Telenor skickade 200 000 SMS till fel mottagare

Permalänk
Melding Plague

Telenor skickade 200 000 SMS till fel mottagare

Operatören rekommenderar att drabbade bläddrar genom sin historik i jakt på meddelanden som eventuellt kan ha hamnat fel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan bli pinsamt om det var "intima" SMS....

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga ?? Hoppas det blev lite fel här .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hur kan de inte veta vilka som hamnat fel? Detta borde bötfällas hårt eller något

Permalänk
Medlem

För mycket administration att reda ut vart de hamnat. De har absolut möjlighet att se.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

Jag brukar låta messenger och hotmail bara se mina medelande. Skicka inga sms den dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I vardagen använder de flesta SMS flitigt för all möjlig kommunikation.

Senast jag fick ett SMS var en påminnelse till tandläkaren för 3 veckor sedan

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Expertgissare

"Operatören skickar ut meddelanden för att informera drabbade individer om händelsen"
Får vi se hur många av dessa som hamnar fel

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Hm, SMS. Ja det ringer en klocka.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Påminnelse om att SMS aldrig bör användas för någon form av känslig eller viktig kommunikation då säkerheten är noll ur alla perspektiv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Påminnelse om att SMS aldrig bör användas för någon form av känslig eller viktig kommunikation då säkerheten är noll ur alla perspektiv.

Vilka anser du vara säkra?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av KroesusSork:

Senast jag fick ett SMS var en påminnelse till tandläkaren för 3 veckor sedan

Ja, det var en smått märklig beskrivning i artikeln måste jag hålla med om. Har inte skickat ett enda sms den här månaden. Har tagit emot en handfull automatiskt utskickade erbjudanden, leveransnotiser och liknande, men "använder flitigt i vardagen"? Högst tveksamt om det verkligen gäller "de flesta".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

De enda SMS jag får är från 2FA och en massa reklam från diverse butiker. Kommer inte ihåg när jag skulle ha skickat ett eget senast.. allt går via Messenger istället.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Fyfan, tänk att vakna upp och se att man har 200 000 olästa sms.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Ajdå...
Vilken tur att majoriteten av Sweclockare inte använder SMS till förmån för amerikanska bolag som defintivt jobbar hårt med personlig integritet, så det är ju inte ett problem...

@P-son78

Brevduvor ska tydligen vara rätt säkra även om det är svårt att få en konfirmation om att det är rätt mottagare.
MC-ordonnans är ju rätt säkert det också...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur kan de inte veta vilka som hamnat fel? Detta borde bötfällas hårt eller något

Jag tycker tvärtom. Om de vet vem som messat till vem så har de snokat för mycket i användarnas privatliv. Det borde vara böter på att logga sådan historik. Men tyvärr är det inte så lagarna ser ut i vårt övervakningssamhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Vilka anser du vara säkra?

Klienten bör verkligen ha öppen källkod. E2E kryptering med avsändarsignering. Tillräckligt stor för att ha ordentlig tredjepartsgranskning. Leveransverifiering är trevlig om än inget måste.

Kändaste tjänsten som uppfyller detta är nog Signal.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tycker tvärtom. Om de vet vem som messat till vem så har de snokat för mycket i användarnas privatliv. Det borde vara böter på att logga sådan historik. Men tyvärr är det inte så lagarna ser ut i vårt övervakningssamhälle.

De vet fullt och väl vilka sms som är påverkade och var de hamnat, det som de däremot inte kan se är själva innehållet.

Men som visats om och om igen går det att lista ut rätt mycket med enbart metadata, men självklart finns massvis med loggar som visar exakt var smsen hamnat - Problemet är snarare att det är väldigt dyrt att sätta arbetstid på att lista ut det. Enklare och billigare att be om ursäkt och gå vidare.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Förväntar mig att många politiker använder SMS flitigt till sådant som de inte borde. Kan bli smaskigt.

Permalänk
Medlem

Detta hände mig. Men jag trodde felet låg hos Tele2 så jag ringde och felanmälde till dom.

Så jävla weird händelse.
Får ett sms från en polare (som har Telenor) med "årets memes". Svarar honom något i stil med: Gillade nummer 26 där med hunden!
Sitter 2 sekunder efter det i ett jobbsamtal och märker inte att jag får ett sms från okänd person. Men får också några sekunder efter det ett samtal också från samma nummer. Kan dock inte svara eftersom jag redan sitter i telefon.

