. Inte jättebra men dugligt.
Nu har jag gått all in i bitwarden (efter att ha använt slarvigt LastPass i flera år), bytt lösenordet till riktigt svåra på sådär 100 sajter, kvar att byta typ 200

På de viktigaste kontona mejl, jobbmejl, mitt återstående Instakonto använder jag unika egna lösenord som är svåra men som jag har i huvudet, de är också olika mellan dessa konton. Resten blir du regenererade från bitwarden.

Har du kollat om det är nån känd läcka som gjorde att ditt lösenord kom på vift?

https://haveibeenpwned.com/Passwords
https://haveibeenpwned.com/

Kan inte säga annat än att det är tråkigt hur Meta hanterare detta. Tyvärr tror jag tiden man vart med är nått emot en på sånt här, internet har blivit en annan plats än på 90-talet och en det är enkelt att inte hänga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Såklart tråkigt men skulle själv aldrig våga lagra så viktiga bilder digitalt, särskilt inte på en så opålitig sida som facebook, inte heller icloud för den delen. Har viktiga bilder lagrade på en extern hårddisk hemma och har gjort så sedan 20 år tillbaka.

Kör numera tvåstegsverifering på allt jag använder digitalt (mail, battlnet.net, xbox-nätverket osv). Även för inloggningen på alla datorer hemma till windows-miljön för man vet aldrig vad det är för folk som hänger där ute, menar, en 13-åring lyckades hacka sig in på NASA...

Önskar er som blivit hackade all lycka och att ni får tillbaka era bilder. Jag må vara gammalmodig men saknar tiden då man hade alla bilder i fotoalbum, ingen risk att få de stulna där inte om nu ingen bryter sig in i bostaden eller att en brand bryter ut.

Fast nu handlar mer om ens "digitala liv" som de utan en blinkning kunde stänga ner. Hen kan inte få kontakt med folk, har diverse grupper osv. Det går liksom inte att gå till något annat för då måste alla följa efter. Det visar ju på vilken makt Meta sitter på och som påverkar väldigt många människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnpajsarn:

jag håller nog med, varför skulle nån som vill hacka ett mailkonto för att sprida spam eller liknande göra inbrott hos dig på nån random adress i sverige för att sno koden till din mail? och ja dessutom har lastpass blivit hackad.
Ett bra kassaskåp hemma med nån lapp är nog bättre.
Nu pratar jag om en helt vanlig svensson alltså.

Jag tror ingen säger att det är dålig säkerhet att ha alla lösenord endast på papper på ett ställe. Problem är väl när man ska använda dem och inte är på samma plats och om nått händer där man förvarar dem, tex brand.

Kanske funkade på ett par konton och när man bara har en enhet man loggar in på, som troligen står på samma fysiska plats. Men idag skalar det inte tycker jag. Då är en säker lösenordshanterare inte en dum ide.

Men man får väl hoppas att allt detta börjar lösa sig med passkey och webauthn

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Absolut. De kommer hjälpa till. En del vet redan då jag dessutom har ett öppet Instagramkonto för foto, ölrecensioner och musik som inte använde samma mejladress som de hackade och därför är kvar Via det kontot har vissa fått reda på att mina gamla konton är borta.

Jag är bered på det värsta

Va skönt då och hoppas det ordnar sig. Lite just PGA det där jag har lite svårt för online tjänster. Jag använder och laddar upp youtube material men har alltid kvar allting och försöker inte bli för beroende av saker och ting på nätet.
Med det sagt så blir mitt swec konto hackat är det snaran som gäller

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Känner igen detta från andra drabbade.

Det mesta pekar mot att det är cookies som blivit kapade/kopierade och som dyker upp på en dator på andra sidan jorden. Sen är det tyvärr kört...

Detta kan även hända med 2FA aktiverat och starkt lösenord.

Men man kan väl inte byta lösenord på Facebook utan att känna till det nuvarande lösenordet?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Fast nu handlar mer om ens "digitala liv" som de utan en blinkning kunde stänga ner. Hen kan inte få kontakt med folk, har diverse grupper osv. Det går liksom inte att gå till något annat för då måste alla följa efter. Det visar ju på vilken makt Meta sitter på och som påverkar väldigt många människor.

Jag håller med om att det är förjävligt men det är facebook vi pratar om här, jag är inte förvånad att de behandlar sina kunder så här. Vet flera bekanta som råkat ut för liknande situation, varav enbart en fått sina bilder återställda. Får hoppas att supporten kan lösa detta på något sätt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Rätt imponerad av att en person som hängt på nätet så länge misslyckas så fatalt med det grundläggande på nätet efter så lång tid

Inte alls så ovanligt, kan jag upplysa dig om

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Beklagar verkligen, otroligt surt.
Läste häromdagen något liknande på aftonbladet.

"Hackern hade lagt till en så kallad dubbel autentisering och jag måste ange ytterligare en kod som bara kunde genereras om man i förväg installerat en kodgenerator vilket vi inte hade."

Han får det att låta som att detta skulle vara någon sorts hemlig inställning, lite som att man måste vara en riktigt bra hackare för att känna till det.

Vet inte hur just Facebook gör, men sidor brukar informera om 2FA rätt flitigt.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att forum av den "gamla" typen som sweclockers finns kvar, så att jag över huvud taget har kunnat lyfta och diskutera frågan. Annars har jag i princip samtliga intressegrupper (ölbryggning, foto, jobbrelaterade) endast som grupper på Facebook.

Vi kan också konstatera att jag inte är så drabbad jämfört med andra. Som jag nämnt tidigare, så har jag fotat med systemkamera i mer än 20 år, så allt detta finns kvar. Jag har dessutom backuper på de flesta foton tagna med mobilen och Instagram. Värre är för de som kanske enbart har sina bilder i Facebook och på Instagram.

Jag har brustit i säkerhetsrutiner, jag erkänner det, trots att ha använt Internet från tidigare 90-talet. Eftersom jag faktiskt aldrig tidigare blivit drabbad, så kanske har jag levt med uppfattning om att jag tänker rätt Ni får gärna bespara mig kommentarer som enbart går ut på att göra mig medveten om att jag är "dum"

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Hej, detta är knappt möjligt att beskriva kortfattat, men jag gör ett försök.

Har haft Internet sen typ 1993. Hyfsat duktig på datorer och säkerhet. Haft ett privat facebook-konto samt ett privat instagram-konto sen typ 18 år tillbaka, det vill säga nästan från tjänsternas början.

Mitt Facebook-konto har blivit kapat i måndags 13/2-2023. Trots starkt lösenord så har det läckt ut, tillsammans med mejladressen i något hack antar jag. Tyvärr, så har jag haft just den kombinationen på flera sajter, inte många men ändå. Jo, jag vet att det är inte så smart.

- Det som hände den 13/2 var att jag plötsligt blivit utloggad från mitt facebook på mobilen och sedan kom det ett mejl från Facebook med informationen om att ditt lösenord har blivit ändrat och jag såg att detta gjordes från en server i usa. Dessutom så verkade det som att den som ändrat också hunnit ändra min profilbild till en IS-flagga med något budskap.
- Direkt efter det kom ett sådant mejl till att lösenordet ändrats, denna gången från en server i Holland.
- Efter det kom det ett mejl från Facebook om att de tror att mitt konto har blivit kapat och att jag bör återställa mitt lösenord. Jag klickade på länken, därpå jag kom in på en sida hos Facebook där man kunde återställa lösenordet, vilket jag lyckades med inklusive att man fick skanna in sitt ID-kort och skicka in så att Facebook skulle kunna se att det verkligen är jag.
- Jag loggar in på facebook med mitt nya lösenord och släpps in men möts av informationen om att mitt konto har brutit mot community-villkoren och att det har spärrats och att jag kan överklaga beslutet genom att fylla i ett formulär. Detta har jag gjort och sedan började flera dagars väntan på ett svar från Facebook.

Eländet slutar inte där, utan även mitt privata Instagram-konto också spärrats i samband med detta, som jag nu förstår, på grund av att det var kopplat till mitt facebook-konto som då brutit mot reglerna. På själva Instagram kan man inte överklaga något då allt ägs och sköts av Facebook (Meta). Så där stod det bara att när ditt Facebook låses upp så låses även insta upp.

Idag fick jag svar (mejl) från Facebook:
Hej,

Ditt konto har inaktiverats permanent på grund av brott mot Facebooks communityregler. Vi kan tyvärr inte återaktivera det under några omständigheter.

Det här är vårt sista meddelande angående ditt konto. Du hittar mer information om vår policy i Facebooks gemenskapsregler:
https://www.facebook.com/communitystandards?ref=cr

Vänliga hälsningar
Tack för att du kontaktar Facebook,

Samtidigt möts jag av följande på mitt Instagram:
<Uppladdad bildlänk>

På Facebook möts man av detta:
<Uppladdad bildlänk>

Hela mitt digitala liv, vänner, familj, intressegrupper, ett par grupper som jag är enda admin på är utraderade. Mina barns hela uppväxt i bilder och händelser på Instagram är borta. Alla minnen, allt. Jag finner inga ord hur det känns just nu.

Förlåt för det superlånga inlägget, men jag undrar, finns det något man kan göra? Finns det något sätt att kunna prata med en "vanlig" människa på Facebook? Några andra måste ha råkat ut för samma sak. Jag kan inte vara ensam om detta.

