Hur mycket får du tillbaka i elstöd?

Permalänk
Medlem

Ca 13.000 kwh, tror jag får ca 7200:-.... se om det dyker upp innan veckans slut.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

En annan som inte förbrukar el nämnvärt kan ju tycka att det är lite slöseri med skattepengar att alla ska få det.

Då tar vi det igen... inte en enda skattekrona går till detta! Det är återbetalning av flaskhalsavgifter, d.v.s. avgifter vi alla har betalat in men som har blivit enormt stora inbetalningar under föregående år eftersom det är % på ens förbrukning. Så ingen oskyldig skattebetalare har blivit bestulen eller skadad under utbetalningen!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Får tillbaka ca 10.000:- elområde 3 således blåst ca 20.000kWh

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Ingen aning, flyttade under perioden men står på nät på utsatt datum.
Så Eon ger ingen automatisk uträkning, och har ingen aning om förbrukningen innan vi flyttade in.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ingen aning, flyttade under perioden men står på nät på utsatt datum.
Så Eon ger ingen automatisk uträkning, och har ingen aning om förbrukningen innan vi flyttade in.

Tidigare förbrukning brukar stå på fakturan, så har det i varje fall varit för mig de gångerna som jag har flyttat. Förbrukning för de 12 senaste månaderna är normalt redovisat är min erfarenhet.

Om köpekontraktet är formulerat på normalt vis så har den tidigare ägaren rätt till elstödet för perioden som den tidigare ägaren stod på elavtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tidigare förbrukning brukar stå på fakturan, så har det i varje fall varit för mig de gångerna som jag har flyttat. Förbrukning för de 12 senaste månaderna är normalt redovisat är min erfarenhet.

Om köpekontraktet är formulerat på normalt vis så har den tidigare ägaren rätt till elstödet för perioden som den tidigare ägaren stod på elavtalet.

Kollade nu, helt blankt innan vi flyttade in.

Citat:

Elstödet går till den som stod på elnätsavtalet den 17 november 2022. Stödet kan alltså gå till någon annan än den som betalade för elförbrukningen under den 12‑månadersperiod som stödet beräknas utifrån (oktober 2021–september 2022).

Om du sålde eller flyttade från en bostad före den 17 november 2022, så kommer den person som köpt eller flyttat in att få hela elstödet.

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det ska betalas ut 9 508 SEK vilket motsvarar en förbrukning på 19 016 kWh.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Den som stod på elavtalet vid brytdatumet kommer att FÅ pengarna, men beroende på köpekontraktet så kan personen som bodde där innan ha RÄTT till pengarna. Dvs du får pengarna men får snällt ge dem till säljarna när de ber om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzaazZ:

Det som stod på elavtalet vid brytdatumet kommer att FÅ pengarna, men beroende på köpekontraktet så kan personen som bodde där innan ha RÄTT till pengarna. Dvs du får pengarna men får snällt ge dem till säljarna när de ber om dem.

Kan vara bra att kolla, men känns inte supertroligt.
Flyttar man in mitten av November så har man troligen skrivit kontraktet under våren/sommaren och då var det väl inte ens klart att det skulle finnas något elstöd.

Sen även om det är möjligt är det helt orimligt att säljaren ska ha pengarna då syftet är att hjälpa dem som bor på fastigheten denna vintern, vilket såklart inte säljaren gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kan vara bra att kolla, men känns inte supertroligt.
Flyttar man in mitten av November så har man troligen skrivit kontraktet under våren/sommaren och då var det väl inte ens klart att det skulle finnas något elstöd.

Sen även om det är möjligt är det helt orimligt att säljaren ska ha pengarna då syftet är att hjälpa dem som bor på fastigheten denna vintern, vilket såklart inte säljaren gör.

Som sagt, det är inte helt klart hur det är, men kan garantera att det mer än en tvist om detta.
Men standardkontrakten som används vid de flesta husköp står det att kostnader och intäkter före tillträdesdatumet tillkommer säljaren.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/76qaJw/elstodet-vid-f...

Permalänk
Medlem

Försäkringskassan har inget att köra med hur intäkter och kostnader regleras mellan köparen och säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzaazZ:

Som sagt, det är inte helt klart hur det är, men kan garantera att det mer än en tvist om detta.
Men standardkontrakten som används vid de flesta husköp står det att kostnader och intäkter före tillträdesdatumet tillkommer säljaren.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/76qaJw/elstodet-vid-f...

Rimligen står också säljaren på nätavtalet fram tills tillträde.

Och om man då står som ägare den 17 november, vilket då också bör vara tillträdesdagen som senast så är allt ganska glasklart. Oavsett hur ”intäkten” beräknas så är den inkommen efter tillträdesdatum och tillfaller därmed köparen.

Nu finns det säkert en hel drös med snåla jävlar som sålt sin bostad och är bittra över att inte få pengar som ändå aldrig var tänka att tillkomma dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Sen även om det är möjligt är det helt orimligt att säljaren ska ha pengarna då syftet är att hjälpa dem som bor på fastigheten denna vintern, vilket såklart inte säljaren gör.

Fast det är väl snare elstödet för nov-dec 2022 som skall ge stöd för denna vintern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det är väl snare elstödet för nov-dec 2022 som skall ge stöd för denna vintern?

Nej, det är båda, bara att beräkningsmodellen är annorlunda. Stödet för förra vintern kom ju redan förra sommaren.

Men det är att stödet beräknas på förbrukning bakåt i tiden som förvirrar många. Men anledningen är endast för att folk inte ska slösa för att man vet att man får större bidrag, vilket då inte är möjligt om ersättningsnivån redan är satt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Och om man då står som ägare den 17 november, vilket då också bör vara tillträdesdagen som senast så är allt ganska glasklart. Oavsett hur ”intäkten” beräknas så är den inkommen efter tillträdesdatum och tillfaller därmed köparen.

Intäkten relaterar till händelse innan 17 november, alltså tillfaller intäkterna den som stod på avtalet vid den tidpunkten.

På samma sätt brukar man i köpeavtalet reglera hur fastighetsavgiften skall fördelas.

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Kanske inget alls, då HSB-föreningen står på avtalet för alla i bostadsrättsföreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det är väl snare elstödet för nov-dec 2022 som skall ge stöd för denna vintern?

Nej, båda stöden är för denna vintern, de beräknas bara på föregående år.
Förra vintern fick vi stöd för förra våren/sommaren som drogs av på nätavgifterna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Rimligen står också säljaren på nätavtalet fram tills tillträde.

Och om man då står som ägare den 17 november, vilket då också bör vara tillträdesdagen som senast så är allt ganska glasklart. Oavsett hur ”intäkten” beräknas så är den inkommen efter tillträdesdatum och tillfaller därmed köparen.

Nu finns det säkert en hel drös med snåla jävlar som sålt sin bostad och är bittra över att inte få pengar som ändå aldrig var tänka att tillkomma dem.

Som sagt, kommer bli tvister om det och bli taget till domstol i mer än 1 fall, då man kan hävda att perioden som stödet avser är före tillträdesdagen och är ett retroaktiv stöd så bör det tillfalla säljaren.
Kan ärligt säga att jag som är helt opartisk då jag bott i mitt hus i många år kan tycka att det är så det ska vara. Den som betalat de höga räkningarna bör va den som får tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, båda stöden är för denna vintern, de beräknas bara på föregående år.
Förra vintern fick vi stöd för förra våren/sommaren som drogs av på nätavgifterna.

Så inget stöd har utgått för vintern 21/22?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Intäkten relaterar till händelse innan 17 november, alltså tillfaller intäkterna den som stod på avtalet vid den tidpunkten.

På samma sätt brukar man i köpeavtalet reglera hur fastighetsavgiften skall fördelas.

Nej. Vad beräkningsmodellen baseras på av inte av intresse.

Intäkten ska hjälpa fastighetsägaren vintern 22/23. Den är inte en intäkt för att reglera kostnaderna innan november 22 utan man har bara använt historiskt data för att bestämma ersättningsnivåer.

På samma sätt som fastighetsavgifter kan vara baserad på 20år gammal data, eller menar du att jag ska skicka min fastighetsavgift till dödsboet för snubben som byggde mitt hus för att datan som fastställer avgiften är från tiden då han ägde fastigheten?

Nej, det är såklart inte rimligt, vilken data som används är alltså inte alls relevant för att avgöra vad intäkten i det här fallet är till för att åstadkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så inget stöd har utgått för vintern 21/22?

Jo, det stödet fick man sommaren 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jo, det stödet fick man sommaren 2022.

Helt enig med dig om detta. Jag tolkade inlägget som jag citerade fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzaazZ:

Som sagt, kommer bli tvister om det och bli taget till domstol i mer än 1 fall, då man kan hävda att perioden som stödet avser är före tillträdesdagen och är ett retroaktiv stöd så bör det tillfalla säljaren.
Kan ärligt säga att jag som är helt opartisk då jag bott i mitt hus i många år kan tycka att det är så det ska vara. Den som betalat de höga räkningarna bör va den som får tillbaka pengarna.

De stollarna kommer förlora den rättegången på 5s. Då det är extremt tydligt att stödet inte är retroaktivt för att stödet är/var för en kommande vinter, nämligen vintern 2022/2023.

Det har varit klart sennan stödet presenterades.

Att folk fick höga räkningar vintern innan detta, har de redan fått stöd för.

Så det är INGEN som sålt sin bostad och fått höga räkningar och samtidigt missat sitt bidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

De stollarna kommer förlora den rättegången på 5s. Då det är extremt tydligt att stödet inte är retroaktivt för att stödet är/var för en kommande vinter, nämligen vintern 2022/2023.

Det har varit klart sennan stödet presenterades.

Att folk fick höga räkningar vintern innan detta, har de redan fått stöd för.

Så det är INGEN som sålt sin bostad och fått höga räkningar och samtidigt missat sitt bidrag.

Är det verkligen helt entydigt att detta stödet endast avser förbrukning efter 17 november?

Läser man på regeringens hemsida så är det lätt hänt att man tolkar det annorlunda:
"Det första stödet, avser hushåll (privatpersoner) i mellersta och södra Sverige (elprisområde 3 och 4) för perioden 1 oktober 2021–30 september 2022, och omfattar cirka 4,3 miljoner hushåll. Detta stöd kommer att börja betalas ut den 20 februari 2023 av Försäkringskassan."

För stödet som baseras på förbrukningen i nov och dec 2022 så står det:
"Den modell som Energimarknadsinspektionen har godkänt innebär att hushållen får elstöd för den förbrukning som man haft under november 2022 och december 2022 enligt följande fördelning:"

Jag tycker inte att det är uppenbart att det första stödet är till för att täcka framtida kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det verkligen helt entydigt att detta stödet endast avser förbrukning efter 17 november?

Läser man på regeringens hemsida så är det lätt hänt att man tolkar det annorlunda:
"Det första stödet, avser hushåll (privatpersoner) i mellersta och södra Sverige (elprisområde 3 och 4) för perioden 1 oktober 2021–30 september 2022, och omfattar cirka 4,3 miljoner hushåll. Detta stöd kommer att börja betalas ut den 20 februari 2023 av Försäkringskassan."

För stödet som baseras på förbrukningen i nov och dec 2022 så står det:
"Den modell som Energimarknadsinspektionen har godkänt innebär att hushållen får elstöd för den förbrukning som man haft under november 2022 och december 2022 enligt följande fördelning:"

Jag tycker inte att det är uppenbart att det första stödet är till för att täcka framtida kostnader.

De har vart extremt tydliga vid samtliga presskonferenser att stödet avser att hjälpa hushåll med elkostnaden vintern 22/23, men är baserad på historisk data för att beräkna storleken på stödet. Detta för att inte driva på slöseri med elen.

Men jag håller med om att de ibland skrivit information som gör det lätt förvirrande.
Hade nästan vart bättre att de kalkylerat ett snitt från de senaste 10årens förbrukning för att undvika missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

De har vart extremt tydliga vid samtliga presskonferenser att stödet avser att hjälpa hushåll med elkostnaden vintern 22/23, men är baserad på historisk data för att beräkna storleken på stödet. Detta för att inte driva på slöseri med elen.

Ok, jag har inte följt presskonferenserna så noga. Har de sagt något om vilken period som elstödet som är baserat på förbrukningen under november och december 2022 är tänkt att täcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ok, jag har inte följt presskonferenserna så noga. Har de sagt något om vilken period som elstödet som är baserat på förbrukningen under november och december 2022 är tänkt att täcka?

Samma period dvs. vintern 22/23, tillkom till stor del för att priset på el i elområde 1&2 blev högre än väntat så att man ville få bort "orättvisheten" och ge alla stöd.

Nu när stöd numer 2 bekräftades så hade man ju redan förbrukat denna el och hade således inga problem att folk slösade för att man visste om att man får mer "bidrag" om man nyttjar mer.

Det problemet hade man vid presentation av första stödet då detta skulle ha betalats ut i höstas, vilket de såklart misslyckades grovt med tillslut iaf.

Permalänk
Snusfri

0:-
Bor i SE2 så får väl en lite slant nästa omgång, när det nu blir.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fick ett sms igår sent på kvällen ifrån den som bodde i min lägenhet innan. Han var bitter, och jag hade dålig moral.
Jag vet att jag inte är speciellt trevlig i konversationen. Men jag vet ryktesvägen vad det är för en idiot och kände inte för att vara trevlig. I min förra lägenhet hade jag högre förbrukning än vad jag har nu, inte orkar jag gråta om det.

Har inte svarat på det sista, misstänker att han hör av sig igen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jag fick ett sms igår sent på kvällen ifrån den som bodde i min lägenhet innan. Han var bitter, och jag hade dålig moral.
Jag vet att jag inte är speciellt trevlig i konversationen. Men jag vet ryktesvägen vad det är för en idiot och kände inte för att vara trevlig. I min förra lägenhet hade jag högre förbrukning än vad jag har nu, inte orkar jag gråta om det.

Har inte svarat på det sista, misstänker att han hör av sig igen.

https://i.ibb.co/Psp6cNb/2.jpg
https://i.ibb.co/GRF7Lrk/3.jpg
https://i.ibb.co/vwhjfzg/4.jpg

Creds till dig att du ändå var så pass trevlig som du var. Jag hade blivit skogstokig på honom. Vem skickar ens och tigger så.