Hur mycket får du tillbaka i elstöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Man ska gå in på hemsidan där man har kontraktet hos. Kolla på alla fakturor mellan vis tid. Räkna ihop kilowatt timmar sen gånger 0.79 öre. så har du summan där.

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-...

Eller 50 öre om man bor i se3. 79 öre gäller för se4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag har kunnat se det hos min elnätsleverantör. Har dessutom fått brev från försäkringskassan om utbetalningen, plus att pengarna kommit in på kontot.

Pengarna börjar betalas ut den 23. Det är den 22 i dag. hm.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Pengarna börjar betalas ut den 23. Det är den 22 i dag. hm.......

De började betalas ut i måndags. Jag fick pengarna idag. "Upp till tre bankdagar" betyder inte att det alltid tar tre dagar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg exakta siffrorna, men elområde 3, förbrukat ~10.000 kWh, så får tillbaka ca 5000kr

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

De började betalas ut i måndags. Jag fick pengarna idag. "Upp till tre bankdagar" betyder inte att det alltid tar tre dagar.

De sände iväg pengarna i måndag. De säger att det tar tre bankdagar. Men inte för dig. Okej då är det så. hm......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Sant att det var otrevligt. Hur hade du gjort om du fick sms ikväll med samma budskap? Ignorerat det? Svarat tack men nej tack?

Det var ju en uppenbart orimlig begäran från personen, men ett kortfattat "sorry, det är samma här" hade ju kunnat räcka. Personen var ju inte otrevlig i sin fråga. Sedan borde det väl varit lättare att bara blockera personen, istället för att fortsätta konversera? Såg mest ut som att du var ute efter bråk.

Skrivet av Mindfighter:

Otrevligt att skicka tiggar-sms och försöka ge folk dåligt samvete också.

Jag bor också i hus och tycker det är dyrt, tycker du ska swisha mig en 500-ing och om du säger nej är du faktiskt nedrans otrevlig.

Fast nu var det lite mer än ett "nej" som svar.

Skrivet av anden55:

Kan vara lämpligt att ha en buffert om man vill bo i hus så man slipper tigga andras pengar, annars kanske man borde fundera på ett annat boende..

Så du tycker att systemet utformats helt rätt och rimligt? Intressant. Med ditt argument borde ju ingen med hus få något elstöd alls?

Avsaknaden av allmän hyfs och medmänsklighet är ju helt otrolig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men stödet är även för framtida höga elkostnader, men de baserar det på mätning en viss period. De har gjort ett konstigt system att lämna ut pengarna som är skev, men det gick snabbt.

Man kan diskutera i hur de skulle ha löst det på annat sätt. Jag tänker mig skattelättnad vid deklaration. Självklart skulle detta ta längre tid, men det hade blivit mer rättvist.

Ja, jag tror man får ha det här i bakhuvudet. Det var ”panik” och en lösning skulle fort fram. I slutändan gick det inte särskilt fort och de hade kunnat tagit sig en månad till och gjort något bättre men det var inte ambitionen när de drog igång cirkusen utan det var verkligen att få ut lite pengar till folket fortast möjligt och jag tror att de trots allt har fått ut mest pengar till de som har haft störst räkningar o.s.v. med hyfsad träffsäkerhet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av scienta:

Det var ju en uppenbart orimlig begäran från personen, men ett kortfattat "sorry, det är samma här" hade ju kunnat räcka. Personen var ju inte otrevlig i sin fråga. Sedan borde det väl varit lättare att bara blockera personen, istället för att fortsätta konversera? Såg mest ut som att du var ute efter bråk.

Fast nu var det lite mer än ett "nej" som svar.

Jag håller med.

Skrivet av scienta:

Så du tycker att systemet utformats helt rätt och rimligt? Intressant.

Avsaknaden av allmän hyfs och medmänsklighet är ju helt otrolig.

Du citerade en annan. Men man måste skilja på hur man tycker systemet ska vara utformat. Och en helt annan fråga är hur regelverket ska användas efter utformningen.

Ta t.ex. 2st polare som gemensamt begår ett brott och de exakt samma straff på vardera 100 dagsböter. Den ena personen med fast jobb får då betala 100 dagsbot, där varje dagsbot är kanske är 500kr, det blir 50000kr i böter.
Den andra personen lever på socialen och säljer droger svart och har mycket mer pengar svart än den ovanför. Får då betala 100 dagsböter, där varje dagsbot är 50kr, dvs 5000kr i böter.

Man kan i exemplet vara kritisk till vårt nuvarande utformning, men regelmässigt så ska inte någon av de ovanför kompensera den andra.
*edit*
Hela vårt samhälle är fullt med knasigheter som man kan diskutera hur rätt de är. Det enda unika med elstödet är att vanligt folk får höra talas om knepigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

De sände iväg pengarna i måndag. De säger att det tar tre bankdagar. Men inte för dig. Okej då är det så. hm......

Nej, de säger "upp till tre bankdagar"

Jag har fått pengarna, vill du inte tro mig så är det upp till dig. Vet inte vad jag skulle vinna på att ljuga om det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@Ang3r Kan tycka du var onödigt hård/konfliktsökande i tonen men du verkar veta vad det är för mupp så kan inte förebrå dig för att du inte orkade sockra orden. Ibland orkar man helt enkelt inte ens försöka vara trevlig mot vissa människor.

Minsta sympati jag själv hade haft för snubben om jag var i din sits hade försvunnit direkt pga. fräckheten i hans ton; ingen ödmjukhet alls, bara "ge mig pengar, kk?". Hade nog nöjt mig med att blocka honom direkt dock - såvida jag inte var på extremt dåligt humör.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Betalas verkligen elstödet ut till Elmätaren oavsett vem som förbrukat/betalat? man får ju stöd för det man förbrukat, således den som bott på adressen och betalat räkningarna?
Personligen så har jag bott i samma kåk i +10år så i dont care, men elstödet betalas väl ut till den som förbrukat inte fastighet/lägenhet?

edit: Tydligen inte, det betalas till den som har elnätsavtalet, fan va skumt, borde ha varit en lätt boll att lösa

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Nej, de säger "upp till tre bankdagar"

Jag har fått pengarna, vill du inte tro mig så är det upp till dig. Vet inte vad jag skulle vinna på att ljuga om det?

Om ni läser aftonbladet, eller på försäkringskassan egna sida så ser ni att det kan ta ända till Mars innan man fått pengarna. De gör allt i vågor.

Permalänk
Medlem

Är det nån som har koll på detta?
Jag bodde i en bostadsrätt där bostadsrättsföreningen stod för elavtalet. Jag betalade endast elförbrukningen ej dom fasta kostnaderna.

Jag har även hunnit flytta till annat boende, har jag fortfarande rätt till elstödet?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det var ju en uppenbart orimlig begäran från personen, men ett kortfattat "sorry, det är samma här" hade ju kunnat räcka. Personen var ju inte otrevlig i sin fråga. Sedan borde det väl varit lättare att bara blockera personen, istället för att fortsätta konversera? Såg mest ut som att du var ute efter bråk.

Känslan var att "Nej nu jävlar ska jag trycka till idioten för att själv känna mig mer säker på min sak"
Kanske viljan att få bekräftelse och känna sig lite för mer.
Så du har rätt att jag nog var ute efter bråk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deques:

Är det nån som har koll på detta?
Jag bodde i en bostadsrätt där bostadsrättsföreningen stod för elavtalet. Jag betalade endast elförbrukningen ej dom fasta kostnaderna.

Jag har även hunnit flytta till annat boende, har jag fortfarande rätt till elstödet?

Den som stod på avtalet 17/11 2022 är den som får stödet. Så enkelt är det. I ditt fall alltså bostadsrättsföreningen.

Permalänk
Skrivet av deques:

Är det nån som har koll på detta?
Jag bodde i en bostadsrätt där bostadsrättsföreningen stod för elavtalet. Jag betalade endast elförbrukningen ej dom fasta kostnaderna.

Jag har även hunnit flytta till annat boende, har jag fortfarande rätt till elstödet?

Kort svar nej.
När du dessutom har flyttat så blir det mycket komplicerat hur en "rättvis fördelning" skulle se då stödet även ska täcka framtida höga elkostnader. -Förenklat. Staten betalade ut extra mycket de få månaderna de kollade på så dessa pengar även räcker flera månader framåt. Så du får inga pengar.

För de som bor kvar så om bostadsrättsföreningen får pengarna så är det inte exakt samma sak som att få pengarna själv, men det är lite åt det hållet. De som har större elförbrukning kan tycka det är orättvist, men troligen har de också större och dyrare lägenhet och mer gynnas av en välmående bostadsrättsförening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Betalas verkligen elstödet ut till Elmätaren oavsett vem som förbrukat/betalat? man får ju stöd för det man förbrukat, således den som bott på adressen och betalat räkningarna?
Personligen så har jag bott i samma kåk i +10år så i dont care, men elstödet betalas väl ut till den som förbrukat inte fastighet/lägenhet?

edit: Tydligen inte, det betalas till den som har elnätsavtalet, fan va skumt, borde ha varit en lätt boll att lösa

Det är inte så skumt som det först låter när man sen hör att stödet är till för att hjälpa betala elen denna vinter som nu pågår. Att man kollar historisk data är bara för att se ungefärlig förbrukning för bostaden och för att man inte ska kunna använda mer el nu "för man får ju ändå rabatt på den".

Det blir ju ändå fel ifall någon flyttar i slutet på november eller december så det är inget perfekt system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Då tar vi det igen... inte en enda skattekrona går till detta! Det är återbetalning av flaskhalsavgifter, d.v.s. avgifter vi alla har betalat in men som har blivit enormt stora inbetalningar under föregående år eftersom det är % på ens förbrukning. Så ingen oskyldig skattebetalare har blivit bestulen eller skadad under utbetalningen!

Jag kan inte säga att jag är helt med på alla turer här.
Men idag skriver flera tidningar att riksgälden behöver låna mer för att täcka för elstödet.

Jag har förstått det som dig också innan - att utbetalningarna kom från ett överskott som låg och skräpade hos svenska kraftnät. Men det verkar vara mer komplext än så tydligen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksgalden-elprisstodet-ge...
https://www.dn.se/ekonomi/riksgalden-elprisstodet-ger-undersk...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men idag skriver flera tidningar att riksgälden behöver låna mer för att täcka för elstödet.

Märkligt ja, det där får de förtydliga. Att skatteintäkterna minska nu med ökade varsel/uppsägningar och att staten precis som alla fått ökade kostnader är förståeligt, men elstödet ska ju komma ifrån flaskhalsavgifterna… kan vara en likviditetsfråga? Är ju rätt många kronor som betalades ut i ett svep.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om ni läser aftonbladet, eller på försäkringskassan egna sida så ser ni att det kan ta ända till Mars innan man fått pengarna. De gör allt i vågor.

Det vet jag men jag var väl i första omgången där betalningen gjordes i måndags.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan inte säga att jag är helt med på alla turer här.
Men idag skriver flera tidningar att riksgälden behöver låna mer för att täcka för elstödet.

Jag har förstått det som dig också innan - att utbetalningarna kom från ett överskott som låg och skräpade hos svenska kraftnät. Men det verkar vara mer komplext än så tydligen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksgalden-elprisstodet-ge...
https://www.dn.se/ekonomi/riksgalden-elprisstodet-ger-undersk...

Hela kostnaden är från flaskhalsar men dem pengarna är redan använda och dem nya intäkterna täcker inte utgiften och därav lånar man.

Lånet betalas sedan av med nya flaskhalsintäkter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det vet jag men jag var väl i första omgången där betalningen gjordes i måndags.

Så klart . Men konstigt att ingen annan skriver att de har fått nu. För de brukar ju göra så på detta forum. Men men nu glömmer vi det.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag se att jag får i dag. Kommande händelser på min Bank. Jag har fått 2853 kr. Men jag själv räkna ut 3186 kr. Men men. Fina pengar att få nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Så klart . Men konstigt att ingen annan skriver att de har fått nu. För de brukar ju göra så på detta forum. Men men nu glömmer vi det.

Mina är loggade hos banken från igår men står datum 23e som utbetalning.
Fick beskedet 20e

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Mina är loggade hos banken från igår men står datum 23e som utbetalning.
Fick beskedet 20e

Min loggas i dag. Sen har jag inte fått meddelande alls genom E post m.m.

Permalänk
Medlem

Jag fick mina 8014 kr utbetalda idag (har Swedbank).

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Så du tycker att systemet utformats helt rätt och rimligt? Intressant. Med ditt argument borde ju ingen med hus få något elstöd alls?

Avsaknaden av allmän hyfs och medmänsklighet är ju helt otrolig.

2021: 18000kwh, 32000kr
2022: 17000kwh, 48000kr(utan bidraget i våras)

Utan bidrag hade jag alltså fått betala 16000kr mer än föregående år. Jag tycker det är rimligt att kunna ta den kostnaden om man är husägare. Många har köpt ett alldeles för dyrt boende för sin ekonomi och det märks nu med dyrare el, räntor m.m.

Elstöd och andra bidrag bör ses som en bonus. Tycker inte alls det är brist på medmänsklighet att påpeka detta, snarare tvärt om. Mycket värre att leva i en falsk trygghet och förlita sig på att bli räddad av staten så fort något oväntat händer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hela kostnaden är från flaskhalsar men dem pengarna är redan använda och dem nya intäkterna täcker inte utgiften och därav lånar man.

Lånet betalas sedan av med nya flaskhalsintäkter

Det jag läst om dessa flaskhalsslantar sedan innan är här:
https://second-opinion.se/intakterna-som-ingen-ager/
Vet inte hur bra källan är.

Jag blir inte riktigt klok på var slantana faktiskt tar vägen i systemet sedan. De hamnar går inte tillbaka till skatten iaf.

Om nu svenska kraftnät fått in en ovanligt stor mängd pengar under 2022 - var har de pengarna då tagit vägen?
Har den extra stora intäkten redan spenderats? Hur undrar man ju då.

Det som står i artikeln är följande:
Det här är transaktioner som vi strängt taget inte ber om, men då kapacitetsavgifter är något vi tilldelas så ”äger” vi dem i väntan på att de investeras i transmissionsnätet och där skapar mest nytta för marknadens aktörer, säger Peter Wigert.

Jag tänker som så att det rimligen borde varit känt sedan innan valet (altså sedan i somras någon gång) att dessa pengar delvis skulle användas till återbetalning. Båda sidor utlovade utbetalning härifrån om jag förstått det rätt.

Det är ett intressant område oavsett

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

2021: 18000kwh, 32000kr
2022: 17000kwh, 48000kr(utan bidraget i våras)

Utan bidrag hade jag alltså fått betala 16000kr mer än föregående år. Jag tycker det är rimligt att kunna ta den kostnaden om man är husägare. Många har köpt ett alldeles för dyrt boende för sin ekonomi och det märks nu med dyrare el, räntor m.m.

Elstöd och andra bidrag bör ses som en bonus. Tycker inte alls det är brist på medmänsklighet att påpeka detta, snarare tvärt om. Mycket värre att leva i en falsk trygghet och förlita sig på att bli räddad av staten så fort något oväntat händer.

Bortsett från din extremt cyniska syn och uppenbara förkärlek till att göda storbolag så var frågan om medmänsklighet gällande otrevligheten i SMS'et och inget annat. Har redan påpekat att förfrågan var orimlig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

frågan om medmänsklighet gällande otrevligheten i SMS'et och inget annat. Har redan påpekat att förfrågan var orimlig.

Eftersom personen redan var känd som en idiot sedan tidigare så gissar jag att han förtjänade det åtminstone litegrann. Annars var det onödigt hårt kan jag hålla med om.