Nybliven Android-användare, SMS/MMS problem.

Permalänk
Medlem

Nybliven Android-användare, SMS/MMS problem.

Är så att jag har bytt mig till en Fairphone 4 som har Android 11 och är i en inlärningsperiod. Normalt kan jag lösa mina problem genom att vänja vid UIet och hitta individuella inställningar, alternativt Googla, men jag verkar inte kunna lösa problemet med att ta emot bilder. 2 vänner har skickat bilder och jag blir fast i en evighetscirkel vid "Hämta" och kan inte se varken förhandsvisning eller få ner filen(rna) alls, men länkar kan skickas utan problem.

Har gjort följande:

1. Startat om mobilen.
2. Avslutat, clearat cache, omverifierat telefonnumret i "Messages".
3. Om/Aktiverat chattfunktionen fram och tillbaka.
4. Visa alla förhandsgransnkningar.
4. Wifi nedladdning on/off.
5. 4G nedladdning on/off.
6. Android och alla appar är uppdaterade.

Jag vet inte vad mer jag kan göra.

Edit:

7. Stängt av och på "Ladda ned mms meddelanden automatiskt".
8. Stängt av och på Chattfunktionen, om det betydde något.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vad har du för operatör? Ibland behöver operatörer pusha nätverksinställningar på nytt för att framförallt mms ska hoppa igång igen. Sen om du bytt från Iphone till Android så kommer nog upplevelsen av sms/mms kännas rätt begränsad.

Permalänk
Medlem

Ett tag var det noga med att stänga av imessage innan du bytte från Iphone till Android, inte kollat på ett tag om det samma gäller fortfarande, men kan vara värt att kika om du bytt från iphone.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är MMS du använder och då jag aldrig använder det så kan jag inte hjälpa mer än att tipsa om att söka på MMS och Android så får du lite träffar med tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Sen om du bytt från Iphone till Android så kommer nog upplevelsen av sms/mms kännas rätt begränsad.

Varför? Har inga problem jag iaf?

Skrivet av Snotling:

Ett tag var det noga med att stänga av imessage innan du bytte från Iphone till Android, inte kollat på ett tag om det samma gäller fortfarande, men kan vara värt att kika om du bytt från iphone.

Låter konstigt att det på nåt sätt skulle hoppa över och hindra nånting på android? Varför var det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Låter konstigt att det på nåt sätt skulle hoppa över och hindra nånting på android? Varför var det så?

Är väl om iPhones fortsätter att försöka skicka saker via iMessage, som ju är en Apple-specifik historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Är väl om iPhones fortsätter att försöka skicka saker via iMessage, som ju är en Apple-specifik historia.

Men det är ju irrelevant om man bytt till android-telefon? Eller menar du att andra iphone-användares meddelanden går till iMessage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad har du för operatör? Ibland behöver operatörer pusha nätverksinställningar på nytt för att framförallt mms ska hoppa igång igen. Sen om du bytt från Iphone till Android så kommer nog upplevelsen av sms/mms kännas rätt begränsad.

Hallon men det går genom tre, APN är satt på "data.tre.se".

Skrivet av Snotling:

Ett tag var det noga med att stänga av imessage innan du bytte från Iphone till Android, inte kollat på ett tag om det samma gäller fortfarande, men kan vara värt att kika om du bytt från iphone.

Uhm jag har ingen aning hur du menar, men iPhonen jag hade loggade jag ut helt och "formaterade" (på brist av annan term) innan den såldes.

Jag undviker helst installera om Android för det är ett och ett halvt helvete att gå igenom alla appar, konfigurationer, inloggningar, 2FAs etc.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad har du för operatör? Ibland behöver operatörer pusha nätverksinställningar på nytt för att framförallt mms ska hoppa igång igen. Sen om du bytt från Iphone till Android så kommer nog upplevelsen av sms/mms kännas rätt begränsad.

Skrivet av Snotling:

Ett tag var det noga med att stänga av imessage innan du bytte från Iphone till Android, inte kollat på ett tag om det samma gäller fortfarande, men kan vara värt att kika om du bytt från iphone.

Jag tror du har lösningen i ett av dessa två svar. Det hade i alla fall varit de första sakerna jag testade!

Här är länken för att disabla imessage om du intw har kvar iphonen

https://selfsolve.apple.com/deregister-imessage/

Skrivet av Hyllbert:

Men det är ju irrelevant om man bytt till android-telefon? Eller menar du att andra iphone-användares meddelanden går till iMessage?