Hälsningar
Adam

Min fråga är varför du använder FB som backup på dina bilder?

Permalänk
Medlem

Ta tillfället i akt och lev i verkligheten nu då, cold turkey that shit

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min fråga är varför du använder FB som backup på dina bilder?

Förlåt men jag tog i lite väl mycket i första inlägget. Har skrivit senare, bland annat i inlägget ovanför ditt, att jag har backup av de flesta bilder, då jag främst använder systemkamera, men även de mobilbilder tagna via Instagram har jag mestadels backup på.

Det handlar alltså om den timeline, med händelser, bilder, kommentarer och svar från familj och bekanta sen 18 år tillbaka, som man är så van vid att leva med som nu är borta. Att kunna bläddra tillbaka till den där resan för 12 år sen och läsa vad man själv har skrivit och alla kommentarer. Att då och då få upp en bild på sonens första stapplande steg och kunna tagga farmor på det. Allt sådant är borta. Det viktigaste, fotona, de är kvar på mina hårddiskar. Och jag lever och är frisk och mina barn också ❤️

Jag ser en risk att tråden nu övergår i
1) kommentarer om hur dumt det var av mig att inte ha 100 % koll på mina lösenord etc
2) hur korkad det var av mig att förlita mig på och lägga allt mitt viktiga hos Facebook

Trevlig fredag på er alla!

Permalänk
Medlem

Detta ska jag absolut titta på. Alltså en hårdvaronyckel som jag alltid måste komplettera med för att komma åt mina konton?
Vad händer om jag glömmer den hemma eller tappar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Ta tillfället i akt och lev i verkligheten nu då, cold turkey that shit

Haha. Jag lever redan gott i verkligheten. Och kompletterar lite med det digitala. Men visst 👍

Permalänk
Medlem

Åkte på samma sak, jag är helt förstörd. 12år, alla chatloggar, alla foton, alla gruppmedlemskap, admin på företags sidor etc.

allt väck.
och de har nu raderat mitt konto och säger att "detta är det sista du hör från oss, du är raderad permanent"

Händelseförlopp:
gick och la mig torsdags 16/2 ca 20:00
vaknar upp 07:51, ser att facebook möts av en "ditt konto är nerstängt, vill du bestrida?"

begär min data, all data jag får är inloggningshistorik, cookies, och IP information.

har kartlagt att 22:44 får jag 10st mail från facebook om "ditt konto är misstänkt för olovlig aktivitet, klicka här om det inte var du"
jag sov så hann inte klicka.

därpå kommer ett mail om ändrad återställningsmail, och inaktiverad 2-fa authentisiering.

sedan ett mail om att mitt konto brutit mot communityreglerna, en vän hann printscreena att mitt konto börjat posta massa IS propaganda.

när man tidigare postat något dåligt så får man valet att radera inläggen, men inte nu. banhammern slog till utan nåd.

jag skickar in bilder på mitt pass och försöker bestrida, idag 24/2 kom mailet att mitt konto är permanent raderat.

har givetvis scannat datorn där cookien klonats, med varenda gratis virustool jag hittar, inte en bit med skadlig kod hittats. allt pekat mot att jag klickat på en nyhetslänk eller något på facebook och åkt på någon sorts drive-by.

av loggarna att dömma så är det samma cookie jag använder på min primära dators websession som använts i kina, dvs på något vis har de klonat min session och kringgått 2-fa. trots att deras varningsystem märkt detta och mailat mig om det så tillåts de göra massa inlägg i mitt namn och få mig bannad.

soklart att det inte var jag, men no mercy.

nu är all min data raderad, och sista pungsparken är att mitt företag med nästan 3000 följare sen 10 år tillbaka nu saknar admin och det går inte med redaktörsrättigheter att ärva admin (idiotiskt)

har mailat varenda mailadress jag hittat utan framgång

de döpte om mitt konto med, så när jag skicka in inscannat pass+leg+kökort, vilket konto jag har, etc så ansåg FB att det "inte var jag".

allt är så urbota korkat så jag är mållös, ge mig iaf en download till all data

tips på vad man kan göra? känner mig skändad. ALL min kontakt med gamla vänner, kunder, leverantörer, rubbet har gått via facebook

sättet de skriver sina mail på är grymt provocerande med.

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

1) kommentarer om hur dumt det var av mig att inte ha 100 % koll på mina lösenord etc
2) hur korkad det var av mig att förlita mig på och lägga allt mitt viktiga hos Facebook

Trevlig fredag på er alla!

3) Facebook etc är riktiga jävla idioter, tror jag ändå de flesta kommer fram till.

Visst, det kan vara svårt att bevisa att man äger ett konto, men har man inte bara mail utan även telefonnummer etc så borde Facebook kunna inse att ett "normalt" konto inte helt plötsligt börjar sprida rappakalja, ändra epost och namn, etc.

Ska nog se över familjens säkerhet, är rimligt säker att min fru har 2FA, men det i sig kanske inte räcker. Bra ändå att du och andra har skrivit om hur krångligt det kan bli med Facebook.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimmyQ:

Åkte på samma sak, jag är helt förstörd. 12år, alla chatloggar, alla foton, alla gruppmedlemskap, admin på företags sidor etc.

allt väck.
och de har nu raderat mitt konto och säger att "detta är det sista du hör från oss, du är raderad permanent"

Händelseförlopp:
gick och la mig torsdags 16/2 ca 20:00
vaknar upp 07:51, ser att facebook möts av en "ditt konto är nerstängt, vill du bestrida?"

begär min data, all data jag får är inloggningshistorik, cookies, och IP information.

har kartlagt att 22:44 får jag 10st mail från facebook om "ditt konto är misstänkt för olovlig aktivitet, klicka här om det inte var du"
jag sov så hann inte klicka.

därpå kommer ett mail om ändrad återställningsmail, och inaktiverad 2-fa authentisiering.

sedan ett mail om att mitt konto brutit mot communityreglerna, en vän hann printscreena att mitt konto börjat posta massa IS propaganda.

när man tidigare postat något dåligt så får man valet att radera inläggen, men inte nu. banhammern slog till utan nåd.

jag skickar in bilder på mitt pass och försöker bestrida, idag 24/2 kom mailet att mitt konto är permanent raderat.

har givetvis scannat datorn där cookien klonats, med varenda gratis virustool jag hittar, inte en bit med skadlig kod hittats. allt pekat mot att jag klickat på en nyhetslänk eller något på facebook och åkt på någon sorts drive-by.

av loggarna att dömma så är det samma cookie jag använder på min primära dators websession som använts i kina, dvs på något vis har de klonat min session och kringgått 2-fa. trots att deras varningsystem märkt detta och mailat mig om det så tillåts de göra massa inlägg i mitt namn och få mig bannad.

soklart att det inte var jag, men no mercy.

nu är all min data raderad, och sista pungsparken är att mitt företag med nästan 3000 följare sen 10 år tillbaka nu saknar admin och det går inte med redaktörsrättigheter att ärva admin (idiotiskt)

har mailat varenda mailadress jag hittat utan framgång

de döpte om mitt konto med, så när jag skicka in inscannat pass+leg+kökort, vilket konto jag har, etc så ansåg FB att det "inte var jag".

allt är så urbota korkat så jag är mållös, ge mig iaf en download till all data

tips på vad man kan göra? känner mig skändad. ALL min kontakt med gamla vänner, kunder, leverantörer, rubbet har gått via facebook

sättet de skriver sina mail på är grymt provocerande med.

https://i.imgur.com/t1amNN2.png
https://i.imgur.com/03Ij6pB.png

Den där mailen som dom säger att dom inte kan återaktivera kontot skulle vara kul att få se headern på.

Provade att gå in på den där länken "https://facebook.com/communitystandards?ref=cr" , man kommer ju till Metas sida iaf.

Ser onekligen jäkligt konstigt ut med "case+++" men så har dom det kanske om du skrivit till dom tidigare.

https://developers.facebook.com/community/threads/32275956539...

Mm, får nästan kolla headern för att veta det där kanske.

Citat:

Ibland skapar bedragare falska e-postmeddelanden som ser ut som om de kommer från Facebook. De här e-postmeddelandena kan ha följande typer av innehåll:

Aviseringar om vänförfrågningar, meddelanden, evenemang och videoklipp.

Falska beskyllningar om att du brutit mot våra communityregler.

Varningar om att något kommer att hända med ditt konto om du inte uppdaterar det eller vidtar särskilda åtgärder.
Påståenden eller erbjudanden som låter för bra för att vara sanna (t.ex. ”Du har vunnit ett Facebook-lotteri”)

Källa: https://www.facebook.com/help/225602007465207

Du kan te.x se vart mailet kommer ifrån och sedan jämföra det med tidigare mail från facebook om du har fått det för att se om det är äkta. Det lät för provocerande för att vara sant också för att komma från Meta liksom.

Det ser ut att stå support.facebook.com eller? Shit vad drygt svar. Dessa domäner använder dom för att man skall veta om det är äkta eller inte: https://www.facebook.com/business/help/372703956148310 - Är för företag dock men antar väl det är samma kanske.

Tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Den där mailen som dom säger att dom inte kan återaktivera kontot skulle vara kul att få se headern på.

Provade att gå in på den där länken "https://facebook.com/communitystandards?ref=cr" , man kommer ju till Metas sida iaf.

