Hur mycket får du tillbaka i elstöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jag fick ett sms igår sent på kvällen ifrån den som bodde i min lägenhet innan. Han var bitter, och jag hade dålig moral.

Jösses! Du skulle inte svarat alls, bara blockat hens nummer…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jag fick ett sms igår sent på kvällen ifrån den som bodde i min lägenhet innan. Han var bitter, och jag hade dålig moral.
Jag vet att jag inte är speciellt trevlig i konversationen. Men jag vet ryktesvägen vad det är för en idiot och kände inte för att vara trevlig. I min förra lägenhet hade jag högre förbrukning än vad jag har nu, inte orkar jag gråta om det.

Har inte svarat på det sista, misstänker att han hör av sig igen.

https://i.ibb.co/Psp6cNb/2.jpg
https://i.ibb.co/GRF7Lrk/3.jpg
https://i.ibb.co/vwhjfzg/4.jpg

Blockera han direkt. Alltså jag dör. Behöver jag skriva vad jag tänker nu. Då blir jag blockerad på Swed.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jag fick ett sms igår sent på kvällen ifrån den som bodde i min lägenhet innan. Han var bitter, och jag hade dålig moral.
Jag vet att jag inte är speciellt trevlig i konversationen. Men jag vet ryktesvägen vad det är för en idiot och kände inte för att vara trevlig. I min förra lägenhet hade jag högre förbrukning än vad jag har nu, inte orkar jag gråta om det.

Har inte svarat på det sista, misstänker att han hör av sig igen.

https://i.ibb.co/Psp6cNb/2.jpg
https://i.ibb.co/GRF7Lrk/3.jpg
https://i.ibb.co/vwhjfzg/4.jpg

Haha du har väl också bott någonstans innan den där lägenheten? Eller ska du bli utan helt bara för att den som bodde där innan ska få hela kakan?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Creds till dig att du ändå var så pass trevlig som du var. Jag hade blivit skogstokig på honom. Vem skickar ens och tigger så.

Tack! min flickvän vart skogstokig över att jag hade varit så otrevlig. Men hon är konflikträdd

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Haha du har väl också bott någonstans innan den där lägenheten? Eller ska du bli utan helt bara för att den som bodde där innan ska få hela kakan?

Precis! Och i förra lägenheten hade jag dessutom högre elförbrukning. Ska jag då höra av mig till hon som flyttade in efter mig då jag blir utan för att jag måste swisha en tiggare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jag fick ett sms igår sent på kvällen ifrån den som bodde i min lägenhet innan. Han var bitter, och jag hade dålig moral.
Jag vet att jag inte är speciellt trevlig i konversationen. Men jag vet ryktesvägen vad det är för en idiot och kände inte för att vara trevlig. I min förra lägenhet hade jag högre förbrukning än vad jag har nu, inte orkar jag gråta om det.

Har inte svarat på det sista, misstänker att han hör av sig igen.

https://i.ibb.co/Psp6cNb/2.jpg
https://i.ibb.co/GRF7Lrk/3.jpg
https://i.ibb.co/vwhjfzg/4.jpg

Oj, jag hade inte ens bemödat mig att svara på det där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jag fick ett sms igår sent på kvällen ifrån den som bodde i min lägenhet innan. Han var bitter, och jag hade dålig moral.
Jag vet att jag inte är speciellt trevlig i konversationen. Men jag vet ryktesvägen vad det är för en idiot och kände inte för att vara trevlig. I min förra lägenhet hade jag högre förbrukning än vad jag har nu, inte orkar jag gråta om det.

Har inte svarat på det sista, misstänker att han hör av sig igen.

https://i.ibb.co/Psp6cNb/2.jpg
https://i.ibb.co/GRF7Lrk/3.jpg
https://i.ibb.co/vwhjfzg/4.jpg

... hela detta elstöd är så jävla flummigt. Är det inte bara "jaha, Pelle använde 1000 kWh under perioden, så han får 500 kr"? Hur kommer tidigare boende in i ekvationen?

Om det är så vill jag inte tänka på vilket krångel som kan uppstå för folk som flyttat mellan område 3 och 4 under perioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Tack! min flickvän vart skogstokig över att jag hade varit så otrevlig. Men hon är konflikträdd

Riktigt otrevligt skrivet och helt onödigt. Folk har det tufft. Ni vet säkerligen inte varandras situation.

Du kan dra din egen stämpel i pannan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Får lite pengar tillbaka. Skönt!

Det sjuka är att jag får ett email från Ellevio
Titel: "Nu börjar elprisstödet betalas ut" (som att här kommer Ellevio som räddaren i nöden efter att ha rånat en)
I brevet "Nu börjar Försäkringskassan betala ut elprisstödet"
Senare "Ellevio betalar inte ut elprisstödet".

Ska man skratta eller gråta?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Räknat ihop till cirka 1200 kr men vi får väl se snart på kivra om min matte varit tillräckligt bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Riktigt otrevligt skrivet och helt onödigt. Folk har det tufft. Ni vet säkerligen inte varandras situation.

Du kan dra din egen stämpel i pannan.

Sant att det var otrevligt. Hur hade du gjort om du fick sms ikväll med samma budskap? Ignorerat det? Svarat tack men nej tack?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Sant att det var otrevligt. Hur hade du gjort om du fick sms ikväll med samma budskap? Ignorerat det? Svarat tack men nej tack?

Jag hade betalat. Det känns rimligt att den som har förbrukat strömmen skall få stödet tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag hade betalat. Det känns rimligt att den som har förbrukat strömmen skall få stödet tycker jag.

Vad ska @Ang3r få i elstöd då? Ska man behöva leta upp vem som fått "sitt" elstöd och skicka ett SMS sent på kvällen om att de minsann ska betala det "jag" har "rätt" till?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Riktigt otrevligt skrivet och helt onödigt. Folk har det tufft. Ni vet säkerligen inte varandras situation.

Otrevligt att skicka tiggar-sms och försöka ge folk dåligt samvete också.

Jag bor också i hus och tycker det är dyrt, tycker du ska swisha mig en 500-ing och om du säger nej är du faktiskt nedrans otrevlig.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Riktigt otrevligt skrivet och helt onödigt. Folk har det tufft. Ni vet säkerligen inte varandras situation.

Du kan dra din egen stämpel i pannan.

Kan vara lämpligt att ha en buffert om man vill bo i hus så man slipper tigga andras pengar, annars kanske man borde fundera på ett annat boende..

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag hade betalat. Det känns rimligt att den som har förbrukat strömmen skall få stödet tycker jag.

Nu vill jag säga det . Nu dyker de där personerna upp som får lite idéer för de har lite dåligt ställt eller något.
Därför har Försäkringskassan gått ut med detta.

Från Försäkringskassan hemsida.

Varning för bedragare!
Just nu förekommer misstänkta bedrägeriförsök via brev, mejl, sms och telefon i syfte att komma åt privatpersoners inloggningsuppgifter, till exempel genom att be personen logga in med sitt bank.id eller klicka på en länk.

Svara inte på några sms eller något. De få ta kontakt med myndigheterna och lösa det genom där. Det är ju de som har satt ihop ett system som nu orsakar detta. Tycker att Ang3r inte ska lida för detta.

Den där som kräver pengar. Han är som en jag känner.
En liten historia:
Vi är fyra personer som ska kolla film. Vi köper hem lite godis som vi ska äta. Personen jag känner gömmer undan sitt godis och då äter vårt först tills det är slut. Sen när vi påpekar att nu får han ta fram sitt. Då säger han nej.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag hade betalat. Det känns rimligt att den som har förbrukat strömmen skall få stödet tycker jag.

Heter du möjligtvis Klint i efternamn? ^^
Så elstödet ifrån mitt förra boende där jag har haft högre elförbrukning, ska jag kontakta hon som bor i min gamla lägenhet?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Heter du möjligtvis Klint i efternamn? ^^
Så elstödet ifrån mitt förra boende där jag har haft högre elförbrukning, ska jag kontakta hon som bor i min gamla lägenhet?

Självklart ska du inte det. Hört flera som resonerar som Jocke och oftast är det när man har att vinna på det. Aldrig när man själv ska betala tillbaka. Bara rättigheter och inga skyldigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Heter du möjligtvis Klint i efternamn? ^^
Så elstödet ifrån mitt förra boende där jag har haft högre elförbrukning, ska jag kontakta hon som bor i min gamla lägenhet?