Ja, om imessage är aktivt på ditt telefonnummer så kommer andra iphones att skicka det meddelandeformatet.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Jag tror du har lösningen i ett av dessa två svar. Det hade i alla fall varit de första sakerna jag testade!

Här är länken för att disabla imessage om du intw har kvar iphonen

https://selfsolve.apple.com/deregister-imessage/

Ja, om imessage är aktivt på ditt telefonnummer så kommer andra iphones att skicka det meddelandeformatet.

Att man bör avregistrera imessage förstår jag inte att man måste, men jag gav ett försök och blev bemött: "Your phone number is not registered with iMessage." Synd för jag hoppades på att det skulle funka, hmm.

Edit:

Vänta lite, är det möjligt att vännerna som skickar bilder till min imessage är problemet? För dem har ju min mail i deras kontaktlista och använder iPhones.

Edit 2: Nevermind, en vän hade inte min mail så där flyger den variabeln.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Hallon men det går genom tre, APN är satt på "data.tre.se".

Uhm jag har ingen aning hur du menar, men iPhonen jag hade loggade jag ut helt och "formaterade" (på brist av annan term) innan den såldes.

Jag undviker helst installera om Android för det är ett och ett halvt helvete att gå igenom alla appar, konfigurationer, inloggningar, 2FAs etc.

Hade strul med samma sak när jag bytte telefon nyligen (android till android). Dock Vimla som operatör.
Där är det två separata APN-inställningar en för mms och en för data. Fick igång data men ej mms. Trippelkollade att allt stämde men visade sig till slut att det var ett fel i data-APN som gjorde att jag ej kunde ta emot mms trots att allt var korrekt i mms-APN.

Skulle kanske kunna vara en ledtråd att kolla på?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Medlem

Kan det ha med storleken på filen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooth:

Hade strul med samma sak när jag bytte telefon nyligen (android till android). Dock Vimla som operatör.
Där är det två separata APN-inställningar en för mms och en för data. Fick igång data men ej mms. Trippelkollade att allt stämde men visade sig till slut att det var ett fel i data-APN som gjorde att jag ej kunde ta emot mms trots att allt var korrekt i mms-APN.

Skulle kanske kunna vara en ledtråd att kolla på?

Jag tittade runt och skapade ett separat APN inställning, tror jag fick rätt på det nu. MMS proxy hade en IP adress men bytte till en domän som finns på Hallons sida och det verkar ha hjälpt.

Skrivet av leifn:

Kan det ha med storleken på filen att göra.

Nah det är enstaka bild från mobilkamera, någon meme från 9gag.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Att man bör avregistrera imessage förstår jag inte att man måste, men jag gav ett försök och blev bemött: "Your phone number is not registered with iMessage." Synd för jag hoppades på att det skulle funka, hmm.

Edit:

Vänta lite, är det möjligt att vännerna som skickar bilder till min imessage är problemet? För dem har ju min mail i deras kontaktlista och använder iPhones.

Edit 2: Nevermind, en vän hade inte min mail så där flyger den variabeln.

Be en vän med iPhone prova att skicka något, är det blå färg på meddelandet hos vännen försöker fortfarande dennes telefon att skicka imessage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Jag tittade runt och skapade ett separat APN inställning, tror jag fick rätt på det nu. MMS proxy hade en IP adress men bytte till en domän som finns på Hallons sida och det verkar ha hjälpt.

Nah det är enstaka bild från mobilkamera, någon meme från 9gag.

Ok gött, så det funkar nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Sen om du bytt från Iphone till Android så kommer nog upplevelsen av sms/mms kännas rätt begränsad.

Varför då? Google har RCS vilket är motsvarande vad Apple har med iMessage. Kan aktiveras i Google Messages appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför då? Google har RCS vilket är motsvarande vad Apple har med iMessage. Kan aktiveras i Google Messages appen

Jaså det är ju bra! Var något år sedan jag använde Android nu och då fanns det inte. fungerar det mellan Android och IOS också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jaså det är ju bra! Var något år sedan jag använde Android nu och då fanns det inte. fungerar det mellan Android och IOS också?

Nope. Och det är pga Apple. Google vill att RCS ska fungera på iOS, men Apple har än så länge inte velat det. RCS har funnits i minst 3 år i Sverige iallafall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooth:

Ok gött, så det funkar nu?

Jepp det funkar nu, tackar!

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch