Ena fläkten på min AIO vattenkylare funkar inte efter byte av moderkort

Permalänk
Medlem

Ena fläkten på min AIO vattenkylare funkar inte efter byte av moderkort

Hej bytte moderkort och vid uppstart så funkar inte ena fläkten på min kylare (1 av 2)

Kopplade in rätt efter vad som stog på moderkortet
Pumpen på AIO pump
Och fläktarna under på CPU_fan

ASUS ROG Strix B650E-F är moderkortet
Och kylaren är tror jag ifrån cooler master (satt i en komplett PC så ser inte loggan)

Går jag in på Bios så står det att en fläkt som N/a vilket jag antar är den som inte funkar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F / Ryzen 7 3700X @4.3 / Hyperx 16 Gig / ASUS RTX 2070 SUPER 8 gig

Permalänk
Rekordmedlem

Hur kopplar du 2 fläktar till en kontakt på moderkortet, du måste väl i så fall ha nån adapter ?
Kan tänka mig att du anslutit adaptern fel och/eller har ställt fläktporten på moderkortet i fel läge, dc/pwm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur kopplar du 2 fläktar till en kontakt på moderkortet, du måste väl i så fall ha nån adapter ?
Kan tänka mig att du anslutit adaptern fel och/eller har ställt fläktporten på moderkortet i fel läge, dc/pwm.

Har bytt moderkort så det som är dragit innan är kvar så det ska vara för mig och bara koppla in 2 kontakter till moderkortet 1 till pumpen och 1 till fläktarna., Har ändrat i DC/pwm utan förändring

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F / Ryzen 7 3700X @4.3 / Hyperx 16 Gig / ASUS RTX 2070 SUPER 8 gig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shaboo:

Har bytt moderkort så det som är dragit innan är kvar så det ska vara för mig och bara koppla in 2 kontakter till moderkortet 1 till pumpen och 1 till fläktarna., Har ändrat i DC/pwm utan förändring

Vilken kylare har du och är det originalfläktarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken kylare har du och är det originalfläktarna ?

Tror det är denna CM Masterliquid ML240L , och original ska det vara.

Förövrigt verkar tempsen vara okej när jag spelar, men vill ju helst att det ska fungera 100.

Har gått ifrån Asus b450 f gaming till asus b650e-f.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F / Ryzen 7 3700X @4.3 / Hyperx 16 Gig / ASUS RTX 2070 SUPER 8 gig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shaboo:

Tror det är denna CM Masterliquid ML240L , och original ska det vara.

Förövrigt verkar tempsen vara okej när jag spelar, men vill ju helst att det ska fungera 100.

Har gått ifrån Asus b450 f gaming till asus b650e-f.

Och du har kopplat enligt manualen ? har du provat skifta kontakterna i adaptern för att kolla om fläkten är trasig eller om det ev glappar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://i.imgur.com/uKxoAj4.png
Och du har kopplat enligt manualen ? har du provat skifta kontakterna i adaptern för att kolla om fläkten är trasig eller om det ev glappar ?

Ska titta på det, det ska vara ordentligt kopplat eftersom det funkade bra innan moderkortsbytet kan prova skifta på dom och se, men eftersom det är första gången jag har gjort det så är jag inte förvånad om nånting har gått sönder

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F / Ryzen 7 3700X @4.3 / Hyperx 16 Gig / ASUS RTX 2070 SUPER 8 gig

Permalänk
Medlem

Problemet löst.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F / Ryzen 7 3700X @4.3 / Hyperx 16 Gig / ASUS RTX 2070 SUPER 8 gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaboo:

Problemet löst.

Berätta hur du löste det! Kan vara bra om nån annan i framtiden har liknande problem och hittar tråden!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Berätta hur du löste det! Kan vara bra om nån annan i framtiden har liknande problem och hittar tråden!

Det var ingen direkt märkvärdig lösning, iq-befriad som vanligt så hittade jag på en andra kabel till ena fläkten och kopplade in den till en fan header, verkar som att den inte var Y-kopplad ifrån första början.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F / Ryzen 7 3700X @4.3 / Hyperx 16 Gig / ASUS RTX 2070 SUPER 8 gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaboo:

Det var ingen direkt märkvärdig lösning, iq-befriad som vanligt så hittade jag på en andra kabel till ena fläkten och kopplade in den till en fan header, verkar som att den inte var Y-kopplad ifrån första början.

haha! Bra hittat dock!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||