Permalänk
Medlem

Tror det var på 90-talet jag dränerade huset. Hade flextid men systemet hade brakat ihop så den tid jag firade från jobbet och arbetade hemma märktes inte. Vi hade försetts med mobiltelefoner så det gick ju bra att svara hemifrån utan att någon fattade att jag jobbade hemma. Ibland har man tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför kan ingen bygga ett simpelt tidsrapporteringssystem? Vi kör IFS som är riktigt dåligt, men inte det sämsta jag haft, dock verkar det ha ändrats nu till det sämre. I torsdags jobbade jag fyra timmar och vabbade fyra timmar. Den vanliga proceduren är att fylla i detta och sen ändra för uträkningen blir alltid konstig. Men idag fick jag inte ändra det jag skrivit in så resultatet blev:
<Uppladdad bildlänk>

Hur kan systemet vara så fruktansvärt dumt? Jag fyllde i att jag jobbade 0730-1130 (vilket blir fyra timmar), paus för lunch (den är påtvingad och tar man inte med den i beräkningen så blir det mer fel) och sen VAB 1230-1630 (det blir också fyra timmar ffs). Det är det enda jag fyllt i, ett tidsspann på fyra timmar för arbete och ett på fyra timmar för VAB. Så varför får jag 4,5 timmar arbetat, varav en halvtimme tas från flexbanken, och bara 3,5 timmar VAB? Jag har redan ansökt om fyra timmar VAB så rent tekniskt är ju detta ett brott. Nåväl, detta är det normala som sagt, varje gång jag vabbat del av dag får jag gå in och ändra intervallen tills resultatet blir vad jag vill ha, men nu fick jag inte det längre. Hur smart är det? Bygga ett system där det alltid blir fel först, och sen ta bort möjligheten att korrigera?

Prata med din fackliga representant.

Inget vi kan lösa här.

För övrigt så anser jag att SAP är ett av de absolut sämsta systemen ur användarsynvinkel. Det fungerar för de som jobbar dagligen i det och har en hel manual i huvudet, men för alla som bara skall använda det någon gång i veckan är det helt virrigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Prata med din fackliga representant.

Jag är en facklig representant. Jag vet inte vad du tror att facket har för mandat eller makt men den är mindre och mer begränsad än många tror, och val av tidrapporteringssystem är inget facket kan lägga sig om det inte är så katastrofalt att det utgör en allvarlig risk för den psykosociala arbetsmiljön eller liknande.

Citat:

Inget vi kan lösa här.

Nej, det är en gnäll-tråd så mitt syfte var bara att gnälla av mig.

Men det är lite konstigt i mina ögon att alla tidrapporteringssystem är så kassa. Det enklaste jag har varit med om var en mall i Excel som jag använde på ett litet skitföretag för tjugo år sedan, visserligen en mall jag gjorde själv för de var inte så haj på Excel, men där var det bara att fylla i tiderna så räknades timmarna fram med övertid och så. Sen har det bara blivit värre. Ett tag fick jag remota in till en dansk Windows Server 2003 (långt efter 2003) och där tidrapportera i någon specialanpassad version av Dynamics Ax exempelvis. IFS som jag har nu är väl bättre än det, men det är knappt, och jag måste använda VPN för att kunna logga in trots att det är en öppen webbsida på internet, inget intranät eller så.

Citat:

För övrigt så anser jag att SAP är ett av de absolut sämsta systemen ur användarsynvinkel. Det fungerar för de som jobbar dagligen i det och har en hel manual i huvudet, men för alla som bara skall använda det någon gång i veckan är det helt virrigt.

Jo SAP är extremt komplicerat och inte så användarvänligt. Samtidigt är det ju ett av få system som kan hantera så mycket som det ändå kan med sina hundratals moduler och så. Men komplexiteten är ju vad som gör det jobbigt att använda också. Det är ju en hel vetenskap bara att ha koll på de moduler inom SAP som finns inom ett specifikt område liksom. Vilket väl är anledningen till att SAP-konsulter tjänar så bra, vilket i sin tur är anledningen till att ingen vill pilla i en SAP-installation utan allt runtomkring får anpassa sig istället.

Permalänk
Medlem

Angående tidsrapportering minns jag när jag sommarjobbade på ett cementgjuteri i början på 60 talet. Jag fick för egna pengar köpa en svart anteckningsbok och där anteckna när jag kom och gick. Denna lämnade jag i veckoslutet till killen som skötte kontoret. Han körde också lastbilen. Helt fria arbetstider. Och alla beslut togs demokratiskt i fikarummet. Där var tre delägare men deras röst vägde inte mer än andras. Riktigt hårt arbete att jobba med cement men ändå en väldigt bra arbetsplats.

Permalänk
Medlem

Vill verkligen inte gnälla på folk som går till gymmet, finns dom som inte ens kommer så långt, MEN.
Ett ytterst stort MEN. Det finns 2 grupper gymbesökare som jag verkligen hatar.

Dom som öppet dömer andra för deras träning, ofta högljutt i grupp så att de som kanske är lite överviktiga eller har svårt med att komma igång hör och ser det, lär ju inte direkt göra det troligt att dom kommer igen.

Den andra gruppen är de som måste använda 01939220maskiner och bänkar på samma gång och sen springer kors och tvärs över gymmet och gör 100 övningar samtidigt. Okej kanske om man håller sig till 2 saker så väntetiden för andra inte blir så lång, men när det börjar handla om 10 minuter mellan varven med en maskin så skapar det onekligen långa köer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Vill verkligen inte gnälla på folk som går till gymmet, finns dom som inte ens kommer så långt, MEN.
Ett ytterst stort MEN. Det finns 2 grupper gymbesökare som jag verkligen hatar.

Dom som öppet dömer andra för deras träning, ofta högljutt i grupp så att de som kanske är lite överviktiga eller har svårt med att komma igång hör och ser det, lär ju inte direkt göra det troligt att dom kommer igen.

Den andra gruppen är de som måste använda 01939220maskiner och bänkar på samma gång och sen springer kors och tvärs över gymmet och gör 100 övningar samtidigt. Okej kanske om man håller sig till 2 saker så väntetiden för andra inte blir så lång, men när det börjar handla om 10 minuter mellan varven med en maskin så skapar det onekligen långa köer.

Ni glömde dom som tillbringar betydligt mer tid i maskinen med mobilen än träning.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Den andra gruppen är de som måste använda 01939220maskiner och bänkar på samma gång och sen springer kors och tvärs över gymmet och gör 100 övningar samtidigt. Okej kanske om man håller sig till 2 saker så väntetiden för andra inte blir så lång, men när det börjar handla om 10 minuter mellan varven med en maskin så skapar det onekligen långa köer.

Går de uppenbart bort ifrån maskinen fler än någon/några minuter är det ju bara att ta den. Hände mig sist på gymmet, jag sitter och kör benpress och så kommer en kille och säger att han "kör där"... jag bara tittade på honom med 50/50 förvåning och latent ilska (hur fan kan man använda en maskin när man inte är där undrar jag?). Sedan sade han "du kan köra emellan om du vill" innan jag hann svara, men jag gjorde ett sista långt set och gick sedan; orkade inte ta debatten när jag ändå nästan var klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför kan ingen bygga ett simpelt tidsrapporteringssystem...

På ämnet.
Vi har ett simpelt flexsystem från Heroma. Bara blippa In på morgon, Ut rast, In rast och Ut när man går hem.
Vi hade för några år sen en kollega som fuskade med dessa tider. Hans flickvän som arbetade på städ stämplade in honom när hon kom, nästan 2 timmar före han började sin arbetstid.
Samlade på sig massor med tid som han sen tog ut och flexade hem runt tvåtiden och redan vid lunch på fredagar. För enligt systemet hade han "jobbat sina timmar" redan.
Han fick ju till slut sparken.

Nu några år senare så har vi nu fått höra från chefen att fusk med flextiderna renderar en skriftlig varning direkt. Inga samtal eller chanser till bättring. Skriftlig varning. Direkt!
Men nu till det egentliga gnället.
Chefen trycker på det här och har gjort nu sen i slutet på förra året. Men han ger inte någon förklaring på varför det här är aktuellt igen.
Är det någon som misstänks fuska? "Jag vet ju att det inte här någon här som fuskar, men ni ska veta detta"
Till saken hör att det är ingen som fuskar här hos oss. Det vet vi. Men ändå ska han på och mala om det med en riktigt otrevlig ton.
Nån bra förklaring ger han inte mer än att "därför".
Är det här övergripande information till hela kommunen (7000 anställda), till förvaltningen (800), till avdelningen (450) eller bara till oss i enheten (20)? "Nej det är bara vi i enheten" svarar chefen.

Men nått är det. Han har börjat gå in och peta i absoluta skitsaker, bara för att han inte har något annat att påpeka på. Det börjar bli tröttsamt.

Men det är också samma chef som säger till mig på medarbetarsamtal att jag ska "tänka mindre på mina rättigheter och arbetsgivarens skyldigheter. Bara go with the flow"

Permalänk
Medlem

Vi rapporterar bara frånvaro (vabb/sjuk/ledig…) varför bry sig om minuter hit och dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi rapporterar bara frånvaro (vabb/sjuk/ledig…) varför bry sig om minuter hit och dit?

Min arbetsgivare har börjat blanda sig i minuter hit och dit. Varevigaste minut som är felstämplad dras av, ner till 30 sekunders nogrannhet.

Tycket det är rätt löjligt, speciellt då det även gäller försäljare som lätt säljer för 5-6miljoner kronor i månaden, och skapar detta mervärde för företaget oberoende om dom sitter i sitt kontor eller gör kundbesök.

Det är ju inte direkt så att domdär 37 sekunderna en viss herreman kom försent till jobbet gjorde att företaget gick på förlust.

Permalänk
Medlem

Hatar vintern och dessa temperaturväxlingar! Ena dagen är det +4 och nästa är det -11. Först kommer det snö och sedan halvsmälter det till en issörja som sedan fryser till igen, och på det beckmörker.

Superkul att cykla till jobbet dessa tider, riskerar livet varje dag. Hat och död åt allt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

På ämnet.
Vi har ett simpelt flexsystem från Heroma. Bara blippa In på morgon, Ut rast, In rast och Ut när man går hem.

Det är inte ett tidrapporteringssystem utan en stämpelklocka.

Det löser visserligen tidrapporterna men det innebär ju också att man är övervakad. En chef försökte införa det för kontorspersonalen på mitt jobb för några år sedan, men ingen annan ville ha det alls och han fick en väldig massa skit för det, så det blev inget.

Citat:

Vi hade för några år sen en kollega som fuskade med dessa tider. Hans flickvän som arbetade på städ stämplade in honom när hon kom, nästan 2 timmar före han började sin arbetstid.
Samlade på sig massor med tid som han sen tog ut och flexade hem runt tvåtiden och redan vid lunch på fredagar. För enligt systemet hade han "jobbat sina timmar" redan.
Han fick ju till slut sparken.

Min farsa hade en sån kollega när jag var liten. De hade bassäng på hans jobb som vi ibland badade i på helgerna och så, och denna killen var ofta där med sin familj också, tydligen instämplad. Inget hände där förrän han råkade rapportera att han jobbat 25 timmar på ett dygn och då blev det granskning följt av avsked.

Citat:

Nu några år senare så har vi nu fått höra från chefen att fusk med flextiderna renderar en skriftlig varning direkt. Inga samtal eller chanser till bättring. Skriftlig varning. Direkt!
Men nu till det egentliga gnället.
Chefen trycker på det här och har gjort nu sen i slutet på förra året. Men han ger inte någon förklaring på varför det här är aktuellt igen.
Är det någon som misstänks fuska? "Jag vet ju att det inte här någon här som fuskar, men ni ska veta detta"
Till saken hör att det är ingen som fuskar här hos oss. Det vet vi. Men ändå ska han på och mala om det med en riktigt otrevlig ton.
Nån bra förklaring ger han inte mer än att "därför".
Är det här övergripande information till hela kommunen (7000 anställda), till förvaltningen (800), till avdelningen (450) eller bara till oss i enheten (20)? "Nej det är bara vi i enheten" svarar chefen.

Men nått är det. Han har börjat gå in och peta i absoluta skitsaker, bara för att han inte har något annat att påpeka på. Det börjar bli tröttsamt.

Men det är också samma chef som säger till mig på medarbetarsamtal att jag ska "tänka mindre på mina rättigheter och arbetsgivarens skyldigheter. Bara go with the flow"

Låter som ni har lite att ta upp med facket.

Permalänk
Medlem

Om stämpelklocka.
På mitt första jobb var det stämpelklocka. Kom man försent så vart det rött. Som ung var man ju trött på morgonen så det var svårt att hålla tiden. Vart därför inkallad till chefen. Han skällde och var arg. "Rött varenda dag, ett jävla slarv" gormade han. En rejäl försovning kunde han dock acceptera. Nästa morgon var det också ont om tid. Men en rejäl försovning kunde jag ju åstadkomma. Jag mötte chefen i korridoren och då sa han med glad min: "Det här var en rejäl försovning". Men jag skärpte mej efter det så det ordnade sig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara önska att det blev mer som förr i modernare spel. Varför är det så få spel nu för tiden som man kan snabbspara i? Jag menar de som är bättre kan ju välja när de vill spara och de som som är sämre som jag, kan genom snabbsparnings möjligheten välja högre svårighetsgrad och ändå fortsätta spela. Att hålla på och spela om och om igen många delar är inget för mig i varje fall. Det finns så många andra spel man vill spela hela tiden.

Permalänk
Medlem

För en som är koffeinkänslig, speciellt intaget sent på kvällen är Coca Cola Zero Koffeinfritt en dröm.

Nackdelen är bara att bara verkar finnas i 33cl samt 50cl och inte 150cl.
Så dagens gubbgnäll är att jag spenderar 40kr för läsken varje helg istället för 20kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bikerrog:

Jag skulle bara önska att det blev mer som förr i modernare spel. Varför är det så få spel nu för tiden som man kan snabbspara i? Jag menar de som är bättre kan ju välja när de vill spara och de som som är sämre som jag, kan genom snabbsparnings möjligheten välja högre svårighetsgrad och ändå fortsätta spela. Att hålla på och spela om och om igen många delar är inget för mig i varje fall. Det finns så många andra spel man vill spela hela tiden.

Xb Series har ju sin quickstart som är väldigt trevlig. Alla spel körs typ i en VM och när man växlar spel, eller stänger av, så sparas den ner och när man vill spela igen så är man precis där man var utan att behöva ladda eller gå igenom några menyer.

Det är ingen perfekt lösning förstås. Inte alla spel stöder den, och det är inte direkt tydligt vilka som gör det, så man får helt enkelt lära sig i vilka spel man måste spara och vilka man kan skita i det på. Sen är ju kapaciteten begränsad så spelar man många spel så slängs ju de äldsta allt eftersom, inte heller det är tydligt med hur många som kan sparas och det beror säkert på storleken på spelen och så. När sonen spelar femton spel i en minut styck så är alla mina grejer sopade i alla fall.

Det hjälper ju inte på PC men man kan ju hoppas att det kommer något liknande.

Permalänk
Medlem

Windows 11. Vad är det med Microsoft och att ändra saker bara för ändrandets skull? Sitter där en massa överbetalda UX:are som är rädda att inte få någon lön om de inte gör om allt mellan versionerna? Startmenyn är felplacerad. Program och mappar grupperas automatiskt i aktivitetsfältet utan någon möjlighet över att styra över hur. Operativsystemet går inte ens att installera utan fåniga Windows Hello, som bara är en ursäkt att glömma bort sitt master password. Överlag känns alltsammans som en illa genomtänkt Mac OS-kopia.

Får stor lust att installera Windows 98. Nog för att det fungerade illa, men det fungerade i varje fall illa på mitt sätt.

#gubbe

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Windows 11. Vad är det med Microsoft och att ändra saker bara för ändrandets skull? Sitter där en massa överbetalda UX:are som är rädda att inte få någon lön om de inte gör om allt mellan versionerna? Startmenyn är felplacerad. Program och mappar grupperas automatiskt i aktivitetsfältet utan någon möjlighet över att styra över hur. Operativsystemet går inte ens att installera utan fåniga Windows Hello, som bara är en ursäkt att glömma bort sitt master password. Överlag känns alltsammans som en illa genomtänkt Mac OS-kopia.

Får stor lust att installera Windows 98. Nog för att det fungerade illa, men det fungerade i varje fall illa på mitt sätt.

#gubbe

Precis så är det på mitt jobb. UX-teamet verkar tro att de blir utan jobb om de inte designar om hela sajten minst en gång om året.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Precis så är det på mitt jobb. UX-teamet verkar tro att de blir utan jobb om de inte designar om hela sajten minst en gång om året.

Det är rätt ovanligt, jag känner inte till någon sida jag besöker som designas om mer än en gång var 3-5e år? Det låter som att ledningen inte gör sitt jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Precis så är det på mitt jobb. UX-teamet verkar tro att de blir utan jobb om de inte designar om hela sajten minst en gång om året.

Samma där jag jobbar. Får en känsla av att många (nyexaminerade?) UX:are är så fokuserade på att göra vad som anses vara best practice att de helt glömmer bort att de flesta befintliga användare är som gladast när inget förändras. Ibland hänger jag som utvecklare knappt med i svängarna, hur ska då de som använder systemet ha en chans att förstå vad som händer?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Startmenyn är felplacerad.

Nej, den är placerad precis rätt.

Permalänk
Medlem

Själva startmenyns placering är ju mycket bättre. Längst ner i hörnet är ju helt vansinnigt.

Men sen är ju själva startmeny designen helt skit som vanligt, sen att dom aldrig kan ordna ett ställe för att ändra en specifik sak är ju helt magiskt, det slutar ju alltid då man ska göra ngt speciellt att man får google och sen använda ngn meny som ser ut som win7 flr att lösa problemet.

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Vill verkligen inte gnälla på folk som går till gymmet, finns dom som inte ens kommer så långt, MEN.
Ett ytterst stort MEN. Det finns 2 grupper gymbesökare som jag verkligen hatar.

Dom som öppet dömer andra för deras träning, ofta högljutt i grupp så att de som kanske är lite överviktiga eller har svårt med att komma igång hör och ser det, lär ju inte direkt göra det troligt att dom kommer igen.

Den andra gruppen är de som måste använda 01939220maskiner och bänkar på samma gång och sen springer kors och tvärs över gymmet och gör 100 övningar samtidigt. Okej kanske om man håller sig till 2 saker så väntetiden för andra inte blir så lång, men när det börjar handla om 10 minuter mellan varven med en maskin så skapar det onekligen långa köer.

På grund av dessa två skäl gymmar jag enbart på mornarna ihop med vettiga pensionärer!

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Själva startmenyns placering är ju mycket bättre. Längst ner i hörnet är ju helt vansinnigt.

Och om man nu vill ha den nere i hörnet av nån anledning så går det välja.

Permalänk
Avstängd

Vädret är tacksamt att gnälla på. I veckan kom jag till jobbet och det var soligt och fint, kallt men det är ju vinter. Bara någon timme senare var det rena soppan. Utsikt från kontoret vid nio:

En timme senare, ser knappt Karlatornet:

Ett par timmar senare till:

Myspys...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

På grund av dessa två skäl gymmar jag enbart på mornarna ihop med vettiga pensionärer!

Det är inte hugget i sten att tidiga pensionärer är vettiga. Härom dagen på gymmet fanns där en gubbe till (den andre var jag) som av outgrundlig anledning såg mig som en konkurrent. Jag hade ett utskrivet rehabiliteringsprogram som en fysioterapeut tagit fram. Gubben sneglade i mitt program och om min nästa programpunkt gällde en maskin som det inte fanns två av så tajmade han så att han kunde ta den maskinen precis framför ögonen på mig. Vid varje sådant tillfälle sneglade han med triumferande min på mig. Hans triumf varade inte länge eftersom programpunkterna på mitt träningsprogram inte kräver en viss ordning så jag valde en annan programpunkt där det fanns en ledig maskin i stället för att stå och vänta på honom. Vid en av maskinerna kom en dam fram och frågade hur länge han skulle ha maskinen och han svarade direkt att hon kunde gå emellan för att på det viset se till att maskinen var upptagen ganska länge. Mitt program gick att genomföra utan avbrott ändå så han var rätt så sur. Väl inne i omklädningsrummet kom gubben in och stirrade en lång stund på mig och när jag öppnade mitt skåp gick han fram och öppnade ett annat skåp och smällde det skåpets dörr mot mitt skåps öppna dörr och grymtade något om hänsyn. Jag svarade inte och var snabbt klar så jag bara stängde skåpet och gick, duschar hemma eftersom det bara är tre minuters väg hem och där kan jag vara ifred.
Men det här var en enstaka händelse så jag kan i stort hålla med om att det är enklare på morgonen om det bara är pensionärer och inga stressputtar med behov av att ha kontroll över alla maskiner under hela deras träningspass.

Rättade stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Jag skulle bara önska att det blev mer som förr i modernare spel. Varför är det så få spel nu för tiden som man kan snabbspara i? Jag menar de som är bättre kan ju välja när de vill spara och de som som är sämre som jag, kan genom snabbsparnings möjligheten välja högre svårighetsgrad och ändå fortsätta spela. Att hålla på och spela om och om igen många delar är inget för mig i varje fall. Det finns så många andra spel man vill spela hela tiden.

Har ratat en del spel pga detta. Tvångsarbete känns det som när man bara vill spara har annat att göra...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd

Suck, dubbel suck och trippel suck idag.
1) Super-täppt i ena näsborren = "ingen" luft
2) Kunde inte somna om runt 3-3:30
3) Tåg går troligen 6:29 idag så lönlöst att försöka somna om igen då det inte funkade tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Jag skulle bara önska att det blev mer som förr i modernare spel. Varför är det så få spel nu för tiden som man kan snabbspara i? Jag menar de som är bättre kan ju välja när de vill spara och de som som är sämre som jag, kan genom snabbsparnings möjligheten välja högre svårighetsgrad och ändå fortsätta spela. Att hålla på och spela om och om igen många delar är inget för mig i varje fall. Det finns så många andra spel man vill spela hela tiden.

Du vill ha det som Sierra-online spelen? Tex i LSL behövde man spara hela tiden för man kunde dö av nästan vad som helst.

Permalänk

Den här synen är inte ovanlig när man väntar på sitt bagage. Då står dom där tätt packade framför transportbandet och blockerar. Det är likadant varje gång!