Ser onekligen jäkligt konstigt ut med "case+++" men så har dom det kanske om du skrivit till dom tidigare.

https://developers.facebook.com/community/threads/32275956539...

Mm, får nästan kolla headern för att veta det där kanske.

Källa: https://www.facebook.com/help/225602007465207

Tråkigt

ser onekligen korrekt ut, och så grymt trist formulerat, inte ens med rubrik. och försökte svara på mailet men de studsar.
jag är slängd till vargarna utan nåd

Citat:

Received: from DB4PR03MB8561.eurprd03.prod.outlook.com (2603:10a6:10:38f::18)
by DB7PR03MB4300.eurprd03.prod.outlook.com with HTTPS; Fri, 24 Feb 2023
16:12:13 +0000
Received: from AS8PR04CA0071.eurprd04.prod.outlook.com (2603:10a6:20b:313::16)
by DB4PR03MB8561.eurprd03.prod.outlook.com (2603:10a6:10:38f::18) with
Microsoft SMTP Server (version=TLS1_2,
cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id 15.20.6134.24; Fri, 24 Feb
2023 16:11:36 +0000
Received: from AM6EUR05FT031.eop-eur05.prod.protection.outlook.com
(2603:10a6:20b:313:cafe::5f) by AS8PR04CA0071.outlook.office365.com
(2603:10a6:20b:313::16) with Microsoft SMTP Server (version=TLS1_2,
cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id 15.20.6134.24 via Frontend
Transport; Fri, 24 Feb 2023 16:11:36 +0000
Authentication-Results: spf=pass (sender IP is 66.220.144.145)
smtp.mailfrom=support.facebook.com; dkim=pass (signature was verified)
header.d=support.facebook.com;dmarc=pass action=none
header.from=support.facebook.com;compauth=pass reason=100
Received-SPF: Pass (protection.outlook.com: domain of support.facebook.com
designates 66.220.144.145 as permitted sender)
receiver=protection.outlook.com; client-ip=66.220.144.145;
helo=66-220-144-145.mail-mail.facebook.com; pr=C
Received: from 66-220-144-145.mail-mail.facebook.com (66.220.144.145) by
AM6EUR05FT031.mail.protection.outlook.com (10.233.240.151) with Microsoft
SMTP Server (version=TLS1_2, cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id
15.20.6134.25 via Frontend Transport; Fri, 24 Feb 2023 16:11:35 +0000
DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/simple; d=support.facebook.com;
s=s1024-2013-q3; t=1677255082;
bh=JdfYFg7yVUb3n91aUyPDA4Fzk4MeFlLd5ciidsvdyHg=;
h=Date:To:Subject:From:MIME-Version:Content-Type;
b=EOXKWqtH7yu/BrXIRQX4NNBFO9dS99lEvt6PekireQgXOFl4A2zNS3hMfHahjWk4u
NZxVhyPv5HmX5+K4wZPJDlZoyIbxNwRNXsMf6NcMutiJ4IG2HyNd+ckTzerNLKkGCc
7rT3rAvnUF4uw8fp8iYM54+k5dqvqDux6HlwZZMw=
X-Facebook: from 2401:db00:231c:480b:face:0:3a5:0 ([MTI3LjAuMC4x])
by www.facebook.com with HTTPS (ZuckMail);
Date: Fri, 24 Feb 2023 08:11:22 -0800
To: timmy@qtech.se
Subject:
X-Priority: 3
X-Mailer: ZuckMail [version 1.00]
Return-Path: case++aazql7rnj3layz@support.facebook.com
From: Facebook <case++aazql7rnj3layz@support.facebook.com>
Reply-to: Facebook <case++aazql7rnj3layz@support.facebook.com>
X-CODE-REVISION: 1007011895
X-ASYNC-CALLID: 5#asyncnxdb.nao.8837:5664613715
Precedence: Bulk
Auto-Submitted: auto-generated
MIME-Version: 1.0
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Message-ID: <e13822d6-b45d-11ed-a920-7339da2488d2@support.facebook.com>
X-MS-Exchange-Organization-ExpirationStartTime: 24 Feb 2023 16:11:35.8154
(UTC)
X-MS-Exchange-Organization-ExpirationStartTimeReason: OriginalSubmit
X-MS-Exchange-Organization-ExpirationInterval: 1:00:00:00.0000000
X-MS-Exchange-Organization-ExpirationIntervalReason: OriginalSubmit
X-MS-Exchange-Organization-Network-Message-Id:
1a41bb91-394e-4f69-04bd-08db1681cd8c
X-EOPAttributedMessage: 0
X-EOPTenantAttributedMessage: 0a84b59c-25dc-4748-8ef0-4c7806b71c34:0
X-MS-Exchange-Organization-MessageDirectionality: Incoming
X-MS-PublicTrafficType: Email
X-MS-TrafficTypeDiagnostic: AM6EUR05FT031:EE_|DB4PR03MB8561:EE_
X-MS-Exchange-Organization-AuthSource:
AM6EUR05FT031.eop-eur05.prod.protection.outlook.com
X-MS-Exchange-Organization-AuthAs: Anonymous
X-MS-Office365-Filtering-Correlation-Id: 1a41bb91-394e-4f69-04bd-08db1681cd8c
X-MS-Exchange-AtpMessageProperties: SA|SL
X-MS-Exchange-Organization-SCL: 1
X-Microsoft-Antispam: BCL:0;
X-Forefront-Antispam-Report:
CIP:66.220.144.145;CTRY:US;LANG:sv;SCL:1;SRV:;IPV:NLI;SFV:NSPM;H:66-220-144-145.mail-mail.facebook.com;PTR:66-220-144-145.mail-mail.facebook.com;CAT:NONE;SFS:(13230025)(4636009)(47680400002)(451199018)(36736006)(6666004)(9316004)(6486002)(966005)(336012)(58800400005)(5406001)(2616005)(956004)(6506007)(26005)(6512007)(356005)(3450700001)(5660300002)(22186003)(86362001)(1096003)(4744005)(31696002)(7596003)(6916009)(7636003)(31686004)(79756016)(79476003)(50752005)(47786008);DIR:INB;
X-MS-Exchange-CrossTenant-OriginalArrivalTime: 24 Feb 2023 16:11:35.2217
(UTC)
X-MS-Exchange-CrossTenant-Network-Message-Id: 1a41bb91-394e-4f69-04bd-08db1681cd8c
X-MS-Exchange-CrossTenant-Id: 0a84b59c-25dc-4748-8ef0-4c7806b71c34
X-MS-Exchange-CrossTenant-AuthSource:
AM6EUR05FT031.eop-eur05.prod.protection.outlook.com
X-MS-Exchange-CrossTenant-AuthAs: Anonymous
X-MS-Exchange-CrossTenant-FromEntityHeader: Internet
X-MS-Exchange-Transport-CrossTenantHeadersStamped: DB4PR03MB8561
X-MS-Exchange-Transport-EndToEndLatency: 00:00:37.9373662
X-MS-Exchange-Processed-By-BccFoldering: 15.20.6134.024
X-Microsoft-Antispam-Mailbox-Delivery:
ucf:0;jmr:0;auth:0;dest:I;ENG:(910001)(944506478)(944626604)(920097)(930097);
X-Microsoft-Antispam-Message-Info:
=?us-ascii?Q?w6hB9aTlk6Penr6GYITmQo4xZHai1Kc4uhVOsDfH8Op2WQEXygh5/QRgeNPd?=
=?us-ascii?Q?WXTaTDxyCh3WvMfCy91SH8dj6NEMzJyjs+ePOKNhbEwVr8B3pnqS+tKC4ADn?=
=?us-ascii?Q?ANPFfC3E3iHgTZCy96Jh6PmDalFFvevwc4cK8WefxsiQIab0Sgfy0gRgchx0?=
=?us-ascii?Q?69NJoDndndoON4rzgujGbvJxftDqjevCwen+G+AxxOScipjH0gq7woxAb18E?=
=?us-ascii?Q?J1OUkcykv/CwMGdg+NVi8Jgh5oRnh+bnfMAoTIev8SRa8SJiKrVjF7F1mM6D?=
=?us-ascii?Q?+VvHa91o75Op0OS4G3Vm91AaJIEyJ5b/E/rKQb4mBVLwA4PQkdlrx0fPw5pu?=
=?us-ascii?Q?88LqNHcbtrDIqS6i7foF9VwfXvulpQt+DRIhtxv0xNT8S7eD50Caxg9kR2nR?=
=?us-ascii?Q?bm17nX5n+e0J+MxGcZEMlZssVoMGpxB5y1X+SZh+PyOCV50e8NaYOUJ0/O9D?=
=?us-ascii?Q?nZyHFDsn1kcG5jMPJtVnS8C0qVKJ1Zk9YpgEv1HDKcoqnpgcGOfORjVGf96Y?=
=?us-ascii?Q?FPo6d2N/6uO/U+DHAgqvm42GE4GRuahhQG2Uocg4E2CZTAMILo9kGTgDWl2a?=
=?us-ascii?Q?Liwrph5T1OCZVYSCCoiybkXPXmldlFJ3GnQtCSHlWhcQHWRU5fkFZ0Jd83tU?=
=?us-ascii?Q?PJAabxMwTVgWACIShpNBD5u/DXq8sVCPjwhdqk9F6FQ31B5aUb7od93xDBRj?=
=?us-ascii?Q?e9prGW/sph/7+GzHzHUYif8EMJedKs6YKzpqfK5x0Epr8VvEq9dzXznCej0C?=
=?us-ascii?Q?aM4glib6SVqSSStU6+Hk4RIjaAP8V6rKK05Q1kBzJDz4D0x0BO96TQHQgQHZ?=
=?us-ascii?Q?fiBYupKJzg1xUaKxg/WlRayQCdvTsFmaavEWui/v9AJFB4hArN2XK//k+fc4?=
=?us-ascii?Q?MBm5SOTBpxOP5FJXObinGpLb3K0JaIBURhZN26WpkK2HcUcw/G36P67m6bqy?=
=?us-ascii?Q?k9ujDdKrgKT6HUpXOgAL8KvTccI7cJf/nm+tSW2HkwwR9yabQS2edL568eig?=
=?us-ascii?Q?60xTWMmrx31iWQxvVQ0K/PIgPjHomvd+maTwSrSsQT5RA06qMnwSiOF9ez/b?=
=?us-ascii?Q?P7I5hyXVXvKJnb9Wl7ldJg2X03P++P7FkmnJOHj4MoilczBXfmZoGcLG7Gww?=
=?us-ascii?Q?S5MIVMr2nYdFK+90R4Pa8NuhiYyn78shqbP9pwGRfd0xn4+30OGVKYqzo3Th?=
=?us-ascii?Q?IdRi72m/7/kGJeJdez/tX2XntwmQW9K9tPEO1vsSGsKgtCpoKs3UeCZxeUIs?=
=?us-ascii?Q?tMnZaK7Z+Bk49w9KOOCTprd0xNrEKLm5vXO4DfqPuSGG9MVYKEOneFW9hjIf?=
=?us-ascii?Q?g6ZTxqW/4SO8wUqEI7eXY3K5EqXqxrFC2YwUJHRM34idazpyT2rqkH06Sx+9?=
=?us-ascii?Q?Q2b2CAFPv5j3AkIcOFE064KMQlTYwMx1Q68bzVoSWW9rxBpSBeIvqbab8pGF?=
=?us-ascii?Q?U1CO70chli3GtVjsnUweodtkW8UU3aUgw2nI9aL7RbSQN9t57blRK1cgwqzo?=
=?us-ascii?Q?E8ZXvBYxSK8f9Jacn2KZffBBYJahl4gIP41gwZvWM8FnRg/g6ZLWpHAfP7kt?=
=?us-ascii?Q?w80cOo/OIuQthKOao9YgD2WH+3lsi0ZISPIXvCxxgHnxDjgMfZvUqK5zMXux?=
=?us-ascii?Q?OC/cPOJF2s8q6Rs82YL+X0BI+MqQfkr7xownxtwhBtyepD/7xxV4B7uy5zG8?=
=?us-ascii?Q?YYx19wuQd04dxUEY2wk6ZGND9EkGJ8lbHqCu9YGMFzHHH8HyucIuG4nA4YBi?=
=?us-ascii?Q?zoUdpN9eRvWtu8GNCHJaarZ/nHF1ODuG5zHCACeuZQxWgfI/NqjzW+Rvw62X?=
=?us-ascii?Q?UK8RFMl+vbzDGceEA2Asb3huA060L9z0KVlFMhWW+lPPUrqGa1CIaSzn80yF?=
=?us-ascii?Q?CHRw2AwTrtBLr9Yr3k2PYhbfyHDf33+ODQbC2QlGE1XqUSuGeDH0kMwoE90N?=
=?us-ascii?Q?NEer3Bq591avZKDAhFDNLeS75n6T0kLyax+e2zuwo88=3D?=
X-Antivirus: avast! (VPS 230224-0, 2023-02-24), Inbound message
X-Antivirus-Status: Clean

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Åkte på samma sak, jag är helt förstörd. 12år, alla chatloggar, alla foton, alla gruppmedlemskap, admin på företags sidor etc.

allt väck.
och de har nu raderat mitt konto och säger att "detta är det sista du hör från oss, du är raderad permanent"

Händelseförlopp:
gick och la mig torsdags 16/2 ca 20:00
vaknar upp 07:51, ser att facebook möts av en "ditt konto är nerstängt, vill du bestrida?"

begär min data, all data jag får är inloggningshistorik, cookies, och IP information.

har kartlagt att 22:44 får jag 10st mail från facebook om "ditt konto är misstänkt för olovlig aktivitet, klicka här om det inte var du"
jag sov så hann inte klicka.

därpå kommer ett mail om ändrad återställningsmail, och inaktiverad 2-fa authentisiering.

sedan ett mail om att mitt konto brutit mot communityreglerna, en vän hann printscreena att mitt konto börjat posta massa IS propaganda.

när man tidigare postat något dåligt så får man valet att radera inläggen, men inte nu. banhammern slog till utan nåd.

jag skickar in bilder på mitt pass och försöker bestrida, idag 24/2 kom mailet att mitt konto är permanent raderat.

har givetvis scannat datorn där cookien klonats, med varenda gratis virustool jag hittar, inte en bit med skadlig kod hittats. allt pekat mot att jag klickat på en nyhetslänk eller något på facebook och åkt på någon sorts drive-by.

av loggarna att dömma så är det samma cookie jag använder på min primära dators websession som använts i kina, dvs på något vis har de klonat min session och kringgått 2-fa. trots att deras varningsystem märkt detta och mailat mig om det så tillåts de göra massa inlägg i mitt namn och få mig bannad.

soklart att det inte var jag, men no mercy.

nu är all min data raderad, och sista pungsparken är att mitt företag med nästan 3000 följare sen 10 år tillbaka nu saknar admin och det går inte med redaktörsrättigheter att ärva admin (idiotiskt)

har mailat varenda mailadress jag hittat utan framgång

de döpte om mitt konto med, så när jag skicka in inscannat pass+leg+kökort, vilket konto jag har, etc så ansåg FB att det "inte var jag".

allt är så urbota korkat så jag är mållös, ge mig iaf en download till all data

tips på vad man kan göra? känner mig skändad. ALL min kontakt med gamla vänner, kunder, leverantörer, rubbet har gått via facebook

sättet de skriver sina mail på är grymt provocerande med.

https://i.imgur.com/t1amNN2.png
https://i.imgur.com/03Ij6pB.png

Jag har inget att tillägga för att hjälpa, då jag själv är ny på området och blivit precis drabbad (trådskapare), men just det du skriver "sättet de skriver sina mail på är grymt provocerande med." Det är helt jä*** horribelt att behandla folk på det viset när de precis förlorat sina konton och mår inte så där superbra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimmyQ:

ser onekligen korrekt ut, och så grymt trist formulerat, inte ens med rubrik. och försökte svara på mailet men de studsar.
jag är slängd till vargarna utan nåd

Zuckmail, zuckbook. Det ser tyvärr ärligt ut jag håller med. Usch, vilken support.

Beklagar :/

Permalänk
Medlem

Sugit att råka ut för. Har själv använt 2FA sedan det kom på allt som går. Det är så klart inte ens hundra det.

Trist att åka på sessionsstöld, men då har ju FB helt värdelös koll. Borde inte gå att köra från annan domän osv. Kan väl förvisso inte påstå att jag är speciellt förvånad över deras inkompetens.

Skrivet av wuseman:

Ser onekligen jäkligt konstigt ut med "case+++" men så har dom det kanske om du skrivit till dom tidigare.

Ganska vanligt sätt att filtrera mail på, allt efter + ignoreras vanligtvis. Använder det själv när jag reggar mig på sidor så man kan se vad som ev. blivit hackat när det kommer spam, även om det är en av mina "skräpadresser".

Vet flera support-system som gör på samma sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deeziel:

Sugit att råka ut för. Har själv använt 2FA sedan det kom på allt som går. Det är så klart inte ens hundra det.

Trist att åka på sessionsstöld, men då har ju FB helt värdelös koll. Borde inte gå att köra från annan domän osv. Kan väl förvisso inte påstå att jag är speciellt förvånad över deras inkompetens.

Ganska vanligt sätt att filtrera mail på, allt efter + ignoreras vanligtvis. Använder det själv när jag reggar mig på sidor så man kan se vad som ev. blivit hackat när det kommer spam, även om det är en av mina "skräpadresser".

Vet flera support-system som gör på samma sätt.

Ahhha, jag förstår tackar för förklaringen. Meta hade inte ens svarat på deras egen support sida den jag länkade till så det står "unresolved" men då vet man det, det var 3 år sedan frågan ställdes. Sedan så noterade jag det inte var något ämne/subject heller i mailet, tyckte de såg verkligen konstigt ut utan att veta facit.

Permalänk
Medlem

här är syftet med hacket jag åkte på, i minsta detalj.

De var ute efter mitt företags profil och kontokort kopplade dit för att köpa ads på facebook, säkert samma ads jag råkat klicka på från första början.

https://www.9news.com.au/national/facebook-hackers-using-isis...

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Detta ska jag absolut titta på. Alltså en hårdvaronyckel som jag alltid måste komplettera med för att komma åt mina konton?

Inte alltid, men när man loggar in på en ny enhet.

Skrivet av adamski2:

Vad händer om jag glömmer den hemma eller tappar den?

Bör ha en extra som backup.
https://www.yubico.com/spare/

https://www.yubico.com/se/setup/security-key-series/

Visa signatur

Nerd is the new Cool