Ringer upp nummret och säger "Hej du hade ringt mig såg jag".
Personen svarar "Ja, och vem är du då?"
Jag blir väldigt förvirrad och säger "Det är Robert. Men det var ju du som ringde mig, så vad hade du på hjärtat?"
Han låter ännu mer förvirrad och säger "Det var ju du som smsade mig. Något om hundar?"
Då börjar det ju klicka för mig att jag kanske råkat skicka sms till fel person. Så jag får ju vackert be om ursäkt och berättar att det var menat till polaren.

Det skumma i allt är att det syns inte på min telefon att sms:et gått iväg till någon annan än min polare. Min polare fick sms:et också så så långt gick ju allt rätt i alla fall.
Men man blir ju rädd för att skicka viktig och känslig info på jobbluren från och med nu. Inget hemligstämplat via sms framöver i alla fall för min del.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Det skumma i allt är att det syns inte på min telefon att sms:et gått iväg till någon annan än min polare. Min polare fick sms:et också så så långt gick ju allt rätt i alla fall.

Låter rimligt, du skickade ju till rätt nummer, Telenor däremot levererade meddelandet fel (också?).

Skrivet av Colery:

Men man blir ju rädd för att skicka viktig och känslig info på jobbluren från och med nu. Inget hemligstämplat via sms framöver i alla fall för min del.

Just det låter iaf som en sund insikt, helt oavsett denna specifika incident.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tycker tvärtom. Om de vet vem som messat till vem så har de snokat för mycket i användarnas privatliv. Det borde vara böter på att logga sådan historik. Men tyvärr är det inte så lagarna ser ut i vårt övervakningssamhälle.

Det kan ju vara känsliga saker som 2FA som hamnat i fel händer. Håller dock med om att vi spåras för mycket

Sjukaste är ju de som spårar genom metadata, så ju mer du blockar desto mer unik blir du… sjukt att det får bli så

Permalänk
Medlem

Hoppas de får extrema böter för detta. Hade inte varit synd om hela bolaget gick under över en sån här miss.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

De enda SMS jag får är från 2FA och en massa reklam från diverse butiker. Kommer inte ihåg när jag skulle ha skickat ett eget senast.. allt går via Messenger istället.

Efter många år där jag inte använder SMS har jag nu gått i princip helt över till det efter att jag fick mobil som stöder RCS, tycker det är riktigt bra igen.

Jag är dock osäker på om man klassar RCS=SMS i dag?!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Efter många år där jag inte använder SMS har jag nu gått i princip helt över till det efter att jag fick mobil som stöder RCS, tycker det är riktigt bra igen.

Jag är dock osäker på om man klassar RCS=SMS i dag?!

RCS är inte SMS, utan mer som iMessage då det går via datatrafiken.

Själv använder jag sms minst varje vecka

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Fy fan vad det ska ha plingat i den telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Det skumma i allt är att det syns inte på min telefon att sms:et gått iväg till någon annan än min polare. Min polare fick sms:et också så så långt gick ju allt rätt i alla fall.
Men man blir ju rädd för att skicka viktig och känslig info på jobbluren från och med nu. Inget hemligstämplat via sms framöver i alla fall för min del.

Ja man kan ju undra hur det fungerar egentligen. Jag skickade till en kollega, som inte fick SMS:et. Däremot hörde en främling av sig och berättade att jag nog skickat fel.

Permalänk
Medlem

Kan inte @versions begära ut lämpliga handlingar från PTS och skriva en artikel om vad det var som orsakade detta? Det vore ju sjukt intressant. Mjukvarufel känns ju osannolikt om det är en av flera "noder". Något esoteriskt hårdvarufel? Någon som överklockat en mobilmast?

Permalänk
Medlem

Lustigt hur olika det för folk.
På min arbetstelefon så skickas och tas emot en hel del SMS varje arbetsdag.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Klienten bör verkligen ha öppen källkod. E2E kryptering med avsändarsignering. Tillräckligt stor för att ha ordentlig tredjepartsgranskning. Leveransverifiering är trevlig om än inget måste.

Kändaste tjänsten som uppfyller detta är nog Signal.

RCS kör väl E2E kryptering by default?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.