Moderkortsförsäljning störtdyker

Permalänk
Medlem

Köpte mitt B450 för 1000kr 2019. Att ha det i bakhuvudet när man tittar på vad dagens moderkort kostar gör att iaf jag blir totalt ointresserad av att köpa nytt. Visst har man råd men för mig är känslan av att jag blir blåst för stor. Därför kommer nog jag och många andra bara byta när man verkligen behöver, vilket betyder många många år av samma hårdvara. Tidigare var det lättare att ge sig chansen till att känna villhöver över nya komponenter men nu är det slut med det.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Köpte mitt B450 för 1000kr 2019. Att ha det i bakhuvudet när man tittar på vad dagens moderkort kostar gör att iaf jag blir totalt ointresserad av att köpa nytt. Visst har man råd men för mig är känslan av att jag blir blåst för stor. Därför kommer nog jag och många andra bara byta när man verkligen behöver, vilket betyder många många år av samma hårdvara. Tidigare var det lättare att ge sig chansen till att känna villhöver över nya komponenter men nu är det slut med det.

Precis så! Kommer sitta kvar på B450 tills det kommer en meningsfull uppgradering och känslan av bra deal är tillbaka.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att uppgradering av moderkort som är t.ex b450 är vinningarna noll.

Permalänk
Medlem

Har ingen anledning att uppgradera min dator den kan tuffa på ca 3 till 5 år till är lite överklocka till 4.19 GHz
Så jag väntar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror priset är en stor faktor helt klart. Givetvis finns det andra faktorer också. Moderkort är en av dom komponenter (tillsammans med chassin och grafikkort etc.) som gått upp mest i pris sen en tid tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Även om man slopat all skatt på el hade priserna ändå skenat, grundproblemet är ju exporten som sätter priserna även i Sverige. Möjligen skulle en fet straffskatt på elexport hjälpt, men det skulle väl vara kriminellt.

Angående moderkort så känns de inte värda pengarna. De är säkert skitavancerade, vad vet jag, men när jag köpte sprillans nytt moderkort senast kostade budgetkorten kring 500, jsg köpte ett mellankort som var tidigt med USB3 för 920kr. Detta var alltså 2010...

Det stämmer ju inte då inflationen drivs på av högre elpriser och bränslepriser . Hade man inte lagt ner kärnkraft så hade kablarna inte kunnat ta den elen till utlandet . Det blir billig el när det blåser det är på grund av att det skapas mer el än vad vi kan sälja .Detsamma gäller naturligtvis all el .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Alla SKU's har ju blivit väldigt mycket dyrare. Så inte så konstigt att efterfrågan minskar. Det som är lite märkligt är väl att ja, till viss del kan kostnaden förklaras med bättre VRM och dylikt. Men behöver kunderna det? Även de VRM som fanns på overkill-korten för 3 år sedan är ju fortfarande overkill för dagens processorer även om man kör LN2 så det känns som att de fläskat på helt I onödan bara för att kunna öka sina marginaler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Tacka våra bränsle och elpriser för det! Detta kunde regeringen motverkat med tillfälliga skattesänkningar på bränsle och el, men så mycket fattar de inte. Det är väl bättre att höja räntan så vi blir ännu fattigare..

lol, skattesänkningar innebär ju ännu högre priser. Det är därför man höjer räntan för att göra folk fattiga. Då minskar köptrycket.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en squeeze på Nvidia, där de har för stora lager av överprisade kort i förhållande till efterfrågan. Då grafikkort har så breda applikationer så tror jag att det kommer ta tid, men några år in i den kommande vargavinters-recessionen så torde de ha mjukat upp betydligt på konsumentsidan. Det var inte jag som sålde 3080-kort för 20k, det var dem. De har fått sitt goda, nu är det konsumenternas tur.

Permalänk
Medlem

När en dator idag kostar 50% mer än den gjorde 2000, då datorerna var rätt dyra, så är det väl inte så konstigt att de flesta inte har råd med en ny dator. Medräknat dollarns värde och inflation..

Skulle själv vilja uppgradera, samt köpa en till sambon så hon kan lira med mig och sonen.
Tar emot att kolla på en typ mid gaming dator som är dyrare än high-end datorn man köpte för snart 6 år sen.

Väntar och hoppas att priserna ska gå ner yttligare.
Enda som kan få mig att köpa ny dator nu är om något i de gamla går sönder.
Hade gärna suttit på bättre grejer för att få bättre prestanda...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Marknaden lär sig av Nvidia och Amd...

Säljs det inte? -> sänk produktionen och höj priset.

Permalänk
Medlem

Inflation på ÖVER 10% med skenande mat, el och drivmedelspriser med grädden på moset en styrräntan på 3% från förra veckan.
Det kapar köpkraften på en normal familj med 35-40000Kr om året enligt ekonomer runt om i landet.

Inte konstigt att försäljningen på sällan varor sjunker som stenar då annat (borde) prioriteras.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

För 5 år sedan fick du en mellanklass för 1500-2500 och en värsting för 5-6000. Nu kostar mellan 5000 🙄

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alla SKU's har ju blivit väldigt mycket dyrare. Så inte så konstigt att efterfrågan minskar. Det som är lite märkligt är väl att ja, till viss del kan kostnaden förklaras med bättre VRM och dylikt. Men behöver kunderna det? Även de VRM som fanns på overkill-korten för 3 år sedan är ju fortfarande overkill för dagens processorer även om man kör LN2 så det känns som att de fläskat på helt I onödan bara för att kunna öka sina marginaler.

Ett stort problem där är ju att effekten sprungit iväg något enormt, 13900k drar ju t ex 400W i Swecs test.

Skulle nästan behövas en segmentering i socklar , för jag antar att man smackar på VRM så att ingen sätter in en 13900k i ett b760 och bränner ner något.

Permalänk
Medlem

Vad kan moderkorten ha gått upp med på slutet? 50%?

Man får ju knappt ett moderkort under 1200kr om man inte tar en rejäl snikvariant. Det är snart så att moderkorten är dyrare än cpu:erna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

lol, skattesänkningar innebär ju ännu högre priser. Det är därför man höjer räntan för att göra folk fattiga. Då minskar köptrycket.

Lool det är ju bara löjligt .Vi kör det vi måste gränsen är redan nådd vid tex 15 kr för bensin vi kör inte mindre för att den kostar 20 . Samma med elen

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ett stort problem där är ju att effekten sprungit iväg något enormt, 13900k drar ju t ex 400W i Swecs test.

Skulle nästan behövas en segmentering i socklar , för jag antar att man smackar på VRM så att ingen sätter in en 13900k i ett b760 och bränner ner något.

Dålig vram = begränsad effekt budget = förmodligen sämre prestanda.

Detta sker redan nu på budget kort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ett stort problem där är ju att effekten sprungit iväg något enormt, 13900k drar ju t ex 400W i Swecs test.

Skulle nästan behövas en segmentering i socklar , för jag antar att man smackar på VRM så att ingen sätter in en 13900k i ett b760 och bränner ner något.

En grov tumregel är väl att man bör ha en VRM som kan leverera minst dubbelt så många Ampere som processorn drar Watt. Så då borde ju de billigaste ha en VRM som klarar dubbelt vad den törstigaste processorn de stödjer drar i stock. Men även de billigaste fläskar ju på långt över det nu. Det är så jag menar. Det är klart att törstigaste processorer kräver kraftfullare VRM, men även de som ska vara budget och mellanklass är ju uppvridna till elva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För min egen del är det inte priserna som är det värsta, även om dom är höga nog och lite till. Det värsta för min del är att både AMD och Intel håller på att döda entusiasmen på cpu'er genom att helt enkelt göra det nyttelöst att överklocka och tweaka grejerna.

Kvar finns minne att tweaka, och där är det på sin höjd tre moderkort som duger om man skall maxa, och de kostar 10k+.
För att inte tala om priserna på ett bra kit med A-Die som klarar 8200+. Klart, känner man någon i Taiwan som kan agera pusher så kan man komma undan relativt billigt, men det blir mindre och mindre av dom. Har överklockat i snart 30 år, men det börjar hänga på sista versen måste jag medge.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ett stort problem där är ju att effekten sprungit iväg något enormt, 13900k drar ju t ex 400W i Swecs test.

Skulle nästan behövas en segmentering i socklar , för jag antar att man smackar på VRM så att ingen sätter in en 13900k i ett b760 och bränner ner något.

Men hur ofta gör du något på din pc som gör att cpu drar 400w? Det är en otroligt missvisande siffra som ingen här kommer se på daglig basis. I spel drar den inte mer än någon annan cpu i spel som faktist är cpu bound, mellan 80-120W.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Rätt logiskt att försäljningen dyker när priserna går upp så kraftigt.
Kör på med mitt Asus Prime X370 Pro från 2017. Det gick lite knaggligt i början med detta moderkort men efter ett tjugotal BIOS-uppdateringar genom åren funkar det riktigt stabilt. Skulle kunna stoppa in en 5800X3D om jag ville så plattformen skulle kunna leva flera år till. AMD gjorde helt enkelt AM4 för bra, speciellt för de som väntade lite och skaffade moderkort med 400 eller 500 chipset.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag tror det är standarden som höjts som gör moderkort så dyra, alla moderkort måste idag ha alla funktioner av någon anledning. Att hitta nya moderkort med endast det mest basala är svårt. mITX brukade vara billiga, men eftersom storlek har blivit mode igen så proppar man in alla funktioner på liten yta och då blir det dyrt, istället för att hålla det avskalat.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt alls, speciellt för ASUS som numera tar rejält mycket mer, man får knappt midend-kort för under 4k. Lägg sedan till processor, minnen och grafikkort.. Även kylare har ökat rejält, t ex Noctua D15 köpte jag för 750kr, idag kostar exakt samma modell 1359kr.
Mitt Z390 Maximus Hero XI kostade mig 3490kr 2018-11, motsvarande idag för Z790 kostar 8159kr..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Det stora problemet för mig har varit att jag alltid kört efter tesen jag lärde mig en gång ang bugdetering för prisvärda gaming datorer: Du köper en processor efter dina behov, den kostar det den kostar, utgå ifrån det. Du köper ett moderkort för 25% mindre än vad CPU:n kostade så är det lagom för CPU:n i fråga och köper sedan ett grafikkort som kostar 50% mer än processorn så får du vettig balanserad Gaming PC.

Låt oss se ett modernt AMD exempel: Ryzen 5 7600: 3000kr, B650 (med VRM kylflänsar, jag köper aldrig korten utan) 2700-2800kr, RX 6750 XT ca. 6000kr.

Allt stämmer i kalkylen förutom vart moderkortet sitter, det kostar i princip lika mycket som processorn, ett bra koncept för att inte sälja nya delar till mig just nu. Annars skulle jag vara rätt nöjd med prestandan på en dator som den ovan, duger verkligen till allt, trots helt tokiga GPU priser.

Permalänk
Medlem

Är det svindyrt med grafikkort så blir det ingen uppgradering av datorn. Så enkelt är det för mig iaf.

Det blev en xbox series x istället. Jag får inte ens ett grafikkort med motsvarande prestanda för pengarna den kostade. Sen skulle jag ju behöva moderkort, cpu, minnen mm också... Det skulle bli på tok för dyrt, för vad jag får. Det får bli att spela lite nyare spel som jag vill spela (tex starfield) på xboxen på 4K-tvn och gtx1070n och mitt ryzen 3600 får leva ett par år till och bör väl räcka till spel som diablo 4 och annat i 1080p ett bra tag till.

Får väl se om det blir en retur till pc-spelande för "top of the line"-spel i framtiden för mig, men jag kommer nog bli kvar på xboxen framöver.

PC-spelandet är på väg bort för mig, det är den dystra sanningen, och det har egentligen bara att göra med priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Men hur ofta gör du något på din pc som gör att cpu drar 400w? Det är en otroligt missvisande siffra som ingen här kommer se på daglig basis. I spel drar den inte mer än någon annan cpu i spel som faktist är cpu bound, mellan 80-120W.

Min poäng är att moderkorts tillverkarna måste ta höjd för den förbrukning oavsett hur ofta man kommer upp i det.

Permalänk
Medlem

En kombination av faktorer gällande ekonomi och prestanda bidrar till den generella nedgången.
Att just Asrock drabbats hårdast är väl främst för att deras målgrupp är dem som vill ha bästa pris/prestanda och (ännu) inte fått någon "utdelning" med den nya generationen moderkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nasso:

Är det svindyrt med grafikkort så blir det ingen uppgradering av datorn. Så enkelt är det för mig iaf.

Det blev en xbox series x istället. Jag får inte ens ett grafikkort med motsvarande prestanda för pengarna den kostade. Sen skulle jag ju behöva moderkort, cpu, minnen mm också... Det skulle bli på tok för dyrt, för vad jag får. Det får bli att spela lite nyare spel som jag vill spela (tex starfield) på xboxen på 4K-tvn och gtx1070n och mitt ryzen 3600 får leva ett par år till och bör väl räcka till spel som diablo 4 och annat i 1080p ett bra tag till.

Får väl se om det blir en retur till pc-spelande för "top of the line"-spel i framtiden för mig, men jag kommer nog bli kvar på xboxen framöver.

PC-spelandet är på väg bort för mig, det är den dystra sanningen, och det har egentligen bara att göra med priserna.

Fun Fact:

Ditt GTX1070 presterar ungefär som den GPU'n i ditt Xbox X (RX 6600XT) Så det blev inte en sån stor upgrade för 6000:-.. kanske 10-15% mer på xboxet.. till priset av att du blev låst och endast kan spela, inget annat.

Man kan få ett RX 6700 XT som är en aning bättre än de Gpu'er i nyaste generationen konsoler för ca 5000:- nu...och nej, du behöver inte uppgradera hela din dator för det.

Bara en fråga, vad tror du ditt xbox X motsvarar i PC-världen när det kommer till prestanda?

Konsolerna är inte optimerade bättre nej.. då skulle de inte kämpa med 30FPS och ha enorma svårheter mer strålspårning..

Nej, inte det heller.. och nej.. ja, konsolerna är låsta PC's.. och de optimeras genom ''sänk grafiken tills det slutar lagga'' inget magiskt.

och ja, ditt 1070 skulle du också kunna koppla till din 4k TV och spela i 4k med låga inställningar precis som på ditt Xbox X.. 30 eller 60FPS, troligast 30FPS på nyare titlar, precis som ditt Xbox X.

Fördelen med PC är man kan spela så mycket fler spel och bakåtkompatibelt, samt man kan surfa fritt =P

MEN! jag håller med, det är dyrt med dagens hårdvaror.. det försvarar jag ej, därav kollar jag mer på begagnatmarknaden.. räddar miljön och tjänar lite stålar på det.

Man behöver inte ha det senaste för att spela, eller få bättre upplevelse än dagens moderna konsoler för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348279:

Fun Fact:

Ditt GTX1070 presterar ungefär som den GPU'n i ditt Xbox X (RX 6600XT) Så det blev inte en sån stor upgrade för 6000:-.. kanske 10-15% mer på xboxet.. till priset av att du blev låst och endast kan spela, inget annat.

Man kan få ett RX 6700 XT som är en aning bättre än de Gpu'er i nyaste generationen konsoler för ca 5000:- nu...och nej, du behöver inte uppgradera hela din dator för det.

Bara en fråga, vad tror du ditt xbox X motsvarar i PC-världen när det kommer till prestanda?

Konsolerna är inte optimerade bättre nej.. då skulle de inte kämpa med 30FPS och ha enorma svårheter mer strålspårning..

Nej, inte det heller.. och nej.. ja, konsolerna är låsta PC's.. och de optimeras genom ''sänk grafiken tills det slutar lagga'' inget magiskt.

och ja, ditt 1070 skulle du också kunna koppla till din 4k TV och spela i 4k med låga inställningar precis som på ditt Xbox X.. 30 eller 60FPS, troligast 30FPS på nyare titlar, precis som ditt Xbox X.

Fördelen med PC är man kan spela så mycket fler spel och bakåtkompatibelt, samt man kan surfa fritt =P

MEN! jag håller med, det är dyrt med dagens hårdvaror.. det försvarar jag ej, därav kollar jag mer på begagnatmarknaden.. räddar miljön och tjänar lite stålar på det.

Man behöver inte ha det senaste för att spela, eller få bättre upplevelse än dagens moderna konsoler för samma peng.

Jag ska villigt erkänna att jag inte grävde ner mig i det jättedjupt. Jag googlade bara och hittade någon artikel som sa att det var jämförbart med ett 2080 ti. Ingen aning om det stämmer. Userbenchmark säger att den har 156% av prestandan, så det var bara det jag gick efter. Efter lite mer googlande nu verkar många säga 2070/2070 super istället.

Det är lite svårt att jämföra priser rakt av. 2080 ti går ju inte att köpa längre.

Jag var i en situation där jag ville kunna spela nya spel i 4k. Och hade två val:

* Köpa en xbox series x (jag betalade 4500kr)
* Uppgradera grafikkortet i min dator. Hade jag gått den vägen hade jag nog siktat in mig på ett gtx 3070. Det är ju ett bättre grafikkort än det i xboxen men det är där jag kände att det hade varit rimligt att lägga mig. Ska jag ändå uppgradera datorn vill jag lägga mig på "högre mellanklass".

Att mitt 1070 skulle prestera ungefär som GPUn i min xbox series x köper jag inte alls. Min 1070 har varken dlss eller ray tracing och mår inte alls bra av 4k. De är inte jämförbara alls när det kommer till prestande. Min xbox tuffar på i 30 eller 60 fps i 4k. mitt 1070 skulle nog svettas i typ 10.

Jag tycker att jag fick jäkligt mycket hårdvara för mina 4500 kr iaf. Betydligt mer än jag hade fått i form av dator för samma peng.

Jag har inte kasserat min dator. Jag säger bara att det inte känns värt att uppgradera bara för att jag vill spela några enstaka nyare spel i 4k med bra flyt. Min nuvarande dator duger fullgott till diablo, overwatch, squad, battlefield 2042 och allt annat jag använder den till. Till starfield i 4k tror jag inte att den skulle funka särskilt bra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag ska villigt erkänna att jag inte grävde ner mig i det jättedjupt. Jag googlade bara och hittade någon artikel som sa att det var jämförbart med ett 2080 ti. Ingen aning om det stämmer. Userbenchmark säger att den har 156% av prestandan, så det var bara det jag gick efter. Efter lite mer googlande nu verkar många säga 2070/2070 super istället.

Det är lite svårt att jämföra priser rakt av. 2080 ti går ju inte att köpa längre.

Jag var i en situation där jag ville kunna spela nya spel i 4k. Och hade två val:

* Köpa en xbox series x (jag betalade 4500kr)
* Uppgradera grafikkortet i min dator. Hade jag gått den vägen hade jag nog siktat in mig på ett gtx 3070. Det är ju ett bättre grafikkort än det i xboxen men det är där jag kände att det hade varit rimligt att lägga mig. Ska jag ändå uppgradera datorn vill jag lägga mig på "högre mellanklass".

Att mitt 1070 skulle prestera ungefär som GPUn i min xbox series x köper jag inte alls. Min 1070 har varken dlss eller ray tracing och mår inte alls bra av 4k. De är inte jämförbara alls när det kommer till prestande. Min xbox tuffar på i 30 eller 60 fps i 4k. mitt 1070 skulle nog svettas i typ 10.

Jag tycker att jag fick jäkligt mycket hårdvara för mina 4500 kr iaf. Betydligt mer än jag hade fått i form av dator för samma peng.

Jag har inte kasserat min dator. Jag säger bara att det inte känns värt att uppgradera bara för att jag vill spela några enstaka nyare spel i 4k med bra flyt. Min nuvarande dator duger fullgott till diablo, overwatch, squad, battlefield 2042 och allt annat jag använder den till. Till starfield i 4k tror jag inte att den skulle funka särskilt bra dock.

Du hade ju kunnat köpt ett 6800 xt begagnat eller 6750xt nytt för 5k~ och fått dubbla prestandan över xbox

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25