Det är väl rimligt att du får elstöd för den strömmen du har förbrukat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad ska @Ang3r få i elstöd då?

Rimligtvis för elen som hen förbrukade under den aktuella tiden?

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte se nånstans hur mycket man kommer få ? min mor som är pensionär har kollat överallt men hittar ingenstans info om hur mycket summan är.

Permalänk
Sötast
Skrivet av joakim99:

Jag hade betalat. Det känns rimligt att den som har förbrukat strömmen skall få stödet tycker jag.

Om du har annat du vill ge bort så hojta, jag är inte svår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Rimligtvis för elen som hen förbrukade under den aktuella tiden?

Men nu är det ju inte så systemet fungerar? Eller tycker du det är rimligt att behöva leta upp och trakassera de som nu bor på personens gamla adress?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför kan man inte se nånstans hur mycket man kommer få ? min mor som är pensionär har kollat överallt men hittar ingenstans info om hur mycket summan är.

Jag har kunnat se det hos min elnätsleverantör. Har dessutom fått brev från försäkringskassan om utbetalningen, plus att pengarna kommit in på kontot.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Heter du möjligtvis Klint i efternamn? ^^
Så elstödet ifrån mitt förra boende där jag har haft högre elförbrukning, ska jag kontakta hon som bor i min gamla lägenhet?

Ja och hon ska kontakta den som bodde i hennes gamla lägenhet, och denna ska i sin tur kontakta den som bodde i dennas lägenhet och så håller det på. Elstödet är även tänkt att täcka hög elkostnad för framtida elräkning.
Så rätt är också att byter ens framtida elräkningar med varandra, så den som bodde i ens bostad innan nu får betala ens kommande elräkningar och vice versa.

Om man tycker detta är krångligt att räkna ut så går det anlita en revisor för ca 2500kr/h som räknar ut det. Jag tror en revisor löser denna fråga för mindre än 50 000kr som man får dra av elstödet som personer ska få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl rimligt att du får elstöd för den strömmen du har förbrukat?

Jag har samma förbrukning här som i förra lägenheten. Så man kan utgå ifrån att jag har eldstöd för det jag förbrukat.
Att han köpt ett hus där det står i kontraktet att han inte får del utav elstödet som det är utformat är ju inte mitt fel eller problem.
Varför ska jag bli utan när han skrivit ett kontrakt?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Eller tycker du det är rimligt att behöva leta upp och trakassera de som nu bor på personens gamla adress?

Det är såklart inte ok. För egen del skulle jag inte kontakta tidigare ägare och begära pengar. Jag står dock fast vid min åsikt att det rimliga är att den som har förbrukat elen också får stödet.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är såklart inte ok. För egen del skulle jag inte kontakta tidigare ägare och begära pengar. Jag står dock fast vid min åsikt att det rimliga är att den som har förbrukat elen också får stödet.

Men stödet är även för framtida höga elkostnader, men de baserar det på mätning en viss period. De har gjort ett konstigt system att lämna ut pengarna som är skev, men det gick snabbt.

Man kan diskutera i hur de skulle ha löst det på annat sätt. Jag tänker mig skattelättnad vid deklaration. Självklart skulle detta ta längre tid, men det hade blivit mer rättvist.

Liksom många av oss får tillbaka en massa pengar på reseavdrag, bara lämna in kvitton. Jag fattar inte varför inte skulle gå för ens elräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är såklart inte ok. För egen del skulle jag inte kontakta tidigare ägare och begära pengar. Jag står dock fast vid min åsikt att det rimliga är att den som har förbrukat elen också får stödet.

Det kan man tycka, men det får man driva mot våra politiker och statstjänstemän som tog fram denna lösning inte mot någon stackars privatperson via tiggeri.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför kan man inte se nånstans hur mycket man kommer få ? min mor som är pensionär har kollat överallt men hittar ingenstans info om hur mycket summan är.

Man ska gå in på hemsidan där man har kontraktet hos. Kolla på alla fakturor mellan vis tid. Räkna ihop kilowatt timmar sen gånger 0.79 öre. så har du summan där.

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-...